Toon posts:

CPU temperatuur na vervangen thermal pasta

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na 6-7 jaar ben ik van plan om mijn processor en gpu te overklokken. Hiervoor had ik bedacht om allereerst de thermal pasta van zowel de cpu als gpu te vervangen. Aangezien dit de eerste keer is toch wat how to's bekeken en vervolgens op avontuur gegaan...
Na alle stappen gevolgd te hebben met een goed gevoel alles weer in elkaar gezet en begonnen met testen:
Na het draaien van prime95 (blend test) en de temperatuur controleren met RealTemp en OpenHardwareMonitor onstaan de volgende waarden na zeer korte duur (nog geen 3minuten)

Afbeeldingslocatie: https://s30.postimg.org/4ele8y3dt/Tcpu.png

Ohw ja;
Intel i5-760 met een CoolerMaster TX2. Alles op stock instellingen

Mijn vraag
Kunnen jullie op basis van bovenstaande aangeven of dit gebruikelijk is of dat ik blijkbaar toch ergens een fout heb gemaakt? Ik schrok namelijk hiervan en heb meteen de test gestopt. Wel opvallend dat core 3 relatief koel blijft..

Idle is de temperatuur 40°C.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wanneer heb je je pasta vervangen; sommige "merken" moeten echt een paar dagen settlen voordat ze voldoende geleiden.

Daarnaast mis ik wel wat info; welk moederbord, eventuele BIOS versie en settings, fan merk/type, etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 19:13:
Wanneer heb je je pasta vervangen; sommige "merken" moeten echt een paar dagen settlen voordat ze voldoende geleiden.

Daarnaast mis ik wel wat info; welk moederbord, eventuele BIOS versie en settings, fan merk/type, etc.
Dan is dat misschien al een verklaring, heb het namelijk zojuist vervangen.

Aanvullende info:
Moederbord: asrock p55 pro usb3
Fan: Cooler master TX2
Thermal pasta: CoolerMaster (geen type of dergelijke)
Bios: v02.67c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:53
MAX3400 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 19:13:

Maar goed, dat settlen scheelt toch geen 20 a 30 graden.. Lijkt me dat je of te veel of te weinig.. Of... Naja dat het gewoon niet goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devillwithin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-08 11:36
Vermoeden is of inderdaad niet genoeg koelpasta of dat de CPU koeler niet goed zit. Cores 1 en 3 lijken redelijk kwa temperatuur (geweldig nee maar beter dan 90+) terwijl cores 2 en 4 echt aan het oververhitten zijn. 97 en 98 graden is een goede reden om te stoppen waar je mee bezig bent ;)

zodra je de 90 bereikt moet je eigenlijk al vragen gaan stellen dit zijn niet echt standaard temperaturen om mee te werken.

Aan de andere kant hoor ik veel verhalen dat prime95 te extreem is met zijn tests. al iets anders geprobeerd? Aida64 vind ik persoonlijk altijd wel fijn.

dus: testen met andere stress software -> nog steeds boven de 90?
CPU koeler checken en evt. helemaal loshalen kun je gelijk goed zien of de pasta goed verspreid is.

p.s.
is de koelpasta recent aangeschaft of had je deze nog ergens liggen van een paar jaar terug o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
devillwithin schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 09:43:
p.s.
is de koelpasta recent aangeschaft of had je deze nog ergens liggen van een paar jaar terug o.i.d.?
Dat was het dus inderdaad! Nieuwe koelpasta gekocht en dit zijn de resultaten na 3 minuten prime95:
Afbeeldingslocatie: https://s17.postimg.org/ry23a3fn3/Tcpu_2.png

De GPU zag er wel veel minder goed uit, blijkbaar had ik veels te veel koelpasta erop gezet, grondig schoongemaakt en ook van nieuwe koelpasta voorzien.. straks ook die even een paar minuten aan de praat zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 18:43:
[...]

Dat was het dus inderdaad! Nieuwe koelpasta gekocht en dit zijn de resultaten na 3 minuten prime95:
[afbeelding]

De GPU zag er wel veel minder goed uit, blijkbaar had ik veels te veel koelpasta erop gezet, grondig schoongemaakt en ook van nieuwe koelpasta voorzien.. straks ook die even een paar minuten aan de praat zetten..
Het probleem zal niet de oude pasta geweest zijn hoor. Dit scheelt misschien een paar graden, maar geen 20 graden. Zoals hij zelf ook al aangeeft heeft de koeler niet goed gezeten. Gebruik hier zelf nog steeds een tube pasta die al 10 jaar oud is en de temps daarmee zijn prima.

Te veel pasta maakt trouwens ook vrijwel niets uit, te weinig wel, maar te veel niet. Er staat een video op Youtube waarbij een halve tube word gebruikt, dus makkelijk 10x te veel, dan nog zijn de temps prima.

[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 27-06-2017 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is teveel niet schadelijk voor componenten naast de cpu/gpu? Ik heb alleen een 'rijstkorrel' in het midden geplaatst

in ieder geval is de cpu nu veel lager in temperatuur, maar vinden jullie dit een redelijk temperatuur of valt er nog een winst te behalen door nog een poging?

De GPU is duidelijk niet in orde, na 2minuten 3dmark was de temperatuur 94graden, maar gelukkig geen crash. Ik denk dat ik die straks weer uit elkaar moet halen.

trouwens, dit alles nog zonder OC, maar goed, leer hier wel weer een hoop van, waarvoor ik jullie ook dankbaar voor ben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zie dit filmpje: YouTube: Don't try this at home.... seriously!

Zolang de pasta niet geleid maakt te veel dus eigenlijk niet uit.

De CPU temps onder full load zijn nu trouwens prima hoor. Alles onder de 85 graden met LinX of Prime95 is prima. Ga je gamen komen de temps toch nooit zo hoog uit dus is het prima.

Een GPU mag heter worden, maar 95 bij 3DMark is wel aan de hoge kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mag toch echt van geluk spreken, was namelijk vergeten om de gpu koeler aan te sluiten.... Gelukkig bouwen ze er zelf een beveiliging in

Nu:
Prime95: na 5 minuten CPU op 70°C
3d Mark: na 3-4 minuten GPU op 68°C

Ondanks het meerdere keren vallen en opstaan toch een goed eindresultaat lijkt me. Mijn dank aan eenieder voor jullie wijsheid en tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devillwithin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-08 11:36
Dit zijn nette temperaturen. vaak zeg ik overclocken tot je de 80 graden bereikt met LinX of Prime95 veel hoger wil je niet gaan. dus in dit geval heb je evt. 10 graden speelruimte maar dat zal niet heel veel overclock resultaten geven.

met jou hardware zou ik het eigenlijk laten zoals het nu is en ervan genieten dat je onderhoudsbeurtje gelukt is ;)
Pagina: 1