Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karschoo
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 22:20
Intro
Omdat we matig internet ervaren wil ik voor een huis met 3 verdiepingen en 6 inwoners een nieuwe router kopen. Ik heb een vraag over de opzet die ik wil maken, en de aankoop van een gepaste router voor mijn criteria.

Probleem omschrijving
Ik woon in een oud herenhuis met hoge plafonds en drie verdiepingen. In de meterkast beneden hangt een modem/router van Fiber. Het apparaat heeft alleen aan de voorzijde van het huis op de begane grond en eerste verdieping WiFi dekking. Aan de achterzijde is de verbinding matig en op de tweede verdieping kan de router alleen sporadisch worden gezien. Elke verdieping wordt apart verhuurd. Op de tweede verdieping is met een netwerk kabel een aparte router neergezet dat een apart wifi punt is. De vloeren zijn van hout en alle binnen muren van een laag steen. De begaande grond en eerste verdieping (waar ik woon), ervaren veel inconsistentie in verbindingen. Buiten het slechte bereik valt het wifi regelmatig weg, waardoor alle apparaten verbinding verliezen. Echter blijft de kabel verbinding wel werken.

In dergelijke situaties kijkt het huis naar mij en heeft me gevraagd om met een voorstel te komen. Mijn idee was om een betere router te kopen die wel bereik heeft door het huis. Hierdoor hoeven we geen extra kabels te trekken. De tweede verdieping wil eventueel wel meedoen, omdat zijn Nintendo Switch niet goed verbind met zijn router.

Criteria van router
Gezien het gebruik heb ik de volgende criteria bedacht:
  • Sterk bereik (stabiel en bereik)
  • Goed compatibel met veel apparaten (op piek belasting moet de router 15 apparaten aankunnen
  • 2.4 ghz en 5.0ghz wenselijk.
  • We hebben 100m/bit internet, dus een router die dit goed kan verwerken over meerdere apparaten en niet snel oververhit oid.
  • Tenminste 2 ethernet aansluitingen
De router wordt gebruikt voor huis, tuin, keuken gebruik dus het hoeft geen fancy router te zijn met functies voor gaming en VPN etc. .
Ik had bedacht dat een maximum van 90€ prettig is, omdat 30 euro p.p. een prima instap bedrag is. Zelf zat ik te kijken naar de Tp-link Archer C7. Ik ben benieuwd of deze router geschikt is voor mijn criteria. Ik wil het wifi van de Fiber router uitschakelen, en via een exposed host (volledig open poorten) de Archer C7 aansluiten. De Fiber router heeft twee gigabit ethernet aansluitingen.

Vraag 1
is een exposed host een veilige optie? In mijn ogen heb ik maar 1 keer een firewall nodig.

Vraag 2
Is de Archer C7 een goede (prijs/kwaliteit) aankoop voor mijn criteria?

Tips en suggesties zijn altijd welkom! :)

Beste antwoord (via karschoo op 27-06-2017 08:28)

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:52
Allereerst is het wel de bedoeling en wenselijk dat elke verdieping op hetzelfde netwerk zit?
Verder heeft het weinig nut dat je een router die "hard kan roepen" als de ontvanger niet "even hard kan terugroepen". Ik wil daarmee zeggen dat je signalen wel zullen toekomen op pc, mobiel,... maar dat die apparaten wss geen signalen tot bij de router krijgen.
Mijn inziens kan je beter bekabeling voorzien tot op elke verdieping en dan kan elke bewoner beslissen of die een verdere investering doet om bekabelde access points te hangen.
De kostprijs zal dan wel hoger zijn dan €30 de man.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:52
Allereerst is het wel de bedoeling en wenselijk dat elke verdieping op hetzelfde netwerk zit?
Verder heeft het weinig nut dat je een router die "hard kan roepen" als de ontvanger niet "even hard kan terugroepen". Ik wil daarmee zeggen dat je signalen wel zullen toekomen op pc, mobiel,... maar dat die apparaten wss geen signalen tot bij de router krijgen.
Mijn inziens kan je beter bekabeling voorzien tot op elke verdieping en dan kan elke bewoner beslissen of die een verdere investering doet om bekabelde access points te hangen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karschoo
Arator schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 04:26:
Dankjewel voor je reactie. Ik wist niet dat het zo werkte, klinkt opzich wel logisch.Had bedacht dat ivm kanalen ed. het beter was als we 1 router zouden nemen. Ook zijn kabels niet goed weg te werken in dit antieke pand. Echter zou het jammer zijn als de router zijn functie niet kan vervullen omdat apparaten niet hetzelfde bereik hebben. Ik ga je voorstel voorleggen bij mijn medebewoners. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Je extra "router"(s) moet(en) ook ingesteld worden als Access Point, anders kom je met ip adressen in conflict.

Als je echt niet met extra kabels kan werken kan je ook met Powerline+wifi werken. Dat werkt minder goed, maar kan een oplossing zijn.

Koop zeker niet de goedkoopste routers: ga eerder naar het 150€ segment, je bereik wordt echt wel groter.
Ik ben zeer tevreden over een Linksys EA6900. Vol bereik door een betonnen vloer een verdiep hoger.

Ook als je Powerlines neemt, kies dan voor de topmodellen, anders valt de snelheid heel hard tegen.
90€ is echt te weinig, geloof me.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Misschien ook aan te raden om voor een set te gaan die WIFI switching ondersteund als je het niet red met 1 wifi router, anders heb je dat je devices misschien blijven hangen aan het wifi van een verdieping lager dat eigenlijk te zwak is. Dit zijn misschien prijzige oplossingen, maar verbeteren de gebruikservaring aanzienlijk.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karschoo
Tommie12 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 08:46:
Je extra "router"(s) moet(en) ook ingesteld worden als Access Point, anders kom je met ip adressen in conflict.

Als je echt niet met extra kabels kan werken kan je ook met Powerline+wifi werken. Dat werkt minder goed, maar kan een oplossing zijn.

Koop zeker niet de goedkoopste routers: ga eerder naar het 150€ segment, je bereik wordt echt wel groter.
Ik ben zeer tevreden over een Linksys EA6900. Vol bereik door een betonnen vloer een verdiep hoger.

Ook als je Powerlines neemt, kies dan voor de topmodellen, anders valt de snelheid heel hard tegen.
90€ is echt te weinig, geloof me.
Dankjewel voor je reactie. Mijn voorkeur gaat zelf niet uit naar powerline, vanwege de prijs/kwaliteit. Wel een leuke suggestie. Mijn idee nu is om een wat goedkoper accespoint in het centraal in het huis te hangen (a 90€). Omdat alles van hout is, verwacht ik minder interferentie dan je betonnen vloer. Verder is het oppervlak niet zo groot, de hoogte is wellicht een groter probleem. Daarnaast denk ik dat 50€ p.p te veel is gevraagd voor de digibeten hier in huis. Ik ga je advies in de toekomst wel degelijk ten harte nemen zodra ik wat groter ga wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Vraag het maar eerst, het verschil tussen een goede en een betere router is echt wel de moeite waard!

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:41
Over het verschil tussen een goede en een beter router...
Ik heb pas een pricewatch: MikroTik RB962UiGS-5HacT2HnT hAP ac gekocht als vervanger voor de pricewatch: TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7 (v1).
Dat mikrotik ding is half zo groot, WiFi is stabieler, en het heeft alle mogelijkheden.

Helaas is het vrijwel onmogelijk om in te stellen voor mensen die niet op zijn minst een cursus netwerktechnologie hebben gehad.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 30-06-2017 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mnijskens
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-06-2022
Stabiel zou ik de TP link AC1750 zeker niet noemen, ik ben met regelmaat mijn wifi kwijt en 5Ghz stop er meestal na 5 minuten al mee(authentication error) :( . Geen aanrader dus ! :(
Pagina: 1