Commodore 64 Golden Pi Edition |
![]() |
Ik wilde weer eens een projectje doen wat me geen maanden zou kosten en toch leuk was.
Hiervoor heb ik een paar flipperkasten gebouwd en een bartop, en mijn interesse ligt dan ook vooral bij retro gaming.
Een eerder projectje was deze bartop waar ik veel plezier heb gehad om te bouwen, maar het was ook meteen erg bewerkelijk. Artwork, verven, configuren, bouwen, plakken etc is door mij gedaan, het CNC werk is gedaan door Floriske:
Dit project gaat over het ombouwen van een Commodore 64 naar een retro gaming machine, waar RetroPie op gaat draaien. Het hart van de machine is dan ook een Raspberry Pi 3. Ik ben zelf opgegroeid met de MSX en de C64 en ik heb er dan ook een warm nostalgisch gevoel bij. Als front-end zet ik er RetroPie op, voor mensen die niet weten wat dat is :
Voor een paar euro heb ik een defecte commodore 64 gekocht om wat dingetjes te gaan testen en te proberen. De machine bevatte geen moederbord en eigenlijk wist ik verder niet precies wat ik er van moest verwachten tot ik hem kreeg.
Ik heb twee defecte commodore 64's, en in dit projectje pak ik de slechtste van het stel die zeker anders in de vuilnisbak was geëindigd om op te experimenteren. Voor de tweede commodore 64 ga ik het zeker anders doen. En ik zal jullie laten zien wat ik zoal kapot heb gemaakt
Voor mensen die dit leuk vinden en ook willen doen, sloop alsjeblieft geen goede vintage computers, er is zat defect spul te vinden. En mocht dat niet lukken heb ik wel een adres waar je voor een paar euro een C64 kan kopen zonder moederbord. Ook al is de financiële waarde niet meteen heel hoog van een commodore 64 worden ze wel rap zeldzamer.

Alle kabels waren doorgeknipt van het toetsenbord en maar gelukkig lag de connector er nog wel in.
Ik heb werkelijk geen enkel idee waarom iemand deze connector eraf zou knippen. De vorige eigenaar was er denk ik ook wat mee van plan, maar wat dit was zullen we nooit meer kunnen achterhalen

Toetsenbord zag er nog wel aardig uit maar wel lekker vies! Dit is een verzameling smeer van 30 jaar! Als je goed kijkt zie je hoe erg geel die toetsen zijn. Het rare is dat eigenlijk alleen de bovenkant geel is en niet de plaatjes op de voorkant van de toetsen. Daarom heb ik er voor gekozen om ook de toetsen in een diepvries zak te doen met de waterstof peroxide. Dit had ik dus achteraf beter niet kunnen doen, wat misschien een optie was: alleen de bovenkant van de toetsen in te smeren met de crème.

Dit is geen sponsorwerk maar Cillit Bang is goed spul! Voor mensen die hun console willen schoonmaken en niet te veel willen experimenteren zou ik dit echt aanraden. Het wordt er een stuk schoner en lichter van!
Mijn eerste experiment was om het gele plastic te gaan bleken, dit kan je doen met Retr0Brite, of een creme op waterstofperoxide basis. In combinatie met UV licht (de zon in dit geval) bleekt het plastic.
Maar voor de retr0brite moest ik van alles gaan kopen, en daar had ik even de tijd niet voor (en misschien de zin ook niet echt in). Voor mensen die willen weten wat Retr0brite is : https://en.wikipedia.org/wiki/Retr0bright
Ik ben naar de kappersgroothandel gegaan om deze fles te kopen, niet gehinderd door enige voorkennis van het product. Dat was nog wel even grappig toen ik de verkoper uitlegde dat ik een sterke waterstofperoxide crème zocht met 12% waterstofperoxide. Ik heb zelf geen haar, en voelde me op 1 of andere manier gedwongen te zeggen dat het niet voor mijn haar was

Lekker smeren met het spul en in het plastic wikkelen, en dan een paar uur in de zon leggen. Let wel op dat dit redelijk agressief spul is en je altijd handschoenen moet dragen. Wat je ook niet moet vergeten is dat de zon draait en dit proces duurt meerdere uren. Het daarom aan te raden om je spullen op een uitgeklapte doos te leggen, en deze elk half uur even een stukje te draaien. Niet alleen met de zon mee maar zodat elk deel evenveel zonlicht krijgt.

Al was dit best leuk vond ik het resultaat niet heel erg goed. Het was wel beter dan het was en zeker wel lichter maar niet goed genoeg. Maar hier later wat meer over....
Toen ik de boel in de zon had liggen ben ik eens gaan kijken naar het toetsenbord. Ik ben begonnen met alle toetsen eraf te halen. Hier moet je een keycap puller voor gebruiken, die kan je zelf printen als je een 3d printer hebt. Ik ben begonnen zonder en dat is niet aan te raden. En zonde van de toetsen die kapot maakt.

Toen alle toetsen eraf waren gehaald en heb ik die ook ingesmeerd met de waterstofperoxide creme. Dit had ik achteraf ook beter niet kunnen doen want dit resulteerde dat de "voorkant" van de toetsen werden aangetast en plaatjes op de voorkant eraf gingen

Toen het toetsenbord met Glassex verder schoongemaakt. Dat zag er verder wel ook uit, behalve de hele bekabeling. Wat me opvalt is de kwaliteit van het toetsenbord, dit is gewoon ongelooflijk slim en knap ontworpen. Eigenlijk kan het niet kapot, en als het stuk zou zijn is het ook zo te repareren.

Zoals ik zei had ik een tweede C64 met een goed toetsenbord. Ik heb die vergeleken met deze en kwam er toen achter dat ik aan aantal draden miste. Dus toen moest het hele ding uit elkaar. Het viel me toen op dat er een aantal schroefjes misten. Ik begon me een beetje zorgen te maken over wat de vorige eigenaar allemaal had uitgespookt.

Ik heb waar nodig nieuwe draden getrokken en alles even opnieuw laten vloeien en vast gesoldeerd. Daarna even de boel nagemeten en dat was allemaal prima. Kan ook weinig aan kapot omdat het eigenlijk alleen maar verbindingen zijn zonder verdere hardware. Ik heb meteen even de PCB doorgemeten zover ik kon en dit leek allemaal prima. Zag er ook als nieuw uit, geen oxidatie o.i.d.

Ik heb de connector er weer aan gesoldeerd en er krimpkousjes overheen gedaan. En toen ook meteen een plakbandje over de draden waar ze de PCB uitkomen. Dat voorkomt dat ze buigen en weer afbreken.
In het kader van verder slopen laat ik jullie nu zien hoe ik de badge heb vernietigt met de waterstofperoxide:

Dit was wel erg jammer, en best wel dom om die badge er op te laten zitten

Mocht je je afvragen hoe zo'n badge het best kan verwijderen, dat kan je doen met vriesspray. Als je dit aan de achterkant van de behuizing spuit laat de badge zo los. Dit wordt veel gebruikt bij flipperkasten om de mylar (plastic laag over het speelveld) te verwijderen. Het zorgt ervoor dat de lijm bevriest dan zo zijn plakkerige eigenschap verliest. Doe het wel beleid want die badge van erg dun metaal en het verbuigen is zo gebeurd, en weer helemaal recht krijgen is vrijwel onmogelijk.
Zoals ik al zei was ik niet tevreden over het bleken van de behuizing en heb ik besloten de behuizing over te spuiten. Hij was absoluut niet slecht maar ik wilde hem echt heel licht. Misschien wel lichter dan hij ooit was geweest. Zoals een VIC20

Eerst met een witte hecht primer, en daarna met een hoogglans witte lak. Beide spuitbussen heb ik bij de action gekocht, dus dat moet wel topspul zijn!
Daarna heb ik een aantal onderdelen uitgeprint om de Raspberry Pi erin te passen. Deze onderdelen heb ik gevonden op thingiverse. https://www.thingiverse.com/thing:1232760
Let op: niet alles past even lekker! Je moet er nog wel wat op schuren en slijpen.

En toen de onderdelen in de commodore 64 behuizing. Ik vind het contrast tussen het wit en zwart wel erg mooi. Eigenlijk wilde ik de geprinte delen nog wit maken maar hier ga ik vanaf zien. Misschien dat ik de uiteindelijke delen nog wel een keer schuur en plamuur en dan zwart spuit.

Zoals ik al zei zijn sommige dingen te vinden op Thingiverse, maar ik pas het ontwerp aan omdat ik er niet tevreden over ben. Het is allemaal niet heel erg nauwkeurig ingemeten, dus ik wil sommige dingen wat finetunen en andere dingen helemaal redesignen. Wanneer ik hier klaar mee zal ik alles op Thingiverse zetten.
Voor het toetsenbord heb ik een KeyRah v2 gebruikt. Ik wilde eerst een Arduino gebruiken en deze als HID device programmeren. De commodore heeft een keyboard matrix die in de service manual staat uitgelegd. Ik was hier eigenlijk al mee begonnen en had het al een heel eind klaar toen ik dit ding ontdekte. Het toffe hieraan is dat het meteen werkt, en dat je je joysticks van de C64 gewoon kan gebruiken:

En het ziet er gewoon erg koel uit
Zoals ik zei heb ik wat dingen moeten fixen zoals de badge de gele behuizing en dit ziet er nu zo uit:

De badge ga ik vermoedelijk opnieuw maken en uitprinten omdat ik er nog wat extra dingen op wil hebben, maar voor nu is het best ok. De bovenkant is weer mooi wit als je het vergelijkt met de oude kleur op de foto een stukje terug. Let ook op de voorkant van de toetsen. Jammer

Zoals ik al zei is dit een Work in Progress. Gisteren heb ik de boel voor het eerst aangesloten en het werkt. Enige wat irritant is, de "1" toetst weigert 3 van de 4 keer. Dus dat ga ik nog fixen en ik ga de rest van kabels nog toevoegen en de onderdelen die nog niet optimaal zijn aanpassen en opnieuw printen.
Verder heb ik even snel een 4 pins USB kabel gesoldeerd gisteren om de KeyRah te poweren met de USB van de Raspberry Pi 3.
Verder zal ik deze CIP bijhouden met updates. En even uitzoeken hoe ik met cellen kan werken zodat het wat netter uitziet
[ Voor 40% gewijzigd door terracide op 21-08-2017 19:36 ]