Silent Brasss, kan ik dit veilig doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 15:32
Ik zal eerst een lange inleiding op mijn vraag doen, ik ga er vanuit dat een Silent Brass niet bij iedereen bekend is.

Silent Brass is een systeem van Yamaha dat koperblazers in staat stelt om te oefenen met minder overlast voor anderen. Zie bijvoorbeeld https://usa.yamaha.com/pr...s/silent_brass/index.html. Het systeem bestaat uit:

een geluiddichte demper met ingebouwde microfoon
de silent studio. Dat is een versterker met wat regel- en mengmogelijkheden.
oortelefoontjes.

De microfoon wordt met een kabel aangesloten op de silent studio, en de oortjes ook met een kabel op de silent studio. Bij het oefenen zit je dus aardig in de kabels.

De silent studio is een tamelijk zwaar en log geval, onder andere door de 6 batterijen die erin zitten. Het kan wel op het lichtnet worden aangesloten, maar dan ben je verplicht om in de buurt van het stopcontact te blijven staan, en er komt nog een kabel bij. Aan de andere kant, het apparaat vreet batterijen...

Ik ben van plan om het iets te veranderen. De silent studio op een vaste plek in de ruimte, in de buurt van een stopcontact, en één lange kabel van mezelf naar de silent studio. Ik wil dus twee kabels vervangen door één kabel.
De oortelefoontjes worden met een drie-aderige kabel aangesloten, links, rechts en massa. En de microfoon met een twee-aderige, signaal en massa. Ik zou dus voldoende hebben aan één vier-aderige kabel, namelijk links, recht, signaal, en massa.

En dan nu de vraag:
Kan ik er zonder meer vanuit gaan dat massa=massa? Dus is de massa van de microfoon dezelfde als de massa van de oortelefoontjes? En kan ik ze DUS zonder problemen aan elkaar solderen?

En als ik daar niet vanuit kan gaan, wat kan ik dan meten om deze hypothese (massa=massa) te bevestigen of te ontkrachten?

Beste antwoord (via MSteverink op 26-06-2017 15:48)

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:10
uitgeschakeld systeem, gewoon met een multimeter.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Het zou kunnen werken, dat hangt er vanaf hoe die mixer met z'n grounds omgaat. Bij een mobiele telefoon bijvoorbeeld is dit geen probleem. Maar ik vraag me af waarom je in deze richting denkt, wat voor probleem probeer je hiermee op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:35

Tazzios

..

Als mogelijke oplossing kun je ook de kabels aan elkaar tapen of een kabelbinder er om heen draaien.
Maar dat ligt er aan wat zoals, Flake aan geeft, je probeert op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
Het probleem dat ik wil oplossen is:

De silent studio is groot, zwaar, en vreet batterijen. Die wil ik dus niet bij me dragen, maar elders neerzetten. Maar ik wil dat alleen als ik niet verstrikt raak in kabels en verlengkabels, dus ik wil één kabel van mezelf naar de silent studio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Dat punt staat erin, maar dan leg je niet uit waarom je die massa's wil delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
Flake schreef op maandag 26 juni 2017 @ 13:59:
Dat punt staat erin, maar dan leg je niet uit waarom je die massa's wil delen.
Het scheelt een ader.
Met een vier-aderige kabel kan ik links-rechts-microfoon-massa door één kabel laten lopen. Het kan ook met een vijf-aderige (links-rechts-microfoon-massa microfoon en massa oortjes), maar ik heb nog hele lengtes vier-aderig liggen. En vijf-aderig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Gaat niet werken, je moet afgeschermde kabel gebruiken. Jouw "hele lengtes vier-aderig" zijn 99,99% zeker niet afgeschermd (ik vermoed telefoonkabel). Kijk eens bij Bax of Farnell voor geschikte kabels.

Edit: Zoiets bijvoorbeeld: https://www.bax-shop.nl/m...eter/product-details.html

[ Voor 26% gewijzigd door TommyboyNL op 26-06-2017 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Aha, je hebt al kabel liggen. Dat punt heb je er niet bij gezet en dat verklaart je motivatie om dit te doen.

Ik zie geen gevaar om dit te proberen, het is niet alsof je hier iets mee opblaast. Het ergste wat kan gebeuren is storing in het geluid en dan weet je meteen waar dat aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
Wellicht kan je in het huidige systeem eens doormeten of beide massa's aan elkaar verbonden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
Looney11 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 15:05:
Wellicht kan je in het huidige systeem eens doormeten of beide massa's aan elkaar verbonden zijn?
Ja, heel graag. Maar doe ik dat bij een ingeschakeld of een uitgeschakeld systeem? Of maakt dat niet uit?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
uitgeschakeld systeem, gewoon met een multimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
Jongens, meisjes, bedankt!
  1. Ik ga meten of massa=massa
  2. Als massa=massa ga ik een vier-aderige kabel solderen
  3. Als massa!=massa, of als de kwaliteit erg slecht is, ga ik alsnog een vijf-aderige kabel solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Meten schiet je niet veel mee op, je gaat toch sluiting meten. Dat geloof ik wel. De vraag is hoe die groundstromen lopen en met een multimeter ga je daar niet achter komen. Bevestigt alleen maar dat het geen kwaad kan maar er kan nog steeds storing optreden.
Pagina: 1