Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wake on WAN stopt met werken na +- 15min

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Timmmeeehhh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-11 09:46
Dag allemaal,

Onlangs 2e systeem als een servertje ingesteld, en ik zou deze graag remotely willen kunnen aanzetten maar ik kom er niet helemaal uit.

In principe werkt mn magic packet wel, want als computer net in slaapstand staat kan ik hem via mijn mobiel over 4g gewoon wakker maken, maar na +- 15min dan stopt het met werken (WOL werkt dan nog wel)

Nu begreep ik dat dit te maken heeft met pre-asigned IP's, en ik heb dan ook een static IP toegewezen in mijn router aan het mac adres van m'n server, maar om de een of andere reden wil hij het gewoon niet doen.

Server is wel benaderbaar via internet als hij al aan staat, aangezien ik wel gewoon bij de ftp kan en ik kan ook via m'n mobiel hem in slaapstand zetten, maar wakker maken met een magic packet lukt dus niet meer na een tijdje.

Any ideas? Router is een Cisco EPC3928AD
Verder draai ik windows 10 en gebruik ik Unified remote op mobiel om de magic packets te sturen.

Alle reacties

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-09 12:40
Wat ik wel weet is dat Windows 10 een hele fijne functie heeft genaamd "Fast Startup" wat er bij mij voor zorgde dat m'n NIC geen power bleef krijgen als hij "uit" stond. Zie: https://www.howtogeek.com...ws-10s-fast-startup-mode/

Verder kan ik je eigenlijk alleen het vaste riedeltje mee geven:
- Host een statisch IP geven. Werkt je DHCP reservatie niet? Geef je host dan gewoon een statisch IP buiten je DHCP scope
- Sommige routers cleanen nogal snel hun ARP/MAC tabel. Wellicht kun je kijken of je deze statisch kan mappen (dit is overigens heel vaak niet nodig, maar kan geen kwaad)
- Zorg dat je port forward goed staat. Er is op internet ook een gratis "magic packet tester" tooltje te vinden.
- Zorg dat alle power saving functie's van je NIC uit staan (zowel in BIOS als in Windows).

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:06

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Timmmeeehhh schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:48:
Dag allemaal,

Onlangs 2e systeem als een servertje ingesteld, en ik zou deze graag remotely willen kunnen aanzetten maar ik kom er niet helemaal uit.

In principe werkt mn magic packet wel, want als computer net in slaapstand staat kan ik hem via mijn mobiel over 4g gewoon wakker maken, maar na +- 15min dan stopt het met werken (WOL werkt dan nog wel)

Nu begreep ik dat dit te maken heeft met pre-asigned IP's, en ik heb dan ook een static IP toegewezen in mijn router aan het mac adres van m'n server, maar om de een of andere reden wil hij het gewoon niet doen.

Server is wel benaderbaar via internet als hij al aan staat, aangezien ik wel gewoon bij de ftp kan en ik kan ook via m'n mobiel hem in slaapstand zetten, maar wakker maken met een magic packet lukt dus niet meer na een tijdje.

Any ideas? Router is een Cisco EPC3928AD
Verder draai ik windows 10 en gebruik ik Unified remote op mobiel om de magic packets te sturen.
2 zaken die ik heb moeten doen om dit stabiel op te lossen:
1. Pre-assign IP adres aan het MAC adres, omdat de router het adres ander vergeet en niets uitstuurt. (dan werkt het dus direct na het uitzetten wel, maar even later niet meer.)
2. Fast boot uitzetten in WIndows 10, anders werkt het niet, zoals hierboven ook staat.

Daarnaast stuur ik het niet vanaf afstand, maar lokaal door met mijn mobiel een Rpi aan te sturen die op het LAN de WOL magic pakketje stuurt.

Misschien dat dit helpt.

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Herkenbaar probleem, had hier ook last van met mijn ziggo ubee modem. Nu heb ik dat ding on bridge laten zetten, en gebruik nu een asus 68u.

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:25
Ik meen dat dit komt doordat de ARP table in het modem automagisch geleegd wordt na die tijd...

• Hann1BaL

Hann1BaL

stijnos1991 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 12:12:
Ik meen dat dit komt doordat de ARP table in het modem automagisch geleegd wordt na die tijd...
En dat is dus op te lossen door een assigned IP address in je modem voor dat specieke MAC address. Dan blijft deze keure in de ARP table staan bij de Cisco.

• Timmmeeehhh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-11 09:46
Hann1BaL schreef op maandag 26 juni 2017 @ 12:14:
[...]

En dat is dus op te lossen door een assigned IP address in je modem voor dat specieke MAC address. Dan blijft deze keure in de ARP table staan bij de Cisco.
Ik dacht dus dat ik dat gedaan had, of zit ik niet op de goede plek? blauw omcircelde is de server:
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/99ceb893299ab8159eb3000a55f69614.png

Of heeft dit niks met de ARP table te maken?..

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hann1BaL schreef op maandag 26 juni 2017 @ 12:14:
[...]

Nee, lost het niet op, want de router weet dan nog steeds niet op welke poort 't ding zit

Je moet op de nic in kwestie, wol aanzetten. Dan gaat-ie in de uit-stand nog steeds z'n mac address regelmatig updaten. En het magic packet naar het IP broadcast address sturen helpt ook nog wel eens

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Hann1BaL

Hann1BaL

Brahiewahiewa schreef op maandag 26 juni 2017 @ 16:19:
[...]

Nee, lost het niet op, want de router weet dan nog steeds niet op welke poort 't ding zit

Je moet op de nic in kwestie, wol aanzetten. Dan gaat-ie in de uit-stand nog steeds z'n mac address regelmatig updaten. En het magic packet naar het IP broadcast address sturen helpt ook nog wel eens
Als het goed is, is het een broadcast en maakt dat niet uit.
In ieder geval geldt voor mij:
Indien niet in de reservation -> werkt niet
Wel reservation -> werkt

(uiteraard met de instellingen op de computers.)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
WOL is een magic pakket dat werkt via een broadcast (dus via een macadres).
Per definitie kun je die niet vanaf het internet versturen want dan moet je router hem routeren en zonder ipadres valt er niets te routeren.

Er zijn programmaatjes die een WOL pakketje naar een IPadres + poort kunnen versturen, maar dan is het afhankelijk van de ontvanger of dat gaat werken.

Wat er hier vermoedelijk aan de hand is, is dat de netwerkkaart van je servertje nog een tijdje voldoende stroom krijgt dat hij nog een ipadres vasthoud en dus kan reageren op een geadresseerd wol pakketje.
Nadat alle normale spanning uit de voeding is weggelekt, blijft alleen het kleine beetje spanning over dat nodig is om je netwerkkaart naar een broadcast wol pakketje te laten luisteren, maar heeft hij geen ipadres meer.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Kan je WOL niet gewoon remote beschikbaar maken door udp poort 9 te mappen naar je broadcast adress?
Of anders vanaf je telefoon het 'destination adress' opgeven van het broadcast address van het remote bekabelde netwerk wanneer je een gerouteerd VPN verbinding hebt?

[ Voor 5% gewijzigd door bigfoot1942 op 27-06-2017 17:51 ]

Pagina: 1