Kabel gat in houten blad

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Kleine vraag. Ik wil graag een gat boren in een walnoten kast blad (bovenzijde is de enige optie). Het blad is 33mm dik. Ik vraag me eenvoudigweg af hoe ik dat het beste kan aanpakken, zodat het een mooi gat wordt.

Ik twijfel al aan het formaat van het gat. Ik wil het zo klein mogelijk houden, maar alle kabeltjes van/naar TV + speakers moeten er wel door passen. Ik denk dat 35mm krap maar haalbaar is.

Ik zie bijvoorbeeld nog speedboren van dat formaat, maar een gatenzaag lijkt mij gevoelsmatig beter (maar dat baseer ik niet op ervaring). Het zal iets moeten zijn dat geschikt is voor (enigszins) hardhout. Merken zijn er zat in allerlei prijsklassen, Vermoedelijk is dit het enige gat wat ik in lange tijd ga boren, dus ik wil er wel 25 euro aan uitgeven, maar 100 vind ik veel. Ik heb een makita boormachine, waar naast standaard boortjes ook sds(plus) boortjes in passen, De termen die ik tegenkom als ik Google, zeggen me echt weinig: Bi-metaal, merken als Pro-Fit (met weer een aparte aansluiting waar een adapter oid voor nodig is). Ik kan me weinig voorstellen bij wat dat voor mijn situatie betekent. Ik wil alleen een mooi gat, zondat dat aan alle kanten de splinters er af gesprongen zijn.

Dan nog even over de techniek van het boren. Ik zou denken dat ik met de gatenboor eerst tot halverwege vanuit 1 kant boor, en dan vanuit de andere kant het gat helemaal door boor. Maar of dat handig is, weet ik niet echt.

Kortom: Een paar tips voor een beginnende gatenboorder zijn meer dan welkom. :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Volgens mij is het zo de kant waar je naar toe boort de minst mooie kant gaat worden doordat het gaat splinteren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:29
Een plank hout tegen beide zijden klemmen. En met een goede kwaliteit gatenboor. Dus zo eentje die je op erop schroeft, niet een model met losse bladen die je erin klikt. En dan met wat geduld rustig boren tot je het puntje van de boor uit de onderkant ziet komen. En dan vanaf die kant gaan boren. Zou een prima resultaat op moeten leveren zonder splinteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-05 13:53
High quality speedboor is overrated voor als je maar 1 gaatje moet boren.
Ik heb ooit een goedkoop setje gekocht uit de ramsjbak bij de Praxis/Gamma. Doet het goed voor al die gevallen waar ik het nodig heb, inderdaad ook vaak voor kabels.

Van eikenhout tot witte meubelpanelen. Nooit gehad dat het ging splinteren. Wel beginnen bij de mooie kant (die zichtbaar blijft). Als de punt er aan de andere kant uitkomt kun je vanaf daar verder.
Of Wat tweakG5 zegt, een plant hout er tegen aan klemmen (of eronder leggen en dan op een workmate).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
tweakG5 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 21:10:
Een plank hout tegen beide zijden klemmen. En met een goede kwaliteit gatenboor..
Bedankt voor de tips! Nog 2 vragen over de 2 bovenstaande tips.

Ik denk dat hout klemmen lastig wordt. Je moet je indenken dat ik dicht aan de muurkant van een keukenwerkblad wil boren. Dat kan ik niet met een lijmklem bereiken. Heb je hier misschien nog een truc voor?

Heb je een voorbeeld van een goed merk? Ik twijfel of ik iets bruikbaars krijg als ik zomaar naar Karwei ga. :)

Nogmaals erg bedankt voor de aanwijzingen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:24

mrc4nl

Procrastinatie expert

KopjeThee schreef op zondag 25 juni 2017 @ 21:32:
[...]

Ik denk dat hout klemmen lastig wordt. Je moet je indenken dat ik dicht aan de muurkant van een keukenwerkblad wil boren. Dat kan ik niet met een lijmklem bereiken. Heb je hier misschien nog een truc voor?

Heb je een voorbeeld van een goed merk? Ik twijfel of ik iets bruikbaars krijg als ik zomaar naar Karwei ga. :)

Wat je ook kan doen met een gatenboor is dat je halverwege stopt en dan via de onderzijde van het blad de rest boort. op die manier heb je ook geen last van splinters.

Goed merk is bijvoorbeeld Pro-Fit.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je kan natuurlijk ook gewoon boren in een cirkel; dan is een groot gedeelte van het hout al weg en waarschijnlijk zonder splinters. Afhankelijk van je skills, de rest met een gewone gatenboor weghalen of met een figuurzaag alhoewel dat iets meer zweet zal kosten in hardhout.

Decoupeerzaag wordt soms ook gebruikt maar ik kan me voorstellen dat als je de verkeerde hoek zaagt ten opzichte van de nerf, dat je een lelijke (grote) splinter krijgt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:24

mrc4nl

Procrastinatie expert

MAX3400 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 21:41:
Je kan natuurlijk ook gewoon boren in een cirkel; dan is een groot gedeelte van het hout al weg en waarschijnlijk zonder splinters. Afhankelijk van je skills, de rest met een gewone gatenboor weghalen of met een figuurzaag alhoewel dat iets meer zweet zal kosten in hardhout.
Ook met een houtboor kan je splinters krijgen, een scherpe boor en niet te hard duwen(op het laatst) helpen wel veel.
Decoupeerzaag wordt soms ook gebruikt maar ik kan me voorstellen dat als je de verkeerde hoek zaagt ten opzichte van de nerf, dat je een lelijke (grote) splinter krijgt.
je hebt ook decoupeerzaagjes met fijnere vertanding, die splinteren ook minder. Maar inderdaad: dwars op de groeirichting splintert het meest.
mijn probleem met decoupeerzagen is meer dat ik niet netjes over een lijn zaag, en een gat alles behalve mooi rond wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 25-06-2017 21:51 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:29
KopjeThee schreef op zondag 25 juni 2017 @ 21:32:
[...]

Ja, enkel aan de bovenkant een plank leggen. Je moet kwa prijs een beetje zitten rond de 15-25 euro voor een enkele zaag, dit zou meer dan voldoende moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Onafhankelijk van de methode: een fijnere vertanding van het zaagblad, goed scherp, laag toerental en weinig druk uitoefenen (c.q. laat de zaag/boor het werk doen). Dat geeft de beste resultaten.

Een gatenzaag is het handigste (zo'n boor met een rond zaagblad). De variant met verwisselbare zaagbladen in verschillende diameters noemt men een 'zeven-gaten-zaag'. Die gebruik je voor het nette werk liever niet, want die zijn minder stabiel.
Deze zagen produceren een ronde uitsnede en wat zaagsel.
De gatenzaag:
Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/497/301/58/DV_8_8537023_01_4c_DE_20151017024901.jpg

De Zeven-gaten-zaag:
Afbeeldingslocatie: https://haxo.nl/uploads/webshop/Productafbeeldingen/1054792_1.jpg

Iemand riep iets over een Speedboor. Dat is weer een heel ander ding, maar wel voor gaten in hout.
Nadeel is dat die dingen in de regel geen mooie afwerking geven. Ze moeten echt vlijmscherp zijn en dan nog heb je rafels rond de onderkant van het gat. Ze zijn ook echt gemaakt voor de naam: hoge snelheid door hout heen jassen.
Deze boor produceert veel snippers en stof.
Een speedboor:
Afbeeldingslocatie: https://www.totaal-gereedschap.nl/WebRoot/StoreLNL/Shops/62779745/4D5B/EDF0/8102/8B08/A739/C0A8/28B9/F489/80734106.jpg

De laatste optie is een Forstnerbit.
Die hebben een vrij scherpe invalshoek en gedraagt zich meer als een circulaire houtbijtel.
Met deze bit wil je ook geen hoge snelheid (zoals de gatenzaag) maar vooral trekkracht, en het effect wat je wil behalen is dat je mooie houtkrullen uit de boor ziet komen.
De Forstnerbit:
Afbeeldingslocatie: https://www.flinn-garlick-saws.co.uk/acatalog/Clifton-Forstner-Bit-2.jpg

Als het gat groot genoeg is, kan je kiezen voor een decoupeerzaag met een fijn vertand blad op lage snelheid, en laat de zaag het werk doen.
Plak wel de ruimte om je gat af met schilderstape. De schoen van de zaag kan anders mogelijk krassen achterlaten op je buro.

Als ik iets moet aanraden, dan bij voorkeur de Forstner en anders een vaste gatenzaag.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-05 07:47

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Ik gebruik hiervoor standaard een 7-gatenzaag.

Juiste diameter pakken en boren maar. Aangezien het blad van TS toch al 33mm dik is lukt dat niet in een keer.
Dus van beide kanten boren, een gat met een 3mm boor voorboven door het totale blad om van beide kanten gelijk uit te komen, wel zo fijn :+

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Ik zou eigenlijk een besye antwoord moeten kiezen. Maar er zijn meerdere hele goede antwoorden. Heel erg bedankt iedereen voor de moeite om de vraag te beantwoorden. Ik weet nu (ongeveer) wat ik ga halen en hoe ik ga zagen. Dus ik zie het klusje met een gerust hart tegemoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

KopjeThee schreef op zondag 25 juni 2017 @ 22:18:
Ik zou eigenlijk een besye antwoord moeten kiezen. Maar er zijn meerdere hele goede antwoorden. Heel erg bedankt iedereen voor de moeite om de vraag te beantwoorden. Ik weet nu (ongeveer) wat ik ga halen en hoe ik ga zagen. Dus ik zie het klusje met een gerust hart tegemoet.
Laat je nog wel even het resultaat zien en de uiteindelijke aanpak?

Hopelijk heb je zometeen een heel mooi gat in de plank zonder rode vlekken of scheldwoorden. d:)b

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Een 33mm speedboor ga je zo snel niet vinden volgens mij. Een gatenzaag is de voordehandliggende optie. Je boort dan vanaf twee kanten om het splinteren te beperken: eerst vanaf de ene kant en als de boor zelf door het blad heenkomt vanaf de andere kant door hetzelfde gat (zodat je netjes recht zit.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:27
Ik zou wachten met het kiezen van het Beste Antwoord tot het gat er daadwerkelijk in zit. Dan pas weet je of het inderdaad zo'n goed antwoord was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:55

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

CyBeR schreef op zondag 25 juni 2017 @ 22:22:
Een 33mm speedboor ga je zo snel niet vinden volgens mij.
Bij hornbach zie ik ze in elk geval tot 40mm gaan. Hier een 35mm exemplaar: http://www.hornbach.nl/sh...0-mm/5128148/artikel.html

Als je met een gatzaag aan de gang gaat: neem er dan een met flinke sleuven in de wand, zodat hij zijn zaagsel kwijt kan, anders heb je met dit soort dieptes best risico op dat ie vastloopt. Al is dat risico wel een stuk kleiner als je van twee kanten boort.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

CyBeR schreef op zondag 25 juni 2017 @ 22:22:
Een 33mm speedboor ga je zo snel niet vinden volgens mij. Een gatenzaag is de voordehandliggende optie. Je boort dan vanaf twee kanten om het splinteren te beperken: eerst vanaf de ene kant en als de boor zelf door het blad heenkomt vanaf de andere kant door hetzelfde gat (zodat je netjes recht zit.)
Blad is 33mm dik, da's niet de gewenste diameter van 't gat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

McKaamos schreef op zondag 25 juni 2017 @ 22:44:
[...]

Blad is 33mm dik, da's niet de gewenste diameter van 't gat ;)
Ah ja verkeerde getal overgenomen maar de diameter is 35mm en da's zelfs nog groter :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:02
Een kabel doorvoer werkt ook aardig af.

Of wilde je het absoluut zonder doen? Dan zou ik wel de randen wat afronden om de kabels te beschermen.
Als je het gat minimaal wilt houden, wel zorgen dat dat de stekkers er nog doorheen passen.

Sowieso even oefenen op een reserve plank.

[ Voor 13% gewijzigd door The_Vice op 25-06-2017 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
The_Vice schreef op zondag 25 juni 2017 @ 22:57:
Een kabel doorvoer werkt ook aardig af.

Of wilde je het absoluut zonder doen? Dan zou ik wel de randen wat afronden om de kabels te beschermen.
Als je het gat minimaal wilt houden, wel zorgen dat dat de stekkers er nog doorheen passen.

Sowieso even oefenen op een reserve plank.
Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht. Ik begrijp ze alleen niet helemaal. Bijvoorbeeld https://www.kantoorinrich...oer-metaal-60-mm-rvs-096/ . De doorvoer is vrij groot (de hele cirkel), maar de ruimte voor kabels lijkr vrij klein (het zwarte stukje). Dat voelt wat uit verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 10:45
Dat middenstuk kun je eruit halen zidat je de kabels erdoor kunt doen. Daarna klik je dat stuk er weer in. De kabels zelf zijn niet zo dik. Je bent een groot gat nodig coor de connectoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
.Maarten schreef op maandag 26 juni 2017 @ 06:58:
Dat middenstuk kun je eruit halen zidat je de kabels erdoor kunt doen. Daarna klik je dat stuk er weer in. De kabels zelf zijn niet zo dik. Je bent een groot gat nodig coor de connectoren
Eigenlijk hoeven er geen hele grote connectors door. Usb, hdmi en c13 (als ik het goed heb). En dan nog een paar speakers kabels, maar die hebben geen connectoren. Het lijkt er op dat sommige doorvoeren zijn ontworpen in de tijd van scart e.d. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:52
Die 7-gaten zaag dingen zijn prut. Het resultaat is niet zo mooi en ik heb al eens gehad dat het zaagblad losschoot, met een flinke kras over het stuk hout tot gevolg :| Ook al eens gehad dat hij vastliep in het hout, je boormachine gaat dan zelf draaien (als je niet goed oplet dan krijgt je pols een flinke oplawaai).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:10

BoAC

Memento mori

ThinkPadd schreef op maandag 26 juni 2017 @ 07:49:
Die 7-gaten zaag dingen zijn prut. Het resultaat is niet zo mooi en ik heb al eens gehad dat het zaagblad losschoot, met een flinke kras over het stuk hout tot gevolg :| Ook al eens gehad dat hij vastliep in het hout, je boormachine gaat dan zelf draaien (als je niet goed oplet dan krijgt je pols een flinke oplawaai).
Je moet ook de boor het werk laten doen en niet teveel druk zetten ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:55

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Met boren die vast kunnen slaan (speedboor, gatzaag, boren in metaal) wordt sowieso aangeraden om de slipkoppeling te gebruiken (als je een schroefboormachine gebruikt), of de hamerloze boorstand van een boorhamer met veiligheidskoppeling.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:13
Aangezien het gaat om een gat van +- 35mm in doorsnede dan zou ik als ik de TS was bij voorkeur kiezen voor een forstnerboor en dan een goede scherpe. Speedboor zou ook kunnen maar mijn ervaring is dat je daar wat sneller scheef mee gaat boren. een Forstnerboor verspaand al het materiaal uit het gat waardoor je ook geen rafelende randjes gaat krijgen als je netjes met beleid boort met een plankje eronder.

Een gatzaag van 35mm is dermate klein dat het verspaande materiaal eerder klem gaat zitten, je er meer kans op hebt dat hij vastslaat en eventueel dat het zaagsel gaat verbranden doordat de buitenkant van de gatzaag erg heet wordt door de wrijving.

Ik gebruik deze forstnerboren altijd voor gaten voor scharnieren of pen gat verbindingen. Ook in hardhout en multiplex geen probleem dus dan moet walnoot ook wel kunnen.

http://www.toolstation.nl/shop/p81711?table=no

Mocht je hem enkel maar 1x willen gebruiken dan kan je ook af met de goedkopere variant. Die zal wat sneller bot worden maar voor 1 gat maakt dat niet uit.

http://www.toolstation.nl/shop/p56912?table=no

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-05 11:25
ThinkPadd schreef op maandag 26 juni 2017 @ 07:49:
Als je een boormachine hebt met wat veel power, kan het blad ook aardig wegschieten is mijn ervaring. Hij liep vast en voordat ik de machine had gestopt schoot het blad door de kamer (gelukkig geen schade/verwondingen). Voor mij nooit meer zo'n ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:01

Standeman

Prutser 1e klasse

Overigens, nog een tip: Oefen een paar keer op een stuk afvalhout (het liefste van dezelfde dikte / hardheid). Dan weet je wat je kan verwachten als je het in het echie doet ;)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-05 19:36

mutsje

Certified Prutser

Ik gebruik zelf piranha boren vergelijkbaar met deze http://www.toolstation.nl/shop/p68262?table=no ja je geeft hoop geld uit maar ik gebruik ze toch regelmatig merk ik :) er zijn ook goedkopere versies. Sowieso kan je de boel compleet afplakken en hierna pas gaan boren. Dat scheelt ook al en in laag toerental. Zoals hier boven vermeld is als de boor er door is omdraaien en aan andere kant gaan boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Ik heb dexe boor (maar dan 40mm toch maar) binnen. Klein vraagje: Deze kan ik gewoon in mijn (normale) boormachine klemmen? De achterkant van het boortje is een beetje afwijkend van wat ik gewend ben. Dus ik vraag het even. Het gaat gewoon klemmen, denk ik, maar ik wil geen problemen krijgen omdat ik eoa verloopje had moeten gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karel01
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:19
Nog een kleine tip. Plak schilderstape over het gebied waar je in wilt boren, dit scheelt in het splinteren van het hout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

KopjeThee schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 18:01:
[...]

Ik heb dexe boor (maar dan 40mm toch maar) binnen. Klein vraagje: Deze kan ik gewoon in mijn (normale) boormachine klemmen? De achterkant van het boortje is een beetje afwijkend van wat ik gewend ben. Dus ik vraag het even. Het gaat gewoon klemmen, denk ik, maar ik wil geen problemen krijgen omdat ik eoa verloopje had moeten gebruiken :)
Nee hoor, niks extra nodig. Dat kan zo in een normale boormachine :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-05 00:11
Is het blad echt van 33mm massief walnoot, of is het fineer? :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-05 07:38

Freakie1NL

Grote Baas

Let wel dat de tip die hier gegeven is van 2 kanten te boren goed is maar a) voor iemand die het niet vaak doet erg moeilijk om goed uit te komen gezien jij bij 10mm afwijking al niet geheel netjes uitkomt, daarin is een zevengatenboor wel makkelijker want dan heb je een boortje die leidt en er eerder doorheen komt. B) je hebt het over een Makita met SDS dus boorhamer. Deze levert eigenlijk te veel kracht en te veel toeren voor deze klus, ik zou een langzamer draaiende boormachine nemen hiervoor. Hoe hard het hout ook is met een toeren kannon die ook nog eens flink wat kracht heeft , wat die Makita waarschijnlijk heeft ben je door het hout heen voordat je kunt niezen. Kijk dus even of je iets kan lenen met wat minder toeren.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Puch-Maxi schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 21:45:
Is het blad echt van 33mm massief walnoot, of is het fineer? :)
Ja, het is massief. Ik doe er een beetje moeilijk over omdat het een blad van 360cm x 62cm is, die iets meer dan 1000 euro kost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-05 00:11
Ja, in dat geval begrijp ik het helemaal! Succes :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Freakie1NL schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 21:57:
Let wel dat de tip die hier gegeven is van 2 kanten te boren goed is maar a) voor iemand die het niet vaak doet erg moeilijk om goed uit te komen gezien jij bij 10mm afwijking al niet geheel netjes uitkomt, daarin is een zevengatenboor wel makkelijker want dan heb je een boortje die leidt en er eerder doorheen komt. B) je hebt het over een Makita met SDS dus boorhamer. Deze levert eigenlijk te veel kracht en te veel toeren voor deze klus, ik zou een langzamer draaiende boormachine nemen hiervoor. Hoe hard het hout ook is met een toeren kannon die ook nog eens flink wat kracht heeft , wat die Makita waarschijnlijk heeft ben je door het hout heen voordat je kunt niezen. Kijk dus even of je iets kan lenen met wat minder toeren.
Ik denk dat ik van 1 kant ga boren, aangezien de gekozen boor maar een klein richtpuntje heeft. Dus eigenlijk ben je er al bijna door op het moment dat het puntje zichtbaar is aan de andere kant. Ik zal nog wel een plankje proberen te klemmen aan de onderkant. Ik hoop dat de onderkant netjes wordt, maar in de praktijk zal ik vermoedelijk niet vaak mijn hoofd in het kastje steken om te kijken of de onderkant van het gat er wel goed uit ziet :) De bovenkant is veruit het belangrijkst.

Ja die boorhamer gebruik ik normaal gesproken om gaatjes in het beton te boren. Dat doet hij prima en snel :) Hij heeft overigens een verwisselbare kop, dus het is niet per se SDS. Laatst heeft de accu van mijn accu boormachine het begeven. Ik heb de boorhamer daarna ook voor een paar schroefklusjes gebruikt, en met een beetje gevoelige wijsvinger kan hij hele lage toeren draaien heb ik gemerkt. Hij ligt alleen een beetje zwaar in de hand. En hij heeft geen stop op het koppel, dus het is goed in de gaten houden of je schroef ver genoeg is of met de hand de laatste paar slagen draaien...

Kortom ik kan de boor wel met lage toeren door het hout draaien, maar de kracht kan ik niet regelen. Langzaam, maar zeker, zal ik maar zeggen :) Ik zou een accu voor mijn accu boormachine kunnen kopen (sowieso geen slecht idee misschien), maar ik twijfel of het veel helpt. Ik heb dan de mogelijkheid het koppel te beperken, maar dan kan het dus gebeuren dat de boor op een bepaald moment stopt, omdat er te veel kracht nodig is. Volgens mij moet ik toch gewoon doorgaan als ik begonnen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 20:17
Je kan gewoon stoppen terwijl je bezig bent, geen enkele reden waarvoor je in 1x door moet. Gewoon stoppen als je het niet vertrouwd of je bijvoorbeeld toch problemen krijgt met je machine.

Het zal zelfs nodig zijn omdat je een beetje kan koelen en stof kan verwijderen. Je wilt sowieso geen aangebrande hout snippers op je werkblad.

Een slipkoppeling gebruiken is aan te raden, de kans dat je wegschiet en je blad beschadigd neemt daarmee flink af.

Je Forstnerboor lijkt me een prima keuze!

Wat ik zou doen (alle stappen waarvan de meeste al genoemd zijn):

Vooraf: Oefenen, probeer de stappen hieronder eerst goed uit op resthout.

Eerst even voorboren met een klein boortje (paar millimeter) van bovenaf. Daarmee weet je onderaan precies waar je uit moet komen. Neem een heel klein boortje, te groot en de Forstnerboor kan gaan wiebelen. Het is alleen om de locatie eenvoudig door te geven.

Plak het gat en de ruimte er omheen af met (schilders)tape. Die kan de boel net even bij elkaar houden.

Dan begin je aan de onderzijde met je Forstnerboor te boren. Hier heb je dus je laatste oefening. Tevens voorkomen we hiermee uitbreken van het hout. Ik zou tot maximaal de helft diepte boren, minder mag ook. Als je niet zeker bent van de diepte meet je het blad (gedeeld door 2) en plak je de maat op je boor: ( http://img.ajarnpa.com/up...e4c2a417b280c15dd4783.jpg ) dan weet je wanneer je moet stoppen.

Nu controleer je het resultaat. Let op bijvoorbeeld: Het gat is verticaal waterpas en je ziet geen scheuren rondom het gat. Als het resultaat helemaal top is doe je hetzelfde van bovenaf. Je komt dan vrijwel 100% gelijk uit. Als het gat niet gelijk uitkomt kan je verder naar beneden boren.

Als het resultaat niet 100% top is kan je even een foto plaatsen. Het kan zijn dat je toch wat uitbraak ziet. Dit zit dan aan de onderkant dus geen probleem. Dan kunnen we wellicht kijken of er een betere manier is voor dit specifieke materiaal.

Edit: Zie ook dit voorbeeld waarbij ze voorboren en dan met de grote boor er achteraan werken:

Vanaf 1m29: YouTube: ZOBO boor

[ Voor 6% gewijzigd door djluc op 29-06-2017 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Pak een gatenzaag met voldoende diepte of een forstnerboor en hengst dat ding er van boven door. Voorboren en van 2 kanten boren schiet je niets mee op. Je doet het uit de hand dus je komt nooit netjes recht uit. Dan kun je beter van 1 kant iets scheef boren want dat valt minder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Ik heb de forstner boor gekocht en wat mee geexperimenteerd. Ik heb een stukje vurenhout gepakt, dus behoorlijk zacht. Ik heb uit de hand geboord.

Wat me opvalt:
1 De boor kan toch wat gaan lopen in het begin. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
2 De boor werkt alleen goed bij lage toeren. Dan worden er krullen hout afgeschaafd. Bij hoge toeren gebeurt er niets, hij schiet er overheen o.i.d.

Tegen het lopen ben ik van plan eerst een stuk goedkoop spaanplaat te kopen. Daar een mooi gat in boren. Dan op het echte blad klemmen. Dan kan de boor geen kant op.

Ik hoop dat de boor in iets harder hout net zulke mooie krullen kan schaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:49
Je kunt evt. ook even met een goede centerpons een puntje maken waar je de forstnerboor in plaatst, dan gaat de boor minder lopen.

Als je die niet hebt (centerpons) dan is inderdaad jou oplossing een hele mooie, en zorg ook direct dat je dan ook aan de onderkant een plaatje hout klemt tegen het uitscheuren ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1