Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royba
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-05-2021
Mijn vraag

Omdat ik met de opleiding medewerker ict start heb ik een krachtigere MacBook nodig. Ik heb een MacBook Pro uit 2015 met 8gb werk geheugen maar de opleiding vereist in het 2e jaar 16 gb werkgeheugen. Ik heb de specs op een blaadje mee gekregen naar huis en daar staat op dat de laptop een i5 en 16gb werkgeheugen aan boord moet hebben over de videokaart word niets gezegd. Nu neig ik zelf naar de MacBook 12 2017 i5 en 16gb ram maar omdat ik voor de opleiding virtueel moet draaien twijfel ik of de 12 inch dat aankan. De MacBook Pro die ik nu heb voldeed voor de rest aan de eisen op het werkgeheugen mijn vraag is of de videokaart van de 2017 12 inch in de schaduw van de 2015 13 inch pro kan staan of maak ik mij nu druk om niets? wat raden jullie aan de Pro zonder touchbar met i5 en 16gb van 2017 of de 12 inch i5 16gb van 2017?
misschien wel relevant om te vermelden dat ik veel reis met de MacBook dus hoe meer portable hoe beter.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
bootcamp windows en office

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Specs naast elkaar gehouden op de apple site

MacBook Pro - iMac (24 inch M1) - Apple watch Series 6 44mm - iPhone 11 Pro Max - iPad mini - iPods

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
Ik zou lekker wachten tot je in het tweede jaar zit en merkt dat je laptop niet meer snel genoeg is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPHN
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-01 15:41
Ik ben vorig jaar afgestudeerd als ICT beheerder, maar ik kan je bijna met 100% zekerheid zeggen dat 8GB ruim voldoende is voor wat je gaat virtualiseren tijdens de lessen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Boot Camp gaat prima op een 12" MacBook. Virtualisatie is een ander verhaal, ik heb mijn MacBook 12" verkocht omdat VM's heel traag en onwerkbaar werden. Dat is een MacBook uit 2015, met 8GB, waarvan 4GB voor de VM. Het 2017-model is mogelijk iets minder traag bij deze taken.
Ik heb nog getwijfeld tussen een MacBook met 16GB maar ben blij dat ik toch een Pro heb besteld.
Mijn gebruik is wel anders: ik doe geen opleiding en ook geen beheerwerkzaamheden.

Wat ik zou aanraden is je huidige laptop te houden tot je echt tegen de grenzen aanloopt en dan eventueel een nieuwe MacBook Pro kopen, met onderwijskorting uiteraard :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royba
Iedereen bedankt voor de reactie's ik heb inderdaad ook overwogen om nog een jaartje uit te zingen met mijn MacBook Pro wat absoluut geen straf is. Maar omdat ik veel licenties moet aanschaffen de aan je laptop worden gekoppeld overweeg ik dus om dit jaar naar vervanging te gaan kijken. Canaria bedankt voor je ophelderend antwoord. Zit er verschil in power van de processors bij deze taken? ik dacht zelf dat ik aan een i5 genoeg had. in 2015 toen ik deze Pro heb gekocht heb ik nog in dubio gestaan om voor de 12 inch te gaan maar ik ben toen toch voor de pro gegaan omdat ik nog niet wist wat ik als verdere opleiding ging doen. Maar als ik eerlijk ben zit er momenteel kwa designtaal geen verschil meer in beide MacBook's. Alleen zoals ik al aangaf is portable zijn wel een must. En omdat ik met mijn school pas korting krijg op Macbook's of iPad's ga ik hem sowieso bij een APR kopen die aangesloten is bij mijn school.

MacBook Pro - iMac (24 inch M1) - Apple watch Series 6 44mm - iPhone 11 Pro Max - iPad mini - iPods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 02:04
Royba schreef op zondag 25 juni 2017 @ 21:44:
Iedereen bedankt voor de reactie's ik heb inderdaad ook overwogen om nog een jaartje uit te zingen met mijn MacBook Pro wat absoluut geen straf is. Maar omdat ik veel licenties moet aanschaffen de aan je laptop worden gekoppeld overweeg ik dus om dit jaar naar vervanging te gaan kijken. Canaria bedankt voor je ophelderend antwoord. Zit er verschil in power van de processors bij deze taken? ik dacht zelf dat ik aan een i5 genoeg had. in 2015 toen ik deze Pro heb gekocht heb ik nog in dubio gestaan om voor de 12 inch te gaan maar ik ben toen toch voor de pro gegaan omdat ik nog niet wist wat ik als verdere opleiding ging doen. Maar als ik eerlijk ben zit er momenteel kwa designtaal geen verschil meer in beide MacBook's. Alleen zoals ik al aangaf is portable zijn wel een must. En omdat ik met mijn school pas korting krijg op Macbook's of iPad's ga ik hem sowieso bij een APR kopen die aangesloten is bij mijn school.
Zulke licenties kan je toch gewoon meenemen naar een andere laptop zolang ze maar gedactiveerd worden? Zou wat zijn anders. Ik zou het iig niet aanschaffen en kijken naar iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 09:44
licenties moet je volgens mij over kunnen zetten.

eerst nog jaartje uitzitten met je huidige macbook. Wellicht bevalt de opleiding toch niet en wil je mogelijk iets anders gaan doen. Heb je anders al een nieuwe macbook gekocht die je anders niet nodig zou hebben.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-09 08:24
Misschien kan je ook overwegen een thuisservertje te bouwen voor al je VM-werk, vind ik zelf vaak prettiger werken omdat je je werkstation dan niet belast (zit je niet met een blazende laptop op je schoot).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:38

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ongeacht het werkgeheugen, een Macbook is een flinke stap terug in performance.
Bij de nieuwe 13" modellen scheelt i5 of i7 heel weinig, meerprijs niet echt waard denk ik.

Controleer die licenties nog eens goed, je huidige moet ook ruim voldoen.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royba
Zaterdag ben ik even wezen kijken bij de dichtstbijzijnde APR en even met beide modellen gespeeld. De keus is gevallen op een Space Grey 12 inch met 16gb werkgeheugen en i7 processor. Waarom i7? omdat ik na mijn 3 jarige studie ook nog van de MacBook wil genieten. Ik heb hem gister besteld en de levertijd bedraagt 4 weken dus het aftellen is begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royba
Oh ja en waarom ik gelijk dit jaar de MacBook heb genomen is omdat ik mijn MacBook Pro heb verkocht dus ik moest wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 20:43
Ik vraag me serieus af of een Macbook 12 i7 geen achteruitgang is ten opzichte van een Macbook Pro 2015. Had je niet beter de nieuwe Pro kunnen doen? De standaard i5 in de Pro is sneller dan de i7 uit de Macbook 12. Bovendien zijn de graphics van de Pro serie sterker dan de Macbook 12.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 14:00

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Ligt er puur ook aan wat je er mee doet. Is het alleen word enz maakt het niks uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:11

Grin

Ride si sapis.

Bijzondere keus, maar als het werkt... Prima!

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royba
Het portable design van de 12 inch kan nog steeds niet tippen aan de pro alhoewel het steeds dichter in de buurt komt. Bijzonder keus? Ja best wel dat vonden ze bij de APR ook maar ik de maxed out specs nodig voor mn opleiding althans dat stond op papier. Maar het feit is dat de MacBook alleen enkele lessen aan het werk moet want voor de rest kan ik het al af op een 20 inch iMacje die ik hier op mijn kamer heb staan. bij de APR zeiden ze dat ik het ook wel met een i5 had afgekund maar omdat ik recht had op studenten korting kwam de i7 dicht bij de prijs van een i5 vandaar de maxed out versie. iedereen bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Nadeel van Intel marketing. De "i5" en "i7" in de 12-inch MacBooks zijn gewoon Core m5 en Core m7 processors...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakertjee
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:28
RPHN schreef op zondag 25 juni 2017 @ 19:46:
Ik ben vorig jaar afgestudeerd als ICT beheerder, maar ik kan je bijna met 100% zekerheid zeggen dat 8GB ruim voldoende is voor wat je gaat virtualiseren tijdens de lessen...
Ik hoop volgend jaar af te studeren als ICT beheerder en ik gebruik op dit moment een 15' macbook pro uit 2015 met 16GB RAM en Quad Core i7 en zelfs daar loop ik nog tegen de limieten aan en kan ik niet alles op mijn eigen machine draaien.

Mijn punt: probeer eerst duidelijk te krijgen wat je precies virtueel moet draaien. Dan pas is het mogelijk om een realistisch advies te geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 21:27

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Is het niet veel handiger om een Windows machine te gebruiken voor zo'n opleiding?
Je zal in de ICT tegenwoordig veel meer meer met Hyper-V moeten doen en ook clusters moeten virtualiseren, dus VM in een VM. Op een Mac lukt dat dus alleen redelijk met VMware fusion wat nog zeer prijzige software is. Hyper-V zit gratis in Windows.

Als Apple fan moet ik toch echt zeggen dat Server 2016 is niet echt een success met alle virtualisatie technieken aan boord op een Mac. Paralells werkt prima, maar daar kan je geen interne vlans mee maken. In Virtualbox kan je weer geen Hyper-v draaien in de VM.

En verder, een I5 en een M5 is natuurlijk niet hetzelfde. Met een macbook kan je misschien beter een Azure subscription nemen en daar je VM's in draaien. Dan lukt het misschien wel fatsoenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeToBe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-07 13:08

BeToBe

Privacy jurist

Frietsaus schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:04:
Nadeel van Intel marketing. De "i5" en "i7" in de 12-inch MacBooks zijn gewoon Core m5 en Core m7 processors...
Dit dus. Ik denk dat het voor TS nog wel eens een teleurstelling kan gaan worden. De 12-inch MacBooks hebben gewoon een m5 en m7 processor die Intel gewoon i5 en i7 noemt. Volgens mij is de 12-inch MacBook zelfs nog passief gekoeld op. Prachtig apparaat, maar alles behalve een werkpaard..

Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royba
Oké nu is mijn vraag kan de M/I7 van de 12 inch in de schaduw staan van de oude i5 die ik had? de klok snelheid is nu wel hoger bij de mac die ik heb besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Google eens naar benchmarks en je weet het....

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royba
Fietsbel schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 17:35:
Google eens naar benchmarks en je weet het....
Ja dat is het een beetje de benchmarks ben ik niet zo goed in :/ Ik ga even kijken maar als een machine gewoon goed presteert bij de taken die ik wil doen is het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zou je order proberen te cancellen, je bent nu naar een minder krachtige Macbook overgestapt. Verder zou ik serieus een Windows laptop overwegen voor de taken die jij uitvoert. Dan heb je voor rond de 900 euro een mooie ultrabook met een i5.

[ Voor 43% gewijzigd door Aghanim op 07-07-2017 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:11

Grin

Ride si sapis.

Royba schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 17:34:
Oké nu is mijn vraag kan de M/I7 van de 12 inch in de schaduw staan van de oude i5 die ik had? de klok snelheid is nu wel hoger bij de mac die ik heb besteld.
Nope, zeker niet!
De Intel Core i7-7Y75 zeker langzamer dan de Intel Core i5-5257U. Nu is een laptop meer dan de som van enkele onderdelen maar ik denk dat je op z'n best(!) een net zo snelle laptop hebt als dat je had - de 2015 MBP. De geheugen-upgrade is leuk maar niks bijzonders. De MacBook is geen werkpaard, je kan er veel mee doen maar dubbel check deze aankoop met je eisen en wensen.
Wanneer ik met de door jouw genoemde criteria een Apple laptop zou moeten uitzoeken, dan was ik zeker niet bij de 12" MacBook uitgekomen. Maar ik kan het mis hebben, jij weet namelijk als beste/enige wat je zoekt. Succes!

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Royba schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 17:37:
[...]

Ja dat is het een beetje de benchmarks ben ik niet zo goed in
Dan is dit leesvoer voor je. reviews: Apple MacBook Pro: Touch Bar heeft zijn prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royba
Grin schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 18:49:
[...]

Nope, zeker niet!
De Intel Core i7-7Y75 zeker langzamer dan de Intel Core i5-5257U. Nu is een laptop meer dan de som van enkele onderdelen maar ik denk dat je op z'n best(!) een net zo snelle laptop hebt als dat je had - de 2015 MBP. De geheugen-upgrade is leuk maar niks bijzonders. De MacBook is geen werkpaard, je kan er veel mee doen maar dubbel check deze aankoop met je eisen en wensen.
Wanneer ik met de door jouw genoemde criteria een Apple laptop zou moeten uitzoeken, dan was ik zeker niet bij de 12" MacBook uitgekomen. Maar ik kan het mis hebben, jij weet namelijk als beste/enige wat je zoekt. Succes!
Bedankt voor je heldere uitleg! De vorige MacBook die ik had was voor de rest prima ik moest hem alleen vervangen voor het werkgeheugen. Nu hoor ik van veel bekenden die de zelfde opleiding doen dat school maar wat roept met specs dus ik denk (weet het niet zeker) dat het wel te doen moet zijn voor de nieuwe MacBook. Ondanks dat waardeer ik het dat jullie de kennis met mij willen delen ;)

Pagina: 1