Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuis PC voor de oudjes

Pagina: 1
Acties:

• Skedder
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-10 14:44
Beste Tweakers.

Ik ben voor mijn ouders bezig geweest om een nieuwe PC in elkaar te zetten.
De huidige PC die ze gebruiken is nog langzamer dan de stofzuiger.
Dus ik ben op Alternate bezig geweest me het samenstellen van een PC
'Tis al even geleden dat ik onderdelen bij elkaar heb lopen zoeken dus ''bare with me''

Onderdelen:

- Voeding

TN4V6C02
Corsair CX450, 450 Watt

- Werkgeheugen

IDIG5H55
Corsair 8 GB DDR4-2133 Kit

- Processor

HK3I11
Intel® Core i3-7100, 3,9 GHz socket 1151 processor

- Grafische kaart

JDXY0C17
GIGABYTE GeForce GT 1030 Low Profile 2G

- Tower-behuizing

TQXV6606
Corsair 100R Silent Edition, Tower-behuizing

- Moederbord

GKIR37
ASRock B150M-HDV, socket 1151

- OS

Geen. Ze hebben windows 7 64-bit en zijn daar erg blij mee. (voornamelijk ''aan gewend''). Er is al een 256 GB SSD en 1 tera HDD aanwezig met daarop dus Windows 7 64-bit.

Eisen

Voor de oudjes willen ze graag ''super snel internetten en youtuben''.
Snel kunnen ''computer surfen''. Ofwel programma's snel kunnen opstarten, PC snel opstarten, en snelle desktop gebruik.

Mijn samenstelling komt uit op € 473,60.
Het budget is € 400 - € 500

Mijn vraag luid dus, is dit 1 hoop kak of is dit een aardige PC?
Alle feedback en/of tips zijn van harte welkom. Bij deze dus alvast bedankt!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:59

Jimbolino

troep.com

Waarom een extra grafische kaart, video on board is net zo goed, en scheelt weer een rammelende ventilator.

Zou toch Windows 10 overwegen. Heb verschillende 65+ en zelfs een paar 75+ die het verschil amper merken.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:46
Daar ga je het zeker mee redden, maar waarom niet op marktplaats (of hier) bijvoorbeeld een Optiplex 990 SFF. Die heb je al vanaf zo'n 150 euro met 4GB geheugen en een iets gedateerde i3-2400, of een i5-2400. Voor surfen en youtube heel veel meer dan genoeg en het zijn mooie bakkies om te zien ...

Verwijderd

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 65,90€ 65,90
1MSI B250M PRO-VD€ 66,50€ 66,50
1Sharkoon VS4-V USB 3.0€ 28,95€ 28,95
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 18,95€ 18,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 61,-€ 61,-
1Corsair CX450M€ 51,-€ 51,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 292,30

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Er is op het moment een BBG in de maak voor een dergelijk systeem. Er zijn twee varianten, een kleine vorm factor en een 'normale' pc. Gezien je zowel een HDD (3.5"?) als een SSD wilt gebruiken, zal de kleine vorm factor waarschijnlijk afvallen (in dergelijke dingen past meestal 1x 2.5" of 2x 2.5")

Ik kom persoonlijk op onderstaand uit. De processor heb ik persoonlijk al in meerdere oma pc's gestopt en bevalt eigenlijk zonder uitzondering goed. 8 GB ram heeft de voorkeur, echter zijn de ram prijzen momenteel vrij hoog.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3930 Boxed€ 40,05€ 40,05
1MSI H110M ECO€ 50,51€ 50,51
1Fractal Design Core 1100€ 39,40€ 39,40
1Team Group TMDR44096M2133€ 29,83€ 29,83
1be quiet! System Power B8 300W€ 36,-€ 36,-
1Sandisk SSD Plus 240GB€ 86,35€ 86,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 282,14

Mijn ervaring is overigens dat Windows 10 juist voor mensen zonder technisch inzicht een forse stap vooruit is. Aan de andere kant is mijn ervaring ook dat het praktisch onmogelijk is om jouw doelgroep hiervan te overtuigen. :+

Verwijderd

lactaxative schreef op zondag 25 juni 2017 @ 16:14:
Er is op het moment een BBG in de maak voor een dergelijk systeem. Er zijn twee varianten, een kleine vorm factor en een 'normale' pc. Gezien je zowel een HDD (3.5"?) als een SSD wilt gebruiken, zal de kleine vorm factor waarschijnlijk afvallen (in dergelijke dingen past meestal 1x 2.5" of 2x 2.5")

Ik kom persoonlijk op onderstaand uit. De processor heb ik persoonlijk al in meerdere oma pc's gestopt en bevalt eigenlijk zonder uitzondering goed. 8 GB ram heeft de voorkeur, echter zijn de ram prijzen momenteel vrij hoog.

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 282,14

Mijn ervaring is overigens dat Windows 10 juist voor mensen zonder technisch inzicht een forse stap vooruit is. Aan de andere kant is mijn ervaring ook dat het praktisch onmogelijk is om jouw doelgroep hiervan te overtuigen. :+
Er is al een 256GB SSD en een HDD aanwezig. Ik heb daarom in mijn build gekozen voor een Intel Pentium.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Windows 7 kun je (officieel) niet meenemen naar een nieuwe PC, tenzij dit een zogenaamde retail licentie is. Daarnaast zou ik sowieso nooit windows meenemen naar een nieuwe PC, omdat je dan nog met de oude drivers zit. Pentium voldoet ook. Zeker de nieuwste, dat is namelijk gewoon een lager geklokte I3 met minder cache.

Daarnaast ondersteunt windows 7 kaby lake niet. Dus je krijgt met de gekozen processor geen updates meer (of het gaat in ieder geval zeer moeizaam). Skylake krijgt nog 1 jaar updates voor windows 7. Dus dan moet je eigenlijk voor een hashwell gaan, waardoor je 4 jaar oude hardware moet kopen om vervolgens over 2 jaar alsnog naar windows 10 te moeten.

Oja, wat is de huidige hardware? Misschien komt het wel door een vervuilde windows installatie, een softwareprobleem of gewoon stof, waardoor de koeling niet meer functioneert en de PC te warm wordt en trager gaat lopen.

[ Voor 50% gewijzigd door hoi1234 op 25-06-2017 16:38 ]

Verwijderd

Probleem met de G4560 is dat dat ding niet/nauwelijks leverbaar is. Als je bestelt krijg je doodleuk meer dan 10 dagen levertijd te horen.

Waarom staat er een GTX 1030 in de lijst? Voor een dergelijk systeem voldoet de interne chip meer dan goed.

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Verwijderd schreef op zondag 25 juni 2017 @ 16:16:
[...]

Er is al een 256GB SSD en een HDD aanwezig. Ik heb daarom in mijn build gekozen voor een Intel Pentium.
Ik heb gewoon mijn opzet voor de BBG hier geplakt. :+

De pentium is zoals gezegd slecht leverbaar. Ook is de iGPU dezelfde als die in de Celeron. Naar mijn ervaring is dit eerder de limiterende factor dan de CPU. Een pricewatch: Intel Pentium G4600 Boxed is ook bij de GPU weer een stap omhoog.

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Even hoor, ''bare with me''? Moeten we met de billen bloot of iets dergelijks? Of bedoel je het gebruikelijke 'bear with me'?

Verder lijkt mij het systeem uit de OP erg overkill voor de eisen die er gesteld worden aan de PC. Vooral 8GB en de CPU zijn aan de stevige kant, maar dat idee hebben de mensen boven mij ook al, zie ik zo.

Dus als het budget er (ruim) is, dan lijkt het mij een prima systeem, maar je kunt ook geld over de balk gooien voor niets.

Si vis pacem, para bellum

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:07
Hoewel het niet is wat je vraagt, toch de suggestie: heb je wel eens een tablet overwogen? pricewatch: Apple iPad Wi-Fi 32GB (2017) Zilver
Kost ongeveer even veel, maar je hebt er geen omkijken meer naar en het werkt voor je ouders misschien nog wel comfortabeler ook :)

• Skedder
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-10 14:44
Dank jullie allen voor de reacties zo ver. Ik ben sowieso weer wat wijzer en toch fijn op te merken dat ik nog steeds bietje kan samenstellen haha ;p (beetje overkill zo te zien maar hé, beter te veel dan te weinig)

Om toch op een paar reacties te reageren:
Jimbolino schreef op zondag 25 juni 2017 @ 16:04:
Waarom een extra grafische kaart, video on board is net zo goed, en scheelt weer een rammelende ventilator.

Zou toch Windows 10 overwegen. Heb verschillende 65+ en zelfs een paar 75+ die het verschil amper merken.
Goed punt, want hoe stiller hoe beter. Iig dat was hen voorkeur.
lactaxative schreef op zondag 25 juni 2017 @ 16:14:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 282,14

Erg mooie samenstelling! De RAM plaatjes zat ik ook mee te stoeien want die zijn idd best duur op het moment. Wat betreft Windows 10, die is inderdaad stappen vooruit gegaan maar zoals je het al zegt, mijn ouders zijn echt windows 7 fans. Ik probeer ze nog een keer te overtuigen haha ;p
hoi1234 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 16:34:
Windows 7 kun je (officieel) niet meenemen naar een nieuwe PC, tenzij dit een zogenaamde retail licentie is. Daarnaast zou ik sowieso nooit windows meenemen naar een nieuwe PC, omdat je dan nog met de oude drivers zit. Pentium voldoet ook. Zeker de nieuwste, dat is namelijk gewoon een lager geklokte I3 met minder cache.

Daarnaast ondersteunt windows 7 kaby lake niet. Dus je krijgt met de gekozen processor geen updates meer (of het gaat in ieder geval zeer moeizaam). Skylake krijgt nog 1 jaar updates voor windows 7. Dus dan moet je eigenlijk voor een hashwell gaan, waardoor je 4 jaar oude hardware moet kopen om vervolgens over 2 jaar alsnog naar windows 10 te moeten.

Oja, wat is de huidige hardware? Misschien komt het wel door een vervuilde windows installatie, een softwareprobleem of gewoon stof, waardoor de koeling niet meer functioneert en de PC te warm wordt en trager gaat lopen.
Het meenemen van windows 7 lukt niet? Daar ben ik je even kwijt. Wat berteft drivers, daar heb je een punt. Dus om gezeur te voorkomen kan ik dus net zo goed windows 10 fixen gezien mijn gekozen processor?
De huidige hardware is oud, vertrouw me, de PC is uit het jaar 2003/2004. Stof en vervuilde windows installaties zijn het niet. Was het maar zo want dan had ik deze post niet aangemaakt hahhaha ;p
Ex Nunc schreef op zondag 25 juni 2017 @ 17:07:
Even hoor, ''bare with me''? Moeten we met de billen bloot of iets dergelijks? Of bedoel je het gebruikelijke 'bear with me'?

Verder lijkt mij het systeem uit de OP erg overkill voor de eisen die er gesteld worden aan de PC. Vooral 8GB en de CPU zijn aan de stevige kant, maar dat idee hebben de mensen boven mij ook al, zie ik zo.

Dus als het budget er (ruim) is, dan lijkt het mij een prima systeem, maar je kunt ook geld over de balk gooien voor niets.
Even met de billen bloot moet toch kunnen? Helemaal in het warme weer deze dagen. Nee het was inderdaad een type fout, excuus.
Ah toch. Ik ben mijn game PC gewend en had een gevoel van, ''geen GPU en 8GB RAM? nah das te langzaam''. Thanks voor de opheldering.
theblindman schreef op zondag 25 juni 2017 @ 17:51:
Hoewel het niet is wat je vraagt, toch de suggestie: heb je wel eens een tablet overwogen? pricewatch: Apple iPad Wi-Fi 32GB (2017) Zilver
Kost ongeveer even veel, maar je hebt er geen omkijken meer naar en het werkt voor je ouders misschien nog wel comfortabeler ook :)
Thanks kerel, maar we hebben al een iPad ;p

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Skedder schreef op zondag 25 juni 2017 @ 19:13:
Dank jullie allen voor de reacties zo ver. Ik ben sowieso weer wat wijzer en toch fijn op te merken dat ik nog steeds bietje kan samenstellen haha ;p (beetje overkill zo te zien maar hé, beter te veel dan te weinig)

Om toch op een paar reacties te reageren:

Het meenemen van windows 7 lukt niet? Daar ben ik je even kwijt. Wat berteft drivers, daar heb je een punt. Dus om gezeur te voorkomen kan ik dus net zo goed windows 10 fixen gezien mijn gekozen processor?
De huidige hardware is oud, vertrouw me, de PC is uit het jaar 2003/2004. Stof en vervuilde windows installaties zijn het niet. Was het maar zo want dan had ik deze post niet aangemaakt hahhaha ;p
Een OEM licentie is officieel (volgens de voorwaarden van microsoft) geschikt voor 1 PC. Als je een licentie wilt die op meerdere PC's (niet tegelijkertijd) te gebruiken is, kies je voor retail. En je hebt gelijk. Een PC uit 2003/2004 dient echt wel vervangen te worden. Maar ik zie toch vaak dat een PC te snel vervangen wordt. Daarom stelde ik voor om eerst te controleren of de software of stof het probleem is. (en dan zou je windows 7 probleem ook opgelost zijn)
Pagina: 1