Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirWhiteBeard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-06-2024
Vraag
Met hulp van mede Tweakers heb ik dan eindelijk mijn eerste pc gebouwd. Dit is naar mijn gevoel goed gegaan echter stuitte ik al snel tegen problemen. Ik kreeg steeds een BSOD: stopcode: Video Scheduler Internal Error. Inmiddels heb ik de computer clean geïnstalleerd en sinds gisteren 00:00 heb ik geen BSOD meer gehad, enkel wat crashes van een game (Player Unknown's Battleground). In logboeken zie ik vaak een error met nvlddmkm en het baart me dan ook zorgen dat ik weer snel terug bij af ben. Voor de clean install van het OS had de pc uitzonderlijk veel moeite met alt+tab tijdens het gamen en ook de windows key werkte ingame niet. Verder kwam de BSOD soms al na het inloggen, soms tijdens het browsen in chrome en soms tijdens het spelen van een video game. Het was dus moeilijk om vast te pinnen wat nu de oorzaak is. Inmiddels heb ik vanaf vrijdag veel research gedaan en geprobeerd het probleem te verhelpen echter ben ik bang, dat ondanks dat ik nog geen BSOD heb gehad na de clean install dat dit een kwestie van tijd is.

Software
Windows 10 Pro edition
De laatste drivers voor mijn videokaart.

Hardware
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 319,95€ 319,95
1MSI B350 PC Mate€ 97,95€ 97,95
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 569,99€ 569,99
1Fractal Design Define S€ 74,95€ 74,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
1Corsair RM550x€ 90,-€ 90,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 164,95€ 164,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.444,79

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb...
Windows updaten
Het verwijderen van de GPU drivers met DDU en vervolgens de nieuwste drivers installeren.
Registry scan
Memcheck
SSD check
Bios update
Temperatuur meten van hardware: CPU kwam tot max 55% en GPU tot 65%
Chipset updaten
Clean install Windows 10.

Momenteel heb ik dus nog geen BSOD gehad na de clean install echter heb ik momenteel nog niet de chipset update gedaan en de bios geupdate. Wel zag ik dus in logboeken dat de nvlddmkm error vaak voorkomt. Na wat research op internet kwam ik erachter dat dit inhoud dat de pc denkt dat de videokaart niet fungeert en een soort time-out uitvoert waardoor het scherm dus even zwart kan worden.

Ik hoop zo voldoende informatie te hebben gegeven en hoop dat ik niets ben vergeten te melden. De onderdelen kwam afgelopen woensdag binnen dus is allemaal nieuw.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen/adviseren!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirWhiteBeard
Niemand die me hiermee kan helpen?

Anoniem: 542575

Ik heb precies het zelfde nu! Is er inmiddels een fix voor gevonden? Ik heb bijna precies dezelfde specs alleen een ryzen 5.

Ik hoop dat hier iets aan te doen is. Anders gaat de hele boel weer terug naar de winkel en ga ik voor Intel. Als dat het probleem oplost ten minste...

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:06
En hoe gaat het bij beiden als niet de allernieuwste drivers geïnstalleerd worden? Ik heb zelf geen Ryzen dus kan het niet testen.

Maar omdat het iets is wat ik niet eerder heb gelezen en nu opduikt bij woodworker zou ik bijna denken dat het iets is in de laatste drivers.

• Tmaster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-05 19:41
Ik zou toch focussen op de videodriver en wellicht een wat oudere versie proberen. Ook in nieuwste zitten wel eens bugs.
Verder kan je een hardware issue ook niet uitsluiten. defecte mem blokje op je videokaart?
Probeer eens wat GPU benchmarks te draaien die je hele 8GB geheugen aanspreekt.

De meeste mobo's hebben ook wel onboard GPU. Probeer eens een dag op de onboard te draaien en haal je gtx1080 eruit. Als dat ook al fout gaat is het dus niet nvidia drivers of een defecte Videokaart.

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-04 21:21
Heb je overgeclocked? Hoe is je geheugen ingesteld? Ik kreeg BSOD's doordat het geheugen te hoog stond ingesteld. XMP profielen werken meestal niet zomaar op ryzen platformen.

Ik zou je geheugen op 2133 zetten en kijken of het wel stabiel is.

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Heb je het automatisch installeren van stuurprogramma's uitgeschakeld in Windows (optie in DDU)?

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirWhiteBeard
Sorry voor de late reactie, maar het probleem is bij mij inmiddels verholpen. Uiteindelijk bleek het te gaan om defect ram geheugen. Heb sindien ook geen nvlddmkm error of bluescreen gehad.
Pagina: 1