• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Het viel mij onlangs op dat er een plekje op mijn lens zit. De lens is een paar maanden oud. Voor zover ik weet zat dit plekje er nog niet.

Kan iemand zien wat het precies is? Volgens mij is het een klein "deukje". Kan dit komen door een zandkorrel o.i.d. dat tegen de lens aan komt? Ik heb hem wel eens onder het fietsen om mijn nek gehad met tegenwind. Is dit iets dat op de foto zichtbaar kan zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0hWxA1izvCI8xvcgnrWEdmgr/full.jpg

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:30

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kan me niet voorstellen dat zo'n kleine beschadiging helemaal aan de rand van het glas echt zichtbaar gaat zijn.

Zal niet komen van een zandkorrel die er tegenaan waait, er is echt wel wat meer voor nodig om het frontelement te beschadigen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Zie je het zelf terug op foto's? Want dat beantwoordt je laatste vraag. ;)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:30

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zondag 25 juni 2017 @ 15:32:
Zie je het zelf terug op foto's? Want dat beantwoordt je laatste vraag. ;)
Dat is wat makkelijk gedacht natuurlijk. Je gaat zoiets sowieso niet terugzien op elke foto. Hoogstens dat het onder bepaalde omstandigheden voor wat vals licht kan zorgen of zo.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Hoe dan ook, kunnen wij die vraag in ieder geval minder goed beantwoorden.

• Cobiwan
  • Niet online
Zelf heb ik nog geen rare problemen in de foto's gezien. Ik dacht ook eerst dat het een stofje was, maar hij ging niet weg met schoonmaken :(

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:33

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

De extreem uitersten van je glas wordt niet gebruikt voor je foto, dus je mag geheel verwachten dat je het niet gaat zien op de foto :)

In zeer extreme gevallen is het mogelijk dat je mogelijkerwijs eventueel heel misschien een extra flare krijgt in je foto (het valse licht waar hierboven al over gesproken werd)...maar in de praktijk zal dat niet/nauwelijks voorkomen.

Dus ik zou mij niet te druk maken :)

[ Voor 50% gewijzigd door Nomad op 25-06-2017 19:54 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-11 14:50

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Slijtplek in je coating, dat kan vanalles zijn. Van een tikje tot een lensdop die er tegenaan schuurt (dat laatste lijkt mij trouwens sterk).

Denk niet dat je dit gaat zien op foto's, hoogstens in omstandigheden waarbij je hele felle puntlichten in beeld hebt, als een waas, of als reflecties.

Als je nog geen zonnekap had raad ik je wel aan om die aan te schaffen en erop te zetten, dan verklein je de kans dat er dingen tegen het frontelement aan kunnen komen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Cobiwan
  • Niet online
Chiron schreef op maandag 26 juni 2017 @ 09:07:
Slijtplek in je coating, dat kan vanalles zijn. Van een tikje tot een lensdop die er tegenaan schuurt (dat laatste lijkt mij trouwens sterk).

Denk niet dat je dit gaat zien op foto's, hoogstens in omstandigheden waarbij je hele felle puntlichten in beeld hebt, als een waas, of als reflecties.

Als je nog geen zonnekap had raad ik je wel aan om die aan te schaffen en erop te zetten, dan verklein je de kans dat er dingen tegen het frontelement aan kunnen komen.
Ik zou echt niet weten wat het heeft veroorzaakt maar laten we hopen dat het niet voor problemen zorgt. Anders heb ik trouwens nog verzekering. Ik gebruik wel altijd de zonnekap, maar vaak niet een lensdop, zodat hij snel klaar is voor actie.

Verwijderd

Flare is het enige waar ik mij zorgen over zou maken. De 35mm heeft bijna genoeg glas om full frame af te dekken, dus wat je aan de rand hebt zitten ga je echt niet zien op de foto.
Sj44k13 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 20:36:
[...]

Dit is de full frame lens :)
Ah sorry niet gezien.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2017 21:07 ]

• Cobiwan
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2017 @ 20:27:
Flare is het enige waar ik mij zorgen over zou maken. De 35mm heeft bijna genoeg glas om full frame af te dekken, dus wat je aan de rand hebt zitten ga je echt niet zien op de foto.
Dit is de full frame lens :)

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-11 08:14

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Sj44k13 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 20:18:
[...]

Ik zou echt niet weten wat het heeft veroorzaakt maar laten we hopen dat het niet voor problemen zorgt. Anders heb ik trouwens nog verzekering. Ik gebruik wel altijd de zonnekap, maar vaak niet een lensdop, zodat hij snel klaar is voor actie.
En dat is dan gedekt? Lijkt mij stug hoor. Je hebt sowieso je eigen risico en dat is al meer dan de lens kost gok ik zo ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Cobiwan
  • Niet online
Ventieldopje schreef op maandag 26 juni 2017 @ 20:42:
[...]

En dat is dan gedekt? Lijkt mij stug hoor. Je hebt sowieso je eigen risico en dat is al meer dan de lens kost gok ik zo ;)
Haha dat zou ik als het zo ver is moeten checken. De lens kost 550 euro dus ik neem aan dat als ik eigen risico heb dat minder hoog is...

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-11 08:14

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Sj44k13 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 22:37:
[...]

Haha dat zou ik als het zo ver is moeten checken. De lens kost 550 euro dus ik neem aan dat als ik eigen risico heb dat minder hoog is...
Oh ja, hij is wat duurder dan ik dacht :p Maar dan helemaal, dagwaarde - eigen risico = nihil.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Cobiwan
  • Niet online
Als ik het goed begrijp krijg ik de aankoopwaarde terug. Ik heb verzekerd via cameraverzekering.nl.
Ventieldopje schreef op maandag 26 juni 2017 @ 23:22:
[...]

Oh ja, hij is wat duurder dan ik dacht :p Maar dan helemaal, dagwaarde - eigen risico = nihil.
Pagina: 1