Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soni
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-08 00:19
Beste Tweakers,

Allereerst mijn excuses mocht ik deze vraag in het verkeerde forum stellen en uiteraard alvast bedankt voor enige feedback O-)

Ik probeer er achter te komen op welke manier ik het beste een 64bit Win 7 client kan installeren op mijn

HP Pavilion dv5 (1160es) laptop gekocht in Spanje in 2007.
Intel Core 2 Duo P8400 @ 2.26Ghz
4GB RAM
300GB HD Fujitsu MHZ2320BH G2
GPU GeForce 9600M GT (512MB DDR2 dedicated) (max resolutie 1280x800)
DVD RW Optiarc AD-7561S
WLAN Broadcom 802.11b/g

Huidige Win client is een (Spaanse) 32bit Vista Home Premium (service pack 2). De install file is pre installed vanuit de fabriek op een gesloten partitie (E) van 9GB op de HD. Windows zélf staat als 10GB file op de C-partitie van 180GB. Hiernaast heb ik zelf een D-partitie aangemaakt van 100GB voor data. (Alle geinstalleerde software staat op de C partitie).

Het liefst, indien mogelijk, zou ik een (UK) 64bit Win 7 client willen aanschaffen en een clean install doen maar ik weet niet óf dit mogelijk is en hoe dit aan te pakken :-(

Uiteraard heb ik geprobeerd dit zelf uit te zoeken alvorens mijn vraag hier te stellen maar na het bezoeken en lezen van vele websites kom ik er niet meer uit.. Het enige wat ik tot nu toe heb geleerd en heb uitgevoerd is mijn BIOS te flashen naar de laatste versie via de website van de fabrikant omdat ik ergens las dat dit verstandig is alvoren naar een meer recente Win client over te stappen.

Ik heb over verschillende opties gelezen; installs via USB stick, via een DVD etc etc maar ik kom er niet meer uit.

Mijn doel is een nieuwe originele Win 7 client op deze laptop correct te installeren alvorens hem weg te doen omdat Vista niet meer wordt ondersteund en geinstallereerde software daarom ook niet meer.

Ik ben me er van bewust dat er om deze vraag door vele tweakers zal worden gelachen :+ maar toch moet ik hem stellen omdat ik er niet uit kom. Daarom alvast bedankt voor feedback :)

M.v.g.

P.S. Ik ben woonachtig in Spanje.

Discord: Soni#2089 / Battle.net: Soni#2241

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Clean install is easy.
Windows 7 DVD in de DVD speler stoppen, eventueel even in de BIOS checken of de boot volgorde als eerste op de DVD drive staat en dan laten opstarten. Dan pakt hij automatisch de DVD en zal de Windows 7 setup starten.

Er vanuit gaande dat je eventuele belangrijke data hebt gebackupped, kan je gewoon alles van de harddisk af mieteren en dan installeren op de zojuist leeg gegooide schijf. Dat kan allemaal vanuit de setup.

Edit: Als je geen Windows 7 DVD hebt maar wel een officiele code, kan je die opzich gewoon van internet plukken via de minder legale wegen of eentje lenen van een kennis. En dan tijdens de installatie je eigen code invullen.
Digital River verspreidde (in opdracht van Microsoft) tot voor kort nog de officiele DVD images van Windows 7, maar daar zijn ze mee gestopt. Dus er is geen legale manier meer om de officiele images te verkrijgen en zelf op een DVD te branden.

[ Voor 34% gewijzigd door McKaamos op 25-06-2017 13:57 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Of je zet er windows 10 op. Dat is binnen een uurtje gepiept.
Ook de goedkoopste optie lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Reepje schreef op zondag 25 juni 2017 @ 13:57:
Ook een optie inderdaad. Die kan je gewoon op een DVD of USB stick zetten met de Media Creation Tool die Microsoft zelf levert.
Zie ook: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Keys daar voor kan je al voor 2 tientjes fixen, zie ook de Pricewatch: pricewatch: Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM

Zelfs installeren met een Windows 7 key kan nogsteeds, al is dat niet officieel meer ondersteund.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soni
McKaamos schreef op zondag 25 juni 2017 @ 13:55:
Clean install is easy.
Windows 7 DVD in de DVD speler stoppen, eventueel even in de BIOS checken of de boot volgorde als eerste op de DVD drive staat en dan laten opstarten. Dan pakt hij automatisch de DVD en zal de Windows 7 setup starten.

Er vanuit gaande dat je eventuele belangrijke data hebt gebackupped, kan je gewoon alles van de harddisk af mieteren en dan installeren op de zojuist leeg gegooide schijf. Dat kan allemaal vanuit de setup.

Edit: Als je geen Windows 7 DVD hebt maar wel een officiele code, kan je die opzich gewoon van internet plukken via de minder legale wegen of eentje lenen van een kennis. En dan tijdens de installatie je eigen code invullen.
Digital River verspreidde (in opdracht van Microsoft) tot voor kort nog de officiele DVD images van Windows 7, maar daar zijn ze mee gestopt. Dus er is geen legale manier meer om de officiele images te verkrijgen en zelf op een DVD te branden.
1. Als ik dit op deze manier doe krijg ik dan geen conflicten met de pre installed Win Vista install file op de recovery partitie? Of wordt daar geen eens naar gekeken en met rust gelaten?
2. Het liefst zou ik eerst de volledige harde schijf willen formateren (exclusief het afgesloten recovery gedeelte waar ik toch geen toegang tot heb). Kan ik hierna nog steeds deze DVD install optie uitvoeren (na het aanpassen van de boot sequence)?
3. Alle data staat nu in de 32-bit bestandsformaat, kan ik die wel gewoon terugzetten op de Win 7 64-bit install?
Reepje schreef op zondag 25 juni 2017 @ 13:57:
Uiteraard heb ik hier ook over nagedacht maar ik ben bang dat de hardware te oud is en Win10 problemen gaat geven met de drivers. Of zit ik er naast? En hoe zit het met performance? Kan deze laptop Win10 wel trekken? En is het compatible met de resolutie (1280x800)?

Bedankt voor jullie feedback _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Soniqueta schreef op zondag 25 juni 2017 @ 14:27:
[...]

Uiteraard heb ik hier ook over nagedacht maar ik ben bang dat de hardware te oud is en Win10 problemen gaat geven met de drivers. Of zit ik er naast? En hoe zit het met performance? Kan deze laptop Win10 wel trekken? En is het compatible met de resolutie (1280x800)?

Bedankt voor jullie feedback _/-\o_
Dat is wat veel mensen denken. Het omgekeerde is waar. Win10 zal veel soepeler draaien dan win7 op die oude bak. Nog afgezien van alle driver troubles en de honderden updates.

Maar goed, even to the point. Ik heb hier een Asus eeepc, made for XP. Deze vervangen voor win7 en dat ging goed, maar het begon toch echt traag te worden. Win10 er toen op, en het gaat weer goed. Het is geen snelheidsmonster, maar met de 1 GB aan geheugen vind ik het toch een prestatie.

Als je een clean instal uitvoert, krijg je eerst de optie alle partities te verwijden. Dat doe je. Misschien is de recovery partitie beveiligd, die blijft dan staan en doet er verder niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Reepje schreef op zondag 25 juni 2017 @ 14:35:
Het is geen snelheidsmonster, maar met de 1 GB aan geheugen vind ik het toch een prestatie.
Windows 10 is ook gemaakt met lichte apparaten als tablets en netbooks in gedachte. Windows 10 kan daardoor beter omgaan met de beperkte hardware en toch goed presteren. Beter dan voorgaande Windows versies.

@Soniqueta Ik zie geen reden waarom die PC niet in staat zou zijn om Windows 10 prettig te draaien. Koop de 64-bits versie van de Home Edition en je bent klaar. Windows 7 zou ik niet kiezen, we naderen steeds meer het einde extended support en je zal zien dat voordat het doek definitief valt veel software makers Windows 7 links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soni
Reepje schreef op zondag 25 juni 2017 @ 14:35:
[...]

Dat is wat veel mensen denken. Het omgekeerde is waar. Win10 zal veel soepeler draaien dan win7 op die oude bak. Nog afgezien van alle driver troubles en de honderden updates.

Maar goed, even to the point. Ik heb hier een Asus eeepc, made for XP. Deze vervangen voor win7 en dat ging goed, maar het begon toch echt traag te worden. Win10 er toen op, en het gaat weer goed. Het is geen snelheidsmonster, maar met de 1 GB aan geheugen vind ik het toch een prestatie.

Als je een clean instal uitvoert, krijg je eerst de optie alle partities te verwijden. Dat doe je. Misschien is de recovery partitie beveiligd, die blijft dan staan en doet er verder niet toe.
Ok, ik ga voor deze optie kiezen :*) Alle data staat nu in het 32-bit bestandsformaat, kan ik die wel gewoon terugzetten op de Win 7 64-bit install? Deze data zal eerst naar een externe HD gaan (ik neem aan dat die op dit moment ook in 32 bit is geformateerd) om vervolgens terug naar de laptop te gaan met (als alles goed gaat) de 64 bit Win 10 client.
CMD-Snake schreef op zondag 25 juni 2017 @ 15:07:
[...]

Windows 10 is ook gemaakt met lichte apparaten als tablets en netbooks in gedachte. Windows 10 kan daardoor beter omgaan met de beperkte hardware en toch goed presteren. Beter dan voorgaande Windows versies.

@Soniqueta Ik zie geen reden waarom die PC niet in staat zou zijn om Windows 10 prettig te draaien. Koop de 64-bits versie van de Home Edition en je bent klaar. Windows 7 zou ik niet kiezen, we naderen steeds meer het einde extended support en je zal zien dat voordat het doek definitief valt veel software makers Windows 7 links laten liggen.
Top!

Ik mag kiezen op de Download Windows 10-schijfbestand (iso-bestand) site voor;
(Ik neem aan dat ik voor de Creators edition mag kiezen)

Windows 10 / Windows 10 N en Windows 10 Single Language
Als ik voor de NL key ga, kies ik voor de laatste optie? (Single Language)
Ik heb uiteindelijk eerst gekozen voor de Windows 10 optie na het lezen van info op de Microsoft side en vervolgens voor NL gekozen.

Heb ik goed begrepen dat stap 1 het downloaden van het file is en het invoeren van de key pas gebeurd bij het installeren van de client?

Wederom bedankt voor jullie feedback 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Soni op 25-06-2017 15:45 . Reden: Zelf onderzoek gedaan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Als je windows download met de media creation tool, zet het dan meteen opeen usb stick (download met de usb stick erin), er wordt dan gelijk een bootable stick van gemaakt zodat je later niet meer hooeft aan e klooien.

Instaleren kan gewoon, je hebt nergens een key voor nodig. Ik zou dus eerst gewoon instaleren, dan weet je zeker dat het goed gaat. De key voer je dan later in (binnen 1 maand dacht ik).

Als het er goed opstaat, wissel je taal naar de gewenste taal, dacht dat deze tut het wel beschrijft. https://www.pc-helpforum....-aanpassen-in-windows-10/

Het 32bit/64 bit verhaal maakt niet uit, dat is op os niveau, niet op bestandsniveau. Voor een ouder systeem dat minder dan 4 GB aan geheugen heeft, kan je het best een 32bits erop zetten. Dit omdat 64bits veel meer geheugen nodig heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door Reepje op 25-06-2017 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soni
Reepje schreef op zondag 25 juni 2017 @ 15:57:
Als je windows download met de media creation tool, zet het dan meteen opeen usb stick (download met de usb stick erin), er wordt dan gelijk een bootable stick van gemaakt zodat je later niet meer hooeft aan e klooien.

Instaleren kan gewoon, je hebt nergens een key voor nodig. Ik zou dus eerst gewoon instaleren, dan weet je zeker dat het goed gaat. De key voer je dan later in (binnen 1 maand dacht ik).

Als het er goed opstaat, wissel je taal naar de gewenste taal, dacht dat deze tut het wel beschrijft. https://www.pc-helpforum....-aanpassen-in-windows-10/

Het 32bit/64 bit verhaal maakt niet uit, dat is op os niveau, niet op bestandsniveau. Voor een ouder systeem dat minder dan 4 GB aan geheugen heeft, kan je het best een 32bits erop zetten. Dit omdat 64bits veel meer geheugen nodig heeft.
Ik kreeg niet de optie om de file rechtstreeks op de stick te zetten. Ik ben die nu handmatig aan het verplaatsen naar de stick :O Bedoel je om Win 10 eerst over Win Vista te zetten en daarna voor een clean install gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Soniqueta schreef op zondag 25 juni 2017 @ 17:22:
[...]

Ik kreeg niet de optie om de file rechtstreeks op de stick te zetten. Ik ben die nu handmatig aan het verplaatsen naar de stick :O Bedoel je om Win 10 eerst over Win Vista te zetten en daarna voor een clean install gaan?
stick erin en booten. Je kan daar alle partities kiezen en verwijderen.
Als je win10 "over win vista" wil zetten, dat kan niet. Hetzelfde als je een fles cola van 1 liter hebt en er liever 1 liter water in hebt. Je kan niet eerst het water erbij doen en dan de cola eruit.

Dus eerst de cola eruit (verwijder win vista, formateer de partitie, deze optie wordt je geboden tijdens de install) dan het water erin (zet win10 erop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13-09 15:57
Als je toch aan het upgraden bent, zet er dan gelijk een SSD in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
zetje01 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 17:51:
Hij is niet aan het upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soni
Reepje schreef op zondag 25 juni 2017 @ 17:31:
[...]

stick erin en booten. Je kan daar alle partities kiezen en verwijderen.
Als je win10 "over win vista" wil zetten, dat kan niet. Hetzelfde als je een fles cola van 1 liter hebt en er liever 1 liter water in hebt. Je kan niet eerst het water erbij doen en dan de cola eruit.

Dus eerst de cola eruit (verwijder win vista, formateer de partitie, deze optie wordt je geboden tijdens de install) dan het water erin (zet win10 erop)
ISO file staat op de stick. Ik kan booten vanaf de stick maar toch pakt Vista het file niet en start normaal Vista op.. Moet ik wellicht eerst met een programma de stick ¨mounten¨ / klaar maken om Win 10 vanaf te kunnen installeren?
zetje01 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 17:51:
Goed idee! Maar in dit geval wil ik een nieuwe laptop halen en deze doorgeven zonder verdere upgrades uit te oefenen. Bedankt voor de tip i.i.g. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Soniqueta schreef op zondag 25 juni 2017 @ 17:56:
[...]

ISO file staat op de stick. Ik kan booten vanaf de stick maar toch pakt Vista het file niet en start normaal Vista op.. Moet ik wellicht eerst met een programma de stick ¨mounten¨ / klaar maken om Win 10 vanaf te kunnen installeren?
Dan heb je het fout gedaan.
of de usb stick is niet bootable (simpel een iso file op de stick zetten levert geen bootable stick op)
of de computer is niet ingesteld om als eerste van usb stick te booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soni
Hallo Tweakers,

We zijn weer een aantal dagen verder en Win 10 Pro (64 bit) draait inmiddels en tot nu toe als een zonnetje ;) (ook werd de kleine partitie met pre install versie van Vista geheel met rust gelaten). Mede dankzij de feedback die ik van jullie mocht ontvangen waarvoor alvast dank :)

De laptop gaf totaal geen problemen met Win 10 en de enige significante drivers die automatisch werden gedownload waren voor de GPU. Tot nu heb ik nog geen enkele compatibiliteits issues of andere errors gehad.

Nieuwe vragen zijn er echter ontstaan }:O

1. Ik heb voorlopig gekozen voor de 64 bit versie van Firefox als browser i.p.v. MS Edge (ik las dat ik met mijn config / 4GB RAM wellicht beter voor de 32 bit versie kon kiezen maar aan de andere kant las ik ook dat als je een 64 bit OS draait / waarom dan niet ook een 64 bit browser. Tevens las ik dat 64 bit Chrome ook de moeite waard is maar wellicht iets zwaarder dan Firefox, vandaar mijn keus). Wat is jullie mening?

2. Als anti-virus heb ik Windows Defender behouden (zou niet de beste bescherming bieden maar zou volstaan en minder zwaar zijn voor mijn systeem) i.c.m. Malwarebytes (en CCleaner voor schoonhouden). Wat is jullie mening over deze combi voor mijn systeem (zie beschrijving in openings post)?

3. Ik heb begrepen dat het verstandig is om niet meer Java te installeren indien ik het nergens voor gebruik en dat Adobe Flash player al standaard in Win 10 zou zitten. Kunnen jullie dit bevestigen?

4. Kan ik MS Office ook verkrijgen op dezelfde manier als Win 10? (ISO file downloaden op MS website en losse key kopen)?

Tot hier, alvast bedankt voor eventuele feedback op deze vragen die wellicht off-topic zijn.

_/-\o_
Reepje schreef op zondag 25 juni 2017 @ 17:58:
[...]

Dan heb je het fout gedaan.
of de usb stick is niet bootable (simpel een iso file op de stick zetten levert geen bootable stick op)
of de computer is niet ingesteld om als eerste van usb stick te booten.
Het is me uiteindelijk niet gelukt een bootable stick te maken, ik weet niet of het aan de stick zelf heeft gelegen (32gb Sandisk Cruzer) die met standaard vault opties komt (heb ik wel geprobeerd eerst te wissen door stick te formateren). Ik heb op e.o.a. manier veel malware naar binnen getrokken door op verschillende sites te kijken hoe dit het beste aan te pakken (ondanks dat ik Avast draaide met laatste updates). Ook is het me niet gelukt via de tool die MS beschikbaar stelde. Uiteindelijk is het me gelukt om met die tool een bootable DVD te maken. Werkte perfect.

[ Voor 1% gewijzigd door Soni op 01-07-2017 20:12 . Reden: fb toegevoegd ]

Pagina: 1