Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr0minence
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-02-2023
Hallo allemaal,

Ik heb inmiddels op het forum een aantal topics gezien met betrekking tot de master Business Process Management & IT aan de Open Universiteit, maar ik heb nog geen actuele topics gezien voor de nieuwe Data Science Management variant binnen deze opleiding.

Ik heb inmiddels mijn HBO studie afgerond, en ik ben aan het rond kijken voor een master. Nu wil ik graag inhaken op de groeiende vraag naar professionals die vaardig zijn op het gebied van Big Data,en zou ik graag mijn carrière willen beginnen in de consultancy. Volgens de keuzegids masters komen de Open Universiteit, en de Radboud Universiteit Nijmegen op dit gebied het beste uit de bus, en hebben daarom het predicaat 'topopleiding' gekregen. De universiteiten bij mij in de buurt (de VU en de UVA) hebben op het gebied van Informatiekunde met respectievelijk een 48 en een 56 vrij bedroevend gescoord. Eigenlijk heeft de OU om deze reden op dit moment de voorkeur. Zijn er wellicht Tweakers die ervaring hebben met studeren aan de OU? En misschien zelfs Data Science Management studeren? Ik hoor graag van jullie!

Mijn tweede vraag heeft betrekking tot de diplomawaardering. Is een MSc. van de OU net zoveel 'waard' voor werkgevers als een diploma van bijvoorbeeld de UVA, Erasmus, of de Radboud? (los van de overduidelijke accreditatie waar iedere opleiding aan moet voldoen).

Bedankt :)

[ Voor 0% gewijzigd door Pr0minence op 25-06-2017 15:00 . Reden: Verbeterde leesbaarheid :-) ]

Beste antwoord (via Pr0minence op 28-02-2020 12:58)

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Anoniem: 1267022 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 22:54:
Helaas heeft de opleiding BPMIT aan de Open Universiteit mij veel geld gekost en geen cent extra salaris opgeleverd. Niet dat ik slecht verdien, maar de gehoopte extra waardering is uitgebleven.
Misschien moet je dan overstappen van werkgever en functie.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-06 11:14
Ik lees even mee voor het geval er specifieke ervaringen mbt deze master gedeeld worden. Wil er ook mee beginnen...

Memento mori

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSynn
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-06 14:18
Ik volg de business variant van de Msc BPMIT en acht het niveau van de OU lager als die van de overige uni's. Heb hiervoor informatiekunde aan de UvA gedaan. Maar ik volg de opleiding in deeltijd naast mijn werk dus ik weet niet hoe dat in verhouding staat met voltijds. Hoe het diploma bekend staat, durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 311857

Ik ben aan het afstuderen voor deze master, wel de oude variant dus heb niks over big data gehad. De eisen voor een MSc studie zijn landelijk hetzelfde en ook bij de OU is deze opleiding gewoon NVAO geaccrediteerd, dus qua niveau staat deze master in theorie gelijk aan die van reguliere universiteiten. Ik denk ook niet dat het veel uit maakt, ik hoor recruiters er nooit over en bij vacatures zie ik eigenlijk nooit dat er een master van een specifieke universiteit wordt gevraagd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
Anoniem: 311857 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 23:38:
Ik ben aan het afstuderen voor deze master, wel de oude variant dus heb niks over big data gehad. De eisen voor een MSc studie zijn landelijk hetzelfde en ook bij de OU is deze opleiding gewoon NVAO geaccrediteerd, dus qua niveau staat deze master in theorie gelijk aan die van reguliere universiteiten. Ik denk ook niet dat het veel uit maakt, ik hoor recruiters er nooit over en bij vacatures zie ik eigenlijk nooit dat er een master van een specifieke universiteit wordt gevraagd
Hoe bevalt het tot nu toe?

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerAspera
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-06 20:07
De andere topics zijn al heel oud, dus ik plaats hem even hier; Ik ben ook aan het twijfelen om deze MSc naast mijn fulltime baan te gaan doen. Ik ben in het bezit van een Bachelor op ICT gebied.

Kan iemand iets vertellen over de "echte" studielast? Ik lees op de website van de OU dat er 20 uur per week staat. Maar ik kan me vanuit mijn bachelor herinneren dat de studielast 40u/week was; In realiteit was dit eerder 20.

Hoe flexibel is het duaal studeren aan de OU ? Ik moet soms voor werk op reis en zal dan minder tijd hebben voor studie die week.

Mocht iemand nog opmerking/tips/aanvullende informatie hebben over deze studie of duaal studeren bij de OU in het algemeen hoor ik het ook heel graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gplux
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
Mijn vriend doet deze opleiding, is nu met z'n scriptie bezig. Over het algemeen is hij er vrij negatief over; het niveau is lager dan bij traditionele uni's, elk vak dient in groepsverband te worden gemaakt, de docenten zijn nul betrokken en de vakken variëren sterk in studielast. Het ene vak heeft ie met een middagje per week behaald, het andere was rustig 3 avonden per week.

Door deze aspecten lijkt het meer op een HBO opleiding op afstand. Fijn als je gewoon een papiertje wil behalen, maar jammer als je daadwerkelijk iets nuttigs wil leren. Je hebt er wel discipline voor nodig, maar dat is met elke opleiding. We zitten beiden in hetzelfde vakgebied, en uiteindelijk hechten we allebei meer waarde aan online tutorials en certificaten dan aan de stof uit deze studie. Ik zou iemand die deze studie doet alleen aannemen als ie kan aantonen al over relevante kennis te beschikken door werkervaring of een andere studie.

[ Voor 3% gewijzigd door Gplux op 08-11-2017 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:25
Ook ik volg dit topic graag :) Misschien van plan deze opleiding in 2018 te doen in deeltijd (fulltime baan). Heb echter geen HBO-ICT achtergrond, maar een HBO-MER achtergrond. (Dus pre-master zal ook vereist zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephanvr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-06 10:24
fender89 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 14:15:
Ook ik volg dit topic graag :) Misschien van plan deze opleiding in 2018 te doen in deeltijd (fulltime baan). Heb echter geen HBO-ICT achtergrond, maar een HBO-MER achtergrond. (Dus pre-master zal ook vereist zijn)
Het volgen van de premaster is met een HBO-voortraject volgens mij altijd verplicht. Ik heb met de Bachelor ICT Management & Security ook de premaster moeten volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lixis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-06 13:47
Ik studeer sinds september onderwijswetenschappen aan de OU (net begonnen dus). Geen ervaring met het niveau aan een ‘reguliere’ universiteit, dus daar kan ik weinig over zeggen. Mijn vooropleiding is een HBO master scheikundedocent, terwijl de meeste van mijn medestudenten een HBO bachelor als vooropleiding hebben. Ik vang van hen veel reacties op dat ze moeite hebben met het lezen van Engelse teksten en de informatiedichtheid. De bronnen die we bestuderen zijn ook voornamelijk wetenschappelijke (review)artikelen. Dat spreekt m.i. in het voordeel van het niveau. Los van een vergelijking merk ik dat ik enorm veel leer.

Waar ik zeer over te spreken ben is de online omgeving en de betrokkenheid van docenten. De online omgevingen (mijnOU en youLearn) zijn enorm overzichtelijk m.b.t. bijv. inschrijven en de cursussen zijn ingedeeld in studietaken met heldere leerdoelen. De docenten reageren vaak snel op het forum en passen de virtuele klassen ook aan aan de behoeften van studenten.

Wat mij betreft een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr0minence
Gplux schreef op woensdag 8 november 2017 @ 12:38:
Mijn vriend doet deze opleiding, is nu met z'n scriptie bezig. Over het algemeen is hij er vrij negatief over; het niveau is lager dan bij traditionele uni's, elk vak dient in groepsverband te worden gemaakt, de docenten zijn nul betrokken en de vakken variëren sterk in studielast. Het ene vak heeft ie met een middagje per week behaald, het andere was rustig 3 avonden per week.

Door deze aspecten lijkt het meer op een HBO opleiding op afstand. Fijn als je gewoon een papiertje wil behalen, maar jammer als je daadwerkelijk iets nuttigs wil leren. Je hebt er wel discipline voor nodig, maar dat is met elke opleiding. We zitten beiden in hetzelfde vakgebied, en uiteindelijk hechten we allebei meer waarde aan online tutorials en certificaten dan aan de stof uit deze studie. Ik zou iemand die deze studie doet alleen aannemen als ie kan aantonen al over relevante kennis te beschikken door werkervaring of een andere studie.
Ik volg er zelf bij Coursera en Datacamp nog een aantal cursussen bij om mijn SQL en Python op behoorlijk niveau te brengen. Ik ben nu nog met de premaster bezig, maar als het goed is begint snel voor mij het 'echte' werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr0minence
Ik ben inmiddels afgestudeerd met een mooie 8 voor mijn thesis en sta een 7.6 gemiddeld.

Het is een master die zeker van de hoogste kwaliteit is. Producten worden meestal in project c.q groepsverband opgeleverd. Dit is een dubbelzijdig zwaard en kan dus resulteren in zowel een goede als slechte dynamiek binnen de projectgroep. Ik heb bij de aanvang van de studie geluk gehad bij een groep studenten terecht te komen die dezelfde motivatie en ambities als ik hadden. Dit leverde uiteindelijk een consistent goede ervaring op, maar ik snap dat het frustrerend kan zijn als de één voor een 8 wenst te gaan en de ander genoegen neemt met een voldoende.

De vakken, het lesmateriaal en de ondersteuning zijn allemaal van goede (academische) kwaliteit. Wel wordt er een sterk conceptueel vermogen van de student verwacht. Zo moet je in het vak Enterprise Architecture een wetenschappelijk paper 'from scratch' schrijven over het vakgebied, met alle bijbehorende eisen die journals ook hanteren.

Al met al een goed fundament voor de student die een academische master wenst te halen en zich wenst te verdiepen in de Informatiekunde. Let wel, je moet aardig wat doorzettingsvermogen hebben, zeker als je fulltime werkt. Maar als je bereid bent om te investeren in je carrière is het zeer zeker de moeite waard

[ Voor 6% gewijzigd door Pr0minence op 09-03-2020 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angelfire23
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22-10-2022
Kan iemand die de master BPM&IT gedaan heeft of doet aangeven hoeveel contactmomenten er zijn. Er wordt natuurlijk veel online gedaan en er wordt weinig lesgegeven, maar ik lees op verschillende forums over de samenwerking in groepen en de opdrachten die samen gedaan moeten worden. Lijkt mij vrij logisch dat dit face to face gebeurd. Hoeveel extra studietijd en reistijd zijn jullie kwijt door extra afspreken met teamgenoten etc en wat is de uiteindelijke ervaring met Open Uni na afstuderen, was het de investering waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1267022

Helaas heeft de opleiding BPMIT aan de Open Universiteit mij veel geld gekost en geen cent extra salaris opgeleverd. Niet dat ik slecht verdien, maar de gehoopte extra waardering is uitgebleven.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Misschien moet je dan overstappen van werkgever en functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr0minence
Ik sluit mij aan bij wat Fable zegt. Er zijn bij mede-studenten diverse deuren open gegaan die zonder MSc. gesloten waren gebleven. Als je werkgever dit niet waardeert is een overstap misschien verstandig (helemaal in de huidige mark).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
Pr0minence schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 21:06:
Ik ben inmiddels afgestudeerd met een mooie 8 voor mijn thesis en sta een 7.6 gemiddeld.

Het is een master die zeker van de hoogste kwaliteit is. Producten worden meestal in project c.q groepsverband opgeleverd. Dit is een dubbelzijdig zwaard en kan dus resulteren in zowel een goede als slechte dynamiek binnen de projectgroep. Ik heb bij de aanvang van de studie geluk gehad in groep studenten terecht te komen die dezelfde motivatie en ambities als ik hadden, wat een consistent goede ervaring opleverde.

De vakken, het lesmateriaal en de ondersteuning zijn allemaal van goede (academische) kwaliteit. Wel wordt er een sterk conceptueel vermogen van de student verwacht. Zo moet je in het vak Enterprise Architecture een wetenschappelijk paper 'from scratch' schrijven over het vakgebied, met alle bijbehorende eisen die journals ook hanteren.

Al met al een goed fundament voor de student die een academische master wenst te halen en zich wenst te verdiepen in de Informatiekunde. Let wel, je moet aardig wat doorzettingsvermogen hebben, zeker als je fulltime werkt. Maar als je bereid bent om te investeren in je carrière is het zeer zeker de moeite waard
Ik ben inmiddels beland in AF en ik vind het afstuderen echt een behoorlijke kluif, hier wordt je echt niet gematst...

Memento mori

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22-06 17:50
Bob-B190 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:57:
[...]

Ik ben inmiddels beland in AF en ik vind het afstuderen echt een behoorlijke kluif, hier wordt je echt niet gematst...
Het lijkt me ook zeer onwenselijk voor de kwaliteit van het onderwijs als je gematst zal worden. Overigens is het ook "word je". Ik begrijp wel dat als er al zulke basale fouten worden gemaakt, men geen oogje toeknijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
Phyrozi schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 17:05:
[...]

Het lijkt me ook zeer onwenselijk voor de kwaliteit van het onderwijs als je gematst zal worden. Overigens is het ook "word je". Ik begrijp wel dat als er al zulke basale fouten worden gemaakt, men geen oogje toeknijpt.
Je doet het vast goed op feestjes

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22-06 17:50
Bob-B190 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 17:33:
[...]

Je doet het vast goed op feestjes
Het was met een vette knipoog :)

Waarom wil je gematst worden in het afstuderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-06 23:28
Bob-B190 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:57:
[...]

Inmiddels voltooid? Ik ga ook beginnen met deze studie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
Pr0minence schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 21:06:

Het is een master die zeker van de hoogste kwaliteit is. Producten worden meestal in project c.q groepsverband opgeleverd. Dit is een dubbelzijdig zwaard en kan dus resulteren in zowel een goede als slechte dynamiek binnen de projectgroep. Ik heb bij de aanvang van de studie geluk gehad bij een groep studenten terecht te komen die dezelfde motivatie en ambities als ik hadden. Dit leverde uiteindelijk een consistent goede ervaring op, maar ik snap dat het frustrerend kan zijn als de één voor een 8 wenst te gaan en de ander genoegen neemt met een voldoende.

Dank voor je ervaring! Was je de 16 a 20 uur per week bezig, of viel dat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
Tweakx schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:19:
[...]

Inmiddels voltooid? Ik ga ook beginnen met deze studie :)
Ja, in mei 2020, zag de eerste lock-down aankomen dus heb alle interviews voor afstuderen in de twee weken voorafgaand ingeplanned en ben daarna met de data aan de slag gegaan. Vervolgens zat ik thuis en had ik opeens extra tijd (reistijd en uitvallende vakanties) om gas te geven.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
Bob-B190 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:38:
[...]

Ja, in mei 2020, zag de eerste lock-down aankomen dus heb alle interviews voor afstuderen in de twee weken voorafgaand ingeplanned en ben daarna met de data aan de slag gegaan. Vervolgens zat ik thuis en had ik opeens extra tijd (reistijd en uitvallende vakanties) om gas te geven.
Fijn! Hoeveel uren heb je gemiddeld besteed per week tijdens de studie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
Tweakx schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:54:
[...]

Fijn! Hoeveel uren heb je gemiddeld besteed per week tijdens de studie?
Ik ben een heel slecht referentiekader (leer ontzettend makkelijk).

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
Bob-B190 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:47:
[...]

Ik ben een heel slecht referentiekader (leer ontzettend makkelijk).
Toch wel benieuwd, als je het wil delen :)

En wat hoor de je bij studiegenoten?

[ Voor 7% gewijzigd door Tweakx op 07-01-2022 11:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr0minence
Tweakx schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:20:
[...]

Dank voor je ervaring! Was je de 16 a 20 uur per week bezig, of viel dat mee?
Uiteraard heb je periodes waar het iets drukker is en anderen die wat rustiger zijn, maar gemiddeld genomen klopt dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
Pr0minence schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:42:
[...]

Uiteraard heb je periodes waar het iets drukker is en anderen die wat rustiger zijn, maar gemiddeld genomen klopt dat wel.
Dank je wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob-B190
Tweakx schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:25:
[...]

Toch wel benieuwd, als je het wil delen :)

En wat hoor de je bij studiegenoten?
Ik heb de helft van de tijd ongeveer nodig gehad dan dat er voor staat, hoogstens. Had ook niet meer mogen/kunnen zijn voor mij met kleine kinderen en een derde geboren tijdens de studie. Uiteindelijk 3 maanden vertraagd en heel blij geweest dat ik voorbereiden afstuderen niet tegelijk met een vak heb gedaan zoals nodig is om nominaal af te studeren.

Memento mori

Pagina: 1