Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• pynneh
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-10-2023
Ik heb een 'oude' PC van HP. Ik wil daar een ander moederbord inzetten omdat de processor niet meer voldoet. Bij warm weer valt de pc uit, omdat de cpu te hard moet werken en daardoor te warm wordt. De koeling kan het niet aan.

Hier zijn de specs: https://support.hp.com/nl...662692/document/c01346394

Er zit inmiddels al een videokaart (AMD Radeon R7 200 Series), 4gb geheugen en een andere voeding (ATX PowerSupply MS-N550-VAL 550w) in.

Kan ik hier gewoon een ander moederbord inzetten (en de rest natuurlijk wat er bij hoort) of zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden?

En zo ja, welk moederbord en processor zouden dat dan kunnen zijn? Ik heb een heel beperkt budget en wil in ieder geval World of Warcraft kunnen spelen. Er hoeven geen complexe games op.

Henny

Alle reacties

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ziet eruit als een standaard mATX moederbord met standaard voedingsaansluitingen, dus zou moeten passen als je voor een mATX of kleiner gaat.
Maar als je koeling ondermaats is gaat een ander moederbord je niet helpen. kun je beter de koeling proberen te upgraden. Kost ook nog eens minder.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:09

heuveltje

KoelkastFilosoof

Bij warm weer valt de pc uit, omdat de cpu te hard moet werken en daardoor te warm wordt. De koeling kan het niet aan.

Je probleem zit hem dus in de koeling !
een andere cpu gaat dat maar gedeeltelijk oplossen
Ik zou beginnen met een andere kast en/of ventilator te zoeken.

Mocht je op zoek zijn naar een vervangend mobo, blader eens door de bbg's
beperkt budget kan trouwens allens zijn van 3 tientjes tot 3 duizend, afhankelijk van wie je spreekt.

[ Voor 27% gewijzigd door heuveltje op 25-06-2017 11:23 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• pynneh
Het leek mij de processor, omdat die vaak 90-100% aan het werk is en daardoor te warm wordt. Is dat dan niet zo? De videokaart blijft wel koel genoeg.

Beperkt budget is echt heel beperkt. 200 tot 300 euro is max. :-)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:09

heuveltje

KoelkastFilosoof

cpu's moeten gewoon 100% draaien, zonder te chrashen,
Sterker nog, als je videokaart niet de bottleneck is, draaien de meeste spellen je cpu op 100%. ongeacht type cpu.
Dus je koeling is onvoldoende, dit kan je kast zijn, of gewoon je cpu koeler, waarvan de pasta uitgedroogd is, en de fan ondertussen ook versleten is. (en als laatste optie, kan je voeding gewoon niet lang genoeg de gevraagde stroom leveren)

Nietemin is je cpu een oudje, die hoognodig eens geupgrade mag worden ;)

[ Voor 10% gewijzigd door heuveltje op 25-06-2017 11:35 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nu zijn die CPU's wel een beetje heethoofden, maar met een fatsoenlijke koeler erop moet je een eind komen. Dat hoeft niet zo duur te zijn.

Wil je een andere CPU zul je ook een ander moederbord moeten pakken, daarmee ook ander geheugen. En je voeding moet je er ook zo snel mogelijk vervangen door iets fatsoenlijks Met 200 tot 300 euro kan dat prima, maar dat ligt er dan ook een beetje aan wat de eisen aan je systeem zijn.

• pynneh
De koeling dus... Dank jullie wel. De pasta zal inderdaad inmiddels wel uitgedroogd zijn.
Maar ik ga toch maar voor een ander moederbord en daarbij ook een andere cpu (met andere koeling! ;) ). Upgraden van deze cpu met het originele moederbord is niet te doen, heb ik al gemerkt.

Ik heb er al een andere voeding ingezet, omdat ik de videokaart erbij in had gezet. 550W ipv de 300W die er origineel inzit. Is deze dan niet fatsoenlijk: ATX PowerSupply MS-N550-VAL?

Maar om op mijn orginele vraag terug te komen: ik kan dus een ander moederbord in deze kast plaatsen. Als ik dan weer tegen het warmteprobleem aan loop, kan ik snel genoeg een andere kast kopen.

Dank jullie wel! Ik ga shoppen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die voeding is rotzooi, MS-tech maakt alleen maar rommel. Grote kans dat die 300W die erin zat een hoger continu vermogen kan leveren dan die zogenaamde 550W. Daarbij zijn ze gewoon erg onbetrouwbaar.

Maar je kunt gewoon een ander bordje in dit systeem duwen. Zolang je maar een µATX bord uitzoekt zit je goed :)
Pagina: 1