USB-voeding over alarmkabel oid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrEdlin
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-09 22:30
Hallo allemaal,

Ik zou graag een z-wave sensor en een tablet bedraad aansluiten. Met name een kleine tablet aan de deur als klavier, een sensor (meerdere uiteraard) doorheen het huis.

Normaal zou je hieron voorzienend zijn bij de bouw van je huis, maar dat is hier niet gebeurd. Een alternatief had nog PoE geweest, maar ik heb ook geen UTP op die plaatsen.

Nu komt mijn vraag: op die strategische plaatsen is er wel ooit 'alarmkabel voorzien'. Dus in hoeken van kamers, op plaatsen voor een klaviertje, ideaal! Maar dus, kan ik die gebruiken om 5V/1-2A voeding over te voorzien om een tablet in de lucht te houden en een sensor van USB-voeding te voorzien?

Die alarmkabel is 4x 0.22 + 2x 0.75 - Ik zou verwachten dat ik over die 0.75 wel wat heen kan sturen, maar hoe vang ik verlies en zo op (afstand van centraal punt tot verste punt max 10m)? Ik veronderstel dat daar geen standaard injector voor bestaat?

Heb al heel wat bronnen afgezocht op het wijde internet, maar niets gevonden wat ik voldoende nuttig kan interpreteren met mijn beperkte kennis.

Bedankt alvast!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:03

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Op de alarm kabel 12/24V zetten en dan een step down op het einde gebruiken is volgens mij het simpelste.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:26
Je zit volgens mij op het randje, 0,75mm² mag volgens mij wel 5 A doorheen, maar je zit met het volgende:

Uitgaande van koper: Bij 5 volt en 1 ampère zit je bij 10 meter ongeveer aan de max qua spanningsverlies, bij 0,75mm². Bij 10m zit er 20 meter draad in het circuit, met een totale weerstand van rond 0,5 Ω. Aan het eind heb je dan ongeveer 4,5 Volt. Bij 4,5V zal alle goede apparatuur zonder morren werken.

disclaimer: dit is zo even uit het hoofd, de werkelijkheid zal iets gunstiger uitkomen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Even een calculatortje geraadpleegd en het klopt wat @Tens zegt.
De truuk om veel vermogen over dunne draden te transporteren is inderdaad een hoge spanning te gebruiken en dat aan het eind weer omlaag te transformeren. Zo werkt PoE. Dit kan in theorie ook met goedkope DCDC convertertjes uit china.

MAAR... heeft die alarm kabel twisted pair bedrading? Als je twee paren hebt kun je daar gewoon 100MBit UTP van maken en dan is PoE ook mogelijk. De overige eigenschappen van de kabel bepalen mede de betrouwbaarheid en maximum lengte, maar het is misschien het proberen waard.

Edit: een image search op alarmkabel laat zien dat die kabels niet twisted zijn.. helaas.

[ Voor 7% gewijzigd door Ploink op 25-06-2017 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Laatst online: 03-10 07:57
Of je vervangt gewoon die alarmkabel met iets anders.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrEdlin
Super, erg nuttige reacties! Bedankt alvast!

@Damic Dat zou het vrij eenvoudig maken. Bron voorzien op centraal punt om remote punten van stroom te voorzien, remote step-down en gaan. Ik neem aan dat het aan de bron dan ook gewoon DC is, zou er een voorkeur voor 12/24V zijn, en ampérage? En dan voorzie ik per punt een aparte voeding of zijn er ook mogelijkheden om dat centraal te verdelen?

@Tens Dus, mocht het punt op 10m liggen, dan haal ik max 4.5V @ 1A? In principe zou dat best kunnen lukken denk ik. Bij het opzoeken hierrond kwam ik ook dingen tegen waarbij ze hierover 220/230V sturen, dat is dan @ 6-10A? Hoe zit dat dan, of heb ik dat fout begrepen? Wat geeft het als je meer stroom gaat trekken, kans op oververhitting?

@Ploink Hm, het lijkt idd dat het gewoon 6 draadjes straight zijn. Jammer. Heb je zicht op warmteontwikkeling of moet ik me daar geen zorgen over maken? Dan begrijp ik dat ik best kijk naar 24V voeding om kwaliteit over te houden op het einde?

@MewBie In theorie zou dat mooi zijn :) Helaas weet ik uit ervaring dat flexen onder chappe, in muren, in bochten van 90gr, ... zich niet goed leent voor het vervangen van de inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:11
Zou niet meer dan 48VDC over die alarmdraad gooien. Een 24VDC voeding lijkt me prima, als stepdown heb je bijvoorbeeld 2x Wago 859-801. Of iets chinees :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:26
Hoe hoger de voedingsspanning, hoe lager de stroom bij gelijk gevraagd vermogen. Of 220 Volt over die kabel mag zou je moeten checken (staat meestal wel op de mantel geprint). Wat Damic voorstelt lijkt de meest eenvoudige oplossing bij één aansluiting, maar als je meerdere aansluitingen hebt moet je bij elk punt een nog weer de spanning naar beneden brengen. Dus een extra kastje bij elke aansluiting.

Wat betreft de 5 Volt optie: de werkelijke weerstand van 0,75 mm² is iets lager dan waar ik vanuit ging (zie ook linkje van Ploink (handige site btw Ploink, maar bij mijn bladwijzers geplaatst)), en een voeding zal iets meer geven dan precies 5 Volt. Dus bij 1 Ampère heb je wrs wel iets meer dan 4,5
Volt.

[ Voor 7% gewijzigd door Tens op 25-06-2017 18:19 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:03

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Jim423 die wago's zijn wel heul duur he.

Als dc/dc dacht ik aan zoiets https://nl.aliexpress.com...wn-Power/32761744074.html of https://nl.aliexpress.com...-beneden/32669541340.html wrs op andere plaatsen goedkoper te krijgen, een 230V/24VDC voeding zou ik in een lokale winkel halen.

[ Voor 93% gewijzigd door Damic op 25-06-2017 18:33 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrEdlin
Of deze? https://www.sossolutions....ck-converter-5v-3a-output, wat gaat dat geven als ik er 3A van maak?

Of deze? https://www.adafruit.com/product/1065

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:44

Illusion

(the art of)

Was je van plan het scherm van die tablet altijd aan te laten staan?
Dat ding heeft natuurlijk ook een batterij, en met 500mA blijft die heus wel vol Genoeg om af en toe 1 minuutje met het scherm te werken.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrEdlin
@Illusion Eigenlijk wel, een screensavertje dat het uur weergeeft. Trekt beperkt stroom en zal inderdaad niet al te veel slurpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ik zou die chinese dingen nooit 100% belasten, liefst max 50% ofzo dus minimaal een 2A converter kopen als je 1A nodig hebt. Bij volledige belasting worden ze chronisch heet en kunnen op den duur kapot gaan en dan bestaat de kans dat je de volledige 24V op de output krijgt :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrEdlin
Ploink schreef op zondag 25 juni 2017 @ 20:13:
[...]

Ik zou die chinese dingen nooit 100% belasten, liefst max 50% ofzo dus minimaal een 2A converter kopen als je 1A nodig hebt. Bij volledige belasting worden ze chronisch heet en kunnen op den duur kapot gaan en dan bestaat de kans dat je de volledige 24V op de output krijgt :|
Hier schiet mijn kennis serieus tekort. Ik kan toch niet kiezen wat mijn tablet gaat vragen? Die laadt toch evenzeer op op een voeding die 1A levert als op eentje van 3A? Of maak je die keuze bij de toevoer, maw de 24V voeding die dan bvb 1A levert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
De DC-DC converter iets overdimensioneren zodat hij niet gelijk kapot gaat :) Laadt je tablet met 1A, dan neem je bijv. een 2A DC-DC (buck) converter.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Precies. Als je in een goedkope auto op de Autobahn het gaspedaal continu helemaal ingedrukt houdt dan zit je na enige tijd ook met een oververhitte motor. Kun je beter een auto kopen die gemaakt is om wat harder te rijden :)
Pagina: 1