Problemen met Glasvezel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regenbui
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-08 23:04
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Afgelopen maand ben ik verhuist en heb ik in mijn nieuwe huis glasvezelverbinding van XS4ALL aangeschaft.

Na ontvangst van mijn de modem "Fritz!Box 7581" heb ik alles geinstalleerd. Na installatie had ik geen internet en geen tv. Situatie was als volgt:

- NTU Licht brand;
- Ping naar websites geeft grote package loss;
- Ping naar webistes geeft connecction refused.

Na contact met XS4ALL is ReggeFiber komen kijken en heeft een gedeelte van de NTU vervangen; alles zou moeten werken, maar helaas is dit niet het geval. Na contact gehad te hebben met de XS4ALL helpdesk, wist de medewerker mij te vertellen dat mijn modem "Fritz!Box 7581" helemaal niet geschikt is voor Glasvezel.

Zodoende heb ik een nieuwe modem ontvangen "Fritz!Box 5490" en voor de zekerheid een onderdeel voor mijn NTU, wat het ook mag zijn. De situatie is als volgt:

- NTU Licht brand;
- TV werkt, maar verbreekt soms de verbinding;
- Websites laden, maar vaak zie ik in mijn browser nog 10-20 seconde het laad symbooltje draaien omdat de pagina nog niet geheel geladen is;
- Pingen levert beter resultaat, zo nu en dan een package loss;
- SPEEDTEST download is c.a. 5MB, upload 5-10KB of werkt helemaal niet. Hier lijkt iets mis te zijn.

In de log valt het volgende mij op:
"No automatic configuration or updates by the service provider possible for this device: Server responds with HTTP status code 500. [2 messages since 24.06.17 20:29:39]"

"Timeout during PPP negotiation."

"Internet connection cleared."

Hebben jullie tips voor mij Dinsdag komt ReggeFiber weer, maar ik heb het idee dat zij weinig kunnen. XS4ALL ziet package loss en dacht het op te lossen met een nieuwe modem.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gezien de issues, lijkt het probleem in de NTU te zitten en/of de verbinding naar de Fritzbox. Dit klinkt me niet onbekend in de oren; ook KPN kan er wat van.

Zaken die ik tot nu toe als oplossing heb gehoord/gezien voor de meest wazige klachten:
- glaskabel moet schoon/glad worden gemaakt en opnieuw in de NTU bevestigd
- kabel tussen NTU en modem vervangen door een (korte) Cat6-kabel
- modem meerdere keren herstarten bijvoorbeeld 4x in een half uur

Er zullen mensen zijn die bovenstaande tegen gaan spreken (uit ervaring of principe) maar van de KPN-aansluitingen die ik ken, waren bovenstaande 1 of meerdere factoren van de definitieve oplossing. Misschien lastig voor jou om te testen maar sluit 1 PC direct op het modem aan met een kabel, dus op een meter of 2, en verder even niets. Geen TV inprikken etc. En dan die PC tegen het internet laten testen.

Oh, en voor theoretische snelheden: http://beta.speedtest.net of http://speedtest.ziggo.nl gebruiken; die geven tesamen vaak beste correcte waarden.

[ Voor 0% gewijzigd door MAX3400 op 24-06-2017 23:11 . Reden: Correctie in de URL ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
MAX3400 schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 23:00:
[...] Oh, en voor theoretische snelheden: http://beta.speedtest.nl of http://speedtest.ziggo.nl gebruiken; die geven tesamen vaak beste correcte waarden.
Note: Het is http://beta.speedtest.net/ (niet .nl) en de Ziggo Speedtest gebruikt de techniek Ookla, eigenaar van speedtest.net (en vereist Flash), dus die zullen elkaar inderdaad niet ontlopen in resultaten.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regenbui
Dank voor tips.

- NTU: hopelijk kan Reggefiber iets met de spare parts die Ik van XS4ALL heb ontvangen. Lijkt een huls met glasvezel kabel te zijn.
- kabel NTU en modem heb ik vervangen.
- laptop direct met utp op lan1 aangesloten. Gelijke resultaten, upload werkt zo goed als niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Regenbui schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 22:47:
[...] wist de medewerker mij te vertellen dat mijn modem "Fritz!Box 7581" helemaal niet geschikt is voor Glasvezel.
Grappig, omdat je helemaal geen "modem" nodig hebt voor glasvezel. Een modem doet namelijk conversie van het ene signaal naar het ander. Feitelijk wordt dit al afgehandeld door je NTU. De Fritzbox dient in een glasvezel setup dus helemaal niet als modem maar als router. En elke router is, mits correct afgesteld, "geschikt voor glasvezel".

Feitelijk is er bij jou iets mis met de routering van het netwerkverkeer. Wat precies is moeilijk in te schatten op afstand, maar ik zou dat als de monteur komt zeker even meenemen.

Best triest trouwens hoe XS4All "helpt" tegenwoordig. Dat was vroeger (lees: pre KPN) wel anders.

[ Voor 5% gewijzigd door mindcrash op 24-06-2017 23:13 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regenbui
Je hebt idd gelijkt wat modem router betreft. De eerste versie hadden ze problemen met de firmware icm glasvezel, vandaar de andere versie.

Wat ik probeer te verkopen is dat ik nog 3 vervolg afspraken krijg. Hopelijk vervangt hij de complete unit, checked hij de kabel etc. Hey lijkt niet in de modem/router te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regenbui
Ik bedenk me net: nu gaat er een utp van de NTU naar de router/modem. De router/modem heeft ook een fiber aansluiting. Is het een optie om deze koppeling direct te maken, de NTU uit te sluiten en te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:26
Ik heb op mijn nieuwe xs4all de 5490 direct op glas aangesloten. Kreeg er een NTU bij wat in feite een glaskabel met NTU-kastje was dus bij zitten er geen mediaconverters of iets dergelijks tussen. Gewoon direct glas wat mij ook het meest stabiele lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regenbui
Vreemd, mijn 5490 heeft geen glasvezel poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:26
Dan heb je geen 5490 denk ik. Zo ziet die er van mij uit:

Afbeeldingslocatie: https://en.avm.de/fileadmin/user_upload/Global/Produkte/FRITZBox/5490/fritzbox_5490_anschluesse_en_620x420.png

De meest linker gaat een glaskabel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

ff helemaal terug naar het begin.
Je bent verhuisd en in je nieuwe huis heb je een FttH aansluiting en voor de diensten daarover heb je een abonnement afgesloten bij Xs4all. Toch?

Voor zover ik begrijp uit je eerdere reacties is dit soort gebeuren (FttH, modem, router configuraties, NTU, etc.) geen gesneden koek voor je. En dat geeft ook helemaal niks.
Maar waarom heb je dan niet de monteursservice genomen die ze normaliter altijd aanbieden bij een nieuwe klant?

Dan hoef je zelfs niks te rommelen en/of te gaan proberen, met de nodige frustratie en al dan niet boze (terecht/onterechte) verwensingen richting de ISP. Bespaar je de moeite en laat de monteur (meestal Guidion) het werkend bij je thuis opleveren! :Y

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 25-06-2017 09:59 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regenbui
Ik heb een monteur genomen die alles heeft aangesloten, geïnstalleerd en geupdate. Alleen het werkt niet. Nu heb ik naast de monteur (Gideon) ook een monteur van Reggefiber over de vloer gehad.

Beide zeggen dat het zou moeten werken, maar dat doet het niet. Komende dinsdag komt de monteur van Reggefiber weer. Wat ik wil voorkomen dat hij verstrekt en zegt dat het zou moeten werken, ik moet immers elke keer een halve dag vrij nemen.

Gezien ik nu twee modem/routers heb gehad, doet het mij vermoeden dat het in de NTU of kabel zit. Modem/router configuratie heb ik geen moeite mee, NTU had ik voor 2 weken geleden nog nooit gezien.

[ Voor 8% gewijzigd door Regenbui op 25-06-2017 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:59
Regenbui schreef op zondag 25 juni 2017 @ 10:37:
Beide zeggen dat het zou moeten werken, maar dat doet het niet. Komende dinsdag komt de monteur van Reggefiber weer. Wat ik wil voorkomen dat hij verstrekt en zegt dat het zou moeten werken, ik moet immers elke keer een halve dag vrij nemen.
Je kunt toch samen met de monteur de eindsituatie als gebruiker testen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Regenbui schreef op zondag 25 juni 2017 @ 10:37:
Ik heb een monteur genomen die alles heeft aangesloten, geïnstalleerd en geupdate. Alleen het werkt niet. Nu heb ik naast de monteur (Gideon) ook een monteur van Reggefiber over de vloer gehad.
...
Ok, dank voor de verduidelijking.

Wat ik echter niet begrijp; je bent er zelf bij (want je zegt dat je er vrij voor moet nemen), dus waarom laat je de monteur dan gaan als het niet (goed) werkend wordt achtergelaten? :?
Dan geef je toch geen akkoord op een slechte/niet correct uitgevoerd installatie?

Mijn ervaring met b.v. een Guidion monteur (Gideon = figuur uit een sprookjesboek) is dat je samen kijkt of de uitgevoerde werkzaamheden tot resultaat leiden; zo niet, dan was de installatie niet succesvol en dienen er vervolgacties c.q. nadere probleemanalyses te worden gestart.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regenbui
ehtweak schreef op zondag 25 juni 2017 @ 10:49:
[...]

Ok, dank voor de verduidelijking.

Wat ik echter niet begrijp; je bent er zelf bij (want je zegt dat je er vrij voor moet nemen), dus waarom laat je de monteur dan gaan als het niet (goed) werkend wordt achtergelaten? :?
Dan geef je toch geen akkoord op een slechte/niet correct uitgevoerd installatie?

Mijn ervaring met b.v. een Guidion monteur (Gideon = figuur uit een sprookjesboek) is dat je samen kijkt of de uitgevoerde werkzaamheden tot resultaat leiden; zo niet, dan was de installatie niet succesvol en dienen er vervolgacties c.q. nadere probleemanalyses te worden gestart.
Je hebt inderdaad gelijk, alleen de start was vreemd. Toen de Gideon monteur de installatie deed kwam hij tot de conclusie dat mijn NTU geen licht had. Maw we konden niets testen.

Aantal dagen later kwam de monteur van Reggefiber. Hij heeft een aantal zaken gedaan en de NTU had weer licht. Een korte check met de laptop en ik kwam op internet. Zag er goed uit.

In de avond ben ik het uitgebreid gaan controleren en heb ik de tv aangesloten. Toen begon al het voorgaande te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dezelfde ervaring als de twee reacties hierboven: de Guidion monteur vertrekt pas als hij het Internet (op 1 computer) en de televisie (1) werkend heeft gezien. Als je vervolgafspraken wilt voorkomen zou ik de monteur niet laten vertrekken (voor zover je dat op een beschaafde manier kunt voorkomen) totdat je tevreden bent.

Zelf ga ik meestal zover dat ik een kleine TV en laptop bij de meterkast klaar heb staan. Dit voorkomt eventuele discussie over hoe ik mijn LAN thuis heb ingericht. Bovendien weet ik dan zeker dat de monteur zijn deel goed heeft gedaan en dat eventuele problemen in mijn eigen netwerk zitten.

Uiteraard wordt dat lastiger als het probleem zich slechts af en toe voordoet, maar uit je verhaal begrijp ik dat de speedtest consequent mislukt? In elk geval zou ik de speedtest en eventuele andere tests klaar zetten zodat je die snel kunt laten zien.
Pagina: 1