Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmount
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:10

Gmount

Ecorunner lid

Topicstarter
Zoals beschreven in de titel, mijn Asus maximus VIII Gene (Z170) blijft plotseling hangen bij Q-code 69: System agent DXE initialization started.
Nadat ik vanmiddag bij een volledig werkende pc ben weggelopen kwam ik 10 min later terug. Alle fans draaiden, alle normale leds aan, maar usb muis en toetsenbord waren uit. Dus ik heb de powerknop ingedrukt totdat de pc uitging. Sindsdien dus dit probleem en kom ik niet in de bios, scherm detecteert ook geen signaal.

Wat heb ik al geprobeerd:
-videokaart er uit, alle usb stekkers los, alle satakables los en meerdere malen cmos reset.
-Wanneer ik beide ram sticks er uit haal blijft hij hangen bij code 50: memory initialization error, volledig normaal dus.
- met één ram stick verandert er niets, ook niet met de andere stick
- safe boot
- memOK! knop

Wat heb ik geleerd van google: DXE staat voor driver execution environment.
Wat ik nog kan proberen is een bios flashback via usb, maar ik vraag me af of dat nu verstandig is.
Ik heb een redelijk recente bios, begin dit jaar geüpdate via de bios zelf.

Verdere specs:
core I7 6700K, al lange tijd op 4,4Ghz ~ 1,3V
Nzxt kraken X61
2x 8GB corsair ram
samsung 830 series ssd
Seasonic G550
MSI GTX 970
Windows 10 educational

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 23:08
Veel moederborden hebben een tweede bios chip, deze kun je vaak met een jumper op het moederbord activeren.

Kijk even in de handleiding of dit moederbord die functie heeft en hoe dit werkt. Mogelijk start je systeem met deze tweede chip wel.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmount

Gmount

Ecorunner lid

Topicstarter
Er zit helaas maar 1 chip op. Ik heb voor 's nachts het batterijtje en stekker er uit gehaald om te zien of dat zou helpen, maar dat gaf ook geen resultaat.

Net even gekeken naar de bon voor garantie mogelijkheden, aankoopdatum 8-2015, blijkt dat mijn mobo en een losse cd drive de enige onderdelen zijn die ik bij het failliete afuture heb gekocht... ;w :(

Morgen toch maar bios flash proberen dan

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke voeding gebruik je, ouderdom?
offtopic:
Hoe komt het toch dat mensen altijd het belangrijkste onderdeel vergeten bij de specs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Gmount schreef op zondag 25 juni 2017 @ 10:30:
Net even gekeken naar de bon voor garantie mogelijkheden, aankoopdatum 8-2015, blijkt dat mijn mobo en een losse cd drive de enige onderdelen zijn die ik bij het failliete afuture heb gekocht... ;w :(
Dat wil niet zeggen dat je garantie weg hoeft te zijn als de winkel failliet is. Uiteindelijk is de fabrikant verplicht om aan de garantie te voldoen. In dit geval, indien er nog garantie is, moet je contact opnemen met Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmount

Gmount

Ecorunner lid

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 25 juni 2017 @ 11:00:
Welke voeding gebruik je, ouderdom?
offtopic:
Hoe komt het toch dat mensen altijd het belangrijkste onderdeel vergeten bij de specs?
Een Seasonic G550, toen samen met de pc gekocht. En voeding is gewoon niet het eerste waar je aan denkt, zeker omdat de pc nog wel iets doet.

En ik was uiteraard nog wel van plan om contact op te nemen met asus voor hulp en garantiemogelijkheden, maar dan zal het allemaal toch wel wat langer gaan duren.

Ik zag dat de bios chip gewoon een DIP package is, dus die kan ik misschien vervangen als ik een winkel kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:41
Gmount schreef op zondag 25 juni 2017 @ 11:14:
[...]

Een Seasonic G550, toen samen met de pc gekocht. En voeding is gewoon niet het eerste waar je aan denkt, zeker omdat de pc nog wel iets doet.

En ik was uiteraard nog wel van plan om contact op te nemen met asus voor hulp en garantiemogelijkheden, maar dan zal het allemaal toch wel wat langer gaan duren.

Ik zag dat de bios chip gewoon een DIP package is, dus die kan ik misschien vervangen als ik een winkel kan vinden.
zo'n Asus bordje kan je in het algemeen gewoon de bios flashen zonder cpu en ram nodig te zijn

Probeer ook eens de video kaart eruit te halen en kijken wat er gebeurd als je dat nog niet geprobeerd hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door popie op 25-06-2017 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-09 22:40
Heb je een andere cpu om te testen? En een andere videokaart?

[ Voor 27% gewijzigd door McFastFood op 25-06-2017 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmount

Gmount

Ecorunner lid

Topicstarter
Andere cpu moet uit de andere pc gehaald worden, daar heb ik pas volgende week tijd voor.
Videokaart heb ik er uitgehaald, geen verschil. Het probleem zit ergens voordat apparatuur wordt gestart. Ik heb dus al getest met alleen cpu en 1 ram stick aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
En als je alles zo kaal mogelijk opstart? Dus ssd eraf, HDD'S , geen GPU, toetsenbord etc enkel de monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmount

Gmount

Ecorunner lid

Topicstarter
@McFastFood Dat had ik dus al gedaan. Op mijn vraag aan ASUS schreven ze dat de code betekend dat "bepaalde onderdelen van of door de CPU niet kan worden geinitialiseerd." Daarnaast schreven ze nog dat ik kon proberen het moederbord uit de case te halen en dan te testen. Dat heb ik niet meer gedaan, en ik had ook geen andere cpu beschikbaar om te testen.

Dus ben ik vandaag bij Yorcom geweest voor een diagnose, zij hebben een andere CPU geplaatst waarbij het moederbord nog steeds hangt op dezelfde code. Ik ga nu dus het moederbord ter vervanging/reparatie aanbieden bij ASUS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Ik zag dat je ook bij het Asus forum je probleem hebt uitgelegd: https://rog.asus.com/foru...XE-initialization-started

Omdat je het verhaal daar nog iets uitgebreider hebt toegelicht leek het me handig om de link ook hier te plaatsen. Het valt me trouwens op dat er op dat forum nauwelijks gereageerd lijkt te worden op vragen over met name dit (mATX) bord. Zal wel iets minder courant model zijn dan de ATX-borden uit de Maximus serie.

Overweeg zelf trouwens ook om dit bord op termijn aan te schaffen, maar ik verwacht dat de prijs nog wel weer iets terug zal zakken. Ben benieuwd naar je ervaringen met het Asus RMA proces. Hopelijk krijg je weer een goed werkend bord teruggestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:41
Probeer anders eerst de asus bios flashback, zo te lezen heb je dat nog niet geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Zo, heb je het probleem nog kunnen oplossen? Of is het bord al onderweg naar de werkplaats van Asus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmount

Gmount

Ecorunner lid

Topicstarter
Ik heb het bord gisteren verzonden, het moest naar een Duits adres dus ben benieuw wanneer ze weer iets laten horen.
Tot nu toe ben ik wel vlot geholpen door asus, meestal binnen een dag antwoord.
Op het asus forum inderdaad nog geen reacties, de meesten vonden de thread over de HT bug waarschijnlijk toch iets interessanter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Heb je twee weken na het opsturen van je moederbord al iets van Asus gehoord?

Heb zelf eigenlijk geen idee hoe lang zo'n reparatie proces normaal gesproken duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
choogen schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 13:48:
Heb je twee weken na het opsturen van je moederbord al iets van Asus gehoord?

Heb zelf eigenlijk geen idee hoe lang zo'n reparatie proces normaal gesproken duurt.
Gemiddeld tussen de 2 en 4 weken.

[ Voor 80% gewijzigd door McFastFood op 21-07-2017 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmount

Gmount

Ecorunner lid

Topicstarter
Jawel, ik had alleen wat tije nodig voor het inbouwen. Ik had het moederbord op een vrijdag opgestuurd naar Duitsland, hij was de volgende donderdag al weer terug. Hij is vanaf een Tsjechisch adres teruggestuurd dus heeft een hele reis gemaakt. Wat er nu precies aan scheelde weet ik niet, op de bon staat iets over repair bios. Er was hier ook al wel gezegd een bios flash te doen, maar aangesloten usb apparaten hadden geen power dus dat kon ik niet.
De pc draait nu al weer een paar uurtjes. Ik zag dat er ook meteen de allernieuwste bios op is gezet.
Al met al vlotte service, best tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Goed om te horen. Netjes ook dat ze je bord binnen een week al weer terug hebben gestuurd.

Blijft behoorlijk raadselachtig wat er nu precies aan scheelde. Je gaf in je eerste post aan dat je de bios zelf begin dit jaar al had geüpdate, dus heel sterk verouderd kan die niet zijn geweest. Bovendien mag ook een oudere bios er niet toe leiden dat er zulke ernstige problemen gaan optreden...

Hopelijk doet het probleem zich niet opnieuw voor en is de zaak hiermee permanent opgelost.
Pagina: 1