Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Zwarte randen YouTube weg krijgen met 4K video's (S7 Edge)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mikee007
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-11 11:19
Beste Leden,

Ik heb een vraag.. Ik heb sinds kort de Samsung Galaxy S7 Edge.
Nu is 4K filmen ook mogelijk maar als ik een video upload zie ik hele grote zwarte balken aan de zijkant. Zowel als ik hortizontaal als verticaal film.
Hoe zorg ik er voor dat de zwarte randen weg gaan? Dit is mogelijk heb ik begrepen maar hoe? kan ik dit aanpassen tijdens videobewerking ofzo? of in YouTube zelf?
Ik hoor het graag!

Alle reacties

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Is heel simpel. Welke beeldverhouding heeft de video en welke verhouding heeft het scherm waarop je kijkt. Als je filmt in 4:3 en kijkt op een 16:9 scherm heb je zwarte randen. Film je in 16:9 en kijk je op een 21:9 scherm heb je zwarte randen. Film je op 16:9 en kijk je op een 16:9 scherm heb je geen zwarte randen.

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:52
Je zou even moeten kijken wat de daadwerkelijke resolutie is van het beeldmateriaal, dat kan je telefoon je waarschijnlijk vertellen als je de video in de galerij bekijkt en dan naar Meer informatie of iets dergelijks gaat. Er zijn namelijk twee maten voor 4K materiaal:
  • DCI 4K met 4096 × 2160 (een verhouding van ~1.9:1)
  • UHD-1 met 3840 × 2160 (een verhouding van 16:9)
Het scherm van de Galaxy S7 Edge is 2560 × 1440 in landschap modus, wat ook 16:9 is. Dit alles bij elkaar genomen lijkt het me vreemd dat de balken aan de zijkanten staan, aangezien alle resoluties breder zijn dan ze hoog zijn, je zou dus hooguit balken aan de onder/bovenkant moeten krijgen lijkt me...

• Mikee007
PilatuS schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 22:49:
Is heel simpel. Welke beeldverhouding heeft de video en welke verhouding heeft het scherm waarop je kijkt. Als je filmt in 4:3 en kijkt op een 16:9 scherm heb je zwarte randen. Film je in 16:9 en kijk je op een 21:9 scherm heb je zwarte randen. Film je op 16:9 en kijk je op een 16:9 scherm heb je geen zwarte randen.
De beeldverhouding op mijn S7 kan ik niet aanpassen toch? Tevens lijkt mij het niets te maken te hebben met het beeld van je PC. ik heb het namelijk nog nooit gehad. alleen met beelden van me telefoon wel.

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:31
MikeJoow schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 22:53:
[...]

De beeldverhouding op mijn S7 kan ik niet aanpassen toch? Tevens lijkt mij het niets te maken te hebben met het beeld van je PC. ik heb het namelijk nog nooit gehad. alleen met beelden van me telefoon wel.
Oeh video.. Daar kan je wel kiezen tussen UHD, QHD en etc, daarachter zie je de formaten (in pixels).

Bij foto kan je wel kiezen tussen 4:3 en etc.

[ Voor 24% gewijzigd door LopendeVogel op 24-06-2017 22:55 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
MikeJoow schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 22:53:
[...]

De beeldverhouding is hoe het scherm fysiek gemaakt is. Als je beeldscherm 16cm bij 9cm is kan je dat niet aanpassen nee. (Of je moet een zaag pakken, maar dat schijnt niet goed voor het scherm te zijn) Wat ik probeer uit te leggen is dat de video dezelfde beeldverhouding moet hebben als het scherm waarop je kijkt, en nee dat heeft ook niets te maken met het beeld van een PC. Is de verhouding niet gelijk van scherm en video krijg je of zwarte randen of je moet inzoomen om ze kwijt te raken, maar dan mis je ergens een stukje beeld.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 24-06-2017 22:58 ]

• Mikee007
Xudonax schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 22:52:
Je zou even moeten kijken wat de daadwerkelijke resolutie is van het beeldmateriaal, dat kan je telefoon je waarschijnlijk vertellen als je de video in de galerij bekijkt en dan naar Meer informatie of iets dergelijks gaat. Er zijn namelijk twee maten voor 4K materiaal:
  • DCI 4K met 4096 × 2160 (een verhouding van ~1.9:1)
  • UHD-1 met 3840 × 2160 (een verhouding van 16:9)
Het scherm van de Galaxy S7 Edge is 2560 × 1440 in landschap modus, wat ook 16:9 is. Dit alles bij elkaar genomen lijkt het me vreemd dat de balken aan de zijkanten staan, aangezien alle resoluties breder zijn dan ze hoog zijn, je zou dus hooguit balken aan de onder/bovenkant moeten krijgen lijkt me...
Mijn video is 3840x2160.

Ik heb het aangepast naar 16:9 (foto grootte dan) want video grootte kan ik in de instellingen niet aanpassen zo te zien. Maar als ik landscape film zie ik alsnog die zwarte randen aan beide zeiden.

• Mikee007
Zie mijn instellingen: https://www.mupload.nl/img/mwxjaqiiqyjhm.png [foto]
De instellingen zouden zo goed moeten zijn toch?
Pagina: 1