stank vanuit de meterkast met optrekkend vocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 937583

Topicstarter
[img][img][img]Hoi beste mensen,

Hopelijk heeft iemand advies. Zal in kort aangeven probleem is.

Ik woon sinds enkele maanden in een nieuwe koopwoning. Sinds begin van intrek rook t wat muf, maar woning stond al enkele maanden leeg dus d8 er domweg niet bij na (dacht vanwege leegstand, lege sifonnetjes etc). Er is geen kruipruimte, betreft houten vloeren binten binnenkamer, gang is d8 ik van beton?.

Nu is er bijna iedere dag een rioollucht/muffe lucht vanuit de meterkast in de gang waar ook aan binnenkant deur zwarte schimmel zit (vieze lucht stijgt aan die kant van de muur tot aan zolder toe). Rookdetectie gedaan, geen lek, riool en water voor deur geopend, geen problemen). Tijdens mooi weer is er nauwelijks stank (ietsjes maar), maar een dag na regen is het extreem muf/riool lucht .Nu heb ik mijn meterkastvloer maar eruit gehaald (hout bodem meterkast was ook vies en makkelijk breekbaar van vochtstijging). Nu vermoed ik dat de muur van de fundering onder de maaiveld wellicht de oorzaak is. Denk dat regenwater zo mijn kruipruimte inloopt en vocht trekt omhoog (alleen deel bij meterkast, rest kruipruimte ziet droog uit ). Denk de funderingsmuur gaten heeft, poreus is,en vocht van buiten doorlaat op 1 plek. Overigens, als ik mijn hoofd in meterkastgat steekt, word ik bijna weggeblazen, veel wind en mufheid. Zie ook leiding van stroom naar buiten is verroest en loopt gewoon door een gapend gat in funderingsmuur onder grond naar buiten. Iemand ideeen? Ruikt mufheid van hout en regen ook naar soort van rioolucht?????

Bedankt alvast, as we speak lig ik weer in een huis met stank en daarnaast ook nog eens een zwangere vrouw met hormonenkwesties , dus wie o wie kan me adviseren 8)7 . En zou het de oorzaak kunnen zijn? Overigens, mijn buren heb ook geurlast, maar mindere mate. helaas geen karma, is geen recht om fotos te plaatsen

groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-05 12:21
Geen verstand van verder hoor, maar valt dit niet onder verborgen gebreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
thx skipe,

ja we hebben het al bij de makelaar neergelegd,zn eerste reactie was dat de verkoper niet bekend is met de stank en zich niet aansprakelijk voelt. Hij woonde er zelf 9 jaar lang niet, maar verhuurde het aan 1 persoon 9 jaar lang. daarnaast een niet zelfbewonersclausule in overeenkomst. We hebben geen bouwrapport laten doen (al was er geen mogelijkheid omdat er uberhaupt geen kruipruimte is). Wel kennis, aannemer laten kijken, voor rest alles goed maar kon vloer niet zien.

Wij kunnen nog geen feiten neerleggen behalve geur. heb je tips? zaak aanspannen en evt verliezen brengt ook kosten mee:-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:02

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Klinkt als een (riool)leiding met lekkage, op dat vlak hebben wij exact dezelfde ervaring: nieuwbouw in 1995, weken na het betrekken van de woning stank in gang en keuken, na onderzoek door aannemer bleek een afvoer niet goed verlijmd zodat rioolwater (afvoer keuken en toilet) in de kruipruimte lekte.
Na eenvoudige reparatie geen problemen meer.

Zonder kruipruimte lijkt mij dat erg vervelend, maar probeer te achterhalen waar de leidingen lopen en of ze (eenvoudig) te vervangen zijn.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-06 13:51

Croga

The Unreasonable Man

Anoniem: 937583 schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 21:20:
zn eerste reactie was dat de verkoper niet bekend is met de stank en zich niet aansprakelijk voelt.
De fout die de meeste mensen maken is dat ze denken dat de verkoper alleen aansprakelijk is als hij er van wist.... Dat is dus niet zo;
Ieder gebrek wat bestond voordat de koop rond was valt onder de aansprakelijkheid van de verkoper.
MITS het gebrek het woongenot significant vermindert.
In dat laatste zit je probleem; dit "gebrek" heeft geen grote invloed op de bewoonbaarheid van het huis. Daarmee zal het heel lastig zijn de vorige eigenaar aansprakelijk te stellen.

En als het inderdaad eenvoudig te verhelpen is, wil je die rompslomp ook niet op je hals halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi Bolle, bedankt voor je bericht Fijn bij jou is opgelost! Word gek van de geur en ontneemt alle levensvreugde in huis:-). Loodgieter (althans rookblazer) ging rook blazen in mn wc, kwam geen rook vanuit mn vloer, wel bij buren in de gang. Toen daar maar geblazen wc, kwam er rook uit de grond/muur bij de regenpijp tussne ons in. bleek regenpijp zat ooit vast aan riolering, maar liep na vervanging gewoon grond in voor deur en was ook nog eens deels verstopt en zat voorheen vast aan rioolstuk, maar dat was ook niet goed gedicht. dus gemaakt door kennis buurvrouw en d8 opgelost (geen rooktest meer gedaan daarna). toen was er lekker weer en geen geur en d8 jippie, opgelost, maa rnu opeens terug, dus was het niet blijkbaar.... trouwens riolering deel ik met buren,en mn waterafvoer zit apart. Riolering loopt wel gewoon goed door van zowel mij als buren en water ook (hebben open gemaakt en gekeken bij doorspelen). en geen rioolvliegjes Kortom, zou geur van rioollucht ook lijken op regenlucht met mufheid Zodra wind volop mijn huis staat, is geur extreem, zelfs nu ik meterkast heb afgetaped.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jammer, kan geen fotos plaatsen:-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi Croga,

thx voor de reply. is geur en vochtig huis denk je niet sterk genoeg voor een zaak?
tsja, nu mijn vriending zwanger is en ook nog eens dit, en druk op werk heb ik nauwelijks energie om ook nog eens een welles nietes aan te gaan met de verkoper.................... mss zelf maar voortuin opgraven en muur onder grond dichtpekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:17
Ik kan mij voorstellen dat de lucht ongezond is en gezondsheidsrisico's met zich meebrengt(?) Dan vermindert dit het woongenot toch wel aanzienlijk.

Daarnaast, wie heeft het gehuurd en kun je die benaderen? Wie weet heeft die het probleem wel eens gemeld bij de eigenaar. Dan ben je sowieso binnen want dan had het echt wel moeten worden gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hi warcow, thx. ja genot is aanzienlijk minder zodra wind erin staat. probleem is er zeker al jaren. Helaas weet ik de vorige huurster niet, maar die was ook een kennis van de verkoper (vriendjes) dus maak zo ie zo weinig kans. Wel zie je door hout rot en schimmelaanslag dat probleem al ouder is. Tsja, he makelaar en vrkoper mail verzonden met klachten en reactie is niet aansprakelijk voelt Dus vervolg stap maken. Wat een gestressssss:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Euh, hieronder zeg je dat er wel een kruipruimte is...
Nu is er bijna iedere dag een rioollucht/muffe lucht vanuit de meterkast in de gang waar ook aan binnenkant deur zwarte schimmel zit (vieze lucht stijgt aan die kant van de muur tot aan zolder toe). Rookdetectie gedaan, geen lek, riool en water voor deur geopend, geen problemen). Tijdens mooi weer is er nauwelijks stank (ietsjes maar), maar een dag na regen is het extreem muf/riool lucht .Nu heb ik mijn meterkastvloer maar eruit gehaald (hout bodem meterkast was ook vies en makkelijk breekbaar van vochtstijging). Nu vermoed ik dat de muur van de fundering onder de maaiveld wellicht de oorzaak is. Denk dat regenwater zo mijn kruipruimte inloopt en vocht trekt omhoog (alleen deel bij meterkast, rest kruipruimte ziet droog uit ). Denk de funderingsmuur gaten heeft, poreus is,en vocht van buiten doorlaat op 1 plek. Overigens, als ik mijn hoofd in meterkastgat steekt, word ik bijna weggeblazen, veel wind en mufheid. Zie ook leiding van stroom naar buiten is verroest en loopt gewoon door een gapend gat in funderingsmuur onder grond naar buiten. Iemand ideeen? Ruikt mufheid van hout en regen ook naar soort van rioolucht?????

Bedankt alvast, as we speak lig ik weer in een huis met stank en daarnaast ook nog eens een zwangere vrouw met hormonenkwesties , dus wie o wie kan me adviseren 8)7 . En zou het de oorzaak kunnen zijn? Overigens, mijn buren heb ook geurlast, maar mindere mate. helaas geen karma, is geen recht om fotos te plaatsen
Schakel een bedrijf in wat de funderingsmuren kan onderzoeken met de vraag of impregneren of iets anders het op kan lossen. Lijkt me alleen relevant indien van toepassing op het materiaal zoals een gemetselde fundering. Bij beton lijkt het me wat onwaarschijnlijker, maar daar kan de expert meer over vertellen.

Openingen in de fundering (behalve ventillatie!) kun je zelf afdichten. Overigens is ventillatie en de genoemde wind juist goed.

Daarnaast zou ik adviseren om over de gehele (zand)bodem PE-folie te leggen wat je ook rechtop zet tegen de muren. (Ik heb dit gedaan als onderdeel van isolatie en ondanks dat het in mijn huis niet stonk is de lucht in de kruipruimte er heel erg veel op vooruit gegaan.) Vocht onder de folie verdampt niet meer en komt dus niet in je woning!

Nadat je dit alles hebt gedaan kun je met een rapport / verklaring van de ingehuurde expert altijd nog zien of je iets wilt verhalen. Ik schat de kans vrij laag in en ook nauwelijks de moeite waard aangezien de kosten waarschijnlijk laag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Kun je eventuele gaten en kieren in de meterkastvloer en leiding afdichten? Een bus PUR-schuim doet wonderen soms...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hi Rakapul, dank je voor je antwoord! ik kan vanuit meterkast wel deels onder de grond kijken, maar heb zeg maar geen ingang om er echt helemaal in te gaan. Als ik folie wil gebruikten, dan moet wel de hele vloer eruit! Al was ik zo ie zo van plan laminaat te vervangen. Ik zal eens kijken voor edrijven die t doen, want de loodgieter wist weinig vond ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi EddoH, net pur gekocht toevallig, maar las opeens op de beschrijving dat PUR verdacht word van het veroorzaken van kanker, bizarre. internet gekeken en enge verhalen. uiteindelijk word pur ook vochtig en aangezien mn vriendin zwanger is wil ik geen enkel risico nemen met eventuele giftige stoffen:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-06 09:14

Ligone

Moeha!

Het probleem afdichten gaat het probleem niet wegnemen. Als er echt rioollucht in de kruipruimte hangt kan er zich ook H2S bevinden (daardoor kan de leiding naar buiten misschien reeds verroest zijn waar je in de startpost over spreekt). H2S tast alles aan, eerst ijzer maar daarna ook beton en dergelijke.

Ik zou toch zeker zorgen dat je weet dat je riolering in orde is, desnoods met een camera-inspectie.

Misschien lekt de dienstriolering op straat wel en trekt het de kelder in door de fundering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Vocht kan altijd door de fundering van de buitenmuren trekken, zeker na een tijd van regen.
Ik heb de meterkast put ook uitgegraven (lag zand in), om wat kabels onder mijn huis door te kunnen trekken en aan te sluiten. (om onder mijn vloer te komen, ben ik onder de fundering door gegraven :X )

Kan je niet eenvoudig je meterkast put dichtmaken met wat plaatmateriaal vanaf binnen?
Ik heb dit gebruikt:
https://www.pontmeyer.nl/ruwbouw/isolatie/styrodur/g+c+a
Is makkelijk te snijden met een mes. Eventueel plakken met montagekit Bison polymax of Shell tixophalte

Dan volstorten met droog geel zand.
Vervolgens leg je er nog een "deksel" op.
En een dun laagje cement(vloertje) of egaliseermiddel. (mocht je het ooit nog open willen maken)

Gegarandeerd geen luchtjes of tocht meer.
https://www.mupload.nl/img/31p7q7ymzyu77.jpg
https://www.mupload.nl/img/kymmxxreksggf.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-06-2017 19:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi uit Den Haag,

Ziet er netjes uit, jouw meterkast, nette afwerking. Deze week komt er nog een keer iemand rook blazen om eventuele rioolproblemen uit te sluiten. Ik vermoed dat ik heb,, wat jij hebt. Als ik in t gat vd meterkast kijk, ziet alles droog eruit behalve onder meterkast, daar is zand donkerder van kleur en vochtig. Tevens loopt er een gele gas buis samen met stroom nuon buis (deze is verroest) gewoon door een open gat in grond naar buiten, geen pur of cement of wat dan ook, dus lijkt me dat daar vocht doorheen kan komen. Helaas is mijn gang van cement/beton, dus kan er niet onder kijken.

Ik denk dat ik maar de voorgevel leeggraaf en dan alles onder maaiveld, bekijk en vochtdicht ga maken en daarna de meterkast. Ik zal je tips gebruiken om de meterkast te dichten nadat ik eerst bron aanpak. Overal zitten kiertjes in mijn woning...dus geur komt dan hoe dan ook weer eruit. Nogmaals , kon ik maar eff fotos plaatsen, meteen duidelijk.

thx voor je reply:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Anoniem: 937583 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 16:01:
Hoi EddoH, net pur gekocht toevallig, maar las opeens op de beschrijving dat PUR verdacht word van het veroorzaken van kanker, bizarre. internet gekeken en enge verhalen. uiteindelijk word pur ook vochtig en aangezien mn vriendin zwanger is wil ik geen enkel risico nemen met eventuele giftige stoffen:-)
Haha, van dat ene busje PUR hoef je niet wakker te liggen hoor ;) Laten we hier echter geen PUR discussie voeren. Er zijn vast andere schuimen te krijgen die ook goed afdichten.

Voordat ik mijn kruipruimte van voldoende ventilatie had voorzien had ik ook last van stank in de meterkast. Toen ik daar alle leidingdoorvoeren dicht had gemaakt was het probleem met 90% verminderd.

De echte oplossing was de kruipruimte beter ventileren, maar zo te horen ventileert die bij jou wel. Als je huis echter in onderdruk is, bijvoorbeeld door actieve afzuiging van een ventilatie is, dan stroomt al die kruipruimtelucht lekker je woning in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hebben hetzelfde gehad (of eigenlijk onze beneden buren, onderdeel van vve). Camera inspectie gedaan en bij ons bleek een heel stuk riolering te moeten worden vervangen, ik geloof dat de offertes richting de 4000 euro gingen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:49
Anoniem: 937583 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 21:14:
Nogmaals , kon ik maar eff fotos plaatsen, meteen duidelijk.
Ff je foto's uploaden op imgur.com ofzo, en de foto link tussen de [img] tags plaatsen.
(of je foto's op een eigen webhostje zetten oid..)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Is het probleem inmiddels gefixt?
Wij hadden hetzelfde. Na alle gaten in de meterkast dicht gemaakt te hebben met bison polymax was het opgelost. Makkelijk te doen en bij ons veel effect!

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 993433

ben ook benieuwd naar de oplossing heb zelfde probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:55
Hier hetzelfde, maar dan meterkast in midden van huis in verbinding met kruipruimte waar water in stond.

Waterprobleem opgelost: regenpijpen lagen los, riolering was verzakt. PE folie over de bodem gelegd, weg vocht.
In de meterkast de verrotte houten plaat vervangen door een paar stukken PIR isolatie en alles dichtgemaakt met PUR, weg stank, weg tocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-06 00:59

Paladin

Play Ball!

Sorry voor de topic kick, maar ik zit momenteel in een "nieuwbouw woning 2011" en heb een soort gelijk probleem komt een muffe riool lucht uit mijn kruipruimte zetten ik heb hier in de voorgaande jaren nooit last van gehad, er zit momenteel ongeveer 20cm water in mijn kruipruimte (dit is elk jaar wel zo rond deze tijd) echter nu komt opeens die stank.

Het ontstond nadat er algehele riolerings-problemen waren in de straat en deze door de gemeente zijn verholpen, echter bij contact met de gemeente krijg ik verder 0 op het rekest et dat is uw eigen probleem.

Ik vrees dat de meterkast afkitten eerder symptoom bestrijding gaat zijn dan een echte oplossing, maar hoe hebben jullie dat gedaan gewoon paar bussen kit en een volledige dekkende laag aangebracht?

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Pagina: 1