Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Omschrijving situatie I
Ik heb de laatste circa 8 jaar thuis met een 19' inch monitor gezeten, maar nu word ik er gewoon claustrofobisch van en omdat mijn budget omhoog gegaan is zat ik deze maand research te doen naar monitors. Mijn ideale monitor zou een 1440p 144 hz 27' inch zijn, Vooral gebruikt om te gamen, en films te kijken, maar ik vermoed (geen antwoord gevonden op Google) dat mijn pc specs van nu dat niet aan zouden kunnen of dat ten minste mijn FPS super laag zouden worden:

PC specs
Processor Intel(R) Core(TM) i5-4440 CPU @ 3.10GHz

Video Card AMD Radeon R7 240

RAM 8.0 GB

Operating System: Microsoft Windows 10 (build 14393), 64-bit

Omschrijving situatie II

Mijn pc van nu is een pre-build(niet upgradebaar) van 3 jaar oud en ik wil mijn volgende pc zelf bouwen, maar daar wacht ik voor nu nog 2-3 jaar mee.

Ik heb gister met compromise een 1080p 27' inch met 4 ms en 144hz gekocht, met het idee dat deze nu goed zou draaien met mijn pc en over 3 jaar nog relevant zou kunnen zijn.

Maar vandaag heb ik wat getest en irriteerde ik mij vrij erg aan de jaggies en het staircase effect in games(AA kon enkel schade beperken), het main-beeld zelf was zeker goed, maar de details zijn echt niet scherp. ik zou er 3 jaar mee kunnen leven, mits dit weg zou gaan met een betere videokaart. (Wat ik betwijfel sinds ik vermoed dat het aan de pixel density ligt)

Wat zouden jullie in mijn situatie doen?
Notes:
-Mijn budget ligt tot de max 500 euro aan. (Voor een monitor)

-Mijn pc van nu werkt prima voor games van nu op low-medium kwaliteit, met een levensverwachting van nog 3 jaar.

-Mijn volgende pc bouw ik zelf en die wordt high-end .

-Ik verwacht om minstens 8+ jaar met mijn komende monitor te werken.

-De meeste games die ik speel zijn niet te zwaar, denk aan Overwatch, The Witcher 3, Black Desert Online, League Of Legends etc.

-Boven de 30 FPS ben ik (voorlopig) content.

-Ik zit om 1,5 meter afstand van mijn monitor.

De opties zoals ik het zie zijn:

-Mijn 1080p monitor houden en er aan wennen.

-Mijn monitor retour sturen, nog 3 jaar leven met 19' inch en vervolgens mijn ideale monitor kopen samen met mijn zelf gebouwde pc. (duurzaamste, maar pijnlijkste optie)

-Retour sturen, mijn ideale monitor nu kopen en 3 jaar met lage FPS gamen. (Middeweg)

-Nieuwe pc nu bouwen + mijn ideale 27' inch, 1440p 144 hz kopen (Duurste optie, minst favoriet)

Ik sta open voor andere suggestisch.

PS:
Twee vragen aan jullie
-Wat is jullie ervaring met het verschil tussen 1440p en 1080p, is het verschil het echt waard als je iemand bent die van details houdt?

-Hoeveel verandering vermoeden jullie in prijzen en technologie in monitors binnen nu en 3 jaar?

Ik waardeer het als je mee denkt,
BlissVi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-09 17:25

Pykow

Angelo OTR

Details in 1440p zijn beter dan op 1080p.
Maar daarnaast is 27 inch voor 1080p te groot.

1440p is zwaarder dan 1080p.

Angelo NL / Global Cargo VTC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 15:17
Er is ook een gouden middenweg:

Schaf een mooie 27" 1440p monitor aan en zoek in V&A een videokaart van rond de 200 euro. Voor dat geld vind je wel een GTX 970 en die trekt 1440p zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Danny.G schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 20:20:
Er is ook een gouden middenweg:

Schaf een mooie 27" 1440p monitor aan en zoek in V&A een videokaart van rond de 200 euro. Voor dat geld vind je wel een GTX 970 en die trekt 1440p zonder problemen.
In eerste opzicht was ik van plan mijn grafische kaart inderdaad te upgraden, maar het gaat niet passen, omdat mijn pc een pre-build Lenovo is. Dus zoals Trump zou zeggen: "Sounds good, doesn't work" ;w

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2017 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 15:17
Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 20:26:
[...]

In eerste opzicht was ik van plan mijn grafische kaart inderdaad te upgraden, maar het gaat niet passen, omdat mijn pc een pre-build Lenovo is ;w
En er is weinig tot geen ruimte meer over qua GPU begrijp ik? Er zijn namelijk ook compacte varianten van de 970, maar dan moet die ruimte er wel zijn: pricewatch: Gigabyte GV-N970IXOC-4GD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voordat adequaat advies gegeven kan worden is belangrijk te weten welk type Lenovo desktop je hebt en welk merk en type voeding daarin zit. Wellicht kan je een foto posten van de sticker op de zijkant van de voeding. Kijk ook na of en hoeveel 6 of 6+2 pins PCI-E aansluitingen aan de voeding zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 14:03

Saven

Administrator

27" met 1080p kun je op 200m afstand nog de pixels tellen joh :P gewoon 1440p , zul je geen spijt van krijgen _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 20:59:
Voordat adequaat advies gegeven kan worden is belangrijk te weten welk type Lenovo desktop je hebt en welk merk en type voeding daarin zit. Wellicht kan je een foto posten van de sticker op de zijkant van de voeding. Kijk ook na of en hoeveel 6 of 6+2 pins PCI-E aansluitingen aan de voeding zitten.
Mijn type desktop is de H535 Desktop (Lenovo) Deze is niet meer te krijgen en is ook lastig info over te vinden.

Mijn voeding is:
PCI-E voeding : 6 pins
Type voeding: De tekst is groten deels in het chinees, van het merk "Huntkey"

Hier een foto van de sticker op de voeding en pc van binnen:
http://imgur.com/OVxFBpa
http://imgur.com/pl2UhiK
Danny.G schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 20:32:
[...]

En er is weinig tot geen ruimte meer over qua GPU begrijp ik? Er zijn namelijk ook compacte varianten van de 970, maar dan moet die ruimte er wel zijn: pricewatch: Gigabyte GV-N970IXOC-4GD
Zie 2de foto, zou het kunnen passen denk je?(dit klinkt misschien sarcastisch, maar is het niet)
Saven schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 21:00:
27" met 1080p kun je op 200m afstand nog de pixels tellen joh :P gewoon 1440p , zul je geen spijt van krijgen _O_
Nou, objectief valt het nog wel mee, op game afstand van 1.5 meter zie ik inderdaad veel pixels door rendering met grotere pixels, maar als ik op mijn bed lig (2.5 meter) stoort het mij nauwelijks, maar ik zou graag zelfs 1440p hebben, maar ik heb gemerkt dat je dan standaard 20 fps minder hebt en om 3 jaar op 20 fps te zitten lijkt mij pijnlijk. :-(

Dank voor het mee denken,
BlissVi

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2017 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 14:03

Saven

Administrator

Verwijderd schreef op zondag 25 juni 2017 @ 10:10:
[...]

Nou, objectief valt het nog wel mee, op game afstand van 1.5 meter zie ik inderdaad veel pixels door rendering met grotere pixels, maar als ik op mijn bed lig (2.5 meter) stoort het mij nauwelijks, maar ik zou graag zelfs 1440p hebben, maar ik heb gemerkt dat je dan standaard 20 fps minder hebt en om 3 jaar op 20 fps te zitten lijkt mij pijnlijk. :-(

Dank voor het mee denken,
BlissVi
Je kán toch gewoon gamen op 1080p, dat ziet er nagenoeg hetzelfde uit als op een native 1080p scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 13:25
Ik zou zeggen ga voor de 1440p en game vervolgens op 720p (dan word iedere pixel 4 keer getoond omdat 720p exact de helft van de hoogte en breedte is van 1440p) of 1080p. Sinds een tijdje op werk een 27" 1440p scherm staan en ik wil nooit meer terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06:05
En waarom niet een 24 inch 1080p? Ik zou niet nu investeren in een 1440p monitor als je verwacht daar pas over 3 jaar echt plezier van te hebben. En via vraag en aanbod kun je je monitor en pc over een paar jaar verkopen en nieuwe setup kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 03:23
Eens met @Pascal.A. Ik zou voor nu je investering zo klein mogelijk houden. Je huidige PC is een 'dead end' en het is inderdaad zonde om nu te investeren in iets waar je pas over 3 jaar profijt van hebt; dan kun je dat beter over 3 jaar doen want dan koop je hetzelfde voor minder geld. Dus ik zou ook voor een kleiner formaat gaan, op V&A staan een heleboel goede advertenties, kun je met de minimale investering toch je beleving een boost geven en over enkele jaren zelf een pc bouwen (wat ook gewoon veel vetter is :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een enkele 6 pins PCI-E op de voeding zal een GTX 970 niet gaan lukken. Die hebben minimaal een 8 pins. Omdat je nu een behoorlijk trage R7 240 hebt, en waarschijnlijk ook eentje met supertraag ddr3 vram, zal je er met een R7 370, RX 460/560 en GTX 1050(Ti) flink op vooruit gaan. Daaraan ben je €100 - €160 kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik er uit ben:
Ik koop waarschijnlijk een 24' inch 1080p zoals @Pascal.A suggesteerde die ik over 3 jaar als tweede scherm zal kunnen gebruiken wanneer ik mijn nieuwe pc gebouwd heb die 1440p - 27' inch aan kan zonder teveel FPS verlies.

Ik probeer mijn monitor van nu toch nog een weekje uit voor dat ik 'm retour.

Bedankt voor de reacties! @Saven @Xudonax @Daffie @Verwijderd @Danny.G
BlissVi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou sowieso een andere videokaart kopen. Een R7 240 is erg traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Vandaag op een asus pg248q gespeeld in de media markt tilburg.

Demo "game" was volgens mij 30fps en gsync was niet ingeschakeld.
Kleuren waren voldoende, maar zoveel stutters. Dat kan denk ik niet aan het scherm liggen maar de asus pc die aangesloten was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Saven schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 21:00:
Vete onzin. Werk al jaren met 27" op 1080p en ik kan de pixels echt niet tellen op 50cm afstand.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wim-Bart schreef op zondag 25 juni 2017 @ 20:00:
[...]

Vete onzin. Werk al jaren met 27" op 1080p en ik kan de pixels echt niet tellen op 50cm afstand.
Ik denk niet dat hij de letterlijke pixels bedoelde, maar de pixels van tekst en games heeft jaggies.
Verwijderd schreef op zondag 25 juni 2017 @ 18:29:
Zou sowieso een andere videokaart kopen. Een R7 240 is erg traag.
Denk dat het beter is als ik er 3 jaartjes mee wacht voor mijn nieuwe PC, sinds ik dit wel gewend ben heb ik er namelijk niet veel last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2017 @ 19:54:
[...]

Ik denk niet dat hij de letterlijke pixels bedoelde, maar de pixels van tekst en games heeft jaggies.

[...]

Denk dat het beter is als ik er 3 jaartjes mee wacht voor mijn nieuwe PC, sinds ik dit wel gewend ben heb ik er namelijk niet veel last van.
Tja game al jaren op 1080p met 27" maar met 199 fps (hoger kan het niet) kan ik echt geen pixels onderscheiden. Ook al is mijn scherm maar 60Hz

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Wim-Bart schreef op maandag 26 juni 2017 @ 20:16:
[...]

Tja game al jaren op 1080p met 27" maar met 199 fps (hoger kan het niet) kan ik echt geen pixels onderscheiden. Ook al is mijn scherm maar 60Hz
Geen last van screen tearing dan ?
199fps op 60hz is erg hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Pykow schreef op maandag 26 juni 2017 @ 20:31:
[...]

Geen last van screen tearing dan ?
199fps op 60hz is erg hoog.
Nee, totaal geen last van.
Wacht op mijn nieuwe scherm :)

Pagina: 1