Goedkoop beginnen met RAID

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:34

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Ik wil gaan experimenteren met soft-RAID onder Ubuntu. Als het stabiel werkt, wil ik de RAID array voor een deel gaan gebruiken als een (extra) backup voor de lokale SSD en voor een deel als een NFS share.

Omdat ik niet zoveel ruimte nodig heb, dacht ik goedkoop te kunnen beginnen met een paar tweedehands harddisks uit de Vraag&Aanbod. Maar wat schetst mijn verbazing: dan betaal je bijna altijd meer voor de tweedehands schijven, dan wat een harddisk met de totale capaciteit op dit moment gloednieuw zou kosten.

Mijn tweede idee was om niet met harddisks, maar met SSD's aan de slag te gaan: kleine SSD's zijn tegenwoordig erg goedkoop. Maar kleine SSD's blijken volgens de specs ook veel trager te zijn: met een paar SSD's op RAID bereik je onder de streep misschien dezelfde snelheid als wanneer je die capaciteit in één moderne drive gekocht zou hebben, voor minder geld.

Vandaar dus de vraag: wat is wel een goedkope manier om aan een paar drives te komen voor RAID, zonder dat je daarvoor meer betaalt dan een gemakkelijke oplossing?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Beste antwoord (via aawe mwan op 25-06-2017 12:34)

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als het je alleen om het 'raid' gaat, waarbij ik aanneem dat je wilt experimenteren met aanmaken, degraderen en herstellen van arrays, kun je ook loopdevices gebruiken. Heb je helemaal geen (extra) schijven nodig.

Alle reacties

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(jarig!)
Waarom wil je raid gebruiken als Backup? Zoals anderen je zouden zeggen als ik niet de eerste was, RAID != backup!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:46
DAzN schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 15:00:
Waarom wil je raid gebruiken als Backup? Zoals anderen je zouden zeggen als ik niet de eerste was, RAID != backup!
Volgens mij bedoelt hij dat hij de raid array als backup gaat gebruiken. Lijkt me vrij logisch toch, raid op je backup?

Anyhow, over hoeveel benodigde opslag hebben we het? Ik heb bijvoorbeeld nog een paar WD green 1TB's liggen die ik niet gebruik.

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
analogworm schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 15:02:
Anyhow, over hoeveel benodigde opslag hebben we het? Ik heb bijvoorbeeld nog een paar WD green 1TB's liggen die ik niet gebruik.
Goed voorbeeld! Op dit moment kost een nieuwe 3TB WD Red drive in de pricewatch € 108,95, maar oude Green drives van 1TB vind je bij wijze van spreken alleen voor 35 euro in de V&A als ze komen uit een RAID array waarvan al een schijf overleden is.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:46
aawe mwan schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 15:12:
[...]

Goed voorbeeld! Op dit moment kost een nieuwe 3GB WD Red drive in de pricewatch € 108,95, maar oude Green drives van 1TB vind je bij wijze van spreken alleen voor 35 euro in de V&A als ze komen uit een RAID array waarvan al een schijf overleden is.
Op zich is het toch best logisch dat grotere schijven per TB goedkoper worden?

Mare hoeveel heb je nou nodig?

Acties:
  • Beste antwoord

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als het je alleen om het 'raid' gaat, waarbij ik aanneem dat je wilt experimenteren met aanmaken, degraderen en herstellen van arrays, kun je ook loopdevices gebruiken. Heb je helemaal geen (extra) schijven nodig.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Voor backup natuurlijk geen oude schijven gebruiken, deze gaan niet zo lang mee, dan heb je binnen korte tijd je raid offline, en je kunt gaan repareren.

En leg precies uit wat je wilt tav backup, hoe groot, waar gaat je backup naar toe, hoe wordt het aangesloten, geef zoveel mogelijk info, dan kun je hier geholpen worden.
En voor als je het niet weet: raid is geen backup, is alleen noodzakelijk als je met defecte schijven toch bij je data moet zijn.

En al je toch raid wilt, dan tenminste raid 6, raid 5 niet gebruiken.

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
analogworm schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 16:56:
[...]
Op zich is het toch best logisch dat grotere schijven per TB goedkoper worden?
Mare hoeveel heb je nou nodig?
Dat is natuurlijk ook wel waar, maar ik had niet verwacht dat het verschil in prijs per TB tegenwoordig zo groot zou zijn. Ik zat te denken aan 3TB effectief.
Mijzelf schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 16:57:
Dat is inderdaad een mooie oplossing! Ik had zitten denken aan het partitioneren van 1 harddisk, maar data die bij elkaar hoort, staat dan altijd ver van elkaar op disk. Het loopback device was me vanwege de rare naam opgevallen bij het mounten van CD images, maar ik had me niet gerealiseerd dat je dat ook voor een normaal filesystem zou kunnen gebruiken. Ik zou nu sparse bestanden kunnen aanmaken op SSD en die later, als ze zijn gaan groeien, kan ik ze over een of meer disks gaan verdelen. Dank voor de tip!

Pagina: 1