iMac G5 start niet door

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macBOOK31
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-10-2022
Ik heb een iMac G5 17" die niet doorstart.
Om te beginnen weet ik niet precies welke versie dit is alleen er zit al een ingebouwde webcam in.
Het start dus niet door. In het begin laat het de Apple logo zien en een laadcirkel, maar na ongeveer iets meer dan een minuut begint het hard te blazen en start het opnieuw op.
Ik heb geen idee wat er mee aan de hand is, ik heb ook al met CMD + S gekeken maar kwam er niet uit. Mijn vader zei dat hij met één van de iMac's (heb er 3) heeft zitten klooien met CMD + S en sinds dien is het in deze staat.
Iemand die weet wat er aan de hand is :? Vind het zonde om het weg te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Herinstalleren. Kan een corrupte OS X zijn.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macBOOK31
@nelizmastr OS X herinstalleren? Ik heb alleen MAC OS X Install Disc 1 voor de G5 verder heb ik wat cd's die ik met een iMac G4 heb gekocht, weet niet of die er ook op werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

macBOOK31 schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 19:06:
@nelizmastr OS X herinstalleren? Ik heb alleen MAC OS X Install Disc 1 voor de G5 verder heb ik wat cd's die ik met een iMac G4 heb gekocht, weet niet of die er ook op werken?
Gezien je een webcam hebt en dus een iSight model heb je een Tiger of Leopard DVD nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macBOOK31
@nelizmastr Die heb ik dus niet. Kan ik deze ergens downloaden of kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

macBOOK31 schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 19:15:
@nelizmastr Die heb ik dus niet. Kan ik deze ergens downloaden of kopen?
Ze waren betaald, dus dat wordt idd kopen, officieel. Wel tweedehands uiteraard en wegblijven van de grijze schijven, je moet wel de retailversies hebben.

...of je moet even via een andere weg een kopietje downloaden. Voor dergelijk oude software geef ik geen cent uit 😁

Voor Leopard heb je een dual layer DVD nodig, anders past het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hEgelia
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-05 17:38
De aanwezigheid van de iSight webcam duidt er op dat 't om de laatste iMac G5 gaat uit oktober 2005 (model PowerMac12,1). Deze iMac werd oorspronkelijk geleverd met Mac OS X 10.4 (Tiger) en kan maximaal 10.5 (Leopard) draaien. Tegenwoordig is software ondersteuning voor deze machines vrijwel geheel afgelopen. Volledige technische specificaties zijn te vinden op deze Apple Support site.

Belangrijk punt is dat 't hier om een iMac gaat met PowerPC processor; nieuwere versies van Mac OS X (zoals 10.6 Snow Leopard) vereisen een Intel CPU en zullen derhalve niet installeren. Met wat geluk vind je nog ergens een retail versie van 10.5 Leopard. Let er op dat dit niet een meegeleverde DVD is van een oude Mac, deze installeren namelijk alleen op de machine waarbij ze geleverd waren!

Overigens is 't zinvol om een hardware test uit te voeren, gezien de leeftijd van de machine. Als de iMac G5 nog op zijn originele harde schijf draait is 't zeker verstandig om deze op fouten te controleren; de meeste mechanische drives raken na dik tien jaar toch gauw onbetrouwbaar en kunnen crashen! De installatie DVD's van Mac OS X bevatten de Apple Hardware Test, voor een algehele hardware controle, en 't Schijfhulpprogramma om de HDD discstructuur te testen.

Hopelijk krijg je 't oude beestje weer op gang; het blijft een bijzondere machine.

Officiële Nederlandstalige handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macBOOK31
Ik heb op internet gezocht naar een download maar vertrouw die niet helemaal vanwege virussen.
Nog steeds geen oplossing gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:49
Ik zou hier eens kijken, is een website waar allerlei klassieke mac software te vinden is:

http://macintoshgarden.org/apps/mac-osx-mac-os-10-ppc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

macBOOK31 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 12:24:
Ik heb op internet gezocht naar een download maar vertrouw die niet helemaal vanwege virussen.
Nog steeds geen oplossing gevonden
Je gaat geen oplossing vinden als je niet wil kopen en zeurt over onveilige downloads. Bovenstaande link van Livranca is de beste optie. Site is legit. Zoek daar maar naar een Leopard image (dat werkt gegarandeerd).

Vertrouw je het nog steeds niet, kijk dan op eBay voor een echte DVD. Nogmaals, je moet wel een dual layer DVD kopen en branden als je Leopard wil via download. Voor Tiger heb je minimaal versie 10.4.2 nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door nelizmastr op 25-06-2017 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macBOOK31
@livranca Deze site zoek ik volgens mij. Alleen omdat het niet helemaal opstart kan ik het niet rechtstreeks downloaden op de mac zelf en bij de manuaal staat dat USB niet wordt gesupport

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
Downloaden en branden op cd kan ook prima via Windows met de juiste tools. Branden moet je dan doen met imgburn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macBOOK31
livranca schreef op zondag 25 juni 2017 @ 14:11:
Downloaden en branden op cd kan ook prima via Windows met de juiste tools. Branden moet je dan doen met imgburn.
Kan ik ook met m'n andere G5 de cd branden? En moet ik een .ISO file hebben? ik heb nu een .zip en .dmg file van tiger alleen weet niet wat ik ermee moet.
Ook de CD-R van 650MB zegt dat er niet genoeg ruimte is voor de .dmg file van tiger

[ Voor 10% gewijzigd door macBOOK31 op 25-06-2017 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

macBOOK31 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 17:02:
[...]

Kan ik ook met m'n andere G5 de cd branden? En moet ik een .ISO file hebben? ik heb nu een .zip en .dmg file van tiger alleen weet niet wat ik ermee moet
Klinkt niet alsof je bekend bent met Macs, want dit is echt basisniveau.

DMG files moet je op een Mac branden, ISO files kan op alles. Een zip moet je zoals altijd eerst uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macBOOK31
nelizmastr schreef op zondag 25 juni 2017 @ 17:16:
[...]

Klinkt niet alsof je bekend bent met Macs, want dit is echt basisniveau.
Ik heb geen ervaring met branden op een cd.
En het zegt dat de CD-R die ik heb van 650 mb niet genoeg ruimte is. Heb ik een cd-r of een cd-rw en hoeveel mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

macBOOK31 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 19:42:
[...]

Ik heb geen ervaring met branden op een cd.
En het zegt dat de CD-R die ik heb van 650 mb niet genoeg ruimte is. Heb ik een cd-r of een cd-rw en hoeveel mb
Ligt eraan. Hoe groot is je image die je wil branden? Tiger in een enkel bestand is de DVD editie, dus moet je een 4.7GB DVD hebben. Voor Leopard moet je een dual layer DVD hebben van 8.5GB en compatibele brander.

Dit is allemaal ook op Google te vinden. Ik vind het moeilijk te geloven dat je dit niet zelf kan vinden. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macBOOK31
Ik heb een 4,7gb DVD-R van Apple gevonden, de .dmg file van tiger erop gebrand in m'n andere G5 gestopt, bij herstart op C gedrukt. Na een paar seconden wit scherm gooit ie de disc er weer uit en verschijnt de apple logo met een draaiende cirkel. Doe ik iets fouts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-07 17:06
Als je alt inhoud bij het opstarten, en je boot met de disk doet hij dan t zelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macBOOK31
jctjepkema schreef op maandag 26 juni 2017 @ 15:46:
Als je alt inhoud bij het opstarten, en je boot met de disk doet hij dan t zelfde?
De eerste keer deed ie hetzelfde en nu spuugt ie het naar even twijfelen er weer uit

[ Voor 20% gewijzigd door macBOOK31 op 26-06-2017 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
macBOOK31 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 16:33:
[...]

De eerste keer deed ie hetzelfde en nu spuugt ie het naar even twijfelen er weer uit
Klinkt als of:
- een verkeerd gebrande dvd
- een dvd speler welke niet correct meer werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macBOOK31
Na het meerdere keren het te hebben geprobeerd is het eindelijk gelukt om de Mac aan de praat te krijgen, alleen nu is het nog op 10.4 en wil graag naar 10.5.8 upgraden. Is 4,7 GB op de DVD-R genoeg voor Leopard?

[ Voor 83% gewijzigd door macBOOK31 op 26-06-2017 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

macBOOK31 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 17:37:
Na het meerdere keren het te hebben geprobeerd is het eindelijk gelukt om de Mac aan de praat te krijgen, alleen nu is het nog op 10.4 en wil graag naar 10.5.8 upgraden. Is 4,7 GB op de DVD-R genoeg voor Leopard?
Nee. Voor Leopard moet je een 8,5GB DVD hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CQC AnacondA
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-07 22:17
Het is mogelijk om te booten vanaf de andere G5, de machines aan elkaar knopen met een firewire kabel en starten met ALT of Option key.

Echter de meeste zinvolle handeling is even de schroeven losdraaien en het mainboard bord nakijken. Deze machines komen uit de periode van lekkende caps. Als je bollende of bruine gorigheid ziet weet je genoeg.

Afbeeldingslocatie: http://www.ixtreme-repairs.co.uk/ebaystore/listing/photos/imacg5bulgingcaps.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macBOOK31
Ik heb nu dus nog een iMac g5 die wel os x 10.5.8 heeft dus kan ik via één of andere manier de Leopard van de ene naar die andere G5 die nog wel Tiger heeft overzetten? met Firewire?

En nu deze topic toch over de G5 gaat heb ik met de Leopard versie een probleem met de LCD.
Er zitten 3 gele, 2 roze en een blauwe die erbij is gekomen tijdens het typen van deze zin.
Ben bang dat als het zo door gaat dat ik amper nog iets normaal kan zien.
Door een screenshot na te kijken weet ik dus dat het de LCD is dat niet goed werkt.
Is er een manier om zelf de LCD te vervangen?

[ Voor 52% gewijzigd door macBOOK31 op 27-06-2017 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CQC AnacondA
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-07 22:17
Ja, je kan de disc clonen op moment dat je geboot bent via firewire (op google meerdere handleidingen te vinden) Als het paneel vervangen moet worden kan je je afvragen of het de moeite nog waard is. Of je moet het leuk vinden als hobby projectje. Het scherm is relatief simpel te vervangen. Eentje vinden is een heel ander verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macBOOK31
Ik heb van de site macintosh garden os x 10.5.4 gedownload en op een usb gezet en geprobeerd het zo te installeren op mn G5 maar als het restart doet ie het gewoon als normaal, alsof de installatie niet werkt. Is dit ook zo?

[ Voor 31% gewijzigd door macBOOK31 op 02-07-2017 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

macBOOK31 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 18:26:
Ik heb van de site macintosh garden os x 10.5.4 gedownload en op een usb gezet en geprobeerd het zo te installeren op mn G5 maar als het restart doet ie het gewoon als normaal, alsof de installatie niet werkt. Is dit ook zo?
USB boot werkt niet op PowerPC, niet zonder gekloot met commando's in de Open Firmware. Wat je nog zou kunnen doen is de Mac waar je 10.5.x op wil hebben opstarten in target disk mode via firewire.

Daarna:
1. disk utility openen op de andere Mac
2. 2 partities maken, 1 voor de installer, 1 voor het opstarten - partitietabel op Apple Partition Map
3. Mac uitzetten, firewire kabel eruit
4. Opstarten, option inhouden, installatiepartitie selecteren
5. installeren
6. weer option inhouden, nu de partitie selecteren waar OS X op staat
7. Na alles ingesteld te hebben, opstartschijf op de goede partitie zetten.

Beetje ghetto, maar anders zal je zoals ik al een miljoen keer gezegd heb een dual layer DVD moeten branden, maar dat wil er niet echt in merk ik 8)7

Pagina: 1