Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HBO-ICT laptop max €1200

Pagina: 1
Acties:

• Broodje_Aap
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-11 21:10

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen?
Gebruiken voor mijn nieuwe HBO-ICT opleiding. Daarbij wil ik af en toe nog wel een spelletje kunnen spelen, erop kunnen programmeren en om de zoveel tijd vermaak ik mijn nog wel eens met het bewerken van foto's en video's.

Wat is je budget?
Max €1200 (exclusief verzendkosten en Office)

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik ga elke dag waarschijnlijk met de trein naar school, dus uiteraard ben ik van plan hem veel mee te nemen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen Apple... verder neig ik altijd al snel naar merken zoal Dell, HP en ASUS te gaan, maar mocht er een uitblinker van een ander merk zijn, dan kan ik die ook overwegen.

Tot nu toe heb ik dit lijstje "gefabriceerd":

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Zenbook UX430UA-GV004T€ 939,-€ 939,-
1Asus ZenBook UX430UA-GV117T€ 999,-€ 999,-
1HP Pavilion 15-bc235nd€ 1.185,-€ 1.185,-
1HP Pavilion Power 15-cb030nd€ 999,-€ 999,-
1HP Pavilion Power 15-cb061nd€ 1.099,-€ 1.099,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 5.221,-

Hierbij is mijn eerste keuze de HP Pavilion Power 15-cb061nd.
Graag zou ik willen weten of in dit segment deze laptop inderdaad ook de beste keuze is, of dat er nog een ander praalstuk bestaat die ik beter kan nemen.

Alvast bedankt!

"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik lees weinig eisen aan jouw studie? Het lijkt er meer op dat je een laptop voor prive-gebruik wil hebben er er ook "iets" voor school op gaat doen.

Er bestaan verschillende ICT-opleidingen en de meesten hebben system specs voor de studenten; mogelijk dat je die kan opvragen zodat je in ieder geval een laptop koopt die voor jouw opleiding meegaat tot afstuderen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

https://www.hanze.nl/asse...015-2016%20mei%202015.pdf

Misschien heb je hier iets aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2017 12:26 ]

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
MAX3400 schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 12:16:
Ik lees weinig eisen aan jouw studie? Het lijkt er meer op dat je een laptop voor prive-gebruik wil hebben er er ook "iets" voor school op gaat doen.

Er bestaan verschillende ICT-opleidingen en de meesten hebben system specs voor de studenten; mogelijk dat je die kan opvragen zodat je in ieder geval een laptop koopt die voor jouw opleiding meegaat tot afstuderen?
Ik heb mij in eerste instantie aangemeld voor de opleiding HBO-ICT NSE (Network & Systems Engineering), maar het eerste half jaar is orienteren of je wel echt zeker weet of je deze opleiding wil doen. Zoals je (misschien?) weet heeft de HBO-ICT van de Haagse Hogeschool ook nog 4 andere studies.

Ik denk dat ik dan met een I7, GTX1050 en een SSD+HDD wel goed zit?
Als ik kijk bij de HBO-ICT, dan komt de laptop die ik van plan ben om te kopen wel redelijk (spreek uit goed) bij de aanbevolen specificaties...

"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-11 20:33
Wat moet je, voor je opleiding, met je laptop doen? Code tikken in Notepad++? Virtuele machines draaien?

En zoals ik al eerder in vergelijkbare topics heb geroepen:
* Zorg dat je laptop tegen een stootje kan (bijv. Lenovo Thinkpad)
* Als je VM's gaat draaien, investeer in (veel) werkgeheugen
* Investeer ook in een goede tas en / of een goede hoes
* Kijk wat je school aan kortingsdeals heeft met hardwareleveranciers
* Office kan je vaak gratis via school krijgen
* Koop een tweede voeding (voor thuis)

Succes!

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Bernard0343 schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 12:44:
Wat moet je, voor je opleiding, met je laptop doen? Code tikken in Notepad++? Virtuele machines draaien?

Succes!
DIT!!!

Als het echt is voor je opleiding zou ik kijken bij de Thinkpads die zijn gebouwd om mee te nemen in te werken in allerlei moeilijke omstandigheden. En dat doen ze ook zeer goed. Zet er minimaal 16GB Ram in. Ik heb een Zbook die volgens dezelfde normen gebouwd is en die heeft al wat meegemaakt aan stof, trilling etc en hij blijft werken. Daarmee kun je zeker 4 jaar dag in dag uit doorkomen, natuurlijk moet je het wel een beetje normaal behandelen want alles kan stuk. Maar het wordt met die machines wel een stuk moeilijker.

Een externe SSD zoals een samsung T1 is ook handig om wat werk op te slaan en al je ISO bestanden op te huisvesten. Dat scheelt ruimte op je laptop zelf. Ik draaide daar ook wel eens een VM vanaf.

Een goede tas, kijk naar bijvoorbeeld Vaude/Osprey Ja ze zijn misschien ietsje duurder dan Eastpack. Maar hebben veelal superieure draagsystemen. Die zijn veelal al meer waterdicht door de stof en daarbovenop nog een extra regenhoes. Ben met mijn Osprey (momentum) al in een wolkbreuk terecht gekomen en er was aan de binnenkant niks nat _/-\o_ Mijn Zbook 15" G3 past er nét in door de dikte van het ding. Maar goed ik heb een 26 Liter. Daar past ook mijn halve liter fles water in+brooddoos. Daarnaast een notitieblok/andere papieren, pennen, oplader en een smalle etui met een selecte veel gebruikte schroevendraaiers. Rugzak weegt inderdaad een aantal kilo maar eens op mijn rug voel je dat amper. Misschien ook omdat ik gewend ben aan trekking rugzakken die een tiental wegen :P

[ Voor 17% gewijzigd door Daniel_Elessar op 24-06-2017 13:02 . Reden: aanvulling. ]

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

• Bernard0343
Maar iedere laptop kan stuk (echt waar!):
* Check de garantie die de leverancier biedt (reparatietermijn, krijg je een vervangende laptop?).
* Bespreek, tijdens de introductie, hoe je eventuele schade, door een medestudent veroorzaakt (denk aan een bekertje koffie dat omvalt), aan je laptop wordt geregeld.
* Check je eigen WA-verzekering, ook jij kan een bekertje koffie omstoten.
* maak ALTIJD(!) backups van je schoolwerk, de smoes "mijn laptop is stuk en daar staan de documenten op", kan écht niet op een HBO-ICT opleiding.

Ook de tassen van Timbuk2 zijn mooi en stevig.

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
Daniel_Elessar schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 12:54:
[...]

DIT!!!

Als het echt is voor je opleiding zou ik kijken bij de Thinkpads die zijn gebouwd om mee te nemen in te werken in allerlei moeilijke omstandigheden. En dat doen ze ook zeer goed. Zet er minimaal 16GB Ram in. Ik heb een Zbook die volgens dezelfde normen gebouwd is en die heeft al wat meegemaakt aan stof, trilling etc en hij blijft werken. Daarmee kun je zeker 4 jaar dag in dag uit doorkomen, natuurlijk moet je het wel een beetje normaal behandelen want alles kan stuk. Maar het wordt met die machines wel een stuk moeilijker.

Een externe SSD zoals een samsung T1 is ook handig om wat werk op te slaan en al je ISO bestanden op te huisvesten. Dat scheelt ruimte op je laptop zelf. Ik draaide daar ook wel eens een VM vanaf.

Een goede tas, kijk naar bijvoorbeeld Vaude/Osprey Ja ze zijn misschien ietsje duurder dan Eastpack. Maar hebben veelal superieure draagsystemen. Die zijn veelal al meer waterdicht door de stof en daarbovenop nog een extra regenhoes. Ben met mijn Osprey (momentum) al in een wolkbreuk terecht gekomen en er was aan de binnenkant niks nat _/-\o_
Bernard0343 schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 12:44:

Succes!
Lenovo ThinkPads zijn vallen niet echt in het prestatiesegment wat ik zoek, ik ben altijd voorzichtig met mijn spullen, maar dat zegt niet dat de laptop dan meteen uit alleen plastic moet bestaan (dus moet wel tegen een stootje kunnen.).

VM's draaien moet kunnen, er zit nu 8 GB in de HP, maar ben bereid om eventueel in meer te investeren, mocht dat nodig zijn.

Kortingsdeals zou ik even aan de school moeten vragen, maar wat ik tot nu toe heb gezien is niet heel erg spetterend.

Vanwaar een 2de voeding voor thuis? kan hem toch gewoon meenemen?

Externe SSD is inderdaad een goede aanschaf, maar ik kijk eerst hoe ver ik met alleen de laptop ga komen. Mocht dat ding overlopen, dan kan ik die investering altijd nog doen.

En een goede tas... tja dat is altijd wel handig om te hebben toch? :*)

• Bernard0343
Broodje_Aap schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 13:05:
[...]

[...]

VM's draaien moet kunnen, er zit nu 8 GB in de HP, maar ben bereid om eventueel in meer te investeren, mocht dat nodig zijn.

(...)

Vanwaar een 2de voeding voor thuis? kan hem toch gewoon meenemen?
Wil je écht fijn met veel VM's kunnen werken, zou ik er 16GB inprikken

Niemand vergeet zijn laptop, velen vergeten hun voeding, vandaar mijn tip om een extra voeding te hebben. kan je één voeding in je tas laten en eentje thuis neerleggen (zelfde geldt voor je muis trouwens).

[ Voor 0% gewijzigd door Bernard0343 op 24-06-2017 13:20 . Reden: Interpunctie ]

• MAX3400

MAX3400

Bernard0343 schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 13:14:
[...]

Wil je écht fijn met veel VM's kunnen werken, zou ik er 16GB inprikken

Niemand vergeet zijn laptop, velen vergeten hun voeding, vandaar mijn tip om een extra voeding te hebben. kan je één voeding in je tas laten en eentje thuis neerleggen (zelfde geldt voor je muis trouwens).
Extra voeding is inderdaad slim; heb al vaak zat mensen gezien in organisaties die juist op een drukke dag hun voeding zijn vergeten en dan hopen dat afdeling ICT 20 voedingen op de plank heeft liggen. Die dan ook niet meer worden teruggebracht ;)

Voor VM's, met wat creatief boekhouden in het geheugen, kan je 3 tot 6 Windows 2016 Server VM's draaien op 8GB RAM. De snelheid is er dan wel een beetje uit maar het is mogelijk. Het is dan wel dus de vraag wat voor VM's er verwacht worden tijdens de studie en/of hoeveel tegelijk aan moeten staan. Vraag het desnoods even aan een tweedejaars student wat hij/zij handig vindt maar zoek dus wel een laptop uit waar je RAM nog kan uitbreiden.

• Bernard0343
MAX3400 schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 13:31:
[...]

Voor VM's, met wat creatief boekhouden in het geheugen, kan je 3 tot 6 Windows 2016 Server VM's draaien op 8GB RAM. De snelheid is er dan wel een beetje uit maar het is mogelijk. Het is dan wel dus de vraag wat voor VM's er verwacht worden tijdens de studie en/of hoeveel tegelijk aan moeten staan. Vraag het desnoods even aan een tweedejaars student wat hij/zij handig vindt maar zoek dus wel een laptop uit waar je RAM nog kan uitbreiden.
En vooral die snelheid vinden studenten (en hun docenten) erg fijn, wanneer ze na iedere muisklik 5 minuten moeten wachten, wordt het spul wat onrustig, vandaar...

• MAX3400

MAX3400

Bernard0343 schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 13:41:
[...]

En vooral die snelheid vinden studenten (en hun docenten) erg fijn, wanneer ze na iedere muisklik 5 minuten moeten wachten, wordt het spul wat onrustig, vandaar...
Alsof je de hele tijd in VM's zit te klikken?

Zoals ik dus net schetste: het is dus de vraag hoeveel VM's er nodig zijn en wat ze moeten doen en hoe snel. Een domain controller kan rustig met 512MB RAM uit de voeten; de requests komen toch wel aan. Natuurlijk is een Windows 10 VM handig als je daar 4 of 8GB aan kan toewijzen en minstens 2 vCPU's maar dan loop je al snel buiten de specs van een normale laptop en kom je meer in de buurt van mobiele werkstations met een i7, 32GB RAM etc.

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
MAX3400 schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 13:43:
[...]

Zoals ik dus net schetste: het is dus de vraag hoeveel VM's er nodig zijn en wat ze moeten doen en hoe snel. Een domain controller kan rustig met 512MB RAM uit de voeten; de requests komen toch wel aan. Natuurlijk is een Windows 10 VM handig als je daar 4 of 8GB aan kan toewijzen en minstens 2 vCPU's maar dan loop je al snel buiten de specs van een normale laptop en kom je meer in de buurt van mobiele werkstations met een i7, 32GB RAM etc.
Bernard0343 schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 13:41:
[...]

Maar als ik het zo dus een beetje allemaal doorlees dan denk ik dat die HP gewoon een prima keuze is, een I7 voor de multitask/VM (mocht ik moeten gebruiken.) GTX 1050 voor meer mijn eigen doeleinden ( Foto/video edit, gamen.) Een basis van 8GB ram (Waar nodig zonder moeite uit te breiden.) en genoeg opslag voor basis behoeften, anders een externe SSD als vriendje...

• MAX3400

MAX3400

Broodje_Aap schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 13:53:
[...]

[...]

Maar als ik het zo dus een beetje allemaal doorlees dan denk ik dat die HP gewoon een prima keuze is, een I7 voor de multitask/VM (mocht ik moeten gebruiken.) GTX 1050 voor meer mijn eigen doeleinden ( Foto/video edit, gamen.) Een basis van 8GB ram (Waar nodig zonder moeite uit te breiden.) en genoeg opslag voor basis behoeften, anders een externe SSD als vriendje...
Sounds about right ;)

Ik heb jaren gewerkt op 256GB SSD en nu een 512GB SSD in mijn laptop. Ik draai ook vaker VM's. Nog nooit externe storage nodig gehad. Als je wil voorbereiden om "gelijke VM's" met zo min mogelijk diskspace te gebruiken, zou je vast kunnen inlezen in zogenaamde differencing disks. Je levert iets in aan performance maar het kan je bij 4 dezelfde VM's ongeveer 70% diskspace schelen (Windows 10 of Server 2012).

• Bernard0343
[...]

(Off-topic) Misschien heb ik te lang in het MBO rondgelopen, wanneer een student in een VM een server tot DC moest promoveren ging dat daar ongeveer als volgt :D :

* Op zoek gaan naar een voeding, want die had hij thuis laten liggen
* Laptop opstarten
* Zuchten
* VM opstarten
* Zuchten
* Inloggen op VM
* Zuchten
* DCpromo starten
* Zuchten
* Lamenteren dat 't zolang duurt
* Op 'volgende' klikken'
* Chrome openzetten
* Naar het sociale netwerk du jour gaan
* Lamlendig omhangen op het sociale netwerk du jour
* Gecorrigeerd worden door de docent
* Zuchten
* Naar de 'WC gaan'
* Met koffie terugkomen
* Koffie weggooien na opmerking docent
* Zuchten
* Op 'volgende' klikken
* Laptop dichtdoen
* Laptop opendoen, de les duurt nog een half uur
* Op 'voltooien' klikken
* Het opgegeven huiswerk niet opschrijven
* Laptop in tas doen
* Geleende voeding in tas doen
* Het lokaal verlaten

Vandaar mijn pleidooi voor heul veul RAM ;)

• MAX3400

MAX3400

Bernard0343 schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 13:58:
[...]

(Off-topic) Misschien heb ik te lang in het MBO rondgelopen, wanneer een student in een VM een server tot DC moest promoveren ging dat daar ongeveer als volgt :D :
LOL... Blijkbaar leerden ze dus niets van eigen fouten; custom ISO, unattend-file, PowerShell-scriptje erachteraan en de machine lekker zijn gang laten gaan. Veel meer tijd om weer naar het bord te kijken, anderen te helpen of vast wat huiswerk te gaan doen. ;)

• Bernard0343
MAX3400 schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 13:59:
[...]

LOL... Blijkbaar leerden ze dus niets van eigen fouten; custom ISO, unattend-file, PowerShell-scriptje erachteraan en de machine lekker zijn gang laten gaan. Veel meer tijd om weer naar het bord te kijken, anderen te helpen of vast wat huiswerk te gaan doen. ;)
Tuurlijk niet! Daar was toch helemaal geen tijd voor??

Voor de mensen die de ironie van mijn vorige post gemist hebben, dit was een grap. Ik heb veertien jaar in het MBO gewerkt en ben eigenlijk alleen maar leuke, gezellige en aardige studenten tegengekomen. De studenten die met een motivatieprobleem zaten, hadden of een verkeerde studiekeuze gemaakt of hadden (privé) allerlei gedoe. Ik ben hartstikke trots op al mijn oud-leerlingen (echt! Dus ook op jou <vulhierjenaamin>)

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:55

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

[...]

In mijn HBO-ICT ervaring kan je uit de voeten met een i5-HQ CPU en 8GB RAM, als je niet meer dan 2 Windows Server VM's plus een paar Ubuntu Server's, plus nog een client met max 1GB RAM gaat draaien.
Het begint dan wel wat traag te worden, maar ja, domain controllers hebben toch niet veel oompf nodig inderdaad.
MAX3400 schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 13:59:
[...]

Ik heb gewoon stock images voor een hoop platformen klaar staan. Als ik dan iets ermee moet gewoon een volle kloon maken en gaan met die banaan. Kost de eerste keer wat tijd, maar daarna heb je er een hoop plezier van.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Broodje_Aap schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 13:05:
[...]

[...]

Lenovo ThinkPads zijn vallen niet echt in het prestatiesegment wat ik zoek, ik ben altijd voorzichtig met mijn spullen, maar dat zegt niet dat de laptop dan meteen uit alleen plastic moet bestaan (dus moet wel tegen een stootje kunnen.).

Externe SSD is inderdaad een goede aanschaf, maar ik kijk eerst hoe ver ik met alleen de laptop ga komen. Mocht dat ding overlopen, dan kan ik die investering altijd nog doen.

En een goede tas... tja dat is altijd wel handig om te hebben toch? :*)
Thinkpads buiten prestatie? Nee dan ligt je budget te laag ;) De P serie om maar iets te noemen is hun mobile workstation. Als dat niet genoeg power is dan, ja, moet je echt een desktop hebben :p Maar goed, jouw keuze.

16 GB is zeker ook een must have. Ja je kunt op 8GB ook iets doen maar vergeet niet dat je maar 6 hebt want je host OS, dus je eigen laptop neemt er zo ie zo 2 vast in beslag. Dan wordt het heel lastig om een Server 2012/2016 als router te laten werken, dan een DC, een slave en een client.

Opslag: voor bijvoorbeeld een Wsus server heb je minimaal 60GB opslag nodig, al kan het er ook 80GB zijn Dat weet ik even niet 100% uit mijn hoofd en te lui om nu echt uit te zoeken. Maar goed wsus is een update server en die gebruikt die ruimte anders blokkeert hij halverwege het installatie proces en dat is jammer want dan kun je helemaal overnieuw beginnen. Dus een extern opslag voor al je ISO bestanden is zeker handig als je maar 250Gb hebt.
Als je in Linux werkt, tja probeer zo snel mogelijk commandite te gaan en daar kun je behoorlijk wat servers kwijt in 8Gb geheugen. Al hebben sommige rollen daar ook wel iets nodig om een beetje deftig te werken.

De HP is zeker een leuk ding.

Edit, zorg ook voor een kladblok als je eenmaal wat lessen gehad hebt en je dingen moet doen. Zeker bij examens kan het heel goed helpen eerst voor jezelf alles even op een rijtje te zetten wat je moet doen. Normaal staan de hoofdpunten wel op de opgaven hoor. Maar als je je ook kunt herinneren hoe sommige rollen etc zitten vind ik het persoonlijk erg handig om dat op een eigen lijstje te hebben staan dat je kunt afstrepen :+

[ Voor 9% gewijzigd door Daniel_Elessar op 24-06-2017 21:46 ]

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Pagina: 1