Toon posts:

Printer via UTP aansluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat er van die 'converter' stekkers zijn die op je parallelle poort passen en waar aan de andere kant een standaard RJ45 plug in past. Nu dacht ik; twee van die dingen kopen (man+vrouw), UTP kabeltje er tussen en klaar, je kan de printer op afstand gebruiken!

Wie weet of die mogelijk is? En zo ja wat is de maximale afstand waarover dit is aan te sluiten?

Verwijderd

Ik heb toevallig 2x een HP jetdirect in de aanbieding voor HFL 100,- p.st. Kan je met parallel naar UTP een printer op een printserver hangen.

Als je interesse hebt hoor ik het wel.

(omg Rdam)

Verwijderd

Topicstarter
Leuk :), vraag ontmoet aanbod!

Echter; Ik wil graag weten of de door mij voorgestelde opstelling werkt. Mocht dit uiteindelijk niet het geval blijken te zijn dan weet ik je te vinden, bedankt voor het aanbod!

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:34

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Wat jij bedoeld zijn LINE-EXTENDERS. Die werden vroeger gebruikt, je komt ze wel eens tegen (gaat niet supersnel) is trouwens geen RJ45 maar RJ11 (telefoonsnoer).
Was 1 v/d eerste vormen van printersharen.

I play my enemies like a game of chess...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de namen en feiten :)

Maar is het nu mogelijk of niet?

• GoGoHaRrY
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

JA, het is dus mogelijk !

1 Via een "netwerk" met printerservers (zijn er nu wel heel erg klein)

2 Met een setje line-extenders

Murphy was an optimist

Verwijderd

Topicstarter
Ik dank U allen!!!

Nu alleen nog: wat is de maximale lengte tussen de twee line extenders? Kan me voorstellen dat dit net zoals bij standaard parrallelle kabels ongeveer 7 meter is ivm zwakte/sterkte singaal.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Het gaat NIET werken zoals jij denkt.
Weliswaar hebben aan de PC-kant zowel een seriele als een parallelle poort een DB25-connector (of tegenwoordig vaan DB9 voor serieel), maar de verschillen zijn nogal fors in gebruikt van die pinnetjes.

De verloop-stukken die jij in gedachte hebt zijn voor seriele poorten, en van een seriele poort kun je een heel eind komen met 8 draadjes : RX/TX, RTS/CTS, DCD/DSR/DTR + aarde (een 9-polige seriele plug bevat ook een pin voor het RING-signaal, maar dat heb je niet vaak nodig).

Een parallelle poort daarentegen heeft 8 data-lijnen (anders zou-ie niet parallel zijn), een stuk of 6 controle-lijnen en nog wat aardes. Eigenlijk moet er tegenover elke lijn een aparte aarde zijn, zo is het in de 36-polige Centronics-plug aan de printer-kant wel. Maar, je krijgt dus nooit de minstens 15 benodigde lijntjes over de 8 draadjes in een RJ-45 plug.

Bovendien blijft de maximale afstand tot die luttele meters beperkt.

Line-extenders voor seriele poorten zijn vrij simpel, ze versterken de signalen op de lijn tussen de beide exemplaren. Toch zijn ze niet courant genoeg om redelijk betaalbaar te zijn.

Er zijn speciale line-extenders voor parallelle poorten, maar die moeten naast de versterking ook nog eens de data nog eens een keer van serieel naar parallel en terug converteren, die dingen zijn complex, niet erg gebruikelijk, zeker tegenwoordig niet, dus DUUR !

De haalbare afstand met line-extenders verschilt per uitvoering, 10-tallen meters voor de simpele, 100-en meters voor de betere, en kilometers voor de uitvoeringen die gebruik maken van glasvezel-verbinding.
Prijskaartjes navenant.

De beste, en zeker goedkoopste oplossing is de al gesuggereerde om m.b.v. een print-server je printer op de hub van het al bestaande netwerk aan te sluiten, UTP mag tot een kleine 100m.
Als je nog geen netwerk hebt, is dit een goed excuus om te beginnen, of je koopt naast de print-server alleen nog een netwerk-kaart en een cross-cable van de gewenste lengte.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 06 juli 2001 16:42 schreef GTV het volgende:
Ik heb toevallig 2x een HP jetdirect in de aanbieding voor HFL 100,- p.st. Kan je met parallel naar UTP een printer op een printserver hangen.

Als je interesse hebt hoor ik het wel.

(omg Rdam)
We hebben het hier dus over zo'n extern kastje of over zo'n kaart die je in je printer kan steken?

In dat eerste geval heb ik wel interesse. Hoeveel parallelle poorten heeft die print server?
Pagina: 1