Hi mede Tweakers, ik ben niet (meer) zo thuis op gebied van hardware. Daarom stel ik de vraag hier. Ervaringen / tips appreciated!
Ik heb een simpel netwerk met een paar clients en een server. Ik wil dat dit verkeer uitgewisseld wordt via een centraal punt (switch?). Dus met andere woorden: ik wil niet dat verkeer over de modem gaat (aangezien die ook router en wifi is).
...
Ik wil graag dat verkeer via een centrale Switch (?) loopt, zodat het simpele modempje niet overbelast raakt (of bottleneck vormt). Mijn vraag is of ik een moderne Switch kan gebruiken, of juist een router.
Voorgestelde situatie:
Modem > Switch > clients + server
clients = windows en macs (10 - 15 stuks)
server = een windows 2016 server (1 stuk, noodzakelijk voor een nieuwe applicatie die te zwaar is om offsite te hosten)
- Wifi modem uit
- Overal Cat6 UTP flexibel ivm makkelijk knippen. Unshielded vooralsnog.
- Accesspoint centraal aan plafont, verbonden op de centrale switch (?), liefst zo ingesteld dat er naast eigen SSID ook een klanten SSID is die via apart vlan gaat rechtstreeks naar WAN.
...
Ik lees tegenstrijdigheden over al dan niet kunnen inzetten van een Switch.
Enerzijds zou het kunnen werken als Switch dhcp server functie heeft?
Anderzijds gaat het dhcp discovery broadcast toch over gehele netwerk, dus ben ik bang dat verkeer toch via modem's routerfunctionaliteit gaat.
Hoe weet een Switch welk IP waar zit, aangezien Switches toch met Mac addressen werken?
EDIT:
Ik wil dus rode route voorkomen voor intern verkeer. Blauw is what i aim for.
Ik heb een simpel netwerk met een paar clients en een server. Ik wil dat dit verkeer uitgewisseld wordt via een centraal punt (switch?). Dus met andere woorden: ik wil niet dat verkeer over de modem gaat (aangezien die ook router en wifi is).
...
Ik wil graag dat verkeer via een centrale Switch (?) loopt, zodat het simpele modempje niet overbelast raakt (of bottleneck vormt). Mijn vraag is of ik een moderne Switch kan gebruiken, of juist een router.
Voorgestelde situatie:
Modem > Switch > clients + server
clients = windows en macs (10 - 15 stuks)
server = een windows 2016 server (1 stuk, noodzakelijk voor een nieuwe applicatie die te zwaar is om offsite te hosten)
- Wifi modem uit
- Overal Cat6 UTP flexibel ivm makkelijk knippen. Unshielded vooralsnog.
- Accesspoint centraal aan plafont, verbonden op de centrale switch (?), liefst zo ingesteld dat er naast eigen SSID ook een klanten SSID is die via apart vlan gaat rechtstreeks naar WAN.
...
Ik lees tegenstrijdigheden over al dan niet kunnen inzetten van een Switch.
Enerzijds zou het kunnen werken als Switch dhcp server functie heeft?
Anderzijds gaat het dhcp discovery broadcast toch over gehele netwerk, dus ben ik bang dat verkeer toch via modem's routerfunctionaliteit gaat.
Hoe weet een Switch welk IP waar zit, aangezien Switches toch met Mac addressen werken?
EDIT:
Ik wil dus rode route voorkomen voor intern verkeer. Blauw is what i aim for.
[ Voor 4% gewijzigd door thedude182 op 24-06-2017 00:54 ]