Langgevelboerderij

Pagina: 1
Acties:

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-02 07:00
Hi tweakers,

Wij starten in december met de verbouwing van mijn ouderlijk huis, de boerderij hieronder. Deze boerderij heeft mijn overgrootvader in 1897 gebouwd en ik, mijn vader en mijn opa zijn hier geboren. Ik vind het daarom belangrijk om weloverwogen keuzes te maken. Daarnaast is het een gemeentelijk monument en dat geeft wat beperkingen. We willen het huis moderniseren, qua isolatie, verwarming, elektra maar ook qua uitstraling. Een passief huis gaat het niet worden, maar het huis is voor het eerst en voor het laatst 60 jaar verbouwd, dus er valt wel wat te verbeteren. Het doel van dit topic is om feedback te krijgen over onze ideeen.
Boerderij
plattegrond

De onderkant van de plattegrond is de voorkant van het huis (de kant van waar de foto is gemaakt). De kamers aan de voorkant van het huis hebben houten vloeren (geen kruipruimte). De rest van de benedenverdieping heeft een tegelvloer (60jr oud, geen isolatie); deels keramische tegels en heel mooie marmeren tegels in de hal. We willen de vloeren overal isoleren. Dit betekent dat de tegels eruit moeten (ik heb nog hoop dat ik de marmeren tegels er heel uit krijgen), daarvoor in de plaats komt een betonnen vloer met vloerverwarming in de dekvloer en nieuwe tegels erop. Voor de voorkamers willen we de houten vloeren eruit halen, isolatie aanbrengen en nieuwe houten planken leggen. Ik wil daar eigenlijk geen vloerverwarming en betonvloer, dit past beter in het huis vind ik.

De muren zijn allemaal steensmuren, met uitzondering van de buitenmuren van de voorkamers, dat is een steensmuur met een enkelsteens muur aan de binnenkant en een spouw. Hoe dat zit, weten we eigenijk niet precies, in 1897 werden er doorgaans nog geen spouwmuren gemaakt, maar voor zover mijn vader weet is het origineel (te zien aan het stucwerk plafond in de woonkamer). De muren van de keuken en bijkeuken gaan we niet isoleren, met name omdat er weinig te isoleren valt. Een groot deel daarvan is raam of deur, en er blijft daarmee weinig muur over. De opkamer wordt onze slaapkamer. De buitenmuur daarvan (en van het kamertje ernaast) willen we met voorzetwanden isoleren. Ik begrijp dat dat mogelijk problemen (koudebrug) kan veroorzaken, hier staat al veel over geschreven, maar tips zijn welkom. Onder de opkamer zit de kelder. De vloer gaan we isoleren. De ramen rondom worden allemaal dubbel glas, ook het glas-in-lood boven de ramen en deur.

De elektra is oud. Daar heb ik nog niet echt ideeen over. Ik zou uit willen plakken met een domotica systeem (of althans voorbereid zijn op), maar daar ben ik nog niet echt over uit. Hoe dan ook is de elektra oud en moet vervangen worden.

De verwarming wordt op de benedenverdieping deels vloerverwarming (keuken, bijkeuken, hal) en deels radiatoren (voorkamers). Boven met radiatoren. De gasketel is al een tijdje oud; waarschijnlijk komt er een nieuwe, maar ik zit ook wel aan een pelletkachel te denken. Warmtepomp wordt me afgeraden omdat dit eigenlijk vooral voor erg goed geisoleerde huizen zou zijn. Iemand hier ideeen over? Verder komt er een nieuwe keuken en douche.

De bovenverdieping heb ik nog geen plattegrond van, daar zitten vier slaapkamers en de badkamer. De badkamer wordt de sluitpost in de begroting (mijn vriendin denkt daar wat anders over :+ ) dus daar hebben we verder nog niet echt ideeen over. De boververdieping heeft een planken vloer (grenenhout, heeft mijn vader ook gelegd). Deze is niet in super goede staat. Het idee is nu om hier middels fermacell platen (en korrels) een nieuwe vloer op te maken, met een nieuwe parketvloer erop. Nu ik dit schrijf vraag ik me af of we niet beter de grenen planken eruit kunnen slopen om gewoon opnieuw te beginnen. Any thoughts? Waar ik nog over twijfel is de isolatie van de plafonds. Die zijn wel geisoleerd en opzich OK afgewerkt, maar ik vraag me af of daar wat te halen valt met nieuwe isolatie. Op de foto zijn de dakraampjes te zien. Dat zijn kleine plastic raampjes, die willen we vervangen door nieuwe dakramen. Ook zit daar nog asbest in het dakbeschot, daar moeten we wat mee.

Dit zijn in het kort onze plannen. Ik zal in de toekomst nog wat meer specifieke vragen hebben. Ik ben bezig met een excel overzicht van de kosten en de tijdplanning. Voor nu zou ik feedback op de plannen hierboven erg op prijs stellen :-)

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-02 14:54
[b]Dr_Frickin_Evil schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 23:34:De badkamer wordt de sluitpost in de begroting (mijn vriendin denkt daar wat anders over :+ ) dus daar hebben we verder nog niet echt ideeen over.
Best een lang stuk tekst. Dus een echt goede reactie kan ik niet geven. Wel heel gaaf dat je in een familiehuis gaat wonen.

Een (extra) slaapkamer is later altijd nog makkelijk en zonder al te veel zooi te renoveren.
Een badkamer kost meer moeite en vooral overlast. Doe dit gewoon in 1 keer goed en maak hier zeker geen sluitpost van.
Ook budget-artikelen voor een badkamer kosten altijd veel meer dan een emmer latex of een behangetje voor een slaapkamer. Zonde als je dat al na een paar jaar weer wegdoet.

Daarnaast gebruik je een badkamer heel bewust minimaal 1 keer per dag.
Uit eigen ervaring: mijn badkamer ging zwaar over budget, maar nog elke dag als ik onder de douche sta en ik kijk rond geniet ik van alle spullen en meubels die ik er heb staan.

• Dr_Frickin_Evil
Inderdaad nogal een lap tekst, zal m'n enthousiasme zijn geweest :-)

Ik bedoel dat de badkamer een sluitpost wordt in de zin dat we hem pas gaan aanpakken als er budget over blijft. Anders laten we dat nog even liggen. We hebben op de benedenverdieping ook een WC + douche dus we zitten niet zonder als we later gaan verbouwen.

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-12-2025
*snip* Het is goed bedoeld, maar we hebben een speciaal subforum voor V&A. :) Vraag & Aanbod overig

[ Voor 90% gewijzigd door Señor Sjon op 30-06-2017 08:43 ]

Verwijderd

Vierde generatie. Mooi. De kracht van zo'n pand ligt hem in z'n geschiedenis.
Ik zou het allemaal zo authentiek mogelijk houden.

Ecologisch scoort zo'n pand door de gebruikte lokale materialen en het feit dat het al 4 generaties mee gaat.(Uitgespaarde bouwenergie).

Bouwfysisch is binnenisolatie niet zo goed. Beter altijd aan de koude zijde isoleren als er dan toch geïsoleerd moet worden.
Dat zou probleemloos moeten kunnen op de vloer van de zolder (houtwolplaten), op het plafond van de kelder (kurk of xps) en aan de dikke muren die de schuur met de leefruimte scheiden (brandmuur). Dat laatste ook aan de koude zijde (dus aan de schuurkant). (ook houtwol; vlas, strobalen met leem zelfs, als het maar iets dampopen is).

De houten vloeren op de grond aan de voorzijde zou ik eventueel met een thermo-floor oplossen. Dat is beter om geen vochtproblemen te krijgen aan de muuraanzetten. Dwz 30 à 50 cm afgraven, 30 à 40 cm argex- kleikorrels erin en afwerken met een tras-kalk chape en na goed uitdrogen de houten vloer terugplaatsen.

Lage temperatuurverwarming kan eventueel met een lage lambrisering 80 à 120cm op een houtwolplaat van 6 à 8 cm voorzien van muurverwarmingsbuis en afgewerkt met kalk- of leemstuc.
Bij dit type verwarming ga je dan er wel van uit dat tijdens het stookseizoen die lambrisering steeds in een basiswarmte voorziet. Want als je hem uitzet en de ruimtes bijvoorbeeld enkel met een kachel verwarmt krijg je door de 6 à 8 cm houtwolplaat terug de problemen van een klassieke binnenisolatie. Overweeg dus goed of je zo'n centrale basiswarmte verkiest, anders zou ik de platen ook achterwege laten.
Ook zou ik niet in de verleiding komen om de muurverwarming hoger te trekken (volledige hoogte buitenmuur) , want dan kom je in de problemen met je balkkoppen - waarvan je muurankers getuigen op de foto.

G

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-02 07:30
Respect voor je sprong in het diepe. Ik heb zelf veel vergelijkbare woningen gezien (op zoek naar een woning met 7500m2 grond en beperkt budget nabij Arnhem)

Als tip wil ik je meegeven een begroting te maken en daar 10/20% boven te zitten. In zulke projecten kom je altijd dingen tegen waar je van te voren nooit op kunt voorzien.

Daarnaast ben ik misschien wat bot door te zeggen dat je misschien de authentieke elementen van het huis in stand moet houden. Weet je zeker dat je niet op een andere manier de vloer kunt isoleren? Wellicht via de kruipruimte (is die aanwezig?) Er zijn mensen die zweren bij een warmtepomp maar voor het geld wat ik kwijt ben aan een waterpomp, kan ik 3CV's kopen. Daarnaast gaat een CV 20 jaar mee zonder problemen en blijken die pompen vaak na 5-7-10 jaar te bezwijken.

Wordt goede vrienden met de gemeente. juist omdat het om een monumentaal pand gaat mag je lang niet alle verbouwingen zomaar uitvoeren natuurlijk. ik hoor je bijvoorbeeld roepen dat alles dubbel glas wordt, maar weet je zeker dat dat zomaar vervangen mag worden? zeker als het ook nog glas in lood betreft.

In mijn woning heb ik ook gebruik gemaakt van voorzetwanden en moet zeggen dat ik er erg blij mee ben. Niet alleen is het klimaat in huis stukken beter geworden en de afwerking in combinatie met gips was ideaal. Waar zit volgens het internet de koudebrug precies dan? Ik kan er niets iets specifieks over vinden namelijk.

Nogmaals respect voor je avontuur en hopelijk kan ik ergens de voortgang volgen :+

bl44t

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
YaaD schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 09:29:
[...]
Er zijn mensen die zweren bij een warmtepomp maar voor het geld wat ik kwijt ben aan een waterpomp, kan ik 3CV's kopen. Daarnaast gaat een CV 20 jaar mee zonder problemen en blijken die pompen vaak na 5-7-10 jaar te bezwijken.
Heb je daar enige onderbouwing bij?
Een Panasonic 5 kW Lucht/water monoblock kost in frankrijk 2490 euro
http://www.confort-market...96_367_460_1061-4262.html
Daar gaat de RVO subsidie (tot 1 juli is dat 2300 euro) nog vanaf.
Dan kost die 428 euro (incl verzenden). Waar vind je een CV ketel voor dat geld?
(sterker nog, door geen gasaansluiting te hebben en dus geen vastrecht te betalen, heb je die warmtepomp in 2 a 3 jaar terugverdiend)
Probeer dat eens uit te rekenen met een plofketel... (en kom eens onder de steen vandaan ;) )
Panasonic is geen B-merk. Speel je op zeker, neem dan een Nefit l/w warmtepomp (waar je dan weer wel een hoofdprijs voor betaald)

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-06-2017 09:45 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-02 07:30
AUijtdehaag schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 09:35:
[...]

Daar gaat de RVO subsidie (tot 1 juli, 2300 euro) nog vanaf.
Dan kost die 428 euro (incl verzenden). Waar vind je een CV ketel voor dat geld?
(sterker nog, door geen gasaansluiting te hebben en dus geen vastrecht te betalen, heb je die warmtepomp in 2 a 3 jaar terugverdiend)
Probeer dat eens uit te rekenen met een plofketel... (en kom eens onder de steen vandaan ;) )
I stand corrected. TVT is inderdaad erg mooi. Echter zou de levensduur van die pompen wel belabberd zijn.
Toch weer eens een kijkje nemen in het Duurzame Energie topic.

Offtopic: Overigens, 2300 euro subsidie op een pomp van 2400 euro. Hoe is het mogelijk?

Overigens vergeet je te vermelden dat de pomp ook nog geïnstalleerd moet worden... waardoor je TVT weer stijgt. en zeker met 3 zoals jij al aangaf..

[ Voor 7% gewijzigd door YaaD op 29-06-2017 10:17 ]

bl44t

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:14
AUijtdehaag schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 09:35:
[...]

Daar gaat de RVO subsidie (tot 1 juli is dat 2300 euro) nog vanaf.
Panasonic is geen B-merk. Speel je op zeker, neem dan een Nefit l/w warmtepomp (waar je dan weer wel een hoofdprijs voor betaald)
Leuk en aardig allemaal voor een goed geïsoleerd huis. Maar de boerderij ga je met die 5 kW echt niet warm krijgen.
Een CV ketel kan tussen de 20 en 30 kW aan warmte leveren. Daarmee is het een stuk minder spannend of je het huis in de winter nog warm kunt krijgen. Ander punt waar je makkelijk overheen stapt is de warmwater voorziening.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Oilman
Dan koop je er 3? (een per fase)
Ze zijn zo goed als gratis (helemaal icm zonnepanelen)
Voor die keren dat het -10 C wordt zet ik wel een e-kacheltje er bij aan van 29,95 euro

Ik hoop voor de gasliefhebbers dat de prijs van het gas de komende jaren niet te veel stijgt...
Ik heb er geen last meer van in ieder geval.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-06-2017 10:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Oilman schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 09:54:
[...]

Leuk en aardig allemaal voor een goed geïsoleerd huis. Maar de boerderij ga je met die 5 kW echt niet warm krijgen.
Een CV ketel kan tussen de 20 en 30 kW aan warmte leveren. Daarmee is het een stuk minder spannend of je het huis in de winter nog warm kunt krijgen. Ander punt waar je makkelijk overheen stapt is de warmwater voorziening.
...volgens mij is het nou net het idee om deze boerderij wél goed te isoleren?

@ts: je zegt dat passiefhuis het niet gaat worden. Weet je dat zeker? Zou wel héél erg zonde zijn als je nu veel geld steekt in een verbouwing, maar alsnog achterhaalde energienormen aanhoudt. Ik zou iig proberen zo dicht mogelijk in de buurt te komen, de extra investering is echt minimaal als je toch al zo drastisch gaat verbouwen.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:14
Het gaat hier om een gemeentelijk monument en daarnaast heeft de TS duidelijk niet een oneindig budget, passiefhuis is dus gewoon niet mogelijk. Bij het opknappen van een pand met deze leeftijd is het steeds de balans zoeken tussen verbeteren (isoleren) en het karakter van de woning behouden.

Zie bijv de boerderij van Femme. Het zou doodzonde zijn om de balkenconstructie van het dak onder een laag gips platen te verstoppen (zodat je het dak kunt isoleren). Daarnaast is er nog het punt dat het een monument is, glas-in-lood mag dus niet zomaar vervangen worden door HR++ glas.

@TS, domotica kan een serieuze kosten post worden. Wij hebben er initieel ook over gedacht, maar het uiteindelijk gelaten, omdat wij er maar beperkte meerwaarde in zagen.

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 20:34

CodeIT

Code IT

Mooi huis en een mooi plan. Voor de combi boerderij + domotica is dit een verplichte video: video: Het slimste huis van de Achterhoek: op bezoek bij Tweakers-oprichter F...
Qua verwarming zou ik kiezen voor een pelletkachel (cv houtkachel) + warmtepomp (met fikse subsidie) en boilervat voor warm water. Bij zo'n boerderij hoort een vuurtje.
Oilman schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 10:38:
@TS, domotica kan een serieuze kosten post worden. Wij hebben er initieel ook over gedacht, maar het uiteindelijk gelaten, omdat wij er maar beperkte meerwaarde in zagen.
Je hoeft niet perse gelijk een domotica systeem te implementeren, maar je kan er wel rekening mee houden met de aanleg van elektra, door bijvoorbeeld een nuldraad te trekken naar de schakelaars. Of extra draden naar een centraal punt in het huis.

[ Voor 32% gewijzigd door CodeIT op 29-06-2017 10:42 ]

• Dr_Frickin_Evil
Leuk dat er zo'n discussie op gang komt. Ik zal de voortgang hier bij houden, maar het duurt nog even voor we beginnen :) mijn ideeen zal ik wel hier oppennen.
Malt007 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 11:11:
*snip* Het is goed bedoeld, maar we hebben een speciaal subforum voor V&A. :) Vraag & Aanbod overig
Leuk aanbod, bedankt. Maar aangezien dit een gemeentelijk monument moeten wij een speciaal type dakraam gebruiken :/ (met roede).
Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 15:19:
Vierde generatie. Mooi. De kracht van zo'n pand ligt hem in z'n geschiedenis.
Ik zou het allemaal zo authentiek mogelijk houden.

Ecologisch scoort zo'n pand door de gebruikte lokale materialen en het feit dat het al 4 generaties mee gaat.(Uitgespaarde bouwenergie).

Bouwfysisch is binnenisolatie niet zo goed. Beter altijd aan de koude zijde isoleren als er dan toch geïsoleerd moet worden.
Dat zou probleemloos moeten kunnen op de vloer van de zolder (houtwolplaten), op het plafond van de kelder (kurk of xps) en aan de dikke muren die de schuur met de leefruimte scheiden (brandmuur). Dat laatste ook aan de koude zijde (dus aan de schuurkant). (ook houtwol; vlas, strobalen met leem zelfs, als het maar iets dampopen is).

De houten vloeren op de grond aan de voorzijde zou ik eventueel met een thermo-floor oplossen. Dat is beter om geen vochtproblemen te krijgen aan de muuraanzetten. Dwz 30 à 50 cm afgraven, 30 à 40 cm argex- kleikorrels erin en afwerken met een tras-kalk chape en na goed uitdrogen de houten vloer terugplaatsen.

Lage temperatuurverwarming kan eventueel met een lage lambrisering 80 à 120cm op een houtwolplaat van 6 à 8 cm voorzien van muurverwarmingsbuis en afgewerkt met kalk- of leemstuc.
Bij dit type verwarming ga je dan er wel van uit dat tijdens het stookseizoen die lambrisering steeds in een basiswarmte voorziet. Want als je hem uitzet en de ruimtes bijvoorbeeld enkel met een kachel verwarmt krijg je door de 6 à 8 cm houtwolplaat terug de problemen van een klassieke binnenisolatie. Overweeg dus goed of je zo'n centrale basiswarmte verkiest, anders zou ik de platen ook achterwege laten.
Ook zou ik niet in de verleiding komen om de muurverwarming hoger te trekken (volledige hoogte buitenmuur) , want dan kom je in de problemen met je balkkoppen - waarvan je muurankers getuigen op de foto.

G
Duidelijk verhaal, bedankt (ben jij de Gandalf van ecologieforum?). Je ideeen mbt isolatie herken ik, hoewel, wat bedoel je met thermo-floor? In dat geval zou je de balkenlaag eruit halen? Dat wilde ik eigenlijk net niet doen :).

Ook de lage temperatuurverwarming vind ik interessant. Een groot deel van de benedenverdieping zal dus vloerverwarming worden, maar dan blijven de radiators in de voorkamers over (en boven). Wandverwarming lijkt me praktisch niet echt toepasbaar. Hoe combineert lagetemperatuurverwarming (vv) met de hogetemperatuurverwarming (radiators)? Ik geloof dat je dan rendement mist omdat de ketel toch de hoge temperatuur voor de radiators moet maken?
YaaD schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 09:29:
[...]
Daarnaast ben ik misschien wat bot door te zeggen dat je misschien de authentieke elementen van het huis in stand moet houden. Weet je zeker dat je niet op een andere manier de vloer kunt isoleren? Wellicht via de kruipruimte (is die aanwezig?) Er zijn mensen die zweren bij een warmtepomp maar voor het geld wat ik kwijt ben aan een waterpomp, kan ik 3CV's kopen. Daarnaast gaat een CV 20 jaar mee zonder problemen en blijken die pompen vaak na 5-7-10 jaar te bezwijken.

Wordt goede vrienden met de gemeente. juist omdat het om een monumentaal pand gaat mag je lang niet alle verbouwingen zomaar uitvoeren natuurlijk. ik hoor je bijvoorbeeld roepen dat alles dubbel glas wordt, maar weet je zeker dat dat zomaar vervangen mag worden? zeker als het ook nog glas in lood betreft.

In mijn woning heb ik ook gebruik gemaakt van voorzetwanden en moet zeggen dat ik er erg blij mee ben. Niet alleen is het klimaat in huis stukken beter geworden en de afwerking in combinatie met gips was ideaal. Waar zit volgens het internet de koudebrug precies dan? Ik kan er niets iets specifieks over vinden namelijk.

Nogmaals respect voor je avontuur en hopelijk kan ik ergens de voortgang volgen :+
De gemeente heb ik al erg veel contact mee gehad. Ik vertel hier namelijk maar het halve verhaal. Voor mijn vader (m'n moeder is 2jr geleden overleden) wordt een mantelzorgwoning gebouwd en die komt naast deze boerderij op het erf te staan. Daar hebben we onlangs goedkeuring voor gehad om te beginnen. De gemeente is traag, maar wel goed van wil.

Ik zoek naar een mix tussen de authentieke element en een vernieuwingsslag. Hoe belangrijk ik dit huis ook vind, ben ik daar toch wat pragmatisch in. Ik denk dat die vernieuwing kan, zonder het huis te kort te doen. Maar ik wil het zeker niet beschadigen, en daarom ben ik voorzichtig met de isolatie. Die koudebruggen, die worden bijvoorbeeld veroorzaakt door de verankering van de balken in de gevel. Wanneer je nu aan de binnenkant isoleert, steekt de verankering en de balk door de isolatie heen. Dat is dus een koudebrug waar condensatie op neerslaat. Dat vocht kan dan problemen geven.

Een warmtepomp ga ik voorlopig niet aan beginnen. Ik denk dat het verstandig is om eerst de isolatieplannen uit te voeren, en dan eens te kijken waar we staan.
mcDavid schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 10:28:
[...]

...volgens mij is het nou net het idee om deze boerderij wél goed te isoleren?

@ts: je zegt dat passiefhuis het niet gaat worden. Weet je dat zeker? Zou wel héél erg zonde zijn als je nu veel geld steekt in een verbouwing, maar alsnog achterhaalde energienormen aanhoudt. Ik zou iig proberen zo dicht mogelijk in de buurt te komen, de extra investering is echt minimaal als je toch al zo drastisch gaat verbouwen.
De realiteit is dat echt goede isolatie eigenlijk niet haalbaar is zonder ingrijpende veranderingen die heel veel geld kosten en heel veel veranderen aan de uitstraling van het huis, zoals Oilman ook al zegt. Dat idee heb ik dus al uit m'n hoofd gezet.

[
CodeIT schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 10:38:
Mooi huis en een mooi plan. Voor de combi boerderij + domotica is dit een verplichte video: video: Het slimste huis van de Achterhoek: op bezoek bij Tweakers-oprichter F...
Qua verwarming zou ik kiezen voor een pelletkachel (cv houtkachel) + warmtepomp (met fikse subsidie) en boilervat voor warm water. Bij zo'n boerderij hoort een vuurtje.

[...]

Je hoeft niet perse gelijk een domotica systeem te implementeren, maar je kan er wel rekening mee houden met de aanleg van elektra, door bijvoorbeeld een nuldraad te trekken naar de schakelaars. Of extra draden naar een centraal punt in het huis.
Die video heb ik natuurlijk gezien :) mooi werk. Alhoewel ik me nu wel wat af begin te vragen wat de meerwaarde is. Opzich voor de aansturing van de verwarming kan het handig zijn, evt als alarm, maar ik ben er nog niet over uit in hoeverre ik dit wil doorvoeren. Misschien in elke kamer wat mogelijkheden maken qua verlichting en aansluitingen. Het is iig nu het moment om dat te doen.

De verwarming zal voorlopig nog de bestaande cv ketel blijven (in de woonkamer staat ook een houtkachel). Voor de toekomst denk inderdaad aan een pelletkachel en evt een (extra) houtkachel in de andere voorkamer aangesloten op de cv. Er ligt hier nogal wat hout dus zonde om niet te gebruiken :-).

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 30-06-2017 08:43 ]

Verwijderd

Duidelijk verhaal, bedankt (ben jij de Gandalf van ecologieforum?). Je ideeen mbt isolatie herken ik, hoewel, wat bedoel je met thermo-floor? In dat geval zou je de balkenlaag eruit halen? Dat wilde ik eigenlijk net niet doen :).
Was ik. Thermofloor: Ik begreep uit je openingspost dat je iets wilde met de houten vloeren op volle grond (zo begreep ik de opbouw).
Ik weet niet of je bekend bent met de eigenschappen van oude volle muren, maar die moeten ook nattigheid buitenhouden/afvoeren en deden/doen dit zonder vochtkeringen. Zomaar plastic leggen of betonnen vloeren gieten is niet zonder risico. Je loopt de kans vocht op te stapelen in de muren omdat deze de enige vluchtweg zijn voor het water dat er toch onder geraakt. Dan zie je na verloop van tijd natte muur-aanzetten. En dan komen de oplichters van 'hydrofoberen' en 'injecteren' je de stuipen op het lijf jagen met de kreet 'opstijgend vocht' om vervolgens een eeuwen werkend evenwicht verder te plastificeren tot een soort Körperwelten-achtige toestand waar jij de factuur ook nog eens mag van betalen.

Terug naar je houten vloer: Ik ga er van uit dat als je die vloer opbreekt je de balkenlaag niet gaat willen behouden, wegens slechte staat. Die heeft immers al veel vocht te verwerken gekregen, want de houten vloer isoleert een beetje en de kamerlucht condenseert dan vaak al op de al wat koudere balklaag.
Vandaar dat ik die met een thermovloer zou oplossen. De kleikorrels zorgen al voor een thermische onderbreking met de ondergrond. Anderzijds laten ze condensatievocht gewoon naar de ondergrond afvloeien.Zonder de muuraanzetten extra te belasten. Ook capillair (opstijgend) vocht wordt tegengegaan door de (te) grote poriën tussen de korrels. Bovenop de kleikorrels kan je uiteraard ook een stabiliserende traskalkpap voorzien en nog extra (kurk)isolatieplaten. Is gewoon het beste systeem voor historische panden op volle grond. Opbouw zie punt 2.2 in deze folder:
http://document.environne...uctie%20MAT04%20Part%20NL
Ook de lage temperatuurverwarming vind ik interessant. Een groot deel van de benedenverdieping zal dus vloerverwarming worden, maar dan blijven de radiators in de voorkamers over (en boven). Wandverwarming lijkt me praktisch niet echt toepasbaar. Hoe combineert lagetemperatuurverwarming (vv) met de hogetemperatuurverwarming (radiators)? Ik geloof dat je dan rendement mist omdat de ketel toch de hoge temperatuur voor de radiators moet maken?
Lage temperatuur haalt vooral het voordeel aan de ketel, daar zijn er dan warmtewinsten (lagere afgastemperaturen). Je kan uiteraard ook met hetere temperaturen werken (radiatoren) en een lage temperatuur circuit met een klep met mondjesmaat warmte laten bijmengen. Kan technisch perfect, maar de winst aan de ketel (lage temperaturen, eventueel zelfs condenseren en de ook de latente warmte winnen) ga je dan niet maken. Toch snel 30% op je stookkosten.

Om overal met lage temperaturen te werken moet je voor de zelfde warmte-afgifte meer meters maken. Vandaar mijn voorstel om met een soort LT-Lambrisering te werken. Dat kan meestal in dezelfde oude stijl uitgevoerd worden. Is niet zo ingrijpend als vloerverwarming. (geen breekwerk) Omkeerbaar (niet onbelangrijk bij historische panden) en blijft ver genoeg weg van je balkkoppen. En je kan er een goede verdeling (vermindert de convectiestromen) doorheen het huis mee realiseren op precies de zwakste plaats van de buitenmuren (onderaan waar ze het meest te verduren krijgen door (regen)wateraccumulatie en de (onoplosbare) koudebrug met de ondergrond.

Een hooggestookt temperierungssysteem zou ik hier niet adviseren. Dat is eerder een conserverende maatregel en energetisch alleen zinvol in die (minimalistische) context (zie Grosseschmidt) . Het huis in Stunzel is eigenlijk XXXL-uitvoering en energetisch niet helemaal verdedigbaar, al zeker niet voor permanente bewoning (te veel warmteverliezen bij zoveel vermogen per m² buitenmuur)

G

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2017 16:28 . Reden: quote verkeerd ]

• Dr_Frickin_Evil
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Je neemt er de tijd voor :-)

Wat denk je van LTV temperierung om de muren te conditioneren, en de conventionele radiatoren ernaast (op lage temperatuur) voor de temperatuur in de ruimt. Of is temperierung enkel geschikt op hoge temperatuur (en niet aan te raden zoals je al zegt)?

Overigens, in het geval van wandverwarming. Je raadt het af om dan de hele muur te isoleren en maar met lambrisering te werken. Van de andere kant lees ik dat de wandverwarming de hele muur droog houdt. Waarom kun je dan toch niet de volledige muur isoleren. De achtergrond van deze vraag; zo'n lambrisering lijkt me niet zo mooi (heb je een voorbeeld?).

[ Voor 147% gewijzigd door Dr_Frickin_Evil op 10-07-2017 08:54 ]

• Dr_Frickin_Evil
Ter aanvulling, hieronder wat plaatjes van wat details van de boerderij. Ik twijfel wat we met de zijgevel moeten doen. Dit is een gevel op het zuid-oosten met behoorlijke overstek van de rieten kap. De aansluitingen van de balklaag zijn goed zichtbaar. De balken liggen dus aan de binnenzijde op de stenen muur, duidelijk te zien op de foto van de kelder (vloer opkamer) en op de foto van de slaapkamer op de bovenverdieping (plafond slaapkamer)? De eerste verdiepingsvloer ligt op de balklaag verwacht ik. De ankers en de balken in de muur zijn de zwakke punten verwacht ik?
Opkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bTzgeqZAVes6Dy7oJCEgqOLR/medium.jpg
Kelder met vloer opkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aRgqKZ3RRypuwA8gnIFsasvp/medium.jpg
Slaapkamer bovenverdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Iywc0qqprvlNRZw925O895GV/medium.jpg
Schuin dak met spanten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3nEXRIHKfJCpydMnw33eXPBP/medium.jpg
Aansluiting balkenlaag zijgevel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/txwZ6hnZQaOBI7DzrBEFMXAI/medium.jpg
Aansluiting balkenlaag achtergevel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ySMPZVadmiRpV6LpPkOmpjay/medium.jpg
Pagina: 1