Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beste-spellen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:31
Beste Tweakers,

Vandaag heb ik een systeempje in elkaar gezet met de pricewatch: ASRock J3455-ITX vanwege de HDMI2.0-poort op het moederbord zelf.
Het is mij echter niet gelukt om ook daadwerkelijk gebruik te maken van de HDMI-poort. Met heel veel geluk krijg ik nèt 1 seconde beeld van het BIOS, maar daarna komt er geen signaal meer...

Welke expert kan mij hier mee verder helpen? Ik heb namelijk het idee dat ik bijna alles al wel heb geprobeerd...

Relevante software en hardware die ik gebruik
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J3455-ITX€ 87,-€ 87,-
1In Win H-Frame Mini blauw€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX Impact HX318LS11IB/4€ 35,39€ 35,39
1Kingston SSDNow UV400 120GB€ 58,42€ 58,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 180,81

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Verbinding maken met DVI (PC) -> HDMI (monitor/tv): werkt.
  • Verbinding maken met HDMI (PC) -> HDMI (monitor): werkt niet
  • Verbinding maken met HDMI (PC) -> HDMI (andere monitor): werkt niet
  • Verbinding maken met HDMI (PC) -> HDMI (4k tv): werkt niet
  • Verbinding maken met HDMI (PC) -> DVI (monitor): werkt niet
  • Verbinding maken met HDMI (PC) -> DIsplayPort (monitor): werkt niet
Daarnaast heb ik - zonder resultaat - :
  • de BIOS geupgraded naar de laatste beta versie
  • de Intel VGA drivers gedowngrade naar de versie die te downloaden is van de site van ASRock
  • de stappen in dit topic doorgelopen:
  • [list]
  • TV pas aanzetten nadat de PC uit is, stroom van de PC halen, etc. levert niets op
  • Geprobeerd de LSPCON-firmware bij te werken. Ik kreeg dit echter niet aan de praat. "Firmware update can't be started".
  • [/list] [code] Gfx Selection = 3 Graphics adapter initialization - Intel (LS-PCON): done! ==================================== 06/24/17 13:33:39 ==================================== Current Firmware Version: N/A ISP initialization failed! System Reset ...Not available! ISP failed! (1) ISP failed! (1) [/code]
  • ASRock tech support gemaild, in afwachting van een antwoord...

[ Voor 4% gewijzigd door beste-spellen op 24-06-2017 13:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:29
Als ik lees wat je hebt geprobeerd zou ik zeggen dat het eerder een setting is dat je output op DVI staat ipv op HDMI. Geen idee waar je die setting maakt; ik zou zeggen in het bios, maar daar zou ik het eerder in zoeken

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:24

aawe mwan

Wat ook leuk is:

beste-spellen schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 22:03:
Met heel veel geluk krijg ik nèt 1 seconde beeld van het BIOS, maar daarna komt er geen signaal meer...
Zoiets had ik met een mini-HDMI kabel. Soms heel even beeld, maar meestal gaf de TV een foutmelding, ik weet niet meer precies wat (maar je had er in elk geval niks aan).

Uiteindelijk bleek dat de mini-HDMI connector geen goed contact maakte. Vervangen van de kabel loste alles op. De kabel had op een ander apparaat altijd goed gewerkt.

[ Voor 5% gewijzigd door aawe mwan op 25-06-2017 06:46 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beste-spellen
kroegtijger schreef op 25 juni 2017 @ 04:27:
Als ik lees wat je hebt geprobeerd zou ik zeggen dat het eerder een setting is dat je output op DVI staat ipv op HDMI. Geen idee waar je die setting maakt; ik zou zeggen in het bios, maar daar zou ik het eerder in zoeken
In de BIOS zie ik alleen een optie staan voor "on board" of "pci-e" graphics, maar zelfs als deze instelling op pci-e staat, werkt ie niet. Buiten "shared memory" zie ik ook geen andere grafische instellingen in het BIOS staan.
aawe mwan schreef op zondag 25 juni 2017 @ 06:45:
[...]
Uiteindelijk bleek dat de mini-HDMI connector geen goed contact maakte. Vervangen van de kabel loste alles op. De kabel had op een ander apparaat altijd goed gewerkt.
Ik heb het met drie HDMI-kabels geprobeerd. Helaas alle drie met hetzelfde resultaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:59
Bios laat verder geen opties zien idd.
Met twee monitoren aangesloten zie je op beide bios verschijnen (op de hdmi wel die ene seconde?)
Als je OS installatie doet op DVI, en daarna sluit je de tweede monitor/tv er bij aan, ziet het OS je tweede monitor wel?

TV als eerste monitor geeft wel vaker problemen, een TV 'luistert niet' naar andere poorten als de laatste waar hij op ingesteld stond (verklaart niet de 1 seconde bios die je dan weer wel ziet...)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beste-spellen
Tens schreef op zondag 25 juni 2017 @ 11:44:
Met twee monitoren aangesloten zie je op beide bios verschijnen (op de hdmi wel die ene seconde?)
Met allebei de monitoren aangesloten wordt de BIOS ook een seconde weergegeven over HDMI, de rest van het beeld (Windows maar ook de BIOS/UEFI instellingen) loopt allemaal over DVI.
Als je OS installatie doet op DVI, en daarna sluit je de tweede monitor/tv er bij aan, ziet het OS je tweede monitor wel?
OS (Windows 10 Pro x64) is geïnstalleerd over DVI, omdat HDMI dus niet werkte :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:59
beste-spellen schreef op zondag 25 juni 2017 @ 12:03:
[...]

Met allebei de monitoren aangesloten wordt de BIOS ook een seconde weergegeven over HDMI, de rest van het beeld (Windows maar ook de BIOS/UEFI instellingen) loopt allemaal over DVI.

[...]

OS (Windows 10 Pro x64) is geïnstalleerd over DVI, omdat HDMI dus niet werkte :/
en Windows ziet de tweede monitor dus ook niet als je hem later toevoegt?
edit: Blijkt al een tijdje een bekend probleem bij asrock......
http://forum.asrock.com/f...itle=j4205itx-hdmi-output

tweede edit: zie dat je je daar al had aangemeld. Topic is al in december gestart btw ... |:(

[ Voor 7% gewijzigd door Tens op 25-06-2017 12:28 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beste-spellen
Tens schreef op zondag 25 juni 2017 @ 12:16:
[...]
en Windows ziet de tweede monitor dus ook niet als je hem later toevoegt?
Nope, zowel in het configuratiescherm als de instellingen van de Intel VGA komt het HDMI scherm niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:29
Je bent zo te lezen niet de enige met dit probleem:
http://forum.asrock.com/f...hdmi-edid-with-4k-display

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beste-spellen
Klopt, had ik die topics maar eerder gezien... -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beste-spellen
Inmiddels ben ik in de weer gegaan met de technical support van ASRock.
Ik zal hier niet alle stappen uitgebreid neerzetten, maar er is één opvallend resultaat: beeld over HDMI werkt
zolang:
  • in de BIOS de Launch Video OpROM Policy op Legacy Only staat, en
  • er geen Intel® drivers worden ingeladen, maar alleen de Microsoft Basic Display Adapter zichtbaar is in het apparaatbeheer.
Kortom: zodra er Intel® drivers worden geïnstalleerd, werkt de HDMI uitvoer niet meer. En 640x480 op een 4k-TV met de Basic Display Adapter is toch nèt niet helemaal je-van-het.

Komt iemand dat probleem bekend voor?

Overigens is de output van de LSPCON upgrade tool anders bij verschillende drivers:
Microsoft Basic Display Adapter
Microsoft Basic Display Adapter
Intel HD Graphics
Intel HD Graphics

EDIT In overleg met ASRock gaat het bord terug naar de leverancier als RMA.

[ Voor 29% gewijzigd door beste-spellen op 03-07-2017 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beste-spellen
Inmiddels is er een nieuw bordje geleverd en geïnstalleerd, hierop werkte de HDMI-aansluiting in één keer... Probleem is dus opgelost, heb nu eindelijk 4k 60Hz output :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hm LSPCON is toch voor die bridgechip van DP -> HDMI2.0 :?

is die HD-audio issue daar al mee opgelost inmiddels?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beste-spellen
SMSfreakie schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 00:40:
hm LSPCON is toch voor die bridgechip van DP -> HDMI2.0 :?
Jup.
is die HD-audio issue daar al mee opgelost inmiddels?
Daar heb ik inmiddels ook verschillende verhalen over gelezen.. Bij mij werkte echter HDMI audio out-of-the-box, zelfs op het kapotte bordje met de Basic Display Adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
beste-spellen schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 08:39:
[...]

Jup.

[...]

Daar heb ik inmiddels ook verschillende verhalen over gelezen.. Bij mij werkte echter HDMI audio out-of-the-box, zelfs op het kapotte bordje met de Basic Display Adapter.
nouja ik heb een J4205 bordje en kreeg het eerder niet werkend via de HDMI2.0 poort.. (nou maar via DVI-HDMI aangesloten omdat het voor 1080P toch niet uit maakt ;) )

maar goed ik zal van de week die "firmware" eens proberen te updaten en kijken wat er dan gebeurt :D

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beste-spellen
SMSfreakie schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 12:40:
[...]

nouja ik heb een J4205 bordje en kreeg het eerder niet werkend via de HDMI2.0 poort.. (nou maar via DVI-HDMI aangesloten omdat het voor 1080P toch niet uit maakt ;) )

maar goed ik zal van de week die "firmware" eens proberen te updaten en kijken wat er dan gebeurt :D
Voor 1080p maakt het helemaal niets uit inderdaad. Maar als er een HDMI (2.0) poort beloofd wordt, dan moet-ie het ook gewoon doen ;)
De firmware upgrade gaat waarschijnlijk niet werken bij jou, omdat je hiervoor een HDMI2.0 TV/Monitor voor aangesloten moet hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door beste-spellen op 22-07-2017 11:32 ]

Pagina: 1