Camera van de buren, in hoeverre kan ik mij verzetten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PostyMcPostface
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-04 13:31

PostyMcPostface

don't trust robots

Topicstarter
Bijzonder toeval, maar waarschijnlijk helemaal geen toeval: zojuist hebben mijn vriendin en ik een bijzonder vervelende colporteur de deur gewezen die zogenaamd bezig was met een project "veilig wonen", maar uiteindelijk vooral iets wilde verkopen. Nou is dat met een paar keer vriendelijk nee makkelijk opgelost.

Nou wil het dat sinds vandaag er bij de overburen wel een camera hangt, die ook boven de haag filmt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PxPIfU5.png

De foto is genomen rechtstreeks vanuit het raam van mijn woonkamer, op twee hoog. Het is vrij aannemelijk dat de betreffende camera dus ook mijn woonkamer en aangrenzende slaapkamer en balkon kan filmen op twee hoog, en zeker bij de onderburen op één hoog en de begane grond - aangrenzende woningen nog niet meegerekend. Al deze ramen staan gericht op deze kant van de weg.

Logischerwijs ben ik hier niet zo blij mee. Het is inmiddels 10 uur en we zien het nu pas, maar ik kan me ook niet voorstellen dat anderen hier nou heel gelukkig van zullen worden.

Op de immer fantastische website van Ius Mentis weet ik het volgende te vinden:
Cameratoezicht en andere vormen van fotograferen of filmen van mensen in het openbaar mag dus alleen als dat aangekondigd is. Heimelijk cameratoezicht, zoals de wet dat noemt, is dus verboden. Een bezoeker of passant moet dus op een of andere manier weten dat hij gefotografeerd of gefilmd kan worden. Vaak gebeurt dit door een bordje bij de ingang op te hangen. Ook een mededeling op de uitnodiging of het ticket wordt wel gebruikt.
Ik vind het erg lastig te stellen dat dit om heimelijk cameratoezicht gaat, aangezien de camera wel goed aanwezig is, weliswaar minder duidelijk vanaf de openbare weg.

Relevanter lijkt mij:
Ook nu weer geldt dat het om wederrechtelijk fotograferen moet gaan. Dit geeft aan dat er geen absolute regel geldt: er moet een belangenafweging worden gemaakt. Meestal gaat het dan om een afweging van het privacy-belang van de gefilmde persoon versus het belang van de fotograaf of cameraman om toch te filmen. Daarbij weegt het privacy-belang wel zwaar, omdat het immers gaat om filmen in een besloten omgeving, en dan ook nog eens om filmen met een verborgen camera. Dat is een behoorlijke inbreuk op de privacy.

Het is dus bijvoorbeeld verboden om zomaar de buurvrouw te filmen als zij in haar achtertuin ligt te zonnen. Ook als zij vanaf de straat zichtbaar is. Zij heeft een duidelijk privacy-belang, en er is geen aantoonbaar ander belang dat zwaarder weegt.
Gezien de camera zich volledig kan richten op de woonkamers, slaapkamers en balkonnen van meerdere andere woning kan ik me absoluut niet voorstellen dat het belang van de filmende buren zwaarder weegt dan het meervoudig recht op privacy.

Ook andere bronnen bevestigen bovenstaande: filmen, geen punt, ook een klein stukje van de openbare weg is prima (bijvoorbeeld je auto); maar dit zal waarschijnlijk wel veel te ver gaan. Ik neem in ieder geval aan dat ik gewoon in mijn blote kont in m'n eigen slaapkamer moet kunnen rondlopen zonder direct gefilmd te worden. ;)

Dan is nu mijn vraag, welke stappen kan ik hiervoor het beste ondernemen?
Logischerwijs is de eerste stap gewoon even aanbellen bij de betreffende buren, dat zal ik ook morgen direct doen. Hier verwacht ik echter helaas erg weinig van, gezien deze mensen ook wel bekend staan als erg overlastgevend zowel qua lawaai als asociaal parkeren. Daar zijn zij ook al eerder door anderen op aangesproken, met weinig succes.

Nou lijken mij mogelijke vervolgstappen:
- Waarschijnlijk sowieso even een ritje Juridisch Loket, al is het maar om te kijken of ik nou inderdaad hierin gelijk heb, of dat ik niet zo moet zeuren. ;)
- Contact opnemen met de gemeente? Of zullen deze hier weinig mee te maken willen hebben, gezien het een civiele kwestie betreft?
- Contact opnemen met de wijkagent? Of is dat hetzelfde verhaal?
- Buurtbemiddeling is natuurlijk altijd nog een optie.
- Schriftelijk en aangetekend nogmaals verzoeken de camera te verwijderen of op te hangen op een plaats waarbij mijn en andermans woning niet gefilmd wordt.

Maar welk traject hierin nou het handigst is; ik zou verder niet weten waar te beginnen. Gelijk dreigen met rechtszaken heb ik eigenlijk geen zin in. Nou vind ik dit dusdanig bezwaarlijk dat ik best die kant op wil gaan als het moet, maar liever niet natuurlijk. ;)

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Niet veel wat je er tegen kunt doen. Heb zelf camera's hangen en ook wel eens de vraag gehad van een buur wat ik kon zien. Heb hem laten zien dat ik niet in hun kamer of tuin kon kijken. En daarmee was hij ook tevreden.

Misschien ook een optie om voor je te doen.
Drijgen of sterke taal zal alleen maar averechts werken ben ik bang. Gewoon een gesprek aangaan waarin je je bezwaren kenbaar maakt en vraagt of hij kan laten zien wat hij kan zien. En bij te veel zicht op jou gebied. Vragen of dit aangepast kan worden omdat je je er niet fijn bij voelt.

Je kunt zelfs je camera's aanmelden bij de politie zodat ze weten wat ze opnemen en bij onderzoek voor een crime deze beelden kan gebruiken voor onderzoek.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 149800 op 23-06-2017 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:29
Ik zou gewoon morgen beginnen met aanbellen en daarna verder kijken. Als dat niets oplevert kan je altijd nog naar het Juridisch Loket, je rechtsbijstand, de wijkagent of wie dan ook stappen.

En als je aanbelt niet meteen met het vingertje gaan wijzen of met wetsartikelen gaan slaan, maar pak het zo in dat je vraagt of je even mag kijken hoe goed jouw woning zichtbaar is erop. Want ik weet niet hoe goed die camera is en wat de afstand is, maar voor hetzelfde geldt is de overkant een complete waas waar ze alleen bij CSI nog wat van kunnen maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-04 15:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik denk helemaal niet dat die camera hoger dan 2 meter komt bij jouw huis qua filmen. Sterker nog, als je vriendelijk het gesprek aan gaat met de buren, willen ze misschien zelfs de mogelijkheden van dat ding laten zien. Vaak is zo'n dome-opstelling ongeveer 120 tot 150 graden zicht; reken dan zelf maar uit met wat driehoeksmeting wat van jou/jouw huis nog zichtbaar is.

Daarentegen staat wel dat de camera op eigen terrein hangt en voornamelijk eigen terrein filmt. Zelfs als zien ze iets van jouw tuin/muur, is dat niet relevant voor de vraag. Een camera mag worden ingezet voor het "beveiligen" van eigen objecten dus ook een auto die direct voor de deur staat. Het proactief bekijken/publiceren van die beelden is wel direct verboden; zeker als het gaat om beelden die niet bijdragen aan juridische opsporing zoals verzocht door die buren (bij een inbraak ofzo).

/kleine edit: ik weet dat het Gerechtshof Leeuwarden een vergelijkbare situatie heeft behandeld. Klagers werden in het ongelijk gesteld. Het was in die situatie toegestaan dat de camera zo hing. Ben het dossiernummer even kwijt; als ik het vind, DM ik je.

/edit 2: http://jure.nl/BA9525 -> uitspraak Leeuwarden. Iets andere context maar openbaar "monitoren" via prive-camera is in aantal gevallen toegestaan.

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 23-06-2017 22:33 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PostyMcPostface

PostyMcPostface

don't trust robots

Topicstarter
Uiteraard lijkt me een normaal gesprek met de buren de allereerste stap. En als dan blijkt dat er niets aan de hand is dan helemaal prima natuurlijk. ;)

De enige reden dat ik alvast een stapje verder kijk, is dat de betreffende buren zich op andere vlakken eerder niet al te meedenkend en sociaal hebben opgesteld. Helaas verwacht ik van een vriendelijke gesprek dan ook niet zoveel. :/

Maar ook ik hoop dat ik het wat dat betreft mis heb! :)

Edit:
MAX3400 schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 22:19:
/kleine edit: ik weet dat het Gerechtshof Leeuwarden een vergelijkbare situatie heeft behandeld. Klagers werden in het ongelijk gesteld. Het was in die situatie toegestaan dat de camera zo hing. Ben het dossiernummer even kwijt; als ik het vind, DM ik je.
Is dat toevallig deze?

Het stukje openbare weg maakt me namelijk niet zo heel veel uit, en daar mag je ook vrij veel qua filmen.

In deze situatie is het zo dat van waar ik film een klein appartementencomplex staat. Van een tuin is al nauwelijks sprake, laat staan mogelijkheden tot afscheiding. Dus dat is gewoon direct een flink stuk glas waar je doorheen kijkt. Openbare weg, wat mij betreft dikke prima, maar mijn woning in trek ik volgens mij redelijkerwijs wel een grens.

Edit 2:
Foto's zeggen hier misschien iets meer dan woorden:

Google Street View vanaf ongeveer (binnen een paar meter) dezelfde positie als waar de camera hangt, waarschijnlijk een paar decimeter lager.

[ Voor 57% gewijzigd door PostyMcPostface op 23-06-2017 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

PostyMcPostface schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 22:26:

Is dat toevallig deze?

Het stukje openbare weg maakt me namelijk niet zo heel veel uit, en daar mag je ook vrij veel qua filmen.

In deze situatie is het zo dat van waar ik film een klein appartementencomplex staat. Van een tuin is al nauwelijks sprake, laat staan mogelijkheden tot afscheiding. Dus dat is gewoon direct een flink stuk glas waar je doorheen kijkt. Openbare weg, wat mij betreft dikke prima, maar mijn woning in trek ik volgens mij redelijkerwijs wel een grens.
Lol, ja... Had je al een DM gestuurd tijdens jouw edit... ;)

Is het misschien mogelijk dat je de afstanden/hoogten iets beter beschrijft in de startpost? De foto die er nu staat "lijkt" voor mij alsof je minstens 10m horizontaal en 4 meter verticaal van de camera staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PostyMcPostface

PostyMcPostface

don't trust robots

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 22:35:
[...]

Lol, ja... Had je al een DM gestuurd tijdens jouw edit... ;)

Is het misschien mogelijk dat je de afstanden/hoogten iets beter beschrijft in de startpost? De foto die er nu staat "lijkt" voor mij alsof je minstens 10m horizontaal en 4 meter verticaal van de camera staat.
Inmiddels is het donker, en vind ik dat erg lastig goed in te schatten. Ik heb nog wel een foto bijgevoegd van het potentiële aangezicht van de camera.

De camera vanaf de onderzijde gezien op ongeveer gelijke hoogte met de bovenkant van de balkonwand op de eerste verdieping. De afstand is een straatbreedte (ongeveer twee-en-een-halve auto / ca. 5 meter?) plus ca. twee meter aan trottoir. De afstand tussen hun haag en camera schat ik in op ongeveer een meter, de afstand van mijn ruit tot trottoir op ongeveer twee meter.

Kom ik op zo'n 10 meter afstand.

Morgenmiddag zal ik in ieder geval eens langs gaan om er uberhaupt eerst eens over te praten. Als dat dan inderdaad niet zoveel uithaalt dan kan ik bij daglicht ook wellicht wat beter inschatten hoe het zit qua afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:45

Onbekend

...

Ook gewoon vragen of je eens mee kan kijken wat die camera allemaal van jouw perceel kan zien.
Vaak is er wel een oplossing door de camera wat schuiner op te hangen of zelfs een stukje af te plakken waardoor hij veel minder van jouw perceel ziet.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:59
Ik vraag me af, zou het zin hebben een 10 watt ebay led chip (met of zonder lens) permanent op de camera te richten? Misschien volstaat puur infrarood, dan zie je er zelf niets van.
Maar ik zou het wel eerst op een vriendelijke manier proberen.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:08
PostyMcPostface schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 23:06:
Morgenmiddag zal ik in ieder geval eens langs gaan om er uberhaupt eerst eens over te praten. Als dat dan inderdaad niet zoveel uithaalt dan kan ik bij daglicht ook wellicht wat beter inschatten hoe het zit qua afstanden.
En, hoe is het gesprek gelopen?

Stap 1 is toch om met de buurman te praten, een topic aanmaken hoort toch pas na een eerste gesprek te komen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PostyMcPostface

PostyMcPostface

don't trust robots

Topicstarter
Helaas, niemand thuis op het moment! Dus ik moet nog even geduldig wachten. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
PostyMcPostface schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 16:53:
Helaas, niemand thuis op het moment! Dus ik moet nog even geduldig wachten. ;)
mekkieboek schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 00:01:

Maar ik zou het wel eerst op een vriendelijke manier proberen.
Ik zou het gesprek aangaan met 'interesse'
Jij hebt zo'n camera, wat doet dat, werkt dat een beetje ...
Als je hem misschien paait met het idee dat hij slim bezig is, en je ook zoiets wilt, komt misschien wel de uitnodiging voor een demonstratie.
Je krijgt de kans om te zien wat dat ding kan ( en dus wat hij te zien krijgt )
Als je dan op jouw perceel terecht komt, kun je misschien aangeven dat je dat niet zo prettig vindt ?

Ik had een gemeente-camera vol op mijn werkkamer/slaapkamer en woonruimte staan ( tenminste de mogelijkheid was er )
Maar de toezichthouder wilde niet laten zien hoe en wat, en gaf aan dat het ivm overlast was tegenover de woningen.
Dat er niet bij mij naar binnen gekeken werd, en alleen het veld moest ik maar aannemen.

Na een aantal gesprekken met zowel de gemeente, als het wijksteunpunt bleef de camera intact.
Toen heb ik dus inderdaad ledstrips tegen mijn kozijnen geplaatst, zodat er een witte waas op beeld zou komen bij inkijken.

Ik vermoed dat een gesprek met een buurman iets soepeler kan lopen dan met een logge gemeente-meneer die denkt dat hij het al gewonnen heeft omdat hij "de" man is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Maak een praatje met je buren, en waarschijnlijk laten ze je zien wat het bereik is.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBTW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:41
Niet helemaal het zelfde maar de woningbouw heeft in de brandgang een staatlantaarn geplaatst waardoor mijn raam snachts niet meer open kon omdat die lamp daar direct in scheen. Daar gewoon geëist dat er een kap over kan die het licht blokkeerde in mijn kamer. Hier kan je perfect het zelfde eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Kijk even op de AVP van je gemeente. Heel vaak staat er iets in over bespieden. Dit bv:
Artikel 2.53 Bespieden van personen

1. Het is verboden zich in de nabijheid van een persoon dan wel een gebouw, woonwagen of woonschip op te houden met de kennelijke bedoeling deze persoon dan wel een zich in dit gebouw, deze woonwagen of dit woonschip bevindende persoon, te bespieden.
2. Het is verboden door middel van een verrekijker en andere optische instrumenten, niet zijnde verrekijkers, een zich in een gebouw, woonwagen of woonschip bevindende persoon te bespieden.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordymt
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-04 16:04
PostyMcPostface schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 23:06:
[...]

Inmiddels is het donker, en vind ik dat erg lastig goed in te schatten. Ik heb nog wel een foto bijgevoegd van het potentiële aangezicht van de camera.

De camera vanaf de onderzijde gezien op ongeveer gelijke hoogte met de bovenkant van de balkonwand op de eerste verdieping. De afstand is een straatbreedte (ongeveer twee-en-een-halve auto / ca. 5 meter?) plus ca. twee meter aan trottoir. De afstand tussen hun haag en camera schat ik in op ongeveer een meter, de afstand van mijn ruit tot trottoir op ongeveer twee meter.

Kom ik op zo'n 10 meter afstand.

Ik snap dat je niet wilt dat ze recht in de slaapkamer en woonkamer kunnen kijken, maar maak niet te veel drama van het feit dat ze de camera niet alleen op de eigen grond richten. Wellicht heb je de beelden zelf ooit nog nodig, geeft je toch iets meer veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik die goto zo zie vraag ik mezelf af of het wel een echte is. Dan zouden ze in de muur door en door geboord moeten hebben voor voeding. Signaal lijkt via een antenne te gaan. Kan uiteraard beiden, maar waarom een dure dome camera met draadloos signaal als je toch een kabel voor de voeding moet trekken? Gezien het huis en de omschrijving van de buren verwacht ik eerder een fake dan een echte.

Kun je toevallig zien welk merk het zou moeten zijn?

Als het een fake is weet je iig nu ook dat ie het gewenste effect bereikt, nl doen alsof er cameratoezicht is ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-04 21:12
De stappen die je kan nemen staan hier beschreven.
https://autoriteitpersoon...toezicht-en-rond-woningen

En dit vindt Arnoud Engelfriet ervan.
https://blog.iusmentis.co...-de-openbare-weg-richten/

En dan hebben we nog dit Tweakers artikel
https://blog.iusmentis.co...-de-openbare-weg-richten/

[ Voor 49% gewijzigd door pacificocean op 27-06-2017 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 18:47:
Als ik die goto zo zie vraag ik mezelf af of het wel een echte is. Dan zouden ze in de muur door en door geboord moeten hebben voor voeding. Signaal lijkt via een antenne te gaan. Kan uiteraard beiden, maar waarom een dure dome camera met draadloos signaal als je toch een kabel voor de voeding moet trekken? Gezien het huis en de omschrijving van de buren verwacht ik eerder een fake dan een echte.

Kun je toevallig zien welk merk het zou moeten zijn?

Als het een fake is weet je iig nu ook dat ie het gewenste effect bereikt, nl doen alsof er cameratoezicht is ;)
Naast de camera hebben ze ook een luchtafvoer geplaatst, dus waarom niet een gaatje voor de camera? Klein gaatje voor een utp kabeltje is genoeg, daarover gaat ook je stroom voor de camera ;)

Ziet er in mijn ogen wel echt uit hoor. Zal wel iets van een Dahua of Hikvision zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@PostyMcPostface Hebben de buren ondertussen alweer opengedaan voor je, ondanks het wat minder warme weer van de afgelopen dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

M!chel schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 19:23:
[...]

Naast de camera hebben ze ook een luchtafvoer geplaatst, dus waarom niet een gaatje voor de camera? Klein gaatje voor een utp kabeltje is genoeg, daarover gaat ook je stroom voor de camera ;)
Luchtafvoer is keuken, camera hangt duidelijk op slaapkamerhoogte. En wat ik al zeg, camera heeft een antenne dus draadloos en geen PoE me dunkt. Bovendien, die luchtafvoer zal er al wel langer hebben gezeten, in een keuken wil je wel graag een afvoer. Maar we zijn beiden de TS niet dus wat en hoe kunnen we alleen maar aannemen :)
Ziet er in mijn ogen wel echt uit hoor. Zal wel iets van een Dahua of Hikvision zijn.
Ik verwacht idd meer een Chinees stuk prul dan een high end dome camera :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou dus echt niet beginnen aan gekke dingen zoals het signaal of beeld blokkeren. Ga er even vanuit dat die buurman zo'n camera puur ter beveiliging heeft en helemaal geen intenties richting zijn buren heeft. Ik zou gewoon aanbellen met de vraag dat je ziet dat ze sinds kort een camera hebben, maar dat jullie je een klein beetje bekeken voelen en graag zou willen zien in hoeverre er bij jullie naar binnen kan worden gekeken. Aan de hand daarvan kun je je vervolgstappen bepalen (als nauwelijks iets te zien is zou ik niks doen en als hij alle medewerking weigert kun je altijd nog signaal/beeld blokkeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-04 22:44

Lulukai

God's gift to women

MAX3400 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 19:43:
@PostyMcPostface Hebben de buren ondertussen alweer opengedaan voor je, ondanks het wat minder warme weer van de afgelopen dagen?

.

Pagina: 1