Bijzonder toeval, maar waarschijnlijk helemaal geen toeval: zojuist hebben mijn vriendin en ik een bijzonder vervelende colporteur de deur gewezen die zogenaamd bezig was met een project "veilig wonen", maar uiteindelijk vooral iets wilde verkopen. Nou is dat met een paar keer vriendelijk nee makkelijk opgelost.
Nou wil het dat sinds vandaag er bij de overburen wel een camera hangt, die ook boven de haag filmt.

De foto is genomen rechtstreeks vanuit het raam van mijn woonkamer, op twee hoog. Het is vrij aannemelijk dat de betreffende camera dus ook mijn woonkamer en aangrenzende slaapkamer en balkon kan filmen op twee hoog, en zeker bij de onderburen op één hoog en de begane grond - aangrenzende woningen nog niet meegerekend. Al deze ramen staan gericht op deze kant van de weg.
Logischerwijs ben ik hier niet zo blij mee. Het is inmiddels 10 uur en we zien het nu pas, maar ik kan me ook niet voorstellen dat anderen hier nou heel gelukkig van zullen worden.
Op de immer fantastische website van Ius Mentis weet ik het volgende te vinden:
Relevanter lijkt mij:
Ook andere bronnen bevestigen bovenstaande: filmen, geen punt, ook een klein stukje van de openbare weg is prima (bijvoorbeeld je auto); maar dit zal waarschijnlijk wel veel te ver gaan. Ik neem in ieder geval aan dat ik gewoon in mijn blote kont in m'n eigen slaapkamer moet kunnen rondlopen zonder direct gefilmd te worden.
Dan is nu mijn vraag, welke stappen kan ik hiervoor het beste ondernemen?
Logischerwijs is de eerste stap gewoon even aanbellen bij de betreffende buren, dat zal ik ook morgen direct doen. Hier verwacht ik echter helaas erg weinig van, gezien deze mensen ook wel bekend staan als erg overlastgevend zowel qua lawaai als asociaal parkeren. Daar zijn zij ook al eerder door anderen op aangesproken, met weinig succes.
Nou lijken mij mogelijke vervolgstappen:
- Waarschijnlijk sowieso even een ritje Juridisch Loket, al is het maar om te kijken of ik nou inderdaad hierin gelijk heb, of dat ik niet zo moet zeuren.
- Contact opnemen met de gemeente? Of zullen deze hier weinig mee te maken willen hebben, gezien het een civiele kwestie betreft?
- Contact opnemen met de wijkagent? Of is dat hetzelfde verhaal?
- Buurtbemiddeling is natuurlijk altijd nog een optie.
- Schriftelijk en aangetekend nogmaals verzoeken de camera te verwijderen of op te hangen op een plaats waarbij mijn en andermans woning niet gefilmd wordt.
Maar welk traject hierin nou het handigst is; ik zou verder niet weten waar te beginnen. Gelijk dreigen met rechtszaken heb ik eigenlijk geen zin in. Nou vind ik dit dusdanig bezwaarlijk dat ik best die kant op wil gaan als het moet, maar liever niet natuurlijk.
Nou wil het dat sinds vandaag er bij de overburen wel een camera hangt, die ook boven de haag filmt.

De foto is genomen rechtstreeks vanuit het raam van mijn woonkamer, op twee hoog. Het is vrij aannemelijk dat de betreffende camera dus ook mijn woonkamer en aangrenzende slaapkamer en balkon kan filmen op twee hoog, en zeker bij de onderburen op één hoog en de begane grond - aangrenzende woningen nog niet meegerekend. Al deze ramen staan gericht op deze kant van de weg.
Logischerwijs ben ik hier niet zo blij mee. Het is inmiddels 10 uur en we zien het nu pas, maar ik kan me ook niet voorstellen dat anderen hier nou heel gelukkig van zullen worden.
Op de immer fantastische website van Ius Mentis weet ik het volgende te vinden:
Ik vind het erg lastig te stellen dat dit om heimelijk cameratoezicht gaat, aangezien de camera wel goed aanwezig is, weliswaar minder duidelijk vanaf de openbare weg.Cameratoezicht en andere vormen van fotograferen of filmen van mensen in het openbaar mag dus alleen als dat aangekondigd is. Heimelijk cameratoezicht, zoals de wet dat noemt, is dus verboden. Een bezoeker of passant moet dus op een of andere manier weten dat hij gefotografeerd of gefilmd kan worden. Vaak gebeurt dit door een bordje bij de ingang op te hangen. Ook een mededeling op de uitnodiging of het ticket wordt wel gebruikt.
Relevanter lijkt mij:
Gezien de camera zich volledig kan richten op de woonkamers, slaapkamers en balkonnen van meerdere andere woning kan ik me absoluut niet voorstellen dat het belang van de filmende buren zwaarder weegt dan het meervoudig recht op privacy.Ook nu weer geldt dat het om wederrechtelijk fotograferen moet gaan. Dit geeft aan dat er geen absolute regel geldt: er moet een belangenafweging worden gemaakt. Meestal gaat het dan om een afweging van het privacy-belang van de gefilmde persoon versus het belang van de fotograaf of cameraman om toch te filmen. Daarbij weegt het privacy-belang wel zwaar, omdat het immers gaat om filmen in een besloten omgeving, en dan ook nog eens om filmen met een verborgen camera. Dat is een behoorlijke inbreuk op de privacy.
Het is dus bijvoorbeeld verboden om zomaar de buurvrouw te filmen als zij in haar achtertuin ligt te zonnen. Ook als zij vanaf de straat zichtbaar is. Zij heeft een duidelijk privacy-belang, en er is geen aantoonbaar ander belang dat zwaarder weegt.
Ook andere bronnen bevestigen bovenstaande: filmen, geen punt, ook een klein stukje van de openbare weg is prima (bijvoorbeeld je auto); maar dit zal waarschijnlijk wel veel te ver gaan. Ik neem in ieder geval aan dat ik gewoon in mijn blote kont in m'n eigen slaapkamer moet kunnen rondlopen zonder direct gefilmd te worden.
Dan is nu mijn vraag, welke stappen kan ik hiervoor het beste ondernemen?
Logischerwijs is de eerste stap gewoon even aanbellen bij de betreffende buren, dat zal ik ook morgen direct doen. Hier verwacht ik echter helaas erg weinig van, gezien deze mensen ook wel bekend staan als erg overlastgevend zowel qua lawaai als asociaal parkeren. Daar zijn zij ook al eerder door anderen op aangesproken, met weinig succes.
Nou lijken mij mogelijke vervolgstappen:
- Waarschijnlijk sowieso even een ritje Juridisch Loket, al is het maar om te kijken of ik nou inderdaad hierin gelijk heb, of dat ik niet zo moet zeuren.
- Contact opnemen met de gemeente? Of zullen deze hier weinig mee te maken willen hebben, gezien het een civiele kwestie betreft?
- Contact opnemen met de wijkagent? Of is dat hetzelfde verhaal?
- Buurtbemiddeling is natuurlijk altijd nog een optie.
- Schriftelijk en aangetekend nogmaals verzoeken de camera te verwijderen of op te hangen op een plaats waarbij mijn en andermans woning niet gefilmd wordt.
Maar welk traject hierin nou het handigst is; ik zou verder niet weten waar te beginnen. Gelijk dreigen met rechtszaken heb ik eigenlijk geen zin in. Nou vind ik dit dusdanig bezwaarlijk dat ik best die kant op wil gaan als het moet, maar liever niet natuurlijk.