Alternate Garantie, geen voorraad bij Alternate NL, wel BE

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogelnest
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09 18:33
Beste lezers,

Ik heb momenteel een retour traject lopen bij Alternate voor mijn defect Logitec G402 muis. Alternate geeft aan mijn muis onder garantie te kunnen vervangen, maar het product is volgens hun website en de klantenservice niet beschikbaar. Ik mag een andere muis uitkiezen en het verschil wordt verrekend.

Wat mij wel opviel was dat er de website van Alternate België de muis wel op voorraad heeft. Ik vroeg de klantenservice waarom mijn muis niet vervangen kon worden, gezien er in België wel voorraad is.
Het antwoord van de klantenservice was dat Alternate Nederland en Alternate Belgïe hun eigen klantbestand, magazijn en winkel hebben en dus zij mijn voorstel niet kunnen uitvoeren. Wel konden zij, ik citeer: "Wel kunnen wij de muis voor u crediteren, dat u zelf een bestelling plaatst in België." Alleen de muis had toen de waarde van €44,95 en op de Belgische site staat de zelfde muis voor meer dan €60,-

Ik heb de voorwaarden en garantie bepalingen gelezen op de Nederlandse en Belgische webwinkel, maar er staat nergens dat de garantie in het land van aankoop afgehandeld moet worden.

Kan ik nog aanspraak doen op die vervangende muis, of heb ik hier gewoon pech?

[ Voor 4% gewijzigd door Vogelnest op 23-06-2017 21:11 ]

Beste antwoord (via Vogelnest op 25-06-2017 10:13)

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mijn vermoeden is dat Alternate NL en Alternate BE administratief en juridisch (en kennelijk ook fysiek) gezien twee compleet verschillende bedrijven zijn, ondanks dat de naam allebei Alternate is.

Dit komt er eigenlijk op neer dat jouw verzoek zo ongeveer hetzelfde is als vragen of iets als Mediamarkt het dan maar voor je kan leveren omdat de Mycom het niet heeft liggen ;-)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mijn vermoeden is dat Alternate NL en Alternate BE administratief en juridisch (en kennelijk ook fysiek) gezien twee compleet verschillende bedrijven zijn, ondanks dat de naam allebei Alternate is.

Dit komt er eigenlijk op neer dat jouw verzoek zo ongeveer hetzelfde is als vragen of iets als Mediamarkt het dan maar voor je kan leveren omdat de Mycom het niet heeft liggen ;-)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn verschillende juridische entiteiten gok ik even? Dan heb je niks te vorderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogelnest
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09 18:33
Hey @spone en @Verwijderd , bedankt voor jullie reactie. Ik begrijp jullie argumenten, ik denk dat ik hier simpelweg pech heb. Dat wordt dus een andere muis uitzoeken van gelijke waarde of eventueel bij betalen.

Bedankt voor de reactie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ze maken zich er wel makkelijk vanaf; de keuze tot ontbinden ligt niet zomaar bij de winkel. Er mag enige inzet verwacht worden om een vervanging te bieden.

Dat Alternate kiest voor een bepaalde bedrijfsstructuur met entiteiten is leuk voor ze, maar er kan niet van de gemiddelde klant verwacht worden dat die dat moet kunnen doorgronden. Voor TS is het dus simpel: Alternate is mij een muis schuldig en Alternate heeft er een op voorraad. Leveren dus.

Hetzelfde wordt soms geprobeerd met franchises, maar een rechter gaat daar echt niet zomaar in mee. Je koopt iets bij merk X, dus heb je ook garantie bij merk X, en niet die specifieke winkel waar je het kocht.

Ik zou Alternate aanspreken dat je niets te maken hebt met hun bedrijfsstructuur en entiteiten. Het merk Alternate heeft de muis, en het is dus niet onredelijk die als vervanging te vragen. Pas als vervangen onmogelijk is of redelijkerwijs niet verwacht mag worden, kunnen ze ontbinding voorstellen.

Niet voor niets legt de wet die rechten in basis bij de klant en niet de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:26
En wat gebeurt er als je de koop ontbind en hem uit België laat komen?

En wel grappig dat alternate NL prima dingen kan regelen die Alternate DE(de Duitse variant). Wel op voorraad had. Lijkt mij een gevalletje van niet willen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-09 09:45
loki504 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 18:39:
En wat gebeurt er als je de koop ontbind en hem uit België laat komen?

En wel grappig dat alternate NL prima dingen kan regelen die Alternate DE(de Duitse variant). Wel op voorraad had. Lijkt mij een gevalletje van niet willen helpen.
Dan moet hij bijbetalen
Helepolis schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 21:10: "Wel kunnen wij de muis voor u crediteren, dat u zelf een bestelling plaatst in België." Alleen de muis had toen de waarde van €44,95 en op de Belgische site staat de zelfde muis voor meer dan €60,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

De gemiddelde consument snapt best dat Alternate België iets anders is dan Alternate Nederland. Zo wordt ook niet van de MediaMarkt verwacht dat ze een TV uit een vestiging uit Zweden laten komen als deze niet meer leverbaar zou zijn. Het gaat om redelijkheid en billikheid. Ik ben het dan ook niet eens met bovenstaande dat ze daarom maar die muis moeten leveren vanuit België.

Dat gezegd hebbende, de muis is bij heel veel winkels nog gewoon op voorraad en lijkt dus gewoon nog algemeen leverbaar. Dáárom zal Alternate de muis gewoon moeten leveren, waar ze het dan vandaan halen is hun zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:26
emnich schreef op maandag 26 juni 2017 @ 10:03:
De gemiddelde consument snapt best dat Alternate België iets anders is dan Alternate Nederland. Zo wordt ook niet van de MediaMarkt verwacht dat ze een TV uit een vestiging uit Zweden laten komen als deze niet meer leverbaar zou zijn. Het gaat om redelijkheid en billikheid. Ik ben het dan ook niet eens met bovenstaande dat ze daarom maar die muis moeten leveren vanuit België.

Dat gezegd hebbende, de muis is bij heel veel winkels nog gewoon op voorraad en lijkt dus gewoon nog algemeen leverbaar. Dáárom zal Alternate de muis gewoon moeten leveren, waar ze het dan vandaan halen is hun zorg.
Ik kan prima garantie claimen bij mediamarkt in Nederlands voor producten die bij Saturn in Duitsland zijn gekocht. Het zelfde geld voor Ikea. Mijn Ikea spul uit polen kan gewoon garantie krijgen in Nederland. En Alternate Duitsland kan gratis naar Alternate Nederland versturen als ze iets te koop hebben daar. Dus in mijn beleving kan ik prima verwachten dat Alternate BE het zelfde is als Alternate NL.
Pagina: 1