Geluidsoverlast bovenburen: hoe verhelpen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitskikker
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-05 15:10
Hallo allen,

Enige tijd geleden hebben mijn bovenburen een geluidsinstallatie gekocht. Die installatie klinkt nogal erg door naar beneden (naar mij dus). Het begon met in het weekend en af en toe 's avonds harde dancemuziek op, maar daar kan ik nog wel mee leven. Er zaten namelijk best goede nummers tussen. :)

Helaas vonden ze het echter nodig om kortgeleden ook de televisie erop aan te sluiten. Daardoor zit ik nu letterlijk elke avond in de herrie. De lage tonen hoor ik zowat een op een in mijn kamer. Zelf tv kijken, slapen, muziek luisteren... overal hoor en voel je de lage tonen doorheen. Daardoor typ ik dit nu maar op m'n werk, want hier is het tenminste wel rustig; mijn woongenot is wel een beetje weg.

Ik heb de bovenburen er natuurlijk op aangesproken, maar omdat het om (vermoedelijk) gastarbeiders gaat, verloopt de communicatie (in het Engels) moeizaam. Hij is een keer komen luisteren, maar omdat televisiegeluid niet echt consistent is, viel het nét op dat moment mee en was het van 'tja, wat kan ik daaraan doen?'.

Alles op hun lokale tv is nagesynchroniseerd met monotone stemmen, dus dit is wat ik zo ongeveer vanuit mijn kamer hoor. En dat dan letterlijk elke avond dat ze thuis zijn:
http://vocaroo.com/i/s0Oesu1i82uE

Ze beweren dat de subwoofer uit staat, maar daar geloof ik eigenlijk niks van. Ik heb gezegd dat ik af en toe hard een filmpje of muziek op prima vind, maar of ze de normale tv wel gewoon via de tv-speakers willen luisteren. Daarop zeiden ze dat ze dat te veel moeite vinden om de boel steeds af te koppelen en weer aan te sluiten. Ook willen ze geen extra geluid uitgeven aan de installatie.

Daar ben je dan mooi klaar mee; een geluidsinstallatie neerzetten en dan niet welwillend zijn als mensen er last van hebben. Ik wil me ook niet gedwongen voelen om 400 euro uit te geven aan een koptelefoon met actieve noise canceling om rust te kunnen hebben in m'n eigen woning.
Op de huisbaas kan ik niet rekenen; zijn reactie komt neer op 'gewoon mee leren leven'. De politie lijkt me ook geen optie, want het is immers geen keiharde muziek in de nacht. Maar bloedirritant is het wel.

Maar goed, ik wil best een investering doen als het probleem daarmee is verholpen. Zo van: 'leg dit onder de speakers, dan heb ik rust'. Ik heb geen verstand van geluid, dus daarom wil ik jullie hulp inroepen. Ik heb al wat rondgekeken en ben dingen tegengekomen als koppelen en ontkoppelen, maar ik wil eerst nagaan wat het beste kan helpen voordat ik lukraak stoep-/foamtegels, spikes of "gramma's" koop.

De situatie is als volgt:
Het gaat om een particuliere woning waarvan de kamers apart verhuurd zijn. Ik woon op de 1e verdieping en de buren op de zolder. De vloeren zijn van hout en volgens mij hol (dat helpt dus al niet mee). Volgens de bovenburen staan de speakers op de (boeken?)kasten. Waar de subwoofer staat, weet ik niet. Ik kom nooit bij ze over de vloer, dus ik heb niet kunnen kijken. Idem voor het merk/model, maar ik denk dat het een extreem goedkoop setje is.

Ik heb zelf het vermoeden dat de kasten plus de holle vloer misschien als een soort klankkast werken, waardoor de lage tonen versterkt in mijn kamer doorkomen. Als ik op de overloop sta, dan klinkt het geluid namelijk helemaal niet zo hard.

De vraag is dus welke oplossing de meeste kans van slagen heeft. Als ik bijvoorbeeld voor een tientje een paar stoeptegels in hun handen kan duwen voor onder de installatie en de ergste overlast is dan voorbij, dan zou dat natuurlijk ideaal zijn.

Ik hoop dat ik voldoende informatie heb gegeven, anders hoor ik het graag.

Alvast heel erg bedankt! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03-05 23:31

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Tja ondanks de taalbarriere ga je volgens mij het meeste bereiken door in eerste instantie goed met ze in gesprek te gaan en te blijven. Eventueel door middel van een tolk (dat kan al iemand zijn die hun taal wel goed spreek en bijvoorbeeld ook goed engels/nederlands).

Daarnaast kan je huisbaas heel makkelijk zeggen dat je er mee moet leren leven, echter hij heeft ook wel wat verplichtingen. Het juridisch loket kan je daarbij helpen.

Verder je eigen kamer/woning isoleren is een optie, maar wel een die kostbaar is. Rubberen tegels voor de speakers zullen wel iets helpen. Het is te proberen maar of het veel resultaat gaat hebben weet ik niet. Als ik je zo beluister is het een oude woning waar men hokjes in heeft gemaakt ter verhuur. Die zijn vaak goedkoop gerealiseerd en daardoor ook gehorig.

Ik hoop dat je je binnenkort uit de herrie bent !

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Oplossing zonder (constructief) overleg met de buren gaat niet werken.
Grote vraag is ook wat voor vloer ( isolatie ) ze hebben. Bij de wet ben je bij een laminaat vloer verplicht om er minimaal 7mm dikke ondervloer eronder te doen, er vanuit gaande dat ze die hebben.
Verder zal je toch gewoon in gesprek moeten en over de vloer zien te komen om het zelf te zien en horen op welke stand hij bij hen staat anders wordt het een juridisch gevecht vrees ik.
Dus, ga eens een bak koffie oid drinken bij ze en neem de tijd om elkaar te leren kennen, je zal zien dat je er (uiteindelijk) uit komt met z'n allen ;)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-05 04:56
Zelf een dikke installatie kopen en ook goed hard zetten. Heb het bij me buurman ook een keer gedaan de nachtbraker smorgens om 9 uur even mijn 7.1 set op halve kracht gezet sindsdien veel minder last van de jongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-05 12:40

Stoney3K

Flatsehats!

Humma Kavula schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 21:16:
Grote vraag is ook wat voor vloer ( isolatie ) ze hebben. Bij de wet ben je bij een laminaat vloer verplicht om er minimaal 7mm dikke ondervloer eronder te doen, er vanuit gaande dat ze die hebben
Dat is geen wet maar een eis van de meeste verhuurders cq woningcorporaties.

En dan gaat het niet om de dikte van de ondervloer, maar de minimale geluiddemping die daardoor wordt veroorzaakt. Als je dus een dunnere vloer kan vinden die aan die dempingseisen voldoet (bepaald aantal dB) dan mag dat net zo goed.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:38

Fiber

Beaches are for storming.

Dit ga je niet oplossen. Enige optie is zelf verhuizen. Helaas.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Daarom altijd boven rechts of links gewoond in een flat. Van boven geluidsoverlast word ik krankjorem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:35
De oorzaak zit em zeer waarschijnlijk in een slechte plaatsing met daaruit voortkomende te harde afstelling. Dat ga je wellicht verminderen met iets als een auralex subdude of auralex gramma onder de subwoofer te plaatsen. Maar belangrijker is nog dat er een betere plek voor de sub wordt gezocht. Gezien de vermoedelijk lage eisen die die mensen aan hun set stellen, denk ik niet dat ze bereid zijn die betere plek te gaan zoeken. Je kunt het namelijk ook niet zo aanwijzen, dat moet je echt op gehoor doen.

Het lijkt me verder onwaarschijnlijk dat het de speakers zijn die door dreunen. Daar moet je vrij deftige speakers voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitskikker
Bedankt voor jullie reacties!
Humma Kavula schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 21:16:
Grote vraag is ook wat voor vloer ( isolatie ) ze hebben. Bij de wet ben je bij een laminaat vloer verplicht om er minimaal 7mm dikke ondervloer eronder te doen, er vanuit gaande dat ze die hebben.
Verder zal je toch gewoon in gesprek moeten en over de vloer zien te komen om het zelf te zien en horen op welke stand hij bij hen staat anders wordt het een juridisch gevecht vrees ik.
Dus, ga eens een bak koffie oid drinken bij ze en neem de tijd om elkaar te leren kennen, je zal zien dat je er (uiteindelijk) uit komt met z'n allen ;)
De ondervloer maakt denk niet heel veel verschil. Voetstappen hoor je wel, maar die zijn niet storend.
Ze wonen er ook al veel langer dan dit probleem speelt en we zijn nooit echt close geweest, dus het wordt denk wel lastig om nu opeens heel close te worden. Komt misschien ook wel vreemd over.
Ik kan het natuurlijk wel proberen, maar ik ben benieuwd of het gaat lukken.
Bintzak schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 21:43:
Zelf een dikke installatie kopen en ook goed hard zetten. Heb het bij me buurman ook een keer gedaan de nachtbraker smorgens om 9 uur even mijn 7.1 set op halve kracht gezet sindsdien veel minder last van de jongen.
Ik heb zelf geen behoefte aan of ruimte voor een eigen surroundset. Verder wil ik mijn onderburen ook weer niet tot last zijn. Ik kijk zelf tv met koptelefoon, maar ook daar hoor je de tv van de bovenburen gewoon doorheen bij een stilte.
Fiber schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 21:58:
Dat is wel het allerlaatste redmiddel.
Het kan toch niet zo zijn dat ik moet weggaan omdat zij besluiten aso te doen?
LA-384 schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 22:29:
De oorzaak zit em zeer waarschijnlijk in een slechte plaatsing met daaruit voortkomende te harde afstelling. Dat ga je wellicht verminderen met iets als een auralex subdude of auralex gramma onder de subwoofer te plaatsen. Maar belangrijker is nog dat er een betere plek voor de sub wordt gezocht. Gezien de vermoedelijk lage eisen die die mensen aan hun set stellen, denk ik niet dat ze bereid zijn die betere plek te gaan zoeken. Je kunt het namelijk ook niet zo aanwijzen, dat moet je echt op gehoor doen.

Het lijkt me verder onwaarschijnlijk dat het de speakers zijn die door dreunen. Daar moet je vrij deftige speakers voor hebben.
Bedoel je met "te harde afstelling" dat de subwoofer te vol open staat?
Ze beweren dat de subwoofer uit staat. Ervan uitgaande dat dat inderdaad zo is, dan zou het geluid dus door de normale speakers, die op de kast staan, geproduceerd moeten worden.

Het is niet echt "dreunen" als in van de bank af trillen, maar meer een soort resonantieversterking(?). Het is nogal moeilijk uit te leggen. Een soort effect als een stemvork in een doosje, maar dan de lagere tonen. Het klinkt in ieder geval zo: http://vocaroo.com/i/s0Oesu1i82uE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:44

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

"Dat ze niet elke keer de surroundset willen afkoppelen" is natuurlijk ook faliekante onzin. Het is niet meer dan een kwestie van de uitknop van de surroundset indrukken en het geluid van je tv weer wat harder zetten. Dat is gewoon pure onwil van je buren.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Flitskikker schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 23:36:
Bedankt voor jullie reacties!

[...]

De ondervloer maakt denk niet heel veel verschil. Voetstappen hoor je wel, maar die zijn niet storend.
Ze wonen er ook al veel langer dan dit probleem speelt en we zijn nooit echt close geweest, dus het wordt denk wel lastig om nu opeens heel close te worden. Komt misschien ook wel vreemd over.
Ik kan het natuurlijk wel proberen, maar ik ben benieuwd of het gaat lukken.
Ze wonen er al langer en spreken nog geen Nederlands? Of is het gewoon onwil en hebben ze maling aan je?

[...]

Ik heb zelf geen behoefte aan of ruimte voor een eigen surroundset. Verder wil ik mijn onderburen ook weer niet tot last zijn. Ik kijk zelf tv met koptelefoon, maar ook daar hoor je de tv van de bovenburen gewoon doorheen bij een stilte.
Dit is natuurlijk belachelijk, in je eigen huis met een koptelefoon niet eens muziek kunnen luisteren. Contact opnemen met huisbaas en als dat niets wordt gewoon iedere avond een melding maken bij politie wegens geluidsoverlast want praten heeft geen zin blijkbaar.
[...]

Dat is wel het allerlaatste redmiddel.
Het kan toch niet zo zijn dat ik moet weggaan omdat zij besluiten aso te doen?
Dat zal wel het meest erge zijn. Deze mensen zijn te gast, we staan open voor ze en het laatste wat zou moeten zijn is dat wij zelf niet meer kunnen leven vanwege deze mensen. Is er geen contact orgaan binnen de gemeente waar je je beklag kan doen?
[...]

Bedoel je met "te harde afstelling" dat de subwoofer te vol open staat?
Ze beweren dat de subwoofer uit staat. Ervan uitgaande dat dat inderdaad zo is, dan zou het geluid dus door de normale speakers, die op de kast staan, geproduceerd moeten worden.
Je bent nog noot binnen geweest, dus ze kunnen beweren wat ze willen. Gewoon melding maken bij de juiste instanties, Politie en Gemeente. Wat ik hoorde in de geluidssample heeft niks te maken met resonantie. Het is gewoon lekker hard de boel aan zodat je het door het hele huis kan horen.
Het is niet echt "dreunen" als in van de bank af trillen, maar meer een soort resonantieversterking(?). Het is nogal moeilijk uit te leggen. Een soort effect als een stemvork in een doosje, maar dan de lagere tonen. Het klinkt in ieder geval zo: http://vocaroo.com/i/s0Oesu1i82uE
Lage tonen dreunen inderdaad makkelijk door, maar je moet begrijpen dat menselijke stem ook in de lage regionen zit, zeker een mannenstem. Dus met nasynchronisatie wordt het alleen maar erg. Ik vermoed dat ze de oorspronkelijke geluiden willen horen in de film/programma en het daarom zo hard zetten dat het nasynchroniseren heel erg hard is.

Normaliter zou ik andere tips geven, maar het beste is gewoon bij de juiste instanties langs omdat je alles al geprobeerd hebt. Wat ik niet zou doen is wanneer ze slapen zelf opeens lawaai maken, want dat kan de relatie verstoren en dat wil je niet.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Beste oplossing is zelf een installatie aanschaffen en dan om één uur 's nachts grindcore opzetten met het volume op 10. Even voor het gemak hier een goed nummer om op te zetten: YouTube: Kataplexis - Nobody Lives Here Now

...

Nee maar even serieus. Hier kun je dus helemaal niets aan doen, dus ga maar alvast uitkijken naar een andere woning. Want eer er iets gedaan wordt door wie dan ook moet het heel ver gaan met de overlast. Denk dan aan ruiten die ingegooid worden of fysiek geweld. Zelfs doodsbedreigingen zijn niet genoeg weet ik uit ervaring.

[ Voor 11% gewijzigd door 712641 op 24-06-2017 03:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Politie bellen. Iedere keer weer. Iedere dag en meerdere keren per dag. Geluidsoverlast wordt vaak wel serieus opgepakt.
Oh ja, en niet zeggen dat af en toe oké is, daarmee is bij voorbaat het hek van de dam. Zero tolerance is het antwoord.

[ Voor 33% gewijzigd door evilution op 24-06-2017 03:52 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:35

D4NG3R

kiwi

:)

evilution schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 03:51:
Oh ja, en niet zeggen dat af en toe oké is, daarmee is bij voorbaat het hek van de dam. Zero tolerance is het antwoord.
Leef en laat leven, zoals de TS het al zegt moet het prima kunnen op een zaterdagmiddag of avond. Zolang het voor het gros van de tijd op een normaal niveau gaat is de TS volgens mij al blij.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-05 15:50

[...]

Dat klinkt mij als echte geluidsoverlast. Zoals hier ook al gezegd is, politie bellen onder het 0900 nummer en bij jouw/hen laten langskomen.

Ik kan me trouwens voorstellen dat mogelijk buren links en rechts van hen ook last moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

D4NG3R schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 04:01:
[...]

Leef en laat leven, zoals de TS het al zegt moet het prima kunnen op een zaterdagmiddag of avond. Zolang het voor het gros van de tijd op een normaal niveau gaat is de TS volgens mij al blij.
Dat werkt alleen als de veroorzakers enige discipline hebben en blijkens ts is dat niet het geval. Ik heb zelf te maken gehad met geluidsoverlast (studenten: de zorgbestuurders en woco directeuren van morgen die vandaag al schijt aan de medemens hebben). Buiten fysiek geweld is zero tolerance echt de enige optie.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

evilution schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 04:23:
(studenten: de zorgbestuurders en woco directeuren van morgen die vandaag al schijt aan de medemens hebben). Buiten fysiek geweld is zero tolerance echt de enige optie.
Wat sta jij positief in het leven zeg! d:)b

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

D4NG3R schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 04:26:
[...]

Wat sta jij positief in het leven zeg! d:)b
Praktijkervaring. Volk dat het normaal vindt om om vijf uur 's nachts na kroegbezoek in de tuin "muziek" te draaien heb ik echt geen goed woord voor over. Dan ben je gewoon een hersenloze lul van kaliber Höllenkamp en consorten.

[ Voor 36% gewijzigd door evilution op 24-06-2017 04:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gusto_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-03 10:49
Deze kwesties kunnen best complex zijn maar er is altijd een oplossing om overlast te verminderen.

Als eerste is het belangrijk om de psychologische werking van geluidsoverlast te snappen. Over het algemeen zie ik gebeuren dat mensen die langdurig aan een zelfde soort geluidsoverlast blootgesteld worden een allergie ontwikkelen. Men wordt dermate gevoelig dat alle overlast extra gaat opvallen omdat je er op gaat letten. Je kan dan als overlast hebbende op ten duur niet meer gemiddeld aan de volksmond beoordelen (zonder dat je het zelf in de gaten hebt).
Uitwerking van de allergie is dat je extra prikkelbaar wordt. Bijvoorbeeld snel uit je slof schieten als buren zeggen dat het wel mee valt. Of je zit al een hele tijd in de overlast en op een bepaald moment ben je zover dat je contact opneemt met de VVE, woningbouwvereniging en als laatste redmiddel de gemeente bouw- en woningtoezicht. Dan zijn voor jou de rapen al gaar maar voor de desbetreffende partij begint het onderzoek pas en staan ze echt niet zo snel als de brandweer voor de deur.

Als je kijkt naar de bouweisen, er van uitgaande dat je houten vloeren hebt, dan zal het waarschijnlijk gaan om Bouwbesluit 2012, eisen bestaande bouw. En de geluidwering (contact-/luchtgeluid) zijn de minimale eisen en zullen geen oplossing bieden voor de hedendaagse sub-woofer configuraties. Te horen aan het geluidsfragment hebben wij hier mee te maken.

Met het bovengenoemde hoop ik een perspectief / bewustzijn gecreëerd te hebben waarop je verder kan. Geduld moet je hebben om het probleem aan te pakken. Ik weet niet of het koop of huur is maar ik neem aan huur (niet om bevooroordeeld te zijn maar als ik lees dat er een taalbarrière is dan neem ik dat aan) en is er spraken van een woningbouwvereniging of huisbaas/makelaar-beheerder.
Deze moet je vragen of zij kunnen bemiddelen tussen jou en je buren (zonder uit je slof te schieten door een allergie).

Vervolgens nodig je in samenspraak met jouw verhuurder (aanwezigheid van deze) alleen de hoofdbewoner van de bovenwoning (eventueel met partner) uit om voor te stellen dat zij hun gebruikelijke geluidsproductie aanzetten en dan een kopje thee komen doen. Eventueel een dochter of zoon om te vertalen.
Niet even snel maar echt even 15-20minuten kennismaken, ook even koetjes en kalfjes bespreken. En dan stil allemaal, ff allemaal luisteren. (niet uit je slof schieten)

Dan kijken naar mogelijke goedkope of zeer voor de hand liggende oplossingen.
- kan zijn dat de hoofdbewoners slechthorend zijn maar nooit op het idee zijn gekomen dat ze een gehoorapparaatje nodig hebben, zodat een gezinslid dit heeft opgelost door een goede stereo aan te schaffen voor pa en moe. (Wie luistert immers een praatprogramma of journaal op standje 10?)
- kan zijn dat de subwoofer en full range speakers koud op de vloer zijn neergezet. (Dan is een oplossing trillingsdempende pootjes die er echt voor gemaakt zijn of muurbeugels in de bouwmuur met de boxen op heuphoogte en leuke oplossing om nog veel meer buren de kast op te jagen ;-)
- afspraken maken, eventueel helpen uitleggen dat de stereo verschillende standen heeft. (Bijvoorbeeld lage bas stand voor doorgaans het journaal en dergelijke zaken). Het kan zijn dat de zoon des huizes de stereo instelt naar zijn wens en dat iedereen gewoon die stand gebruikt omdat de rest niet geeft om wel of niet een booming-bass. (Zijn ouders moeten er dan op toezien dat hij zich gedraagt vanwege overlast.)

Als de gemoedelijke weg werkt dan heb je een betere verstandhouding met de buren opgebouwd en hopelijk een deel van de continu overlast verminderd of zelfs verholpen. Maar dan moet je voor jezelf beoordelen of je kan leven met zo nu en dan een harde film of iets dergelijks. Dan kan je ook zeggen of wisselgeld opbouwen van "af en toe een filmpie is niet erg maar niet de hele dag het journaal keihard".

Maar het komt hier op neer. Je moet er zelf tijd insteken. Rustig handelen / verzoeken naar je huisbaas dat hij tussen jou en je buren moet bemiddelen (waarbij je een beetje overdrijft dat je het zelf niet aankan omdat je uit je slof schiet). Want laten uitvoeren van een continu geluidsmeting in jouw woning kan namelijk nadelige gevolgen hebben omdat het kan aantonen dat zaken voldoen aan Bouwbesluit 2012 en daarmee trekt de huisbaas zich terug en ook de buren weten wat ze kunnen maken. Ga dus partijen niet wijzer maken dan ze zijn. Ga ookniet zelf lopen ruziemaken over eisen aan ondervloeren van laminaat maar laat de verhuurder deze discussie voeren.

Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flavius
  • Laatst online: 20:39
Flitskikker schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 21:08:

Op de huisbaas kan ik niet rekenen; zijn reactie komt neer op 'gewoon mee leren leven'. De politie lijkt me ook geen optie, want het is immers geen keiharde muziek in de nacht. Maar bloedirritant is het wel.
Hoezo is de Politie geen optie? Ik zou gewoon even contact opnemen met de wijkagent. Die kan daar, als je een beetje een goede hebt, gewoon in bemiddelen. Ook heeft de gemeente een soort van 'wijkagent', volgens mij een wijkcoördinator. Die doen volgens mij een beetje hetzelfde werk, maar vanuit verschillende wetgeving of in ieder geval met andere bevoegdheden/mogelijkheden. Die kunnen ook bemiddelen met de huisbaas. Mocht dat nodig blijken.

Daarnaast hoeft geluidsoverlast ook helemaal niet 's nachts plaats te vinden om overlast te zijn. In de wet is er helemaal geen tijdsaanduiding aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Fiber schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 21:58:
Dat zou ook mijn advies zijn.

Waarom?

Mijn eerste koopwoning was een geschakelde nieuwbouwwoning.

Echter na de eerste weken bleek al dat de contactgeluid demping tussen de woningen zo slecht was dat als de buren b.v. de afwas deden het net was of ze bij mij in de keuken stonden.

Onderzoek laten doen maar de woning voldeed 'net' aan de norm.
Uiteindelijk de woning met verlies verkocht omdat ik er niet meer tegen kon.

Ik heb de nieuwe bewoners vlak na de verhuizing nog één keer gesproken.

Op mijn vraag of de nieuwe woning beviel:

"Mooie woning maar wel erg gehorig"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gusto_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-03 10:49
Als men een klote huisbaas heeft dan ga je op zoek naar een afdeling zorg en overlast van de gemeente. Of je zoekt een aardige buurman met sociale vaardigheden. De politie is er voor excessen, iemand die na 23.00uur knock-out op de bank ligt met z'n stereo op tien met de ramen open zodat de hele straat op z'n kop staat. Of een psychotisch persoon die niet aanspreekbaar is.

Geluidsoverlast kent een hele range aan vormen. Tikkende CV-installaties, doorgaand laag frequent gebrom van airco's, mensen met de gewoonte om padam-padam-padam de trap af te stormen en de voordeur van het gedeelde trappenhuis met een smak dicht te laten vallen.

De politie heeft zijn handen vol aan excessen. Maar als je mazzel hebt dan is er een buurtregisseur politie die zijn netwerk goed kent of een bouwinspecteur die buiten zijn prioriteiten bereid is te helpen. Zo werkt het nou eenmaal. En je wil niet weten hoeveel mensen met hun droom van een mooie oude woning in de binnenstad in eens geconfronteerd worden met geluidsoverlast. Ook Bouwbesluit verbouw eisen zijn minimaal en bieden geen oplossing voor "onwetend" of asociaal gedrag.

Als men er van uitgaat en dat andere partijen en alleen de wet het moeten oplossen en dat het de overlast hebbende zelf geen tijd hoeft te kosten omdat deze belastinggeld betaald dan heeft men het mis. Want zo werkt de maatschappij hier en nergens niet. Er wordt steeds minder opgestaan voor oude mensen in het openbaar vervoer, 75cm brede snor-scooters rijden opgevoerd 50 claxonerend moeders met kinderen op de fiets opzij te manen. Mensen geven geen richting meer aan bij afslaan met de auto en zijn zich al helemaal niet meer bewust van dat ze ochtend-dronken alleen aan zichzelf denken omdat ze zelf te laat van huis zijn vertrokken. Dat is de maatschappij en het blijft drukker worden.
Mensen vinden jongeren asociaal maar vergeten dat hun hersens pas goed zijn ontwikkeld tegen de tijd dat ze 21 zijn. Jezus mensen.
Het is beter om te genieten van het leven voor dat je sterft aan kanker of wordt opgeblazen terwijl je bij de trein staat te wachten om naar je werk te gaan waar je helemaal niet happy bent. En maar doorgaan.

Gelukkig zijn er nog veel "meer" dingen in het leven waar je plezier aan kan beleven. Je kind die je ziet opgroeien en die met een lekker vol buikie tevree na verhaaltje lezen te bed gaat. Een scheiding die uiteindelijk ontspruit in een goede co-ouderschap om dat je de geduld op brengt om elkaar niet direct de nek om te draaien. Lekker ff zuipen en niet meer weten hoe je veilig naar huis bent gelopen maar constateren dat je toch echt veilig in je nest bent wakker geworden (met iemand naast je die je niet kent). Toch effe stiekem te hard rijden op een goede snelweg met je autotje.
Een allergie zorgt er voor dat je dit allemaal niet meer ziet, de goede dingen.

Lekker in je tuintje genieten van je vuurkorf ... terwijl de buren zich eigenlijk irriteren aan die constante verbrandingslucht ... maar jou laten genieten en proberen er geen punt van te maken. Hahahaha. Mensenkinderen nog aan toe. Wat heerlijk.

Oh ja. Die brand in die toren van Londen he. Die proberen ze te maskeren door te focussen op die zogenaamd ontplofte koelkast. Terwijl de kop moet rollen van die burgermeester en z'n staf omdat ze niet in staat zijn die klote huisbaas te pakken met dat private stelsel van ze wat niet werkt omdat ze er ook nog eens bezuinigingen overheen pleuren. Die arme bewoners hadden al lang een comité opgericht omdat de boel niet deugde. Daar moeten ze is naar kijken. Brexit my ass.
Een gemeente piept wel ander als ze op hun flikker krijgen van Brussel. Aan ieder verhaal zit 2 kanten!
Elementaire brandveiligheid. Rookmelders??? Brandbare gevelbekleding??? Brandcompartimentering???
Excuses voor dit geheel andere onderwerp. Maar het schetst een beeld van waar ik mij over kan opwinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bron
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-04-2021
Wat een reacties in dit topic zeg :')

Je eigen suggestie lijkt me de beste stap om mee te beginnen.
Als ze zuilspeakers hebben staan kijk of je spikes of een vloerdemper eronder kan krijgen. Gewoon testen, mocht dat niet werken dan kun je het terug brengen natuurlijk.
Mocht de herrie dan nog blijven heb ik het gevoel dat ze niet de juiste ondervloer hebben geplaatst. Maar dan zou je opzich ook voetstappen makkelijk moeten horen.

Als het voornamelijk om de lage bas tonen gaat kan het ook helpen om een stuk stof in het grote gat van de speaker te stoppen. Weet de naam er niet van maar het is een een rond gat waar voornamelijk de lucht van de bas vandaan komt.

Mocht dat allemaal niet helpen dan zou ik alsnog weer naar de huisbaas gaan, want er zal vast wel iets in hun contract staan van overlast veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spookz0r
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-05 11:50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

evilution schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 04:31:
[...]

Praktijkervaring. Volk dat het normaal vindt om om vijf uur 's nachts na kroegbezoek in de tuin "muziek" te draaien heb ik echt geen goed woord voor over. Dan ben je gewoon een hersenloze lul van kaliber Höllenkamp en consorten.
Alle studenten over 1 kam scheren?
Geweld als optie zien?

Sorry, maar als dat serieus je houding is ben jij toch echt deel van het probleem in dit soort situaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03-05 23:31

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Gri77ie schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 21:14:
Tja ondanks de taalbarriere ga je volgens mij het meeste bereiken door in eerste instantie goed met ze in gesprek te gaan en te blijven. Eventueel door middel van een tolk (dat kan al iemand zijn die hun taal wel goed spreek en bijvoorbeeld ook goed engels/nederlands).

Daarnaast kan je huisbaas heel makkelijk zeggen dat je er mee moet leren leven, echter hij heeft ook wel wat verplichtingen. Het juridisch loket kan je daarbij helpen.

Verder je eigen kamer/woning isoleren is een optie, maar wel een die kostbaar is. Rubberen tegels voor de speakers zullen wel iets helpen. Het is te proberen maar of het veel resultaat gaat hebben weet ik niet. Als ik je zo beluister is het een oude woning waar men hokjes in heeft gemaakt ter verhuur. Die zijn vaak goedkoop gerealiseerd en daardoor ook gehorig.

Ik hoop dat je je binnenkort uit de herrie bent !
Jongens, echt, ga eerst eens goed met ze in gesprek. Lukt dit niet, ga in gesprek met de huurbaas en kijk of je hier afspraken mee kunt maken. Volgens mij hebben jullie allemaal een huurcontract getekend en hierin staan, als het goed is, afspraken die voor iedereen gelden.

De politie bellen voor geluidsoverlast is het laatste wat je moet willen omdat dit ook de relatie verstoort. Het eerste wat we op de meldkamer vragen of er zelf al een gesprek met de buren is gevoerd en wat daaruit is gekomen. Ik wil de mensen niet de kost geven die direct de politie bellen zonder ook maar eerst even aan de deur bij je buren te gaan.

Daarbij is geluidsoverlast niet de eerste prioriteit op een meldkamer. Wat inhoudt dat jij meer overlast ervaart omdat je op de politie wacht terwijl ze niet kunnen komen.

Ja het is zo dat als de politie ter plaatse is geweest en overlast constateert dit kan gaan aanpakken. Echter is het vaak eerst waarschuwen. Dan beboeten en daarna tot inbeslagname van geluidsapparatuur. Dat laatste gaan maanden overheen. De wijkagent zou mogelijk wel als mediator kun optreden tussen je buren, de huisbaas en jijzelf. Dat is zeker een goede mogelijkheid.

Nogmaals succes

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-05 10:17

Hokkie

Hello

Gri77ie schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 12:13:

Jongens, echt, ga eerst eens goed met ze in gesprek.
TS hééft een gesprek geïnitieerd met de bovenbuurman, deze is zelfs wezen luisteren. TS hééft de verhuurder aangesproken over de overlast.

Het feit dat de buurman niet constructief meedenkt over een probleem die hij (en zijn gezin) veroorzaakt, toont van een respectloze houding in deze. Hier hebben alle partijen in meer of mindere mate hun eigen verantwoordelijkheid in te nemen en te komen tot een oplossing waar eenieder zich in kan vinden.

Kortom; nogmaals een (laatste) verzoek bij de buurman neerleggen, hem aangeven dat je je respectloos voelt behandeld (bij jezelf houden) en bij geen gedragsverandering de instanties inschakelen die gedrag kunnen afdwingen.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 935029

Ik moet mij - met tegenzin - aansluiten bij het advies om te verhuizen, of in elk geval om die optie in je achterhoofd te houden.

Als de buren echt niet geïnteresseerd zijn in jouw woongenot zul je waarschijnlijk niet veel met ze bereiken. Het getuigd van een mate van asocialiteit die mij doet vermoeden dat als je de geluidskwestie via allerlei instanties weet af te dwingen je daar pesterijen voor kunt terugverwachten.

Uiteraard kan ik er naast zitten en is alles op te lossen met een glas bier in de lokale kroeg. Ik zou het zeker proberen. Maar als dat niet lukt zou ik maar eens goed nadenken wat het je waard is om de strijd aan te gaan. Dit soort dingen kunnen behoorlijk aan je vreten, terwijl de kans op een echt goed resultaat nihil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vladimirN
  • Niet online
Als de dialoog niet werkt zoals in jouw geval
1) Verhuizen. Erg zuur, maar de minst pijnloze oplossing
2) Op fitness gaan en na voldoende training de bron van de geluidoverlast wegnemen
3) Het overlastgevende huis geheel voorzien van spouwisolatie
4) Voldoende eigen vermogen installeren en Zavod van Mosolov op repeat zetten (YouTube: Alexander Mosolov - 'Op. 19 Iron Foundry (Zavod)' 1928, perf... )
5) Antigeluidsinstallatie installeren.....

In Nederland is geluidsoverlast de voornaamste reden van (woon)stress en kun je als overlast hebber simpelweg de pot op. Kan er over mee praten, want ben zelf 2x om die reden verhuisd

( Zelfs als je de allerlei demping aanbrengt zul je blijven luisteren of je niks meer hoort, wat stressvol blijft)

[ Voor 3% gewijzigd door vladimirN op 24-06-2017 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Als je dicht op elkaar leeft in slecht geisoleerde huizen, kun je behoorlijk last hebben van harde geluiden.

Je kan eerst nog enkele keren proberen om te praten met de buren. Laat de buren gerust hun installatie maar gewoon open zetten en nodig ze gezellig uit voor lekker eten oid. Dan hebben ze meer tijd om naar de overlast te luisteren.

Vraag gerust om telefoonnummers van de buren. Als het geluid te hard staat, dan kan je altijd even een sms'je sturen of het wat rustiger mag.

Mocht dit allemaal niet helpen, schakel dan de politie in. Ga dan niet meer in gesprek met de buren, maar doe alles via externe organisaties.

Dit is wat je dan moet doen.

Begin allereerst met zelf een muziekje op te zetten, hoeft niet luid ofzo, maar net hard genoeg zodat je de lawaai van de buren niet hoort. Mocht je hierna nog steeds last hebben van je buren, neem dan de volgende stappen.

1. Bel de politie en vraag of de wijkagent kan langskomen.

2. Laat via de wijkagent de buurtbemiddeling inschakelen.

3. Ga in gesprek met de buren onder toezicht van de buurtbemiddeling. Als het goed is wordt er een overeenstemming bereikt.

4. Bij verdere overlast is de buurtbemiddeling je vaste aanspreekpunt. Blijf praten met de buren onder toezicht van de buurtbemiddeling.

Mocht de geluidsoverlast blijven aanhouden, dan voer je een lik op stuk beleid uit door meteen de politie te bellen.

Als de buren na 10 uur 's nachts nog steeds herrie maken, niet aarzelen en meteen de politie bellen. Verzin maar een smoes, bjvoorbeeld dat je de dag erop vroeg moet opstaan om te werken oid, zodat de telefoniste agenten laat langskomen.

Niet meer zelf dingen proberen op te lossen, maar meteen de politie bellen.

Succes en sterkte toegewenst.

[ Voor 3% gewijzigd door mirp op 24-06-2017 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vladimirN
  • Niet online
Probleem in Nederland is dat er een heleboel oude huizen staan die simpelweg niet op de moderne stereo/tv zijn ingericht. Opknappen van die woonruimte helpt alleen als de eigenaar (of beheerder) besluit om kamers binnen kamers te bouwen. Dit helpt verassend goed, maar nooit beter dan de asocialiteitsgraad van je buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

gezien je vraagt om een oplossing ..

tja iets van rubber zal helpen .. wat ook erg effectief kan zijn is gewoon de stop laten springen

je kan ook de huurbaas sommeren om het probleem van gehoorigheid te verhelpen, door huurverlaging immers woongenot is beschermd .. dit moet wel via een procedure .. want anders mag hij je eruit zetten als je niet betaalt. dus dat geld wat je achterhoud moet je wel in 1x op kunnen hoesten.

je moet het niet jou probleem maken maar die van de verhuurder ... hij neemt mensen in huis die de taal niet spreken .. hoe hij het oplost is zijn probleem .. geef aan dat je meewerkt en bereid willig bent maar je niet in een hoekje laat duwen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
vladimirN schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 22:55:
Probleem in Nederland is dat er een heleboel oude huizen staan die simpelweg niet op de moderne stereo/tv zijn ingericht. Opknappen van die woonruimte helpt alleen als de eigenaar (of beheerder) besluit om kamers binnen kamers te bouwen. Dit helpt verassend goed, maar nooit beter dan de asocialiteitsgraad van je buren.
Bijna alle huizen in goedkopere segment, geen spouwmuur naar je buren is gewoon geluidsoverlast.

In de jaren 80 bedachten ze dan voor iedereen dubbelglas en andere isolatie, maarja dat moest wel bekostigd worden. Dus gingen ze besparen op beton, werden de vloeren gewoon een paar cm dunner. Nou hup heb je weer extra geluidsoverlast. Nee we wonen met tevele dicht op elkaar. Het is niet iets van vandaag dat men audiosets in huis heeft. Dat speelt al sinds de jaren 60/70 en die sets waren nog eens wat groter. Wel hebben die moderne setjes super irritante bas omdat de middentoners zo klein zijn als een ert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitskikker
Wauw, bedankt voor de vele reacties!
Jorgen schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 02:29:
"Dat ze niet elke keer de surroundset willen afkoppelen" is natuurlijk ook faliekante onzin. Het is niet meer dan een kwestie van de uitknop van de surroundset indrukken en het geluid van je tv weer wat harder zetten. Dat is gewoon pure onwil van je buren.
Misschien dat ze de boel in de 3,5 mm-poort hebben zitten? Ik zal dit de volgende keer voorleggen.
Wim-Bart schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 02:51:
Ze wonen er al langer en spreken nog geen Nederlands? Of is het gewoon onwil en hebben ze maling aan je?
Kennelijk. Wordt natuurlijk ook niet gestimuleerd in Nederland, maar dat is een andere discussie.
Dat zal wel het meest erge zijn. Deze mensen zijn te gast, we staan open voor ze en het laatste wat zou moeten zijn is dat wij zelf niet meer kunnen leven vanwege deze mensen. Is er geen contact orgaan binnen de gemeente waar je je beklag kan doen?
Daar zou ik onderzoek naar moeten doen.
Je bent nog noot binnen geweest, dus ze kunnen beweren wat ze willen. Gewoon melding maken bij de juiste instanties, Politie en Gemeente. Wat ik hoorde in de geluidssample heeft niks te maken met resonantie. Het is gewoon lekker hard de boel aan zodat je het door het hele huis kan horen.
Ik ben vroeger een aantal keren over de vloer geweest, maar dat was lang voordat ze de installatie hadden.
D4NG3R schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 04:01:
[...]

Klopt. Af en toe een muziekje of filmpje op; geen probleem. Maar niet elke godganse dag tv-geluiden.
gusto_NL schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 08:03:
Deze kwesties kunnen best complex zijn maar er is altijd een oplossing om overlast te verminderen.

Als eerste is het belangrijk om de psychologische werking van geluidsoverlast te snappen. Over het algemeen zie ik gebeuren dat mensen die langdurig aan een zelfde soort geluidsoverlast blootgesteld worden een allergie ontwikkelen. Men wordt dermate gevoelig dat alle overlast extra gaat opvallen omdat je er op gaat letten.
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik herken me helaas in je verhaal over je allergie. Als ik iets van een laagfrequentiegeluid hoor na een stille periode, krijg ik gelijk een hartverzakking: is de tv weer aangezet en is m'n rust weg?
gusto_NL schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 08:03:
Vervolgens nodig je in samenspraak met jouw verhuurder (aanwezigheid van deze) alleen de hoofdbewoner van de bovenwoning (eventueel met partner) uit om voor te stellen dat zij hun gebruikelijke geluidsproductie aanzetten en dan een kopje thee komen doen. Eventueel een dochter of zoon om te vertalen.
Niet even snel maar echt even 15-20minuten kennismaken, ook even koetjes en kalfjes bespreken. En dan stil allemaal, ff allemaal luisteren. (niet uit je slof schieten)
Ik vrees niet dat mijn huisbaas hiervoor openstaat.
Ik woon in een soort "studenten"kamer (tussen haakjes, want niemand studeert) van 17 m², dus ze op de koffie uitnodigen is niet echt praktisch.
Gri77ie schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 12:13:
Jongens, echt, ga eerst eens goed met ze in gesprek. Lukt dit niet, ga in gesprek met de huurbaas en kijk of je hier afspraken mee kunt maken. Volgens mij hebben jullie allemaal een huurcontract getekend en hierin staan, als het goed is, afspraken die voor iedereen gelden. De politie bellen voor geluidsoverlast is het laatste wat je moet willen omdat dit ook de relatie verstoort.
Nu de politie erbij halen (of buurtbemiddeling) lijkt me inderdaad nog te vroeg en niet bevorderlijk voor de relatie. Ook denk ik nog niet dat ik alles eruit heb gehaald qua in gesprek gaan.
vso schreef op zondag 25 juni 2017 @ 17:56:
gezien je vraagt om een oplossing ..

tja iets van rubber zal helpen .. wat ook erg effectief kan zijn is gewoon de stop laten springen

je kan ook de huurbaas sommeren om het probleem van gehoorigheid te verhelpen, door huurverlaging immers woongenot is beschermd .. dit moet wel via een procedure .. want anders mag hij je eruit zetten als je niet betaalt. dus dat geld wat je achterhoud moet je wel in 1x op kunnen hoesten.

je moet het niet jou probleem maken maar die van de verhuurder ... hij neemt mensen in huis die de taal niet spreken .. hoe hij het oplost is zijn probleem .. geef aan dat je meewerkt en bereid willig bent maar je niet in een hoekje laat duwen.
De reden die je noemt is precies de reden waarom ik de huisbaas er verder niet mee wil lastigvallen, namelijk dat ik er dan uit word gegooid. Voor mij tien anderen die niet zeiken, en dan sta ik op straat. Gevalletje geen slapende honden wakker maken.
Het is particuliere huur en de ervaringen in het verleden zijn niet positief. Mijn huurcontract wordt om de zoveel maanden stilzwijgend verlengd, maar ik vrees dan waarschijnlijk "toevallig" niet meer.
Hokkie schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 12:34:
Het feit dat de buurman niet constructief meedenkt over een probleem die hij (en zijn gezin) veroorzaakt, toont van een respectloze houding in deze. Hier hebben alle partijen in meer of mindere mate hun eigen verantwoordelijkheid in te nemen en te komen tot een oplossing waar eenieder zich in kan vinden.

Kortom; nogmaals een (laatste) verzoek bij de buurman neerleggen, hem aangeven dat je je respectloos voelt behandeld (bij jezelf houden) en bij geen gedragsverandering de instanties inschakelen die gedrag kunnen afdwingen.
Mijn plan is inderdaad om de boel nog één keer voor te leggen in een "neutraal" gesprek. Eerst vragen hoe het gaat en zo en het dan ter sprake brengen: af en toe een muziekje is goed, maar ik wil niet elke dag tv-geluid horen. Dat moeten ze maar via de tv-speakers doen. Te veel moeite? Het is jouw set, dus jouw verantwoordelijkheid dat anderen er geen last van hebben. Kan een speciale dempingstegel werken, dan wil ik daar best mee helpen. Als er maar een oplossing komt.

Helaas speelt mijn social anxiety wel parten in dezen, dus dat maakt het allemaal extra moeilijk, nog afgezien van de taalbarrière.

Wat betreft de verhuizen-optie: dat is echt het uiterste, want daar heb ik de middelen niet voor. Ik woon nu qua locatie eigenlijk goed. De huurprijzen zijn torenhoog, en dan ook nog het gedoe van al je meubels verhuizen. En wie weet zit je dan in je volgende woning weer met hetzelfde probleem. Als je dan iets koopt zit je er nog erger aan vast.

Nu nog de juiste manier vinden hoe en wanneer ik dat gesprek kan organiseren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Laatst online: 02:44

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Flitskikker zelfs al zou hij in de hoofdtelefoonaansluiting zitten, dan is het afkoppelen ook een fluitje van een cent. ;)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1