Is dit veel verbruik voor een koelkast?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-02 21:45
Hoi allemaal,

Ik heb het idee dat mijn koelkast veel verbruikt. Ik ben nu 6 dagen op vakantie en alles staat uit behalve de koelkast en m'n modem, zodat ik eens goed kan monitoren. M'n koelkast slaat ook vaak en lang aan en maakt herrie als hij aanslaat.

Zie hier het plaatje van mijn Toon met het gedrag van mijn koelkast in de Dropbox link. Graag jullie mening, alvast bedankt .

https://www.dropbox.com/s..._20170623-160233.png?dl=0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik zie een standbyverbruik van 50 watt, ik denk niet dat je alles uit hebt staan, of je modem moet loeiheet zijn.
280 kWh/jaar lijkt me redelijk normaal voor een flinke koelvriescombi. En dan is het ook nog erg heet de laatste dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Bedankt voor je reactie. Alles staat uit, ook tv's enzo niet standby. Toen ik thuis was vond ik al dat hij vaak aansloeg (open keuken). Hij blijft dan 30 minuten aan staan. Standby misschien 50 watt maar hij tikt toch wel erg vaak de 150 aan en blijft daar rond hangen toch? Of zie ik dat verkeerd?

M'n dagelijks totaal verbruik nu in huis als er niemand leeft is rond de 3 kWh, waarin de koelkast en de modem dus aanstaan. De ketel staat ook aangesloten op het net maar die verbruikt niet veel. Het is geen boiler.

Dat zou dus uitkomen op 2-2.5 kWh per dag voor de koelkast hetgeen 730-920 kWh per jaar zou zijn voor alelen de koelkast.

Of maak ik hier een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-05 23:05
Alleen de koelkast verbruikt piek 90 Watt, volgens de grafiek. (vanaf 50 Watt standbyvermogen)
Dat doet hij met een duty cycle van 50%. (30 min per uur)
Dus gemiddeld 45 Watt-uur, dat is 440 kWh per jaar. Is dat veel voor alleen de koelkast?

[ Voor 22% gewijzigd door jeroen3 op 23-06-2017 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
De piek zit toch op 150 watt? Elke 30 minuten? Wat uit zou komen op 24x150 watt is 3600 watt per dag. Na een correctie omdat hij niet de gehele tijd op 150 staat zou je dusuitkomen op.ongeveer 24x100 watt is 2400 watt is 2.4 kWh per dag. Zo zat ik te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Geen edit knop te zien dus excuses:

Ik snap je redenatie van 90 watt piek en 50 standby. Drong even niet door. Maar dat maakt je 440 watt alleen dus tijdens de piek. Dan zou er nog standby bijkomen en dan kom ik wel rond mijn berekende 750 ongeveer roch.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-05 12:36
Welk modem heb je en welk type koelkast?

De Ziggo Horizon kan nog behoorlijk wat verbruiken bijvoorbeeld en om dan alle stroom aan de koelkast te hangen, is ook niet eerlijk :P Je kunt waarschijnlijk wel iets van +/- 20W aan het modem geven. Dan blijft er 80 gemiddeld over voor de koelkast.

En, wat is de leeftijd van de koelkast?

er zit een wijzig knop rechts boven je bericht ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Steefph op 23-06-2017 15:29 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
De koelkast is 5 jaar oud maar is eenmaal.meeveehuisd. toen zag ik al wat lekken (roestig?) maar goed hij deed het. Ik heb nu de mogelijkheid die zaken even wat beter te testen door vakantie en omdat ik mijn twijfel al had. Het is een indesit rond de 2 meter hoge koel vries combinatie.

De horizon box staat uit. Alleen de Ziggo internet modem staan aan.

Ik blijf toch met een gevoel zitten dat er iets niet klopt met de kast haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-05 16:25

Goku33

Ownage!

Als je echt wil uitsluiten wat de koelkast nu in z'n ééntje verbruikt kun je er een energiemeter tussen hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-05 12:36
Opzouten schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 15:29:
De koelkast is 5 jaar oud maar is eenmaal.meeveehuisd. toen zag ik al wat lekken (roestig?) maar goed hij deed het. Ik heb nu de mogelijkheid die zaken even wat beter te testen door vakantie en omdat ik mijn twijfel al had. Het is een indesit rond de 2 meter hoge koel vries combinatie.

De roest kan komen door condensatie vorming. Niet iets om je echt druk over te maken. Het modem van Ziggo is dus ook een +/-20W verbruiker. Je kan nu dus kijken naar wat de fabrikant oorspronkelijk opgaf voor de koelkast.

Als hij veel lawaai maakt als hij aanslaat, kan het zijn dat de compressor aanloopt en ja, dan gaat het verbruik omhoog. Je zou contact kunnen opnemen met de fabrikant en misschien is het een bekend probleem en kan het gerepareerd worden.

(waarom het modem aan laten als al het andere uit is? :))

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Dat klopt van de energiemeter. Maae dacht ben op vakantie en vraag het aan jullie met mijn getallen en plaatje.

Als ik 3kwh verbruik dagelijks en alleen de koelkast en de modem aanstaan en ik corrigeer tot 2.0-2.5 kilowatt voor koelkast moet ik dit toch redelijk correct geschat hebben. Ik bedoel de modem iig genoeg wattage in mijn schatting.

Is er iemand die mij misschien toch een duidelijke uitleg wil geven als hij of zij tijd heeft of deze kast nou teveel verbruikt TOV normale koelkast soortgelijk?

En de edit knop is echt weg op Android webpagina hoor;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Heb het even opgezocht.

Indesit BIAA13 A+ mer verbruik 285 kWh per jaar volgens de voorschriften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 20:37

PcDealer

HP ftw \o/

Opzouten schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 15:38:
Heb het even opgezocht.

Indesit BIAA13 A+ mer verbruik 285 kWh per jaar volgens de voorschriften.
Binnen welke temperatuurzone? Bij mij is het nu binnen heel wat warmer dan normaal, dus verbruikt een koelkast ook meer.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Dit is vrijwel standaard zo. De schuif (hij heeft een schuif ja) staat op een kwart.

Als ik de grafieken van de winter bekijk is het verbruik vrijwel hetzelfde als nu met de warmte.

De modem staat aan zodat ik de Toon kan aflezen op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:33

heuveltje

KoelkastFilosoof

cv ketel toevallig ook nog op die meter ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-05 00:16
Je zegt dat alles uit staat. Maar is dit ook zo? Mechanische ventilatie, CV, oven, enz... uit? in de zin van stekker er uit want anders verbruiken ze nog steeds een beetje.

Om te bepalen of die koelkast veel verbruik zal je deze afzonderlijk moeten meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Alleen de CV, modem en koelkast staan echt op het net. De rest heeft stekker eruit.

CV staat uiteraard op 10 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
En de piek is 100% de koelkast elke 30 minuten, kunnen we daar niets aan afleiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:48

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

De koelkast is 5 jaar oud maar is eenmaal.meeveehuisd.
Merk & model ? Maakt ie veel geluid ? (slijtage/aanlopen)
En de piek is 100% de koelkast elke 30 minuten, kunnen we daar niets aan afleiden?
Is het een combi ? Zo ja, staat toevallig de 'snel' vries stand aan ?
De horizon box staat uit.
Met schakelaar ? Anders heb je nog steeds 3 niveaus van standby.
code:
1
2
3
4
5
Aan Maximaal 59 Watt
Stand-by Hoog (actief)  56 Watt
Stand-by Hoog (passief) 38,3 Watt
Stand-by Midden 27,5 Watt
Stand-by Eco    <0,5 Watt

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 23-06-2017 16:04 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Het is de Indesit BIAA13

ALLE stekkers zijn er echt uit. Alleen de CV, koelkast en modem (witte box) staan op het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

@Opzouten Welk model modem ? Die kunnen ook snel 20+ watt gebruiken.
Daarnaast, heb je LED lampen i.c.m. dimmers ? Die hebben soms ook een lekstroom van een paar watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-05 23:05
Volgens deze site en mijn eerdere berekening, vebruikt de koelkast vrij veel energie. Sluit de deur niet goed af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Waar gaat die 50 Watt die je gebruikt terwijl de koelkast niet aan staat eigenlijk heen? 20 Watt naar je modem, 30 Watt naar.. wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

@Opzouten
Indesit BIAA13
Jaarlijks energieverbruik:
253 kWh

Dat is in de meest optimale situatie natuurlijk.. maar nogmaals, staat hij op snel vriezen ? Welke stand staat de thermostaat knop etc..
Het vaak/continue draaien van compressor kan ook komen wanneer er meer dan 3mm ijs in je vriesvak zit.

Daarnaast, heb je LED lampen i.c.m. dimmers ? Die hebben soms ook een lekstroom van een paar watt.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 23-06-2017 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Ik denk dat die 50 watt verdeeld is over de koelkast zelf (die moet ook aanstaan lijkt me ondanks dat hij niet piekt, de CV en de moddm). Het is volgens mij de witte Ubee modem.

Bedankt voor het meedenken maar dit is echt het enige wat aan staat. Er zijn geen dimmers of andere dingen die zulke hoge pieken haalt. Als ik inlog op de toon als de koelkast niet aanstaat staat deze rond de 80 watt actueel verbruik.

Log ik in als de koelkast aanstaat dan staat dit getal op 180 watt ongeveer. En dit dus om.her half uur een half uur lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Er is geen snelvries stand. De ijskast is voordat ik op vakantie ging ontdooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-02 20:18
Meestal heeft een CV een kleine water reservoir welke om de tig uur wordt verwarmt, wellicht is dat het.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Maar een 100 watt increase tov standaArd om.het half uur is dat normaal van een koelkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Goku33 schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 15:31:
Als je echt wil uitsluiten wat de koelkast nu in z'n ééntje verbruikt kun je er een energiemeter tussen hangen :)
Dit.

Bij thuiskomst (je hebt er nu immers toch geen invloed op :+ ) even een losse kWh-meter minstens 24h (maar liever gewoon een week of 3 ofzo) ertussen en kijken wat hij verbruikt. Dat extrapoleren naar een jaar en dan kijken of dit exorbitant veel is in vergelijking met opgegeven verbruik/verbruik kast zelfde afmetingen/inhoud.

Kan trouwens best hoor, dat hij flink stroom zuipt. Heb onlangs een huis gekocht en daar zat de originele inbouwkoelvriescombinatie uit 1998 nog in. Die deed 1,51 kWh per dag. Op Marktplaats eentje met dezelfde afmetingen gekocht en die doet 0,77 kWh per dag, gewoon de helft dus 8)7 5 jaar oud vs 19 jaar oud :P
Opzouten schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 16:19:
Maar een 100 watt increase tov standaArd om.het half uur is dat normaal van een koelkast?
Ja, de compressor slaat telkens even aan om het koelgas rond te pompen door de elementen.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 23-06-2017 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-05 13:27
Steefph schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 15:31:
[...]

(waarom het modem aan laten als al het andere uit is? :))
Om via de Toon (die ook stroom trekt van de ketel) het energieverbruik te kunnen meten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Bedankt.

Ik.kwam.hier op omdat een nieuwe a++ koelkast soortgelijk van indesit belooft 56 euro per jaar te kosten aan stroom. Stel dat dit werkelijk het dubbele zou zijn dus 112 euro dan is dat nog meer dan de helft besparing als nu.

Ik zal het goed nameten en terugkomen op dit topic. Ik had gehoopt dat iemand wel met de getallen in dit topic zou kunnen zeggen dat het niet normaal is;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het was de afgelopen dagen echt enorm heet buiten. Binnen in huis zal het dus ook aannemelijk warmer zijn. Het kan heel goed dat de koelkast dan (veel) meer energie verbruikt om te koelen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Dat kan wel maar dit verbruik was in de winter ook zo.
Pagina: 1