Advies aanschaf nieuwe voeding (Coilwhine)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• D3LTTA
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-01 15:37
Hallo Mede Tweakers,
Mijn Corsair RM650x heeft enorm veel last van coilwhine gekregen sinds ik mijn videokaart in Februari vervangen heb.
(oude kaart: Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 TRI-X Nieuwe kaart: Asus ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING)
Sinds de 1080 erin zit is geleidelijk aan de coilwhine toegenomen en waar ik er eerst met alleen zware games er af en toe heel zacht last van had is het nu de laatste weken zo hard toegenomen dat het bij het opstarten van elke game duidelijk te horen is.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik

1 X Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII HERO
1 X Intel Core i7-4790K
1 X Corsair XMS3 CMX16GX3M2A1333C9
1 X Asus ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING
1 X Corsair RM650x 650 WATT
1 X NZXT Kraken X62
1 X Samsung 850 EVO 250GB SSD
1 X Crucial MX300 2,5" 750GB SSD
2 X 1TB 7200RPM HDD in RAID 0
6 X 140MM fan

Systeem is niet overgeklockt

...
Nu weet ik dat Coilwhine erg moeilijk is in verband met RMA. Hierdoor heb ik me voorgenomen om
mijn systeem te gaan voorzien van een nieuwe voeding.
De Corsair voedingen hebben het voor mij in het verleden altijd prima gedaan en daarom wil ik eigenlijk niet direct afwijken van dit merk. Nu weet ik alleen niet of ik weer een zelfde model moet kopen of een modeltje hoger zodat ik op 750 WATT uitkom. (al zou dat volgens de online calculators niet nodig hoeven zijn voor mijn systeem.)
Graag jullie mening hierover en of ik misschien toch moet uitwijken naar een ander merk ?

Bvd, Jim

Alle reacties

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:47
Als jij niet overklokt en maar één videokaart gebruikt, kun je gerust een voeding met minder vermogen nemen, de 550W variant en dan heb je nog meer dan 100W reserve (voor bv een GTX 1080Ti ipv GTX 1080).

Maar ik zou toch een RMA proberen, je voeding heeft 10 jaar garantie en dit is toch een defect, Corsair verkoopt die voeding als stil en dat is ze niet meer. Misschien ligt het niet zo moeilijk bij Corsair als je denkt. Nadeel is wel dat je pc een tijdje onbruikbaar is, tenzij Corsair eerst een vervangexemplaar opstuurt.

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
Een 1080 verbruikt zo'n 100 watt minder dan een 290x. Ik zou dus even heel goed nakijken (naluisteren?) of het niet je grafische kaart is. Het is namelijk wat raar dat hij eerst prima 450 Watt levert, en nu 'opeens' 350 Watt coil whine geeft.

Verder zou ik bij een RM*50x verwachten dat een RMA gehonoreerd wordt. Zeker gezien je aangeeft dat het al bij lichte stress gebeurt, en erger is geworden (oftewel niet meer minimaal is).

• D3LTTA
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-01 15:37
Bedankt voor de snelle reacties allemaal.
Excuses voor mijn late antwoord,

@lactaxative Ik had mijn videokaart ook eerst als verdachte maar na goed naluisteren is het toch echt de voeding. waarom ik terughoudend ben met de RMA is omdat het een combinatie lijkt te zijn van de corsair voeding en de 1080 kaart. zodra ik de 1080 vervang met een gtx 970 komt de coilwhine niet terug. helaas heb ik de 290x niet maar ook bij die kaart had ik nooit problemen met coilwhine.
En ook met een oude 750 WATT Xilence voeding die ik nog heb liggen is de coilwhine ook weg.

Hierdoor ben ik ook bang dat een RMA uiteindelijk op niets uitkomt vanwege de specifieke hardware setup die nodig is voor de coilwhine.