AMD HD7850 artifacts, strepen, flikkeren, zwart scherm etc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-10 11:54
Ik heb sinds gisterenavond gedonder met mijn Sapphire HD7850 (2GB). Tijdens het spelen van Cities: Skylines kwamen er opeens rare gekleurde strepen in beeld en vervolgens een grijs scherm waarbij mijn computer bevroor. Vervolgens gereboot en weer C:S gestart, waarna het weer gebeurde, maar toen kon ik alttabben en was de complete Windows UI vernaggeld door streepjes en een hoop tekst vervangen door rare kleurtjes. Heb vervolgens gereboot en Rocket League geprobeerd, maar na verloop van tijd hetzelfde probleem. Heb vervolgens de drivers verwijderd met een clean install en toen 17.4.4 erop gezet (meest recente niet-optional driver, is dat het nieuwe codewoord voor beta?), maar dat werkte ook niet en vervolgens kreeg ik bij het starten van Windows een zwart scherm na het laadscherm. (Dus wanneer de drivers geladen waren)

Vervolgens DDU gedraaid in safe mode (waarin er wel beeld is) en dat werkte heel even tot ik in de normale modus (dus met de generieke VESA-driver) weer de drivers installeerde, waarna er weer een zwart scherm kwam.

Iemand nog ideeën of is dit een kwestie van een kaart die stervende is?

specs zijn
Core i5-3450, Intel DP67BG, Sapphire HD7850 2GB (niet overgeklokt of wat dan ook), Corsair CX500, 16+8GB Corsair geheugen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:17
Probeer eens een live usb of CD van Linux, en kijk of hij dan ook kuren heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Laatst online: 25-10 23:03
Ik weet niet of je die mogelijkheid hebt, maar een hele makkelijke manier om het te testen is natuurlijk een andere videokaart in je systeem stoppen (het liefst precies dezelfde, of anders een andere AMD kaart waardoor je geen andere drivers nodig hebt). Als het systeem dan weer werkt zoals 'ie moet, dan weet je eigenlijk al meteen zeker dat het je videokaart is die stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:25
Lijkt inderdaad op stervende kaart. Mits je een andere kaart hebt liggen eens die proberen?

Wat je nog kan proberen, kaart uit systeem halen. stof verwijderen & nieuwe koelpasta aanbrengen.
En duimen maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
osmosis schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 13:05:
Lijkt inderdaad op stervende kaart. Mits je een andere kaart hebt liggen eens die proberen?

Wat je nog kan proberen, kaart uit systeem halen. stof verwijderen & nieuwe koelpasta aanbrengen.
En duimen maar
Koeling is het probleem niet, het ding doet 70 graden onder zware load. (Vergeten te melden omdat verhalen typen op een telefoon niet handig is)

Zal binnenkort wel even een vriend laten komen die nog een andere kaart heeft liggen (NVIDIA 9800GT iirc)

[ Voor 10% gewijzigd door field33P op 23-06-2017 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

field33P schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 13:17:
[...]

Koeling is het probleem niet, het ding doet 70 graden onder zware load. (Vergeten te melden omdat verhalen typen op een telefoon niet handig is)

Zal binnenkort wel even een vriend laten komen die nog een andere kaart heeft liggen (NVIDIA 9800GT iirc)
Niet echt de meest betrouwbare kaart om mee te testen. Die 8800's en hun rebrands (dus 9800's) waren berucht vanwege hun hoge uitval percentage. Dus dikke kans dat je een andere videokaart wil gaan testen, die een zeer grote kans heeft om ook kapot te zijn. Dan krijg je waarschijnlijk dezelfde problemen; zwart scherm / artefacts, en ga je zoeken in andere componenten waar het probleem helemaal niet ligt :+

Als je een andere videokaart test, dan bij voorkeur de hele Geforce 8000/9000 serie links laten liggen, tenzij je 100% zeker bent dat die betreffende kaart nog écht werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
field33P schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 13:17:
[...]

Koelpaste word hard met tijd. Kan zich gaan gedragen als een geleider mede door stof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-10 22:32

Phehistyr

De Epische Lurker

Gisteren was natuurlijk wel dé dag voor problemen die worden veroorzaakt door een te hoge temperatuur.

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
Nemesizz schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 13:34:
[...]

Niet echt de meest betrouwbare kaart om mee te testen. Die 8800's en hun rebrands (dus 9800's) waren berucht vanwege hun hoge uitval percentage. Dus dikke kans dat je een andere videokaart wil gaan testen, die een zeer grote kans heeft om ook kapot te zijn. Dan krijg je waarschijnlijk dezelfde problemen; zwart scherm / artefacts, en ga je zoeken in andere componenten waar het probleem helemaal niet ligt :+

Als je een andere videokaart test, dan bij voorkeur de hele Geforce 8000/9000 serie links laten liggen, tenzij je 100% zeker bent dat die betreffende kaart nog écht werkt.
Dat is ook een weinig bemoedigende comment :P
Phehistyr schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 13:46:
Gisteren was natuurlijk wel dé dag voor problemen die worden veroorzaakt door een te hoge temperatuur.
Gelukkig had ik m'n pc pas gestart nadat het flink afgekoeld was buiten met het raam wagewijd open.
osmosis schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 13:35:
[...]

Koelpaste word hard met tijd. Kan zich gaan gedragen als een geleider mede door stof
Dus koelpasta en stof zouden de kaart ook destabiliseren?

[ Voor 11% gewijzigd door field33P op 23-06-2017 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
field33P schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 13:57:

[...]

Dus koelpasta en stof zouden de kaart ook destabiliseren?
Ja, dat is mogelijk. Mits je geluk hebt zijn er geen componenten op het bord van de gfx die het begeven hebben. Maar de combinatie van oude koelpasta (hard) + stof die storing veroorzaakt.

Door de jaren heen heb ik meerdere nog leuke grafische kaarten (denk 4/5 stuks) uit de prullenbak gegraait en op die manier kunnen redden nog :+ Waarbij ééntje overduidelijk kapotte elco had maar dat is ook niet zo'n probleem. SMD elco's kan je prima de-solderen & nieuwe erop solderen met een reguliere soldeerbout
Ook nog een paar laptop moederbordjes!

Soms zie ik flink aanslag/oxidatie op de kaarten, vinger vet, zweet, minuscule spetters frisdrank of wat het ook mag zijn. Waardoor ook hele aparte symptomen kunnen ontstaan zoals niet gedetecteerd worden door pc.
Een emmertje + 1L ketonatus alcohol. Een zo zacht mogelijke tandenborstel en schrobben maar kan in zulke gevallen wonderen doen

[ Voor 55% gewijzigd door osmosis op 23-06-2017 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
Koelpasta vervangen (het was inderdaad nogal hard geworden, en Sapphire bleek sowieso nogal slordig geweest te zijn met het toe te passen) en stof verwijderen werkte niet. De 9800 GT draaide wel stabiel dus heb die maar even gebruikt. Heb van ellende dus maar een Gigabyte 1050 Ti gekocht.
Pagina: 1