Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Navigatiesystemen locatie updates

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Zou iemand weten hoe/wanneer de locatiegegevens in de navigatiesystemen wordt ge-update.

Ik woon sinds kort in een appartementen complex waarvan de nummering is 51 met toevoeging B47.
De nummering van de appartementen loopt van B3 t/m B52. Er is bestaande bouw met nummer 51 HS t/m 51 IIII. Deze laatste staan keurig in de navigatiesystemen.

De locatie van ons appartementen complex is ongeveer 600 meter verder gelegen. Tussen de bestaande bouw en ons complex ligt nog 51 B2 en 51 B3. Dat is laagbouw en staat ook nog niet in de systemen.

Probleem is dus uiteraard dat bezorgers en ander logistieke vervoerders intikken 51 en dan altijd verkeerd staan. Probeer dan ook altijd aan te geven dat ze een ander adres moeten intikken, in dit geval 38, wat recht tegenover ons complex ligt. Dan vind men het meestal wel. Maar dat lukt niet altijd en is dus verwarrend en vervelend.

Ik vroeg mij dus af hoe deze nog niet aanwezige locaties in de navigatiesystemen wordt opgevoerd en wie daar voor verantwoordelijk is. Ik weet dat er een BAG bestaat, Basis Administratie Gebouwen en dat het mogelijk zou moeten zijn vandaar uit de informatie te halen?!

Als iemand hier zijn licht over zou kunnen laten schijnen of nog beter weet hoe dit werkt, dan lees ik dat graag.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verschillende fabrikanten nemen navigatie-gegevens af bij dezelfde partij. Deze partij rijdt eens per kwartaal of per jaar een bepaalde wijk in om updates te verzamelen over de wegligging, mogelijk sommige nieuwe gebouwen, etc. Net zoals een Google Streetview die ook huisnummers scant etc.

Desondanks kan ik me voorstellen dat jouw huisnummer, zeker met allerlei toevoegingen, slecht door een geautomatiseerd systeem te herkennen/verwerken is. Zoals je zelf aangeeft; door ingave van een heel ander huisnummer, weet bezoek gelukkig wel in de buurt te komen.

Ik denk, maar mogelijk dat je een TomTom of Garmin even kan bellen/mailen, dat het relatief onmogelijk is om elk huisnummer, subnummer, toevoeging etc. helemaal correct te krijgen. Zeker als dat namelijk achter een centrale entree zou liggen of, achteraf, gesplitst zoals je een grote villa opkoopt, verbouwt tot meerdere kantoortjes en van de gemeente ineens 7A t/m 7G op je brievenbus mag plakken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Die laatste alinea klopt . Die nummers 51 B2-B3 en onze nummering ligt tussen bestaande bouw in. Nummer 53 staat wel in de systemen echter is van ons complex ook zo'n 200 meter verder gelegen. Het wachten is dus op het autootje wat langs komt. Echter zoals je zegt, zal lastig zijn om met deze complexe nummering dat goed in de systemen te krijgen. Daarom dacht ik dat men misschien de BAG zou gebruiken. Daar staat het in ieder geval wel goed in. Bedrijven zoals Ziggo en nutsbedrijven hebben de nummering in ieder geval wel in hun systemen staan. Maar daar zal wel geen exacte locatie aan gekoppeld zijn, maar is puur administratief.

Maar inderdaad, in de opmerkingen een alternatief nummer geven lost het in 9 van de 10 gevallen wel op.

Maar eens afwachten of bij de volgende grote kaartupdate van mij Garmin het er wel instaat.

Verwijderd

Topicstarter
Alsof men heeft mee gelezen. Laat er nu net zo'n auto door de straat rijden. Stond echter geen Navteq op

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/be/NAVTEQ_car.JPG/1280px-NAVTEQ_car.JPG

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
MAX3400 schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 08:36:
Verschillende fabrikanten nemen navigatie-gegevens af bij dezelfde partij. Deze partij rijdt eens per kwartaal of per jaar een bepaalde wijk in om updates te verzamelen over de wegligging, mogelijk sommige nieuwe gebouwen, etc. Net zoals een Google Streetview die ook huisnummers scant etc.

Desondanks kan ik me voorstellen dat jouw huisnummer, zeker met allerlei toevoegingen, slecht door een geautomatiseerd systeem te herkennen/verwerken is. Zoals je zelf aangeeft; door ingave van een heel ander huisnummer, weet bezoek gelukkig wel in de buurt te komen.

Ik denk, maar mogelijk dat je een TomTom of Garmin even kan bellen/mailen, dat het relatief onmogelijk is om elk huisnummer, subnummer, toevoeging etc. helemaal correct te krijgen. Zeker als dat namelijk achter een centrale entree zou liggen of, achteraf, gesplitst zoals je een grote villa opkoopt, verbouwt tot meerdere kantoortjes en van de gemeente ineens 7A t/m 7G op je brievenbus mag plakken.
Volgens mij halen ze die data gewoon bij t kadaster. Dan kun je soms lang wachten op een update

• MAX3400

MAX3400

sugarlee89 schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 10:58:
[...]

Volgens mij halen ze die data gewoon bij t kadaster. Dan kun je soms lang wachten op een update
Ik snap dat het Kadaster mogelijk wel kan aanleveren wat er nieuw gebouwd is en/of hoe hoog. Maar daarmee is de wegsituatie, nummering, StreetView etc. nog niet klaar.

Er zijn meerdere bedrijven in NL die middels auto's, vliegtuig en drones oppervlaktes en omgevingen in kaart brengen en deze data wordt "doorverkocht" aan bedrijven die deze data willen gebruiken voor zaken als navigatie.

Kan me toch niet voorstellen dat een Kadaster-tekening door iemand op kantoor met de hand wordt uitgetekend tot een navigatie-update ;)

Verwijderd

Topicstarter
[...]

Dat is waar ik aan refereerde de BAG. De Basis Adres Gegevens. Zoals MAX3400 aangeeft , daar is de specifieke lokale situatie niet meteen mee af. Dus lijkt het mij echt afwachten tot de auto'tjes langsgereden zijn en de data is verwerkt. Rest uiteraard hoe lang duurt dat.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Staat de locatie van je huisnummer op google maps wel goed ?
Geen idee of het zo is, maar kan me voorstellen dat de kaartenmakers tegenwoordig ook daaruit informatie halen.

Lekkere nummering trouwens, kan dat niet herzien worden ? (=navragen bij de gemeente).

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Verwijderd

Topicstarter
ZeRoC00L schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 13:15:
Staat de locatie van je huisnummer op google maps wel goed ?
Geen idee of het zo is, maar kan me voorstellen dat de kaartenmakers tegenwoordig ook daaruit informatie halen.

Lekkere nummering trouwens, kan dat niet herzien worden ? (=navragen bij de gemeente).
Denk dat de nummering wel zo moest 53 is/was al bestaande bouw voor dit appartementen complex werd gebouwd. Dus kan je alleen maar om het overzichtelijk te houden richting 51 B3 t/m 52 zoals het nu is.

Op Google maps is de locatie ook niet correct. Die geeft bij invoeren van 51 B47 [mijn appartement] de locatie van 51 aan. Dat zijn dus die 600 meter verderop gelegen woningen.. :)

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

MAX3400 schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 11:01:
[...]

Kan me toch niet voorstellen dat een Kadaster-tekening door iemand op kantoor met de hand wordt uitgetekend tot een navigatie-update ;)
Is nochtans niet veel werk. Ik weet niet hoe het daar zit, maar hier in België staan alle kadasterplannen mooi online met werkende huisnummers en huisomlijningen. Kan je op de meter nauwkeurig huisnummers zetten :)
Veel werk om het te exporteren is het niet ^^

Screentje van hier in het dorp.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LgeY6rM.png

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• MAX3400

MAX3400

@azz_kikr ik ken die kaarten wel van gemeentes; van die GIS-systemen die allerlei geografische data bijhouden. :)

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

@MAX3400

Lekker federaal dus alle gemeentes zitten erin. Als ze dat gewoon zouden koppelen -> werkende huisnummers ^^

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 11:40:
[...]

Op Google maps is de locatie ook niet correct. Die geeft bij invoeren van 51 B47 [mijn appartement] de locatie van 51 aan. Dat zijn dus die 600 meter verderop gelegen woningen.. :)
Kun je zelf aanpassen, moet je wel ingelogd zijn met een google account, en sommige wijzigingen worden handmatig gecontroleerd, dus kan even duren.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:11
Voor België geldt ook dat er een nieuwe wijk pas echt 'bestaat' als de eigendom overgaat van de verkavelaar naar het openbaar domein. Het moment waarop dat gebeurt is gekoppeld aan een bepaalde tijdsduur en een bepaald percentage aan bebouwde percelen - als één van die twee voorwaarden vervuld is gaat de eigendom over. In de gevallen die mij bekend zijn komt bvb. Google niet langs voordat dat gebeurd is.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 12:52:
[...]

Dat is waar ik aan refereerde de BAG. De Basis Adres Gegevens. Zoals MAX3400 aangeeft , daar is de specifieke lokale situatie niet meteen mee af. Dus lijkt het mij echt afwachten tot de auto'tjes langsgereden zijn en de data is verwerkt. Rest uiteraard hoe lang duurt dat.
Bijna goed de BAG staat voor Basisregistratie(s) Adressen en Gebouwen en is vrij op internet te zien: https://bagviewer.kadaste...etry.y=455000&zoomlevel=0

• uncle_sjohie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-10 09:38
[...]

De BAG, de Basisregistratie Adressen en Gebouwen wordt weliswaar beheerd door het kadaster, maar de bronhouders voor het adressen gedeelte, zijn de Nederlandse gemeenten. Zij moeten mutaties aanmelden bij de landelijke voorziening, welke dus beheerd wordt door het Kadaster. Zij moeten die mutatie na 1 werkdag gepubliceerd hebben in de landelijke voorziening, dus die doorlooptijd zal het struikelblok niet zijn.

Fabrikanten van kaartmateriaal vullen die dataset soms aan met commerciële datasets, maar dat verschilt nogal. Hún doorlooptijd is meestal 6 maanden, maar vanaf daar moet het nog naar hun klanten, de makers van de navigatiesystemen, die er ook nog een plasje over moeten doen.

Die camera auto's zijn overigens meestal van Cyclomedia, die rijden 1x per jaar alle openbare wegen, om er 3D foto's ala google streetview van te maken. Die worden oa gebruikt door gemeenten om te handhaven op llegale aanbouwen en dakkapellen, maar die zijn doorgaans niet openbaar te bekijken.

uncle_sjohie

• uncle_sjohie
MAX3400 schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 11:01:
[...]

Ik snap dat het Kadaster mogelijk wel kan aanleveren wat er nieuw gebouwd is en/of hoe hoog. Maar daarmee is de wegsituatie, nummering, StreetView etc. nog niet klaar.

Er zijn meerdere bedrijven in NL die middels auto's, vliegtuig en drones oppervlaktes en omgevingen in kaart brengen en deze data wordt "doorverkocht" aan bedrijven die deze data willen gebruiken voor zaken als navigatie.

Navigatiekaartmateriaal is helemaal niet gebaseerd op kadastraal kaartmateriaal. Reden is omdat kadastrale grenzen vaak niet matchen met topografische grenzen. Bekend voorbeeld zijn sloten, op een topografische kaart zie je 2 walkanten, met afhankelijk van het detailniveau taludlijntjes. De kadasterkaart zal op die plek 1 lijn tonen, want de perceelgrens ligt 9/10 keer in het midden van de sloot. :)

uncle_sjohie

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-11 10:23
uncle_sjohie schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:21:
[...]

De BAG, de Basisregistratie Adressen en Gebouwen wordt weliswaar beheerd door het kadaster, maar de bronhouders voor het adressen gedeelte, zijn de Nederlandse gemeenten. Zij moeten mutaties aanmelden bij de landelijke voorziening, welke dus beheerd wordt door het Kadaster. Zij moeten die mutatie na 1 werkdag gepubliceerd hebben in de landelijke voorziening, dus die doorlooptijd zal het struikelblok niet zijn.

Fabrikanten van kaartmateriaal vullen die dataset soms aan met commerciële datasets, maar dat verschilt nogal. Hún doorlooptijd is meestal 6 maanden, maar vanaf daar moet het nog naar hun klanten, de makers van de navigatiesystemen, die er ook nog een plasje over moeten doen.

Die camera auto's zijn overigens meestal van Cyclomedia, die rijden 1x per jaar alle openbare wegen, om er 3D foto's ala google streetview van te maken. Die worden oa gebruikt door gemeenten om te handhaven op llegale aanbouwen en dakkapellen, maar die zijn doorgaans niet openbaar te bekijken.
Cyclomedia is gewoon een dienst welke je af kan nemen. Toen ik nog in de infra sector werkte gebruikten we het ook om niet voor elke locatie eropuit te moeten met de auto.

• uncle_sjohie
Jurgen schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:29:
[...]

Cyclomedia is gewoon een dienst welke je af kan nemen. Toen ik nog in de infra sector werkte gebruikten we het ook om niet voor elke locatie eropuit te moeten met de auto.
Gewoon voor een bedrijf misschien, maar niet voor een particulieren. ;)

uncle_sjohie

Pagina: 1