Toon posts:

Nieuwe foto-printer A3+

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Anderhalf jaar geleden kocht ik een Epson EX A3 foto printer vanwege zijn mooie foto-prints (Mijn vriendin en ik zijn beiden fotograaf).
5 maanden geleden begon hij met het printen van rose strepen en nu is hij alleen nog maar bruikbaar als rose behangpapier-printer.

Epson gebeld en alles geprobeerd; waarschijnlijk moet er een nieuwe kleurenkop in van een paar honderd gulden en dat ben ik echt niet van plan.
Ook vind ik het inkt verbruik erg hoog in vergelijking met zijn opvolger (Epson 1270 A3+), in die anderhalf jaar hebben we voor zo'n f2500,- aan inkt gekocht.

Ons budget is zo'n f1500,- en mijn vraag is of er een goed alternatief is voor Epson.
Ik betaal ook liever wat meer voor een zuinigere printer, zie boven.

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

In plaats van gebruik te maken van inkttanks kunnen EPSON printers worden omgebouwd voor het gebruik van inkttanks.

Zelf heb ik een EPSON Stylus 760. Bij het ombouwen van de printer werden de inktcardridges vervangen door cartridges waar enkele slangen uit komen. Deze slangen staan in verbinding met een externe inkttank van 480ml.

Sinds deze ingreep zijn de kosten van het inktverbruik enorm gedaald. Daarnaast is de inkt van een (nog) hogere kwaliteit als de originele inkt van EPSON en heeft de printer zelden last van verstopte koppen (systeem is immer luchtdicht).

Het BIG-INK systeem is leverbaar voor de meeste EPSON modellen en tegenwoordig zelfs ook voor andere merken. De aanschaf is in mijn ogen zeker de moeite waard als je veel print.

Verwijderd

Topicstarter
Klinkt interessant maar ik heb nog wel een paar vraagjes:

480ml zegt me niet zoveel omdat ze de inhoud van de cartridges niet vermelden, zo slim zijn ze wel...
Als je het vergelijkt met losse cartridges, hoeveel gaan er dan uit zo'n tankje en wat is de prijs van het tankje?
Kan je de verschillende kleuren en zwart apart vervangen of moet je gelijk een nieuwe inkt-tank kopen?
Wat kost het ombouwen en wie doet dit; Epson?

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Het ombouwen van de printers wordt uiteraard NIET door EPSON ondersteund. (Een printerfabrikant haalt zijn winst immers voornalelijk uit de verkkop van accessoires zoals inkt, niet uit de printer zelf.)

Het BIG-INK systeem voor de EPSON EX kost DM 179,- (inclusief véél inkt) en moet je zelf inbouwen. Waarschijnlijk gaat dit op dezelfde manier als bij de EPSON 760 en is het een eenvoudig karweitje van een minuut of 20. Ook heb ik ooit in een van hun folders iets gelezen over het overnemen van de garanie van EPSON en het door COMPEDO laten ombouwen van de printer. De folders heb ik helaas neit meer thuis liggen. Voor meer informatie moet je even op hun website kijken.

Elke kleur krijgt zijn eigen tank, waardoor je de kleuren afzonderlijk kan vervangen. Eigenlijk zijn het geen tanks, maar zakken inkt die in een sevige behuizing zijn verplaatst. Doordat de inkt in de printkop op raakt wordt er automatisch nieuwe inkt uit de zakken de printkop ingezogen, waardoor er geen electrische pompjes nodig zijn. Dit systeem heeft tevens als voordeel dat er geen lucht in de printkop kan komen en de kop zelden hoeft te worden schoongemaakt (heb de printer zelfs een uren en uren laten printen en zo'n 1600 afdrukken geproduceerd zonder in te hoeven grijpen!).

In diverse reviews op internet wordt beweerd dat de kwaliteit van de inkt zelfs beter is als die van EPSON.

Voor mij is dit alles rede genoeg om alleen nog maar EPSON te gebruiken.