Dode vissen in vijver

Pagina: 1
Acties:

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:24
Goedenavond,
wij hebben een vijver in onze tuin van ca. 1600 liter (zie foto).
Afgelopen 2 weken zijn al onze (goud)-vissen dood gegaan.
We hebben allereerst een zuurstofpomp geplaatst welke het probleem niet opgelost heeft (1 week gedraaid).
Tevens een tester gedaan waar niet heel veel uitkwam (iets te hoge carbonaat en iets te hoge PR-waarde).
Ik heb de vijver nu voor 75% laag laten leeglopen + weer gevuld.

Kan dit een oplossing bieden of wat kan het probleem anders zijn?

Iemand tips?

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/1zdsos1.jpg

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Lastig te zien maar krijgt de vijver niet teveel zon? Een goudvis overleeft maximaal 22 graden Celsius en ik kan me voorstellen dat jouw vijver niet 3 meter diep is waardoor de vissen niet kunnen "schuilen" voor hogere oppervlakte-temperaturen.

/edit: ik zie jouw plaatje niet direct dus bij deze even een mirror op mijn foto-album:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RyEC042PLu4y5CBgCFo43pT9/full.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door MAX3400 op 22-06-2017 19:55 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• pitchdown
MAX3400 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 19:53:
Lastig te zien maar krijgt de vijver niet teveel zon? Een goudvis overleeft maximaal 22 graden Celsius en ik kan me voorstellen dat jouw vijver niet 3 meter diep is waardoor de vissen niet kunnen "schuilen" voor hogere oppervlakte-temperaturen.
Vijver is inderdaad een cm. of 80 diep.
Dit gaat overigens al vele jaren goed.
Het is natuurlijk wel warm laatste weken, maar dat is het wel vaker toch?
Ook nieuwe vissen welke we erin hebben gedaan waren binnen 1 / 2 dagen dood.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:01

Onbekend

...

Ik kan het niet goed zien, maar er liggen weinig tot geen dode bladeren op de bodem? Anders is het water misschien verzuurt.

En met wat voor water heb je de vijver weer gevuld?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05:17

Bad Brains

<(0.o)>

Koop bij de kwantum of action een zonnedoek en span die erover heen?
Warmte en het niet kunnen afkoelen lijkt idd de boosdoener.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Verwijderd

Is het stilstaand water? Of heb je iets van een pomp met filter ofzo? Kan het namelijk niet goed zien op je foto.
Maar als het stilstaand water is dan heb je misschien door het warme weer een bacterie in je water, denk aan botulisme of iets in die richting.

• pitchdown
Verwijderd schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 19:58:
Is het stilstaand water? Of heb je iets van een pomp met filter ofzo? Kan het namelijk niet goed zien op je foto.
Maar als het stilstaand water is dan heb je misschien door het warme weer een bacterie in je water, denk aan botulisme of iets in die richting.
Ik heb een kleine filterpomp erin zitten + dus sinds vorige week een zuurstof pomp met 2 zuurstof-stenen.

• pitchdown
Onbekend schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 19:58:
Ik kan het niet goed zien, maar er liggen weinig tot geen dode bladeren op de bodem? Anders is het water misschien verzuurt.

En met wat voor water heb je de vijver weer gevuld?
Nu wordt vijver gevuld met kraanwater.

• pitchdown
Bad Brains schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 19:58:
Koop bij de kwantum of action een zonnedoek en span die erover heen?
Warmte en het niet kunnen afkoelen lijkt idd de boosdoener.
Is dat regulier bij een kleine vijver in NL?
Ik heb dit nl. afgelopen jaren nooit gedaan, tevens geen problemen gehad.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

pitchdown schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 20:01:
[...]

Is dat regulier bij een kleine vijver in NL?
Ik heb dit nl. afgelopen jaren nooit gedaan, tevens geen problemen gehad.
No offense maar je bent niet nieuw op GoT; kan je gewoon je vorige posts editen ipv er 3 of 4 achter elkaar neer te gooien?

On-topic; dat er vroeger geen problemen waren en nu wel, weet jij als geen ander wat er wel/niet veranderd is aan de omgeving. Ik zeg warmte, anderen zeggen bacterie/virus; dat wordt dus meten=weten. Begin eerst eens met 100% schone vijver dus leeghalen, schoonmaken, vullen met kraan- of slootwater, vissie erin...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Hoeveel pompt je pompje per uur?
Voor een goeie circulatie mag je vijver toch wel minsten 1x per uur helemaal rondgepompt worden.

Ik heb zelf nog een heel klein vijvertje, 300 liter, dat wordt 5x per uur rond gepompt. Nooit problemen met dode vissen en kraakhelder water.

Zuurstof pomp is niet nodig, je hebt planten in je vijver die voor zuurstof zorgen.
Die bruisstenen kunnen handig zijn in de winter om een wak te houden in het water.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2017 20:12 ]

• pitchdown
MAX3400 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 20:04:
[...]

No offense maar je bent niet nieuw op GoT; kan je gewoon je vorige posts editen ipv er 3 of 4 achter elkaar neer te gooien?

On-topic; dat er vroeger geen problemen waren en nu wel, weet jij als geen ander wat er wel/niet veranderd is aan de omgeving. Ik zeg warmte, anderen zeggen bacterie/virus; dat wordt dus meten=weten. Begin eerst eens met 100% schone vijver dus leeghalen, schoonmaken, vullen met kraan- of slootwater, vissie erin...
Dat lijkt inderdaad waar ik nu mee bezig ben.
Tot op heden niet 100% leeggehaald omdat anders het bacterie-landschap (goede bacteriën) verstoort zou worden.

• RetroMan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-12-2025
Bijna exact 4 jaar nadat dit topic voor het laatst werd geupdate heb ik exact hetzelfde probleem. De vijver ligt er 15 jaar, 14 jaar probleemloos gedraaid. Sinds 2 weken dagelijks lijken in de vijver. Al een deel van het water vervangen, maar de sterfte gaat door. Betreft een vijver met ca. 12 m3 inhoud, groot filter incl. UV-C met nieuwe lamp, met tot voor kort 5 windes en een schooltje (ca. 50) goudvissen. Alle windes zijn al dood, nu gaan de goudvissen er aan. Ik vind het in- en in zielig, ooit begonnen met 6 goudvisjes voor 5,- bij de Boerenbond en daar is een hele familie uitgekomen. De meesten van de 6 oudjes leefden tot voor kort nog. Wie heeft de gouden tip?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het eerste wat je gedaan hebt is neem ik aan het water doorgemeten?

pH? NH3? NH4?

Kan een bacterie zijn -> met een dode vis naar de winkel en onder een microscoop laten kijken.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• RetroMan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-12-2025
Glashelder schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:06:
Het eerste wat je gedaan hebt is neem ik aan het water doorgemeten?

pH? NH3? NH4?

Kan een bacterie zijn -> met een dode vis naar de winkel en onder een microscoop laten kijken.
Nee, nog niet gedaan aangezien het zo lang probleemloos goed is gegaan. Ik ga je raad opvolgen!
Pagina: 1