3G/4G modem/ontvanger/antenne combi

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forage
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hallo,

Na al even aan het zoeken te zijn geweest ben ik nog niet tegen gekomen wat ik zoek of wat daadwerkelijk al beschikbaar is. Gezien het beestje ook onder verschillende labels verschijnt wordt de zoektocht mij niet makkelijker gemaakt.

Ik ben in het bezit van een router, hier wil ik een 4G modem/ontvanger aanhangen om internet te kunnen hebben (geen glasvezel noch ADSL beschikbaar). Het is noodzakelijk dat op z'n minst de antenne buiten komt te hangen.
In eerste instantie had ik de MikroTik SXT LTE in gedachten. Een goede antenne met modem in 1, alleen een netwerkkabel naar buiten en de stroomvoorziening geschied via dezelfde kabel (PoE). Top, ware het niet dat deze geen 3G fall-back heeft.

Wel heeft hetzelfde bedrijf de wAP LTE aangekondigd. Kleiner kastje, 3G en 4G ondersteuning en wederom weer vrolijk 1 simpele netwerkkabel naar buiten. De antenne mag dan minder krachtig zijn, wanneer niet voldoende kan er nog een externe aangehangen worden. Top, ware het niet dat het tot nog toe nog steeds onduidelijk is wanneer het apparaat daadwerkelijk aangeschaft kan worden.

Aangezien een antennekabel ook zo veel mogelijk in lengte beperkt moet worden ben ik eigenlijk opzoek naar een soortgelijk alternatief als boven vermelde twee producten. Met een netwerkkabel hoef ik mij minder druk te maken over de lengte alsmede storingsinvloeden. Ik kom het alleen maar niet tegen.

Uiteindelijk zou ik nog voor een losse mini-PCI-Express kaart kunnen gaan en deze vervolgens in een adapter kunnen steken, maar het enige wat ik gevonden heb is een adapter naar USB. Ook hier ben ik wat minder blij mee omdat de lengte van een USB kabel ook weer relatief beperkt is.

Zijn jullie op de hoogte van het bestaan van een mini-PCI-Express naar LAN adapter?

Voor de standaard consument is er wel een batterij aan 4G modems, maar deze zijn er voornamelijk op gericht een WiFi hotspot te creëren in een gebied waar al een goede ontvangst binnen is. Ik wil alleen niet een al fragiele verbinding via WiFi door het huis heen hebben, verschillende apparaten op verschillende plekken door het huis verspreid hebben, en wederom niet een lange antenne kabel nodig hebben.

Wat denken jullie? Weten jullie nog van alternatieve constructies of soortgelijke producten van andere fabrikanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:31

aawe mwan

Wat ook leuk is:

AVM heeft dit soort apparaten (bijvoorbeeld de FRITZ!Box 6820 LTE, weet alleen niet of je een externe antenne kunt aansluiten) en je zou natuurlijk ook op je huidige router een GL-Inet mini-router kunnen aansluiten in combinatie met een 4G USB dongel met de door jou gewenste ontvangstmogelijkheden.

Er is wel ergens een topic op Tweakers waarin veel routers „voor thuis” genoemd worden, die je met een dongel geschikt kunt maken voor 2G, 3G en/of 4G, bijvoorbeeld elke redelijk moderne FRITZ!Box.

[ Voor 9% gewijzigd door aawe mwan op 22-06-2017 19:20 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

je denkt te complex. deel het op in 3 delen. verbinding (deel A en deel B ) en verspreiding (C)

A ) Hoe is de 3g/4g verbinding met je mobieltje ?
Als dit goed genoeg is, dan is je 3g/4g oplossing net zo goed, een externe antenne zal "marginaal" je ontvangst verbeteren .. (+??db verbetering) als je het waterdicht in een behuizing stopt is externe antenne oplossing wel handig.

B ) je modem zet het signaal niet om naar een "bruikbaar iets rond het huis" hiervoor heb je een router nodig die het signaal omzet naar bv "utp" of wifi.
In Mifi routers is dit vaak voor je gedaan.
Maar een USB 3g/4g modem + een rasberrypi knutselproject (zelf gedaan) is niet al te moeilijk handleidingen zat op internet.

C ) met 1 mobieltje in wifi hotspot modus en een ander in internet via wifi .. + de ssider app kan je een beetje meten hoe je ontvangst is tussen de door 1 van de 2 te verplaatsen en meten....
Nu weet je hoe goed je ontvangst is in en rond het huis .. en hoeveel Access Points je nodig hebt ... (er is alles in 1 oplossing zie youtube --> hardware info --> wireless network review van deze en afgelopen maand .. (dit jaar in ieder geval) er zijn er 3 gerevieuwd..

als je A,B en C met elkaar koppelt al dan niet met netwerk kabels .. ben je helemaal klaar :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forage
  • Niet online
Dank voor de suggesties zover.

Een antenne buiten is een noodzaak. Het betreft een oud huis in Frankrijk, denk dikke muren en heuvels. Binnen heb ik 0,0 ontvangst vanwege de leeftijd en omgeving (en daarmee de bouw en het materiaal) van het huis. Zelfs gewoon bellen is binnen al een uitdaging. Buiten kan ik een goede ontvangst alleen vanaf het dak garanderen.

Een goede router voor binnen heb ik al, hierop zullen op z'n minst 2 access points op aangesloten worden om een redelijke WiFi dekking in en rond het huis te kunnen hebben.

Goed punt, een RPi met dongle in een waterdichte behuizing kan een tijdelijke oplossing bieden, mits ik de stroomvoorziening kan realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:28
Waarom wil je perse een 4g/3g router? Als de 4g dekking goed is dan zou een 4g router volstaan.

Zou persoonlijk niet gaan klooien met dongels/rpi maar een oplossing als de mikrotik die je voorstelde.

Of een reguliere mifi router met knappe (richt) antenne:
https://m.mobielverbinden.nl/4g-outdoor-antennes/cid=3518

Een simpele antenne kan al flink winst opleveren :) YouTube: Huawei 11dBi Antenna Signal Booster Test

[ Voor 41% gewijzigd door laurens0619 op 22-06-2017 22:59 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:24
Kom je in aanmerking voor het 4G abbo van Bouygues? Daar zit een router bij waar externe antenne op kan. 30/maand fup 200GB.

Alternatief is Free simkaart met 50GB of onbeperkt gekoppeld aan iemand met Free adsl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forage
  • Niet online
laurens0619 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 22:49:
Waarom wil je perse een 4g/3g router? Als de 4g dekking goed is dan zou een 4g router volstaan.

...

Of een reguliere mifi router met knappe (richt) antenne:
https://m.mobielverbinden.nl/4g-outdoor-antennes/cid=3518
Ik heb twijfels bij de stabiliteit van 4G. Ik weet dat er een dekking is, maar de mate... 3G werkt er sowieso.

Dank voor de website. Deze had ik nog niet gevonden en is zeker handig wanneer ik uiteindelijk wel voor een externe antenne moet gaan :-)
RadioAir schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 22:57:
Kom je in aanmerking voor het 4G abbo van Bouygues? Daar zit een router bij waar externe antenne op kan. 30/maand fup 200GB.

Alternatief is Free simkaart met 50GB of onbeperkt gekoppeld aan iemand met Free adsl.
Bouygues heeft helaas totaal geen 4G dekking in dat gebied, alleen 3G, anders zou dit abonnement erg interessant geweest zijn. De extra snelheid en lagere latency die 4G biedt maakt het werken met een mobiele verbinding alleen wel minder frustrerend. Dan de download hoeveelheid maar wat meer in de gaten houden. Desnoods een tweede abonnement.

Alle andere providers gaan maar tot max 100GB (incl. Free) wanneer je geen extra diensten afneemt. Iemand anders vinden die elders wel die extra diensten reeds afneemt maar nog niet van mobiel gebruik maakt is wel een goede tip waar ik naar zal kijken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:31

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Forage schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 09:32:
[...]
Ik heb twijfels bij de stabiliteit van 4G. Ik weet dat er een dekking is, maar de mate... 3G werkt er sowieso.
[...]
Misschien loont het de moeite om uit te zoeken welke frequentiebanden je provider en je apparaten ondersteunen.

Ik heb bijvoorbeeld met een oude Samsung Gio telefoon een goede 3G ontvangst, terwijl met nieuwere dongels en MiFi's de 3G ontvangst vaak te slecht is om te gebruiken. Dat komt omdat deze apparaten vast ingesteld staan op 900 MHz voor 2G en 2100 MHz voor 3G, terwijl de Nederlandse providers tegenwoordig vaak 3G op 900 MHz zetten.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:24
Voor Frankrijk:

Dual Cartier 3G: 2100MHz
3G+ extended coverage: 900MHz

4G:
SFR/Orange/Bouygues: 800+1800MHz, ook landelijk
Free: 2600MHz

Vaak door Band Steering word je naar de hogere frequenties geduwd. Op Android is hier wel een en ander in te sturen ook.

[ Voor 29% gewijzigd door RadioAir op 23-06-2017 20:27 ]

Pagina: 1