Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WollenTrui
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-11-2022
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-09 12:48
De reden dat als student wilt ingeschreven blijven staan is omdat je dan nog kan lenen via DUO? Anders lijkt me het jammer geld om naar de onderwijsinstelling te schuiven waar je geen gebruik van maakt. Je kunt toch op dezelfde manier bij een bedrijf aankloppen voor een werkervaringsplek? Of verwacht je dat je dat niet gaat lukken zonder bemiddeling van school?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WollenTrui
Tuttel schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 17:24:
De reden dat als student wilt ingeschreven blijven staan is omdat je dan nog kan lenen via DUO?...
Ik heb de link even niet bij de hand maar ik meen me te herinneren dat je geen stage mag lopen zonder inschrijving bij een onderwijsinstituut.

Over een werkervaringsplek heb ik niet zoveel gehoord? Bedoel je een traineeschap?

[ Voor 10% gewijzigd door WollenTrui op 22-06-2017 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-09 12:48
Ah wacht, gaat bij mij even een lampje branden. Kan me voorstellen dat je inderdaad niet op de "normale" manier tegen een vergoeding onder het minimumloon/zonder aan de slag bij een werkgever. Lijkt me inderdaad dat je voor die constructie inderdaad wel bij een onderwijsinstelling ingeschreven moet staan of dat er andere voorwaarden aan vast zitten. Dat zal vast wel ergens te vinden zijn.
WollenTrui schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 17:29:
[...]

Over een werkervaringsplek heb ik niet zoveel gehoord? Bedoel je een traineeschap?
Geen idee of het binnen de IT gebruikelijk is, maar er zijn bedrijven die bijvoorbeeld wel gewoon "studenten" aannemen voor een relatief laag salaris wat ze in de regel werkstudenten worden genoemd. Is voor het bedrijf een mooie pool voor latere doorstroom als ze afstuderen.

Ik kan me voorstellen dat als je met een goed verhaal naar een bedrijf toe gaat, je je situatie en motivatie uitlegt, er genoeg welwillend zijn om je voor een relatief laag salaris werkervaring daar te laten op doen. Je hebt immers zelf al een diploma.

Daarom denk ik dat je misschien jezelf juist te kort doet, je bent straks afgestudeerd en hebt een diploma als bewijs dat je een bepaalde kennis en kunde hebt. Natuurlijk is een gaaf portfolio mooi om direct voor een top baan met dito salaris te gaan, maar allicht kun je ook gewoon met een relatief blank cv ergens als junior aan de slag voor een (iets onder) marktconform salaris.

[ Voor 69% gewijzigd door Tuttel op 22-06-2017 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Hmmm, in de GGZ is het doodnormaal om afgestudeerde WO'ers een 'werkervaringsplek' (lees: uitknijp-positie) aan te bieden waar ze volledige verantwoordelijkheid dragen en 0 euro betaald krijgen (ook geen reiskosten) puur om ervaring op te mogen doen. Dus volgens mij hoef je niet ingeschreven te staan.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WollenTrui
De GGZ en gezondheidszorg in het algemeen lijkt mij sowieso een arbeidsmarkt waar ze op een afwijkende manier met starters omgaan (denk bijvoorbeeld aan ziekenhuis interns).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WollenTrui
Tuttel schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 17:32:
Ah wacht, gaat bij mij even een lampje branden. Kan me voorstellen dat je inderdaad niet op de "normale" manier tegen een vergoeding onder het minimumloon/zonder aan de slag bij een werkgever. Lijkt me inderdaad dat je voor die constructie inderdaad wel bij een onderwijsinstelling ingeschreven moet staan of dat er andere voorwaarden aan vast zitten. Dat zal vast wel ergens te vinden zijn.

[...]

Geen idee of het binnen de IT gebruikelijk is, maar er zijn bedrijven die bijvoorbeeld wel gewoon "studenten" aannemen voor een relatief laag salaris wat ze in de regel werkstudenten worden genoemd. ...
Misschien dat de subreddit r/cscareerquestions een te bleek beeld schetst, maar daarom zoek ik ook naar bevestiging van mijn kennen en kunnen.

Op het WO heb ik zelf vooral theorie meegekregen, niets mis mee maar dan ben ik toch geïnteresseerd wat er van een Junior verwacht wordt qua technisch toepasbare kennis. Dan kan ik misschien ergens on-the-job leren en een inzicht krijgen hoe de banenmarkt eruit ziet.

[ Voor 13% gewijzigd door WollenTrui op 22-06-2017 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marialice
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-12-2023

Marialice

beetje gek en is er trots op

De vooruitzichten voor afgestudeerde ict-ers zijn goed, ga gewoon voor een "echte" baan zou ik zeggen. Bedrijven weten dat je nog geen ervaring hebt als je net van school afkomt, iedereen moet ergens een keer beginnen.
Begin evt veilig bij een detacheerder met een goed opleidingstraject, even wat certificaten halen en ervaring opdoen, en dan kun je over een jaar of 2-3 gaan hoppen.

"I can't explain myself, Sir," said Alice, "'cause I'm not myself, you see."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jealgu
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:00
Bij de grote detacheerder waar ik heb gewerkt had eena groot deel van de java trainees uberhaupt geen it studie gedaan. Met een Msc. kom je echt wel ergens binnen voor een programmeer traineeship.
Als je, je op het vinden van een baan wil voprbereiden ga dan assessment oefeningen en sollicitatiegesprekken oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik zie voor een afgestudeerde WO IT'er echt geen reden waarom hij ipv een fatsoenlijk betaalde baan hij zou kiezen voor onder minimum loon betaald te krijgen en nog eens collegegeld betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:15
Dit is echt je reinste onzin. Je moet gewoon zsm afstuderen en aan het werk gaan als junior.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Gewoon afstuderen en daarna lekker aan de slag. Met WO informatica liggen de banen voor het oprapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:53
In mijn omgeving heeft niemand een probleem gehad om een baan te vinden noch om op het gevraagde niveau te werk te gaan, direct na het behalen van een Master degree. Ik zou zeggen; gewoon eerst afstuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:29
In de richting development, eigenlijk IT in het algemeen, kom je altijd aan de bak met een HBO of hoger. Dus ik zie geen enkele reden om een half jaar te verspillen aan een werkervaringstage. Dat halve jaar kan je ook gewoon normaal betaald traineeship doen of gewoon ergens in een normale baan beginnen.

*knip werving*

[ Voor 20% gewijzigd door Rukapul op 22-06-2017 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:40
Ramon schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 20:36:
Dit is echt je reinste onzin. Je moet gewoon zsm afstuderen en aan het werk gaan als junior.
Dit dus.

Je loopt anders een groot risico dat je dat afstuderen nooit meer gaat afmaken. Lijkt me nogal jammer, met nog een goed half jaar te gaan voor de eindstreep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WollenTrui
Wilke schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 10:06:
[...]

Dit dus.

Je loopt anders een groot risico dat je dat afstuderen nooit meer gaat afmaken. Lijkt me nogal jammer, met nog een goed half jaar te gaan voor de eindstreep.
Nou ja, afstuderen zal ik sowieso wel doen. Dan bedank ik jullie allemaal hierboven voor je reactie.

Uiteindelijk twijfel ik zelf nog een beetje, een gemiddelde greep naar junior vacatures geeft al gauw vereisten terug zoals 1-3 jaar werkervaring, kennis van frameworks x,y,z. Het zou natuurlijk fijn zijn als dit uiteindelijk nervositeit is en dat ik nu al prima op de markt pas.

Daarom leek een werkstage ook een van de betere opties om met iets meer garanties op de markt te komen omdat ik dan een beter beeld krijg waar ik op dit moment sta. Ik heb nog een paar maanden om de beslissing te maken, dus ik blijf er ondertussen gewoon naar kijken (misschien als trainee aan de slag). Hartelijk dank.

[ Voor 3% gewijzigd door WollenTrui op 23-06-2017 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Focus je op starterfuncties. Bijvoorbeeld via Young Professional programma's bij de grote detacheerders. Een functie die 1-3 jaar ervaring vraagt doet dat expliciet om net afgestudeerden uit te sluiten.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeli
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:17
Ik zou eens een linkedin profiel aanmaken en aan geven dat je opzoek bent naar een baan. Dan zie je vanzelf hoe goed je nu al in de markt past. :)

Niet dat je per se op alle recruiters moet in gaan, maar het geeft wel aan dat er genoeg is om uit te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:12
Wat belet je om gewoon wat projecten voor jezelf te doen in een aantal talen en die op je GitHub te zetten. Dit is de beste manier om bv een test te omzeilen omdat je dan al je kennis en kunde kan aantonen. Ik zou ook zsm afstuderen en ga voor jezelf aan de gang. Als je uit jezelf al niet met programmeren kan beginnen omdat je niet weet hoe je aan kennis kan komen, dan is dat gedeelte van IT niet weg gelegd voor je. Het valt of staat bij je eigen onderzoeksdrang.

men vraagt altijd 1-3 ervaring. Omdat men er vanuit gaat dat jij dit in je vrije tijd doet. Als jij dit niet in je vrije tijd doet heb je blijkbaar niet genoeg interesse om dit vol te houden voor langere termijn. Tegenwoordig kan je alles leren via internet, stackoverflow etc etc you name it. Je moet gewoon beginnen. Ja je zult fouten maken, maar dat hoort er bij. Niemand schrijft meteen een perfect Test Driven project met de correcte architectuur met alle conventies. Juist als je dit soort dingen in GitHub upload kan men ook zien snel jij je ontwikkelt. Dit spreekt namelijk veel meer in je voordeel dan bv X aantal jaar bij bedrijf Y. Plaats bij je cv bv ook een link naar je stackoverflow account, zodoende kan men ook zien hoe jij op bepaalde zaken vragen stelt. Zijn dit vragen als los het op voor mij, of laat je al zien dat je zoveel mogelijk zelf uitgezocht hebt.

Programmeren is niet een vak waar een papiertje oid een hoge waarde heeft, maar juist wat je portfolio is. Waarom je bepaalde keuzes voor een framework gemaakt heb, waarom je bepaalde zaken wel of niet gedaan hebt. Het is echt geen rocket science hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Grote IT bedrijven als Capgemini bieden ook stageplekken, er lopen er hier aardig wat rond op het moment. Doen veel op het gebied van innovatie in de IT, maar op alle afdelingen zijn er waarschijnlijk wel een aantal. Heb je een goeie motivatie dan kom je al snel in aanmerking. Met kans op een fultime baan na je studie uiteraard. Daarin is Cap zeker niet uniek, andere IT detacheerders zullen ook in de studentenvijver vissen. Kijk eens rond bij de bedrijven, welke je wat lijkt en welke niet. Wie weet zit er wat tussen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WollenTrui
muffstuff schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 13:35:
Wat belet je om gewoon wat projecten voor jezelf te doen in een aantal talen en die op je GitHub te zetten.
...
Voor een groot deel mee eens. Mijn huidige kwestie is niet zozeer dingen (frameworks) aanleren maar de planning en in welke omgeving ik dat wil doen. Voor nu is mijn prioriteit natuurlijk het afmaken van mijn thesis. Echter wil ik een nauwe aansluiting (persoonlijke situatie) tussen afstuderen en aan de slag gaan en dat was dus mijn originele ingeving om te vragen naar advies over mijn planning om het binnen een stageomgeving te doen zodat ik ook direct mezelf kan meten tegen de verwachtingen van developers.

[ Voor 5% gewijzigd door WollenTrui op 23-06-2017 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
WollenTrui schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 11:17:
[...]

Nou ja, afstuderen zal ik sowieso wel doen. Dan bedank ik jullie allemaal hierboven voor je reactie.

Uiteindelijk twijfel ik zelf nog een beetje, een gemiddelde greep naar junior vacatures geeft al gauw vereisten terug zoals 1-3 jaar werkervaring, kennis van frameworks x,y,z. Het zou natuurlijk fijn zijn als dit uiteindelijk nervositeit is en dat ik nu al prima op de markt pas.
Hoewel het zeker lastig is in het begin (vond ik iig), moet je bij sollicitaties compleet vergeten dat je aan alle eisen voldoet. Als je aan de helft voldoet, al dan niet met wat afronden, dan kan je erop solliciteren.

Uiteraard moet je niet gaan solliciteren op CTO functie bij een multinational. Maar vacature teksten zijn vooral wishfull thinking van de werkgevers.
muffstuff schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 13:35:
men vraagt altijd 1-3 ervaring. Omdat men er vanuit gaat dat jij dit in je vrije tijd doet. Als jij dit niet in je vrije tijd doet heb je blijkbaar niet genoeg interesse om dit vol te houden voor langere termijn. Tegenwoordig kan je alles leren via internet, stackoverflow etc etc you name it.
Sowieso is het idee dat je alles in de IT kan leren door maar wat te browsen en een online cursus te volgen niet juist. Nu hebben we het voordeel dat TS wel een echte IT opleiding heeft gedaan, en dat papiertje heeft wel degelijk wat toe te voegen.

En als niet IT'er heb ik niet het overzicht of werkgevers er echt vanuit gaan dat je in je vrije tijd effectief jarenlange werkervaring heb door je hobby'en. Wat ik wel weet is dat het echt onzin is dat als je het niet doet je blijkbaar niet de interesse hebt om het vol te houden voor langere termijn. Wat sowieso al niks uitmaakt als de gemiddelde werknemer toch niet zijn hele leven bij die baas blijft.
Maar ik ben zelf een ander type ingenieur. Licenties voor onze software alleen al kost tienduizenden per jaar, om het nog niet te hebben over de kosten om iets fysiek te laten maken op basis van het ontwerp. Oftewel ik kan je garanderen dat zowel ik, als mijn collega's, absoluut niet thuis gaan hobby'en op ons vakgebied. En toch houden we het wel vol op langere termijn. Misschien juist ook wel dankzij dat we in onze vrije tijd gewoon wat anders doen.
Pagina: 1