Verkoop van woning loopt niet soepel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• virtualite
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-12 21:31
Beste mede tweakers,

Ik loop met een probleem en hoop zoveel mogelijk advies hierover te ontvangen. Ik heb mijn huis verkocht onder voorbehoud van financiering. Echter, dit loopt niet geheel soepel.

Members only: volledige omschrijving
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hoe zouden jullie handelen in zo'n situatie?

[ Voor 3% gewijzigd door virtualite op 22-06-2017 16:11 ]

Alle reacties

Verwijderd

Persoonlijk zou ik het laten gaan, als je al 11 bezichtigingen hebt gehad zit er misschien ook wel iemand met interesse bij? en daar komt bij dat dit al de 3e keer is van uitstel.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2017 16:05 ]

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-12 13:17

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Wat ik niet kan opmaken uit je verhaal: Is het "voorlopig" koopcontract al getekend, en zo ja, wanneer?

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• virtualite
Sparhawk schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:05:
Wat ik niet kan opmaken uit je verhaal: Is het "voorlopig" koopcontract al getekend, en zo ja, wanneer?
Voorlopig koopcontract is 13-04-2017 getekend door beide partijen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:04
Met afspraak verzetten bedoelt de notaris vast de overdrachtsdatum. Uiteraard kan dat: elke datum voor de huidige datum :+

Als het gaat om de ontbindende voorwaarde dan zou de koper contact op hebben genomen met de makelaar of de verkoper zelf. Sowieso kun je je op dat vlak net zo goed nog een paar uur op de vlakte houden tot het voorbehoud formeel vannacht verlopen is.edit: nog een volle dag

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 22-06-2017 16:08 ]

• virtualite
Rukapul schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:07:
Met afspraak verzetten bedoelt de notaris vast de overdrachtsdatum. Uiteraard kan dat: elke datum voor de huidige datum :+

Als het gaat om de ontbindende voorwaarde dan zou de koper contact op hebben genomen met de makelaar of de verkoper zelf. Sowieso kun je je op dat vlak net zo goed nog een paar uur op de vlakte houden tot het voorbehoud formeel vannacht verlopen is.
Wat betreft met de notaris. De kopende partij heeft juist die dag een tolk ingehuurd. Diezelfde tolk zit in de afspraak daarna bij zijn broer die toevallig ook die dag de overdracht heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door virtualite op 22-06-2017 16:10 ]

• Sparhawk

Sparhawk

virtualite schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:07:
[...]

Voorlopig koopcontract is 13-04-2017 getekend door beide partijen.
Nou, dan weet je waar je aan toe bent. 23-06 om 24.00 uur vervalt ontbindende voorwaarde, en moeten ze jouw woning kopen. Kunnen/willen ze dat niet, dan kun je (afhankelijk van je verkoopcontract) tot 10% boeterente eisen. Lijkt me snel verdiend.

Nu zul je zelf een keuze moeten maken wat je wil, 10% geld (maar als je pech hebt, moet je hiervoor naar de rechter), en je huis weer in de verkoop brengen of alsnog de koop door laten gaan....

Realiseer je wel, dat je morgenavond om 24.00 uur wel een sterkere positie hebt dan vandaag.

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:17
Dit is toch bij uitstek een situatie waarin je advies vraagt aan je makelaar? Wat was zijn advies?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-12 10:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Sparhawk schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:11:
[...]
Nu zul je zelf een keuze moeten maken wat je wil, 10% geld (maar als je pech hebt, moet je hiervoor naar de rechter), en je huis weer in de verkoop brengen of alsnog de koop door laten gaan....
Maar ja, hoe is de markt volgende maand dan? 10% "boete" vangen is mooi maar ondertussen zit je wel met 2 huizen. Ik zou de boete meteen aflossen op de oude hypotheek met als gevolg iets lagere maandlasten en een "relatief" vrije keuze om met een volgende koper/bod iets soepeler/sneller om te gaan.

Aan de andere kant denk/vind ik dat @virtualite best relaxt is maar dit is iets wat de verkoopmakelaar en verkoper onderling al hadden moeten vastleggen: welke datum is uiterste datum punt. Daarna vechten "de pakken" het maar uit. En komen ze er niet uit; boete innen en verkoopmakelaar kan weer de markt op met een huis (of de andere geinteresseerden alvast nabellen).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• virtualite
Arrne schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:13:
Dit is toch bij uitstek een situatie waarin je advies vraagt aan je makelaar? Wat was zijn advies?
Advies van de makelaar was te wachten tot wij nu iets van de kopende partij zouden horen. Maar ook de makelaar wilt het snel verkocht hebben. Dus ontvang graag meerdere visies.
MAX3400 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:14:
[...]
Aan de andere kant denk/vind ik dat @virtualite best relaxt is maar dit is iets wat de verkoopmakelaar en verkoper onderling al hadden moeten vastleggen: welke datum is uiterste datum punt. Daarna vechten "de pakken" het maar uit. En komen ze er niet uit; boete innen en verkoopmakelaar kan weer de markt op met een huis (of de andere geinteresseerden alvast nabellen).
Ik denk dat hier juist heel lastig afspraken over te maken zijn. Zoals je zelf al aangeeft is het ook deels afhankelijk van de markt.

[ Voor 45% gewijzigd door virtualite op 22-06-2017 16:19 ]

• MAX3400

MAX3400

virtualite schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:15:
[...]

Advies van de makelaar was te wachten tot wij nu iets van de kopende partij zouden horen. Maar ook de makelaar wilt het snel verkocht hebben. Dus ontvang graag meerdere visies.
No offense maar de enige reden dat jouw makelaar snel wil verkopen is courtage. Verder heeft hij/zij echt geen emotionele of anderszins band met jouw huis. Zonder bepaalde makelaars voor de schenen te schoppen maar ik heb ook al meerdere van die dozenschuivers/geldwolven over de vloer gehad bij de verkoop van mijn huis.

De enige visie die geldt en door jouw makelaar behartigt moet worden, is jouw visie (of jullie met zijn tweeen) maar that's it. Als je nu belt naar jouw makelaar en zegt: haal van de markt, is het zijn/haar taak om dat te doen.

Jouw visie, jouw mening, jouw aktie.
virtualite schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:15:
[...]

Ik denk dat hier juist heel lastig afspraken over te maken zijn. Zoals je zelf al aangeeft is het ook deels afhankelijk van de markt.
En die markt kan jouw makelaar beter inschatten dan wij, zeker omdat we niet echt allemaal in jouw buurt wonen en een huis zoeken ;)

[ Voor 20% gewijzigd door MAX3400 op 22-06-2017 16:20 ]

• Question Mark
  • Laatst online: 12-12 16:06

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik zou gewoon afwachten... Zoals ik uit je verhaal begrijp willen ze de overdrachtsdatum aanpassen. Laat eerst de ontbindende voorwaarden maar eens verlopen. Dan pas is de woning echt verkocht.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• virtualite
MAX3400 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:18:
[...]

No offense maar de enige reden dat jouw makelaar snel wil verkopen is courtage. Verder heeft hij/zij echt geen emotionele of anderszins band met jouw huis. Zonder bepaalde makelaars voor de schenen te schoppen maar ik heb ook al meerdere van die dozenschuivers/geldwolven over de vloer gehad bij de verkoop van mijn huis.

De enige visie die geldt en door jouw makelaar behartigt moet worden, is jouw visie (of jullie met zijn tweeen) maar that's it. Als je nu belt naar jouw makelaar en zegt: haal van de markt, is het zijn/haar taak om dat te doen.

Jouw visie, jouw mening, jouw aktie.
Daarom dus ook dit topic. Ik snap de belangen van de makelaar :) :)

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:18

PoweRoy

funky!

Ik zou in ieder geval niet zomaar weer de datum verzetten. Bij mij is dat 3x gebeurd met het tekenen van de koopovereenkomt. Dus niet hetzelfde als bij jou.

De voorbehoud sowieso niet verplaatsen, datum van overdracht wat je zelf fijn vind. Zelf dubbelen lastig == compensatie vragen. Zo niet, nieuwe koper polsen?

offtopic:
Bij ons was de koopoverkomst tekenafspraak 3x keer een week verzet omdat ze het nog niet vertaald hadden (polen), bij de 3e keer verzet zaten we te wachten bij de afspraak. Zijn ze niet op komen dagen, dag erna slap excuusje na een paar keer gebeld te hebben dat ze geen interesse meer hadden :X

[This space is for rent]

Verwijderd

Nu even niets doen.

De bal ligt nu aan de zijde van kopers.

Gewoon duidelijk maken aan kopers - zelf of via jouw adviseur - dat je ze aan de geplande deadlines zult houden.

Doen ze geen (geldig) beroep op de ontbindende voorwaarde, dan zijn ze onvoorwaardelijk gebonden.

Nemen ze dan niet af, dan kun je aanspraak maken op de boete, ontbinden en verder gaan met één van de andere partijen die geïnteresseerd zijn.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-10 18:50
Tenzij de overeengekomen prijs met deze kopers dusdanig astronomisch hoog lag ligt het ook écht niet in de lijn der verwachtingen dat je niet minstens een leuk centje aan die 10% overhoudt, mocht het zover komen. Zeker omdat het huis kennelijk nogal goed in de markt ligt (in twee weken verkocht, elf bezichtigingen, da's gewoon solide interesse) zou ik gewoon de mogelijkheid open houden die boete mee te pakken.

Twee kanttekeningen bij die boete overigens wel: (1) de eventuele kosten deze ook daadwerkelijk binnen te halen slaan op een koopsom van rond de ton een aanzienlijk groter gat in wat je er nog aan over houdt, en (2) van een kale kip... etc.
Te meer aangezien bij een koper voor een woning van richting (of boven) de twee ton het aanzienlijk minder waarschijnlijk is dat het geld er gewoon niet te halen zou zijn, is het wel een béétje de vraag in welke prijsklasse dit speelt, of het loont dit spelletje te spelen. Is het huis iets van 110K zou je het misschien beter wat soepeler kunnen spelen - gewoon omdat het wellicht wel eens totaal niet zou kunnen lonen achter die boete aan te gaan.

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-12 11:42
Het is moeilijk om goede keuzes te maken hierin. Je kan hier twee kanten mee op of de koper is goeder trouw en is heel hard bezig om iets te regelen maar het lukt lastig of heeft meer tijd nodig. Twee ze proberen er onderuit te komen om meer tijd te hebben om extra afwijzing te regelen bijvoorbeeld.

Wat is jouw risico, 1 dubbel maandlasten, stress over de woning niet verkocht misschien.

De kans dat jullie de boete kunnen binnen halen is wel klein (kale kip plukken etc)

Maar goed wat is je gevoel hierbij denk je dat ze echt hun best doen of de boel aan het vertragen. Als het eerste is kan je overwegen dat je kan uitstellen maar dan moeten ze wel je extra kosten / lasten betalen. anders gewoon afkappen en laten klappen en zien wat er gebeurd.

• virtualite
Ik ben ook niet uit op de 10% boete. Ik wacht in deze gewoon af wat de kopende partij doet. Verplaatsen van de overdrachtdatum is wat mij betreft mogelijk, financieel voorbehoud (tenzij paar dagen) niet. Ook alleen op voorwaarde dat ik schadeloos ben. Dus de extra kosten van het oude huis.

Het vreemde in deze situatie is dat wij van de kopende partij niets hebben gehoord. Echter alleen een korte mail van de notaris.

Ik denk dat ik met het advies meega van een aantal tweakers. Gewoon rustig afwachten tot na de deadline.

[ Voor 16% gewijzigd door virtualite op 22-06-2017 18:39 ]

• NLS_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-11 21:15
Wat is de ontbindende voorwaarde? Bij ons stond dat je van minimaal 2 hypotheekaanbieders een geschreven afwijzing moest hebben. (en dan is het in Amsterdam ook nog eens zo dat je 2 keer naar notaris moet, 1 keer voor koopcontract en 1 keer voor sleuteloverdracht)

2 maanden is meer dan voldoende tijd om een hypotheek te regelen en ook om 2 afwijzingen te krijgen.
Ik zou niet langer de tijd geven voor de financiering, en eventueel een week of wat flexibel zijn voor de sleuteloverdracht.

Ik hoop dat je een rechtsbijstandverzekering hebt, zodat als het toch nog mis gaat na de datum van de ontbindende voorwaarde je iemand hebt om je juridisch bij te staan.

Daarnaast het advies om rustig de tijd te nemen voor je afwegingen en beslissingen. laat de koper maar stress hebben. Die heeft getekend voor de koop en de verantwoordelijkheid om de financiering te regelen. Hij/zij dient met jou contact op te nemen om een nieuwe afspraak te maken, en niet andersom.

• virtualite
NLS_ schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 22:17:
Wat is de ontbindende voorwaarde? Bij ons stond dat je van minimaal 2 hypotheekaanbieders een geschreven afwijzing moest hebben.

2 maanden is meer dan voldoende tijd om een hypotheek te regelen en ook om 2 afwijzingen te krijgen.
Ik zou niet langer de tijd geven voor de financiering, en eventueel een week of wat flexibel zijn voor de sleuteloverdracht.

Ik hoop dat je een rechtsbijstandverzekering hebt, zodat als het toch nog mis gaat na de datum van de ontbindende voorwaarde je iemand hebt om je juridisch bij te staan.

Daarnaast het advies om rustig de tijd te nemen voor je afwegingen en beslissingen. laat de koper maar stress hebben. Die heeft getekend voor de koop en de verantwoordelijkheid om de financiering te regelen. Hij/zij dient met jou contact op te nemen om een nieuwe afspraak te maken, en niet andersom.
Zelfde voorbehoud als de jouwe. Flexibel zijn kan, echter kost 01-07-2017 gelijk weer een dubbele maandlast. Dus alleen op zijn kosten

Rechtbijstand heb ik gelukkig. Ook voor dit soort zaken.

Ik update wanneer ik meer info heb.

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-12 07:23

Saffie_time

Why use this? 42!

Je kan vandaag al eens aan het einde van de dag (laten) checken bij notaris of de borgstelling voor de koopsom voldaan is op zijn rekening. Mocht je niet iets van verkopers of hun makelaar gehoord hebben.
Dan kan je daarop eventuele vervolgstappen weer gaan baseren.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Verwijderd

NLS_ schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 22:17:
Zo moeilijk is 't toch niet?

"Inmiddels zijn de ontbindende voorwaarden vervallen en is de datum voor het stellen van een bankgarantie (of storten van de waarborgsom) gepasseerd.

Ik stel vast dat u zich niet op een ontbindende voorwaarde hebt beroepen en evenmin een bankgarantie hebt gesteld (of waarborgsom hebt gestort).

Ik sommeer u hierbij alsnog per omgaande een bankgarantie te stellen c.q. waarborgstom te storten. Mocht dat niet per omgaande gebeuren, dan stel ik u reeds nu voor alsdan in gebreke.

Alle rechten worden voorbehouden."

30 seconden werk.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2017 09:16 ]

• Sparhawk

Sparhawk

Verwijderd schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 09:15:
[...]

Zo moeilijk is 't toch niet?

"Inmiddels zijn de ontbindende voorwaarden vervallen en is de datum voor het stellen van een bankgarantie (of storten van de waarborgsom) gepasseerd.

Ik stel vast dat u zich niet op een ontbindende voorwaarde hebt beroepen en evenmin een bankgarantie hebt gesteld (of waarborgsom hebt gestort).

Ik sommeer u hierbij alsnog per omgaande een bankgarantie te stellen c.q. waarborgstom te storten. Mocht dat niet per omgaande gebeuren, dan stel ik u reeds nu voor alsdan in gebreke.

Alle rechten worden voorbehouden."

30 seconden werk.
Dat het, gezien jouw beroep, voor jou 30 seconden werk is, wil nog niet zeggen dat het dat voor ons / TS ook zo is :P

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
ik had in mijn voorlopig koopcontract een clausule laten opnemen dat voor elke dag dat de overdracht werd uitgesteld de koper een bedrag van xxx verbeurde. werd 8 dagen uitstel, kassa

• MAX3400

MAX3400

Saffie_time schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 07:08:
Je kan vandaag al eens aan het einde van de dag (laten) checken bij notaris of de borgstelling voor de koopsom voldaan is op zijn rekening. Mocht je niet iets van verkopers of hun makelaar gehoord hebben.
Dan kan je daarop eventuele vervolgstappen weer gaan baseren.
Precies; desnoods rond een uurtje of 3 al gaan pushen. Er zijn namelijk weinig hypotheekverstrekkers die na kantoortijd nog de kosten/rekeningen gaan voldoen en het lijkt me ook sterk dat de koper vanavond om 23:59 nog kan laten weten op een officiele manier dat het geld rond is.

Heeft de verkoopmakelaar hier nog een mening over geventileerd de afgelopen 24 uur? Of is 'ie ook vast aan een lang weekend begonnen? Ik zou in ieder geval niet op deze onzekere manier het weekend in willen gaan.

Verwijderd

Ik zie hier boven meerdere malen de vrees dat TS de eventuele boete niet van een kale kip kan plukken enzo.

Mij staat iets bij dat die boete zowieso door notaris/geldverstrekker van de koper aan de verkoper wordt betaald en de koper het maar moet uitzoeken zijn/haar geldverstrekker.

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-12 13:49
als de verkoper een bankgarantie heeft afgegeven op verzoek van de koper klopt dat ja.
Maar dat is niet iets dat standaard is maar een onderhandelingspunt.

Verwijderd

MAX3400 schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 10:13:
[...]

Precies; desnoods rond een uurtje of 3 al gaan pushen. Er zijn namelijk weinig hypotheekverstrekkers die na kantoortijd nog de kosten/rekeningen gaan voldoen en het lijkt me ook sterk dat de koper vanavond om 23:59 nog kan laten weten op een officiele manier dat het geld rond is.
De verantwoordelijkheid en tijdsdruk ligt hier geheel bij de koper, dus waarom zou verkoper moeten 'pushen'?

En los daarvan, als koper zelf de financiering kennelijk nog niet rond heeft gekregen, hoeveel effect zal 'pushen' door de verkoper dan hebben? Koper zal zich echt wel bewust zijn van die deadline en nu waarschijnlijk dikke stress hebben, dan heeft aanvullend 'pushen' meestal niet zoveel meerwaarde.

De beste druk zet je door gewoon niet mee te werken aan het verzochte uitstel en verder rustig af te wachten. Laat koper maar zweten. Door je er nu als verkoper te actief mee te bemoeien, laat je alleen maar zien dat je er zelf ook mee in je maag zit, en dat is nooit goed voor je (onderhandelings)positie.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2017 10:30 ]

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-12 21:54
Verwijderd schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:49:
Doen ze geen (geldig) beroep op de ontbindende voorwaarde, dan zijn ze onvoorwaardelijk gebonden.

Nemen ze dan niet af, dan kun je aanspraak maken op de boete, ontbinden en verder gaan met één van de andere partijen die geïnteresseerd zijn.
Inderdaad, ik snap niet waarom TS zich druk maakt.

10% koopsom incasseren en een nieuwe koper vinden.

Edit:
Is dit persoonlijk zwaar? Denk je dat de verkopers het niet op kunnen brengen, in zwaar weer komen, of erger?

Misschien moeten we dit iets duidelijker maken in de samenleving: Een huis kopen is geen noodzaak - het is een zware investering. 'Aflossingsvrije' /'altijd schulden' hypotheken hadden mijn inziens nooit verkocht mogen worden. Een belegging ter grootte van 5 keer je jaarinkomen is ridicuul. Sommige mensen doen er beter aan om te huren.

[ Voor 33% gewijzigd door Harm_H op 23-06-2017 11:18 ]

Verwijderd

Wellicht, maar dat is hier niet de issue.

Een huurder kan ook in financiële problemen komen, met als gevolg een oplopende huurschuld die vaak door de verhuurder ook niet verhaald kan worden.

Vaak komt de huurder pas van die schuld af als hij een WSNP-traject doorloopt en na drie jaar een schone lei heeft. En anders dan bij koopwoningen is er bij zulke gevallen vaak geen koophuis dat te gelde gemakat kan worden.

En dan heb je dus ook grote maatschappelijke schade, namelijk enerzijds een verhuurder die zijn vordering moet afboeken en anderzijds een huurder die weer helemaal op nul moet beginnen.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2017 11:25 ]

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-12 07:04

dlmh

Lo-Fi

Als het onder voorbehoud van financiering is gekocht dan is het niet kunnen rondkrijgen van deze financiering een geldige reden om de koop te mogen ontbinden. Hierbij moeten ze wel minstens drie afwijzingen van hypotheekverstrekkers kunnen overhandigen. Een boete is alleen van toepassing als dit niet het geval is of dat ze om andere redenen willen afzien van de koop.

Hoe dan ook zou ik zelf geen verdere verlenging van de afgesproken datum accepteren, gezien het feit dat het blijkbaar een gewild object is en je er nu zelf ook financieel op moet toeleggen.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
het aantal afwijzingen kan je in de koop overeenkomst bepalen met elkaar en is niet per sé 3. Het kan ook zijn dat de verkoper een bank aan mag dragen waarbij de koper een aanvraag moet doen.

• virtualite
Harm_H schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 11:10:
[...]

Inderdaad, ik snap niet waarom TS zich druk maakt.

10% koopsom incasseren en een nieuwe koper vinden.

Edit:
Is dit persoonlijk zwaar? Denk je dat de verkopers het niet op kunnen brengen, in zwaar weer komen, of erger?
Zie die 10% eerst maar eens te incasseren. Als er een waarborgsom of bankgarantie was (die er uiterlijk vandaag moet zijn) dan had ik inderdaad een stuk rustiger het weekend in gegaan.

Verder een nieuwe koper vinden kost me alsnog zo'n €1000,00 per maand extra en heb een zwakkere onderhandelingspositie. Het huis staat nu immers leeg.

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-12 07:23

Saffie_time

Why use this? 42!

virtualite schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 12:48:
[...]

Zie die 10% eerst maar eens te incasseren. Als er een waarborgsom of bankgarantie was (die er uiterlijk vandaag moet zijn) dan had ik inderdaad een stuk rustiger het weekend in gegaan.

Verder een nieuwe koper vinden kost me alsnog zo'n €1000,00 per maand extra en heb een zwakkere onderhandelingspositie. Het huis staat nu immers leeg.
Die 10% gaat zoals hierboven aangegeven altijd wel goed komen.
Sit back and wait!

Heel moeilijk, dat snap ik, maar wel de beste optie nu...

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-12 16:32

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Ik ben het helemaal eens met de meeste adviezen hier: wacht tot je iets hoort van de koper. De boete hangt hen boven het hoofd. Heb je de rechtsbijstandverzekering al gebeld? Dat zou ik sowieso doen, wanneer ik jou was.

Zelf heb ik net begin deze maand mijn oude huis verkocht, na een enkele verlenging van het voorbehoud van financiering. Een tweede verlenging had ik ook absoluut niet geaccepteerd.

Make music, not war

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-12 18:56

Sen

<-->

virtualite schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 12:48:
[...]

We zijn nu ook 3 maanden verder en met een gemiddelde stijging van 9% in het afgelopen jaar heb je nu al een stijging van 2+%

Plus de kans dat die of een gedeelte van die 10% er nog gaat komen zou ik gewoon niets doen en zeker geen uitstel meer geven.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:04
Saffie_time schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 13:00:
[...]

Nee hoor. Genoeg scenarios waar het moeilijk tot onmogelijk is om de 10% te incasseren.

Als ik in de topicstart 'tolk' hoor dan zie ik direct al genoeg risico. Mogelijk zelfs hetzelfde risico dat een geldverschaffer heeft geidentificeerd. Niet voor niets dat mensen met onvoldoende binding met Nederland kunnen vaak maar tot een bepaald loan/value ratio lenen, etc.

Het enige IRL geval wat ik ken van een woning die niet werd gepasseerd betref ook een Turkse niet-koper. Uiteraard was de borg ook niet gedeponeerd bij de notaris. Na een hoop vaagheden bleef het gewoon stil...

Zelf had ik zo'n stuk uitvreten als een stuk wild financieel op laten jagen, maar de verkoper had al genoeg aan zijn hoofd (helaas).

Ook in een ander geval met een (Westerse) buitenlander heb ik gemerkt dat men heel losjes omspringt met verbintenissen als dit. En dan vervolgens verbaasd en in paniek zijn als contractpartijen ze wel aan de verbintenissen wil houden 8)7
Sit back and wait!
Dat sowieso.

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 23-06-2017 13:45 ]

• Arrne
Saffie_time schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 13:00:
[...]

Nee, je kunt alleen zeker zijn van die 10% als er een waarborgsom bij de notaris gestort is of een bankgarantie afgegeven. Aangezien een hypotheekverstrekker geen bankgarantie gaat geven zolang jij je financiering niet rond hebt, zal dat in ieder geval nog niet aan de orde zijn. Een waarborgsom is ook twijfelachtig als het blijkbaar zo moeilijk is die financiering rond te krijgen.

Anders kan het zo zijn dat je betaling van die 10% af zult moeten dwingen via een rechter - en dan heb je weer de kans dat "van een kale kip valt niets te plukken" van toepassing is.

• lunarmoon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:21
Zelfde verhaal gehad met een koper. Deze vroeg ook om uitstel en een maand later weer. De eerste keer hebben wij dat gegeven en de 2de keer hebben wij 2 weken gegeven. Daarna zou het koop contract vervallen en de kosten eraan verbonden wordt op de koper verhaald.

Na het vervallen van het koop contract was het huis binnen 1 week verkocht en de overnamen 6 weken later. Dus wacht niet en zet de koper onder druk hoe vervellend het ook mag zijn. Je doe jezelf tekort als je dat niet doet. Zorg alleen dat je door je makelaar alles regelt.

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Sparhawk schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:11:
[...]

Nou, dan weet je waar je aan toe bent. 23-06 om 24.00 uur vervalt ontbindende voorwaarde, en moeten ze jouw woning kopen. Kunnen/willen ze dat niet, dan kun je (afhankelijk van je verkoopcontract) tot 10% boeterente eisen. Lijkt me snel verdiend.

Realiseer je wel, dat je morgenavond om 24.00 uur wel een sterkere positie hebt dan vandaag.
nou, niet helemaal. Als er in het voorlopig koopcontract een voorbehoud van financiering is opgenomen, kun je naar die 10% fluiten: dan beroepen zij zich erop, dat ze de financiering niet rond kunnen krijgen en wordt het (voorlopige) koopcontract ontbonden.

@virtualite
vervelende situatie. Ik heb aan de andere kant gezeten: een prutser van een hypotheekadviseur waardoor we 3x uitstel hebben moeten vragen voor het voorbehoud van financiering. We zaten uiteindelijk wel op de afgesproken datum bij de notaris, maar bij mij gierde de stress net zo hard rond als bij de verkopers.

De vraag is eigenlijk, waarom ze de datum van overdracht willen verplaatsen, en voor hoe lang. Als het om 2 of 3 dagen gaat, is de verkoop nog rond in juni, als het langer is ben je weer zoveel dagen extra hypotheek kwijt.
Ik zou er mee akkoord gaan, onder de voorwaarde dat de kopende partij 1 maand van jouw bruto (!) hypotheeklasten op je huis betalen. Als ze dat niet zien zitten: koop ontbinden (want ze voldoen niet aan de eis van financiering) en het huis opnieuw op de markt brengen.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Pietervs schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 15:00:
[...]

nou, niet helemaal. Als er in het voorlopig koopcontract een voorbehoud van financiering is opgenomen, kun je naar die 10% fluiten: dan beroepen zij zich erop, dat ze de financiering niet rond kunnen krijgen en wordt het (voorlopige) koopcontract ontbonden.
Voorbehoud van financiering is nu net de ontbindende voorwaarde die vandaag verloopt...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-12 18:32
Elke dag later overdracht is elke dag meer hypotheek, Maakt hierin niet uit of dat nog deze maand is of al volgende maand, je betaald uiteindelijk gewoon per dag

• virtualite
Kleine update vanuit mijn kant. Zojuist contact gehad met de notaris ivm een andere vraag, ben ik toch 2 dingen te weten gekomen.

1. Koper heeft geen bankgarantie/waarborgsom gestort.

2. Koper beschikt (nog) niet over juiste stukken om datum overdracht te gaan halen.

Ik wacht gewoon rustig af, maar kopende partij heeft nog geen contact opgenomen met mij of makelaar.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Maandag gewoon maar even afwachten, maar dat klinkt alsof de koop niet door (kan) gaan.

Uiteraard je eigen beslissing, maar ik zou serieus overwegen om de woning opnieuw te koop aan te bieden en de 10% te gaan vorderen. Die 10% kun je dan gebruiken om de nu door jouw gemaakt extra kosten te financieren...

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik zou de potentiele koper maximaal kaalplukken. Waarom niet die 10% direct claimen. eventueel uit handen en desnoods een civiele procedure starten. Leuk is anders, maar jij hebt recht op die 10% (tenminste dat maak ik uit je info op). Gedurende deze afhandeling uiteraard je woning weer proberen te verkopen (voor dezelfde prijs of beetje korting van dei 10% als je er snel van af wilt of voor de hogere prijs die het nu waard is)
Denk dat je al coulant genoeg bent geweest ;)
Immers jij zit met duizenden euro's kosten/risico als gevolg van deze lapzwans.

[ Voor 55% gewijzigd door eL_Jay op 23-06-2017 16:10 ]

• virtualite
Question Mark schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 16:02:
Maandag gewoon maar even afwachten, maar dat klinkt alsof de koop niet door (kan) gaan.

Uiteraard je eigen beslissing, maar ik zou serieus overwegen om de woning opnieuw te koop aan te bieden en de 10% te gaan vorderen. Die 10% kun je dan gebruiken om de nu door jouw gemaakt extra kosten te financieren...
Maandagochtend neem ik direct contact op met de notaris om te controleren of de waarborg of bankgarantie aanwezig is.

Wanneer dit niet het geval is volgt er direct een aangetekende brief waarin ik koper in gebreke stel.
eL_Jay schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 16:07:
Ik zou de potentiele koper maximaal kaalplukken.
Denk dat je al coulant genoeg bent geweest ;)
Immers jij zit met duizenden euro's kosten/risico als gevolg van deze lapzwans.
Door het gebrek aan communicatie vanuit zijn kant ga ik dit zeker proberen. Hopelijk is het dan geen kale kip.

Maar het blijft voor nu afwachten. Ze hebben formeel nog tot 23.59 voordat ontbindende voorwaarde verloopt.

[ Voor 5% gewijzigd door virtualite op 23-06-2017 16:14 ]

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-12 07:14
Wacht nou eerst maar eens op de overdracht: pas daarna kun je "iets" met die 10%. Dat voorbehoud van financiering is slechts een ontsnappingsclausule voor de kopers: die kunnen ze rustig laten verlopen zonder ook überhaupt nog maar met een bank te hebben gesproken. Ze zitten dan echter wel aan de koop vast, en moeten op de overdracht kunnen betalen.

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
in mijn laatste koopcontract stond een clausule dat ik in geval van financieringsvoorbehoud ik dat schriftelijk aan de verkopende partij moest kunnen aantonen. ik denk dat dat een standaard NVM clausule is.
edit: is aannemingsovereenkomst appartementsrechten 2010, vastgesteld op 01 januari 2012
artikel 6.4 behelst niet verkrijgen financiering óf niet verkrijgen financiering tegen een minimaal een in de overeenkomst opgenomen rente. bij beroep op deze ontbindende voorwaarde " .. zal het verzoek vergezeld moeten gaan van minimaal twee schriftelijke gemotiveerde afwijzingen van twee verschillende, in nederland te goeder trouw bekend staande banken, verzekeringsmaatschappijen of andere hypotheeknemers."

[ Voor 59% gewijzigd door PetervdM op 23-06-2017 16:35 ]

Verwijderd

Ja, de standaard NVM clausule is volgens mij iets in die lijn.

Je kunt het zo zwaar maken als je zelf wilt. De formulering dat koper een financiering moet kunnen krijgen op de voor dergelijke transacties gangbare voorwaarden bij de grote Nederlandse hypotheekverstrekkende instellingen, die je nogal vaak ziet, is daarom vrij 'kopersvriendelijk'; in de situatie waarin kopers nog wel enige hypotheek zouden kunnen krijgen, maar dan op wurgvoorwaarden, kunnen ze er alsnog onderuit.

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 16:24:
Ja, de standaard NVM clausule is volgens mij iets in die lijn.

Je kunt het zo zwaar maken als je zelf wilt. De formulering dat koper een financiering moet kunnen krijgen op de voor dergelijke transacties gangbare voorwaarden bij de grote Nederlandse hypotheekverstrekkende instellingen, die je nogal vaak ziet, is daarom vrij 'kopersvriendelijk'; in de situatie waarin kopers nog wel enige hypotheek zouden kunnen krijgen, maar dan op wurgvoorwaarden, kunnen ze er alsnog onderuit.
Kunnen ze er dan ook onderuit als ze niets laten weten? Het lijkt mij toch minimaal dat ze iets moeten laten weten om eronderuit te kunnen komen.

Zwijgen is toestemmen wmb.

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-12 18:56

Sen

<-->

virtualite schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 16:09:
[...]

[...]

Maar het blijft voor nu afwachten. Ze hebben formeel nog tot 23.59 voordat ontbindende voorwaarde verloopt.
Ik het ongeveer het zelfde gehad en bij mij stond in het contract zoiets als:
De partij die de ontbinding inroept, dient er zorg voor te dragen dat de mededeling dat de ontbinding wordt ingeroepen, uiterlijk op de ........ werkdag na de datum waarvan in de betreffende ontbindende voorwaarde sprake is door de wederpartij of diens makelaar is ontvangen.

Hou er dus wel rekening mee dat als dat er ook in staat je dus nog x dagen moet wachten.

Als de in het koopcontract gestelde waarborgsom al wel is verlopen zou ik daar maandag wel al achter aan gaan inderdaad.

• PcDealer
  • Laatst online: 23:09

PcDealer

HP ftw \o/

Gomez12 schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 16:37:
[...]

Kunnen ze er dan ook onderuit als ze niets laten weten? Het lijkt mij toch minimaal dat ze iets moeten laten weten om eronderuit te kunnen komen.

Zwijgen is toestemmen wmb.
Ze moeten zich dan ook beroepen op die ontbindende voorwaarde. Niets doen is niets.

LinkedIn WoT Cash Converter

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-12 14:23
Ik zou het ook tot maandag afwachten, maar meer omdat die koper in de tussentijd op vakantie gaat. Daarmee nemen hij/zij het risico dat het niet op tijd afgerond wordt, dan hoeft men ook geen coulance meer te verwachten lijkt mij.

Verwijderd

PcDealer schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 16:54:
[...]

Ze moeten zich dan ook beroepen op die ontbindende voorwaarde. Niets doen is niets.
Klopt. Degene die zich op de voorwaarde beroept moet dat gemotiveerd doen. Als hij door zijn enkele wilsuiting van de overeenkomst af kan, dan is sprake van een zgn. potestatieve voorwaarde (een voorwaarde die uitsluitend afhankelijk is van de wil van één van de partijen). Dat is niet toegestaan.

Hoe gedetailleerd dat beroep precies moet zijn, hangt wel af van de formulering in de overeenkomst. Persoonlijk zou ik, indien de kopers simpelweg beweren dat ze de financiering niet rond hebben gekregen en zich daarom op de voorwaarde beroepen, dat niet accepteren en aangeven dat ze aan de overeenkomst worden gehouden. Er moet tenminste een schriftelijk stuk van een hypotheekverstrekker zijn, waarin gemotiveerd wordt toegelicht dat en waarom aan die kopers geen financiering kan worden verstrekt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2017 17:48 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12 14:12
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 17:47:
Er moet tenminste een schriftelijk stuk van een hypotheekverstrekker zijn, waarin gemotiveerd wordt toegelicht dat en waarom aan die kopers geen financiering kan worden verstrekt.
Is hier door de kopers niet heel makkelijk mee te sjoemelen, door bijvoorbeeld naar een andere hypotheekverstrekker te gaan en dan het inkomen van de partner of eigen geld niet op te geven?

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-12 17:40

Foamy

Fulltime prutser

Nielson schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 18:51:
[...]
Is hier door de kopers niet heel makkelijk mee te sjoemelen, door bijvoorbeeld naar een andere hypotheekverstrekker te gaan en dan het inkomen van de partner of eigen geld niet op te geven?
Lastig, je moet namelijk ook aantonen op welke wijze de hypotheek is aangevraagd. Weet niet of dat ook wettelijk zo is, maar dat zou ik als verkoper wel eisen in ieder geval. Dan kun je al vrij snel door de mand vallen.
Tenzij je zeer gunstige voorwaarden op hebt genomen voor de koper in het contract kan het best lastig zijn om daar onder uit te komen als je dit in eerste instantie zou kunnen betalen.
Been there, done that. Huis gekocht met een partner die tijdens het aankooptraject ineens geen verlenging van het contract kreeg. Nog echt ons best moeten doen om daar zonder boetes onderuit te komen..

blub

• virtualite
Nielson schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 18:51:
[...]
Nu niet meer. Of je moet een hypotheekverstrekker kennen dit op vrijdagavond in nog iets meer dan 2 uur kan regelen. :o 8)7

• Arrne
virtualite schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 16:09:
[...]

Maandagochtend neem ik direct contact op met de notaris om te controleren of de waarborg of bankgarantie aanwezig is.

Wanneer dit niet het geval is volgt er direct een aangetekende brief waarin ik koper in gebreke stel.

[...]

Door het gebrek aan communicatie vanuit zijn kant ga ik dit zeker proberen. Hopelijk is het dan geen kale kip.

Je kunt pas de koper in gebreke als er op de in het contract afgesproken datum nog geen overdracht heeft plaatsgevonden. Die ontbindende voorwaarde is een "ontsnappingsclausule" voor de koper, hij heeft daardoor nog niet de plicht om voordat deze verstrijken de financiering ook daadwerkelijk in orde te hebben (of jou daarover in te lichten).

Je kunt tot de geplande datum van overdracht hooguit de koper in gebreke stellen voor het niet in orde hebben van de bankgarantie of waarborgsom, maar dat is normaal gesproken niet genoeg om 10% op te kunnen eisen. De datum waarop deze in orde moet zijn, en de hoogte van een mogelijke boete hierop, zijn als het goed is vastgelegd in je contract.

Het is wel belangrijk dat je absoluut zeker bent van je zaak voor je actie onderneemt. Als je de koper in gebreke stelt en boetes gaat eisen nog voordat dat mogelijk is, zal dat de het verdere proces nog veel verder frustreren. Laat je goed adviseren door deskundigen als dat nodig is, in dit geval je makelaar en je rechtsbijstandverzekering. En lees het koopcontract nog eens goed door, met name het deel over ontbindende voorwaarden, borgstelling en de daaraan verbonden boetes en data.

tl;dr: Ga dus geen dingen voorbarig doen, en zorg dat je absoluut zeker bent van je zaak voor je iets doet. En laat je adviseren.

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-12 16:44
Je hebt zelf ook een makelaar, die moet jouw vragen beantwoorden maar normaal gesproken is het vaak als volgt;

1e datum transport niet halen, wordt vaak de koper vergeven, zeker als je in het koop contract een korte periode hebt afgesproken, lees minder dan 6 weken.
2e x niet halen, stel je de koper in gebreken en heeft de koper 5 werkdagen na 2e overeengekomen datum om alsnog tot aankoop over te gaan. Daarna gaat er sowieso 1 teller lopen, dat is de teller van jouw dubbele lasten.
Die gebreken stelling is iets officieels en ook het aantal dagen staat in de koopovereenkomst. Maar juist omdat dit een serieuse zaak is vind ik dat je na 1x uitstel hard moet zijn. Officieel in gebreke stellen dan heb je geen dubbele lasten meer, en dan inschatten wanneer je de 10% gaat opeisen. Hoeveel vertrouwen heb je dan nog in de koper. Krijgt de koper het binnen 8 weken met de bank niet rond... afscheid nemen.
De 10% is gegarandeerd door de bank van de kopende partij,(soms wordt hier ook een 3e partij voor gebruikt). Dus die is gewoon beschikbaar zonder gezeur!

• Magicw00b
Nogmaals: indien je die 10% als waarborgsom heb laten storten of een bankgarantie hebt laten afgeven.
Beide een onderhandelingspunt en verre van standaard.
Heb je ze niet, en het is een kale kip. Succes!

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-12 16:44
Magicw00b schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 00:43:
Nogmaals: indien je die 10% als waarborgsom heb laten storten of een bankgarantie hebt laten afgeven.
Beide een onderhandelingspunt en verre van standaard.
Heb je ze niet, en het is een kale kip. Succes!
Volgens mij is die 10% wel standaard, maar goed helemaal met je eens verder, als er nu nog geen bankgarantie is (die wordt vaak al vrij vroeg in het traject door een geldverstrekker afgegeven), Als je na zo'n lange tijd (sinds april) nog geen bankgarantie hebt gezien en het geld staat ook niet op de rekening bij de notaris dan is het kale kip scenario heel aannemelijk, of in ieder geval ga je het hele traject niet inwillen om 10% op te eisen.
Dan moet je zo snel mogelijk van de overeenkomst af, daar heb je genoeg reden toe zo lijkt het en heel snel naar een andere geinteresseerde zoeken. Dit gaat neem ik aan altijd eerst via de weg van in gebreken stellen. Laat je hierdoor adviseren door makelaar/notaris.
Les die je in ieder geval geleerd heb, werk met een borgsom in de vorm van storting bij notaris of afgegeven bankgarantie!
En nogmaals, 8-10 weken is echt wel het max. Vind overigens de koper ook niet chique dat ie tot 2x op vakantie gaat en jou laat wachten. Het is niet een pak melk wat je koopt en daar kan je als koper toch wel 1x minder voor op vakantie gaan.

• virtualite
Ik heb al meerdere keren aangegeven dat koper in gebreke is mbt tot waarborgsom/bankgarantie.

Deze had er gisteren moeten zijn.

Verwijderd

Datum voorbehoud was ook 23-6 toch? Dan wacht je tot maandag en stuur je dan een ingebrekestelling.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:36

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Staat meestal in het koopcontract dat de eerste werkdag na datum van het voorbehoud nog gemeld kan worden dat men vanwege dat voorbehoud kan afzien van de koop.

Waarom? Omdat het kan!!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:52

FreakNL

Well do ya punk?

Maar dan moet de koper natuurlijk wel bewijs aanleveren. In een standaard koopcontract (NVM) is dat overigens 1 afwijzing (dit is al sinds 2014 zo). Nu zijn makelaar lui en staan er vaak nog steeds 2 afwijzingen in. Maar als je bij grootbank X een afwijzing krijg, krijg je die bij grootbank Y ook, alles is inmiddels zo gereguleerd dat 2 afwijzingen onzin is. Ik had bij mij (2014) dus ook laten wijzigen in 1 afwijzing.

Ik heb aan de andere kant van het verhaal gezeten. Ik was koper en de verkoper wilde maar 1 keer verlengen. De 2e keer niet meer. Dat was overigens zijn goed recht, maar ik zat op dat moment wel aan de koop vast terwijl ik nog geen akkoord van de hypotheeknemer had. Ik vond dat echt een vervelende situatie, temeer omdat ik constant aan het bellen was met mijn verstrekker, maar ze daar gewoon supertraag waren.

In dit geval is het wel anders en lijkt het vooral laksheid van de koper. Je hebt inderdaad (afhankelijk van het koopcontract) recht op die 10% als de koper niet over de brug komt, als ik ik het zo van buitenaf beschouw. Of de koper moet nu ineens op de proppen komen met 1 of 2 afwijzingen (nogmaals, afhankelijk van het koopcontract).

Let wel, dat geldt pas na overdrachtsdatum. In theorie kan de koper natuurlijk ook binnen nu en de 27e "gewoon" een buds geld lenen bij die rijke kluizenaars-oom :) Zoals Arrne dus ook zegt.. :)

TS, het voelt nu niet zo, maar je zit gewoon in een luxepositie man. Ik weet wel, kale-kip enzo. Maar 10% is 10%, dat is toch gewoon je recht (als het in het koopcontract staat). Of matigt een rechter dat dat bij het kale-kip scenario? Het lijkt mij gewoon een gevalletje schuldsanering dan, en niet meer dan terecht. Als ik het in 2014 niet rond had gekregen (om wat voor reden dan ook, was totaal geen aanleiding toe verder) was ik ook gewoon 18k kwijt geweest hoor.....

[ Voor 19% gewijzigd door FreakNL op 24-06-2017 13:05 ]

• virtualite
Voorbehoud financiering en waarborg/bankgarantie liep tot afgelopen vrijdag. Ze mogen inderdaad maandag nog op de proppen komen met het onder voorbehoud. Echter, de afwijzing moet wel hebben plaatsgevonden op uiterlijk 23-06-2017.

Aan de voorwaarde bankgarantie/waarborgsom is niet voldaan en mits er maandag geen gebruik wordt gemaakt van de ontbindende voorwaarde stel ik koper hiervoor dan ook in gebreke.

Dinsdag was de overdracht afgesproken. Notaris geeft aan dat ze niet over de juiste stukken beschikt om dit door te laten gaan. Koper heeft dit ook doorgegeven aan notaris.

De overdracht zal hoe dan ook niet gaan plaatsvinden op 27-06. Nu blijft het alleen spannend of de ontbindende clausule wordt geactiveerd.

Alles doe ik in overleg met de makelaar, mijn eigen gevoel en jullie advies. Ik ga niet als een blind paard handelen. Wanneer blijkt dat clausule niet correct geactiveerd wordt (en verkoop vertraging oploopt of niet doorgaat) schakel ik mijn rechtbijstandsverzekering in.

[ Voor 15% gewijzigd door virtualite op 24-06-2017 13:13 ]

• Magicw00b
menn0 schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 01:06:
[...]

Volgens mij is die 10% wel standaard, maar goed helemaal met je eens verder, als er nu nog geen bankgarantie is (die wordt vaak al vrij vroeg in het traject door een geldverstrekker afgegeven), Als je na zo'n lange tijd (sinds april) nog geen bankgarantie hebt gezien en het geld staat ook niet op de rekening bij de notaris dan is het kale kip scenario heel aannemelijk, of in ieder geval ga je het hele traject niet inwillen om 10% op te eisen.
Dan moet je zo snel mogelijk van de overeenkomst af, daar heb je genoeg reden toe zo lijkt het en heel snel naar een andere geinteresseerde zoeken. Dit gaat neem ik aan altijd eerst via de weg van in gebreken stellen. Laat je hierdoor adviseren door makelaar/notaris.
Les die je in ieder geval geleerd heb, werk met een borgsom in de vorm van storting bij notaris of afgegeven bankgarantie!
En nogmaals, 8-10 weken is echt wel het max. Vind overigens de koper ook niet chique dat ie tot 2x op vakantie gaat en jou laat wachten. Het is niet een pak melk wat je koopt en daar kan je als koper toch wel 1x minder voor op vakantie gaan.
Klopt die 10% is een standaard iets. Ik reageerde op de stelling boven mij dat deze standaard bij de bank zouden staan. "De 10% is gegarandeerd door de bank van de kopende partij,"

• virtualite
Nog een update vanuit mijn kant. Koper geeft aan zijn financiering rond te hebben maar de benodigde stukken niet op tijd bij de notaris te krijgen.

Hij vraagt om de datum van overdracht te verplaatsen. Het voorbehoud van financiering hoeft dan ook niet verlengt te worden.

Ik heb aangegeven dat het akkoord is mits de overdracht nog in 06/2017 plaats vindt. Ook heb ik aangegeven (en is koper mee akkoord) dat wanneer het in 07/2017 plaats vindt ik schadeloos gesteld wordt.

Dus goed nieuws uiteindelijk.

Nu rest mij een vraag. Wat is redelijk om te vragen qua vergoeding mocht het in 07-2017 plaats vinden.

Contractueel kan ik 0,3% krijgen ingaande vanaf de derde dag in gebreke te zijn. Dit zou dus 30-06-2017 zijn. Echter, ik ben niet uit op winst op deze manier. Wil alleen geen extra kosten.

Zelf denk ik aan de volgende kosten: Hypotheekrente voor de gehele maand, belastingen en verzekeringen?

[ Voor 4% gewijzigd door virtualite op 24-06-2017 22:08 ]

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:36

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Heb je wel geregeld dat ze de bankgarantie per a.s. maandag bij de notaris bezorgen?

Als je niet direct de winst wilt pakken, maar al jouw extra kosten, dus bijvoorbeeld de extra betaalde hypotheekrente, tot op de dag nauwkeurig, voor de verzekering idem dito.

Waarom? Omdat het kan!!

• Arrne
Waarom ben je trouwens zo gefocust op de grens van 1 juli vanwege de hypotheekbetaling? De notaris krijgt van je bank een aflosnota op de dag nauwkeurig, effectief is het verschil tussen 26-6 en 27-6 even groot als tussen 30-6 en 1-7. Idem voor belastingen, die worden per dag verrekend door de notaris.

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 23:44
Arrne schreef op zondag 25 juni 2017 @ 00:12:
Waarom ben je trouwens zo gefocust op de grens van 1 juli vanwege de hypotheekbetaling? De notaris krijgt van je bank een aflosnota op de dag nauwkeurig, effectief is het verschil tussen 26-6 en 27-6 even groot als tussen 30-6 en 1-7. Idem voor belastingen, die worden per dag verrekend door de notaris.
Precies, je betaalt je hypotheek normaal per maand maar dat wordt nu toch per dag verrekend. TS, ik zou overigens als de 0,3% uit de koopovereenkomst de lading dekt die aanhouden - dan hoef je geen nieuwe regelingen te gaan bedenken. Bovendien heb je al een maand dubbele lasten extra gehad las ik. Geeft de koper misschien nog een beetje extra motivatie om het nu eindelijk te regelen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Pagina: 1