Maar dan moet de koper natuurlijk wel bewijs aanleveren. In een standaard koopcontract (NVM) is dat overigens 1 afwijzing (dit is al sinds 2014 zo). Nu zijn makelaar lui en staan er vaak nog steeds 2 afwijzingen in. Maar als je bij grootbank X een afwijzing krijg, krijg je die bij grootbank Y ook, alles is inmiddels zo gereguleerd dat 2 afwijzingen onzin is. Ik had bij mij (2014) dus ook laten wijzigen in 1 afwijzing.
Ik heb aan de andere kant van het verhaal gezeten. Ik was koper en de verkoper wilde maar 1 keer verlengen. De 2e keer niet meer. Dat was overigens zijn goed recht, maar ik zat op dat moment wel aan de koop vast terwijl ik nog geen akkoord van de hypotheeknemer had. Ik vond dat echt een vervelende situatie, temeer omdat ik constant aan het bellen was met mijn verstrekker, maar ze daar gewoon supertraag waren.
In dit geval is het wel anders en lijkt het vooral laksheid van de koper. Je hebt inderdaad (afhankelijk van het koopcontract) recht op die 10% als de koper niet over de brug komt, als ik ik het zo van buitenaf beschouw. Of de koper moet nu ineens op de proppen komen met 1 of 2 afwijzingen (nogmaals, afhankelijk van het koopcontract).
Let wel, dat geldt pas na overdrachtsdatum. In theorie kan de koper natuurlijk ook binnen nu en de 27e "gewoon" een buds geld lenen bij die rijke kluizenaars-oom

Zoals Arrne dus ook zegt..
TS, het voelt nu niet zo, maar je zit gewoon in een luxepositie man. Ik weet wel, kale-kip enzo. Maar 10% is 10%, dat is toch gewoon je recht (als het in het koopcontract staat). Of matigt een rechter dat dat bij het kale-kip scenario? Het lijkt mij gewoon een gevalletje schuldsanering dan, en niet meer dan terecht. Als ik het in 2014 niet rond had gekregen (om wat voor reden dan ook, was totaal geen aanleiding toe verder) was ik ook gewoon 18k kwijt geweest hoor.....
[
Voor 19% gewijzigd door
FreakNL op 24-06-2017 13:05
]