Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-09 10:30

GforceNL

Out of memory....

Topicstarter
Onlangs heb ik mijn in februari bestelde soundbar terug moeten sturen vanwege kapotte WiFi en vastlopers. Nu heb ik afgelopen week bericht gekregen dat hij niet gerepareerd kan worden en dat het item inmiddels niet meer verkocht wordt. De webshop deelde mee dat ze het aankoop bedrag terugstorten als (onbeperkt geldig) shop tegoed.

Omdat ik in het huidige assortiment niks van mijn gading kon vinden, had ik verzocht om het aankoop bedrag terug te storten. Dit was volgens de shop niet mogelijk.

Nu had ik verwacht hier wel meerdere soortgelijke topics te vinden, maar de Zoek functie en drie pagina's terugzoeken leverden niks op helaas.

Volgens consuwijzer heb ik het recht om de koop te ontbinden en mijn geld terug te krijgen, maar wilde toch even hier checken wat wel en niet kan.

<Zinloze tekst hier>

Beste antwoord (via GforceNL op 22-06-2017 15:11)

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

GforceNL schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:44:
Onlangs heb ik mijn in februari bestelde soundbar terug moeten sturen vanwege kapotte WiFi en vastlopers. Nu heb ik afgelopen week bericht gekregen dat hij niet gerepareerd kan worden en dat het item inmiddels niet meer verkocht wordt. De webshop deelde mee dat ze het aankoop bedrag terugstorten als (onbeperkt geldig) shop tegoed.

Omdat ik in het huidige assortiment niks van mijn gading kon vinden, had ik verzocht om het aankoop bedrag terug te storten. Dit was volgens de shop niet mogelijk.

Nu had ik verwacht hier wel meerdere soortgelijke topics te vinden, maar de Zoek functie en drie pagina's terugzoeken leverden niks op helaas.

Volgens consuwijzer heb ik het recht om de koop te ontbinden en mijn geld terug te krijgen, maar wilde toch even hier checken wat wel en niet kan.
Formeel beroep doen op ontbinding (6:265 BW) wegens non-conformiteit (7:17 BW), wijs de winkel er op dat er aan de voorwaarden voor ontbinding voldaan is (geen herstel of vervanging mogelijk binnen redelijke termijn). Ontbinding verplicht beide partijen de volledige koop ongedaan te maken; koper retourneert, verkoper restitueert. Daar zit geen licht tussen.

Aanvulling: Non-conformiteit is in deze extra eenvoudig voor de koper gezien je in het eerste half jaar na aankoop zit, daar is de bewijslast omgekeerd: de winkel zal moeten bewijzen dat het defect door jouw toedoen is ontstaan en niet al bij aankoop aanwezig was.

[ Voor 9% gewijzigd door FirePuma142 op 22-06-2017 14:04 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-09 09:45
Had je op consuwijzer even verder moeten lezen, dan zag je de voorbeeldbrief: link - voorbeeldbrief-afwijzing-aanbod-tegoedbon

Even die aanvullen en opsturen/mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:04
Consuwijzer heeft gelijk, je moet gewoon je geld terug krijgen.

Alleen wanneer je fysiek in de winkel iets koopt en terugbrengt (zonder defect) geven veel winkels alleen een waardebon terug. (Zelfs dat zijn ze niet verplicht om te doen. Ruilen is geen recht maar een gunst van de winkel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 21:21

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Hier spelen meerdere dingen mee.

Je hebt het besteld wat impliceert dat je het online gekocht hebt en dus altijd meer recht op geld terug bij een product. Wet koop op afstand.

Daarnaast gaat het hier om een defect van een product en kunnen ze geen alternatief bieden, dus geld terug.

Had je hem in de winkel gekocht en was je gewoon niet tevreden had je pech, nu is het geld terug.

Is het een bekende winkel en aangesloten bij een keurmerk voor thuiswinkelen?

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Rubman schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:57:
Je hebt het besteld wat impliceert dat je het online gekocht hebt en dus altijd meer recht op geld terug bij een product. Wet koop op afstand.
De WKA geldt niet bij terugzending onder het mom van garantiekwesties. Niet buiten de 14 dagen zichttermijn, maar ook niet erbinnen. Is verder ook niet relevant, bij de ontbinding van een aankoop (wat de shop hier feitelijk doet) heb je ook recht op schadeloosstelling. Dat betekent dat je gewoon je geld terug moet krijgen.
Had je hem in de winkel gekocht en was je gewoon niet tevreden had je pech, nu is het geld terug.
Dit is ook onzin. Je hebt altijd recht op je geld terug bij een defect product binnen de garantietermijn dat ze niet kunnen repareren of vervangen.

[ Voor 18% gewijzigd door NMe op 22-06-2017 14:00 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-09 09:45
Hier spelen meerdere dingen mee.

Daarnaast gaat het hier om een defect van een product en kunnen ze geen alternatief bieden, dus geld terug.

Is het een bekende winkel en aangesloten bij een keurmerk voor thuiswinkelen?
Leg eens iut waarom de WKOA hier iets mee te maken heeft? Het gaat hier om een garantie kwestie, daarin maakt het geen verschil of jhet via internet is besteld of dat het in een winkel is gekocht?

edit: Oeps @NMe was me voor ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

GforceNL schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:44:

Formeel beroep doen op ontbinding (6:265 BW) wegens non-conformiteit (7:17 BW), wijs de winkel er op dat er aan de voorwaarden voor ontbinding voldaan is (geen herstel of vervanging mogelijk binnen redelijke termijn). Ontbinding verplicht beide partijen de volledige koop ongedaan te maken; koper retourneert, verkoper restitueert. Daar zit geen licht tussen.

Aanvulling: Non-conformiteit is in deze extra eenvoudig voor de koper gezien je in het eerste half jaar na aankoop zit, daar is de bewijslast omgekeerd: de winkel zal moeten bewijzen dat het defect door jouw toedoen is ontstaan en niet al bij aankoop aanwezig was.

[ Voor 9% gewijzigd door FirePuma142 op 22-06-2017 14:04 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:54

paQ

irrelevant
Had TS hem fysiek in een winkel afgerekend en meegenomen dan was de situatie compleet hetzelfde.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

Topicstarter
De zicht termijn is inderdaad verstreken en de shop is er eentje met een zeer goede reputatie.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 21:21

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Het heeft met deze niks te maken, maar enkel dat je bij online aankopen überhaupt de WKOA van kracht is. ongeacht defect of niet.

Gezien het hier inderdaad gaat om een garantie ding en dien je of een vergelijkbaar goed werkend product te krijgen of je geld terug.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
FirePuma142 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 14:01:
[...]

What he said^^

Lees evt ook deze reactie van mij in een ander topic:
defusion in "Dahua IPCam blijkt grijze import"
In jouw geval valt het overigens wel nog binnen de 6 maanden termijn, dus bewijstechnisch sta je sterker.

[ Voor 7% gewijzigd door defusion op 22-06-2017 14:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De zes maanden termijn is niet relevant, de winkel heeft zelf al aangegeven tot vergoeding over te willen gaan. Daarmee erkennen ze dat ze het product niet meer kunnen repareren en de gebruiker schadeloos moeten stellen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, deze onderwerpen worden inderdaad nogal eens verward; om even de hoofdzaken te scheiden;

- Koop op Afstand; product werkt wellicht maar is niet wat je wil. Recht op ontbinden met slechts kosten voor retour voor de klant. Terugbetaling dient in geld te gebeuren.
- Koop in Winkel; Er is geen recht op ontbinden. Winkels kúnnen een coulance bieden om bijvoorbeeld ruilen en retouren mogelijk te maken. Maar omdat er geen recht van ontbinden is, mag daarbij ook winkeltegoed gegeven worden.
- Non-conformiteit (meestal defect); ongeacht hoe het gekocht is moet de winkel de kans krijgen de zaak conform te maken. kan dat niet, volgt weer ontbinding, en dient er dus daadwerkelijk geld teruggegeven te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

Topicstarter
Bedankt voor jullie input allemaal, het is me wel duidelijk, ik heb recht op geld terug.

<Zinloze tekst hier>

Pagina: 1