Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop HBO communication & multimedia design

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik begin in september met de opleiding communication & multimedia design. Voor deze studie heb ik een nieuwe laptop nodig. Ik had een samsung van een paar jaar oud, maar die was qua processor en grafische kwaliteiten niet goed genoeg. Deze heb ik verkocht, en nu ben ik dus op zoek naar een goede nieuwe laptop

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Adobe programma's, tekenprogramma's, fotobewerking programma's enz.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Op de open dag en meeloopdag zeiden zowel docenten als studenten dat apple een goede keus is en eigenlijk ook als standaard gezien word. Het word niet verplicht, maar als het kon zouden ze dat wel doen.

Wat ga je met je laptop doen?
Zoals ik al zei, hij word voor school (en daarnaast misschien werk) gebruikt. Hij moet een goede processor hebben om verschillende grote programma's tegelijk te laten draaien. Een redelijk geheugen (zowel werkgeheugen als harde schijf) en het beeldscherm moet zo scherp en goed mogelijk zijn.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Mijn budget is rond de €2500

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Hij gaat iedere dag mee naar school. Qua schermgroote wil ik 15" of meer, maar zeker niet minder. Gewicht maakt me niet veel uit.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben zelf wel fan van Apple, mijn vriend heeft er een, ik vind het zelf een hele fijne laptop om mee te werken, groot gebruikersgemak (meer dan windows in mijn ogen). Maar als er redenen zijn om wel een windows laptop te nemen dan overweeg ik dat zeker!

Ik zoek wel een laptop die er ook qua uiterlijkgoed uitziet. Klinkt oppervlakkig (is het misschien ook wel :$ ) maar zo is het wel haha

Alle reacties

• bjvdven
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:44
http://www.dell.com/nl/p/...del_id=xps-15-9560-laptop

Dit beestje heeft eigenlijk de best beschikbare specs in een mooi jasje met een geweldig 4k scherm. Dacht dat deze zelfs 100% van het adobe rgb kleurenpalet weergeeft (correct me if i'm wrong mede tweakers). Vrijwel alle software die je nodig hebt is beschikbaar op zowel mac OS als windows.

https://tweakers.net/pricewatch/compare/774413;658729/

Hier een vergelijking tussen 2 soortgelijke configuraties (Apple en DELL). De configuratie uit de eerste link kon ik hier niet terugvinden.

Verder is het maar net wat je zelf het fijnste vindt.

Dell:
beter scherm
Windows
Uitbreidbaar in de toekomst
Meer en sneller geheugen
Nieuwere processor
Meer standaard opslag
Touchscreen
Standaard USB poorten en hdmi aanwezig naast nieuwe usb 3.1 (type c)

Apple:
Misschien cooler ofzo? (niet mijn mening ;))
Alleen maar usb 3.1 (type c) poorten
Waardevaster dan de Dell
Mac OS vinden sommigen fijner werken
Misschien betere ondersteuning vanuit je opleiding

RX 7900XTX, 9800X3D, B650 TUF GAMING, 32Gb 6000c30 buildzoid timings , Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-11 20:33
Verwijderd schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:03:

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Hij gaat iedere dag mee naar school. Qua schermgroote wil ik 15" of meer, maar zeker niet minder. Gewicht maakt me niet veel uit.
Als je deze laptop iedere dag mee naar- en door school sleept, kijk dan wel naar het gewicht van de laptop. Koop een goede tas waarin je de laptop makkelijk kan opbergen en je ook nog boeken, lunch en je andere spullen kwijt kan (ook al zijn deze tassen misschien wat minder hip).

Via veel HBO's kan je met korting Apple hardware aanschaffen. Misschien handig om dit even na te vragen?

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-11 17:49
Aankopen voor je studie kan je gewoon direct bij Apple doen via deze link https://www.apple.com/nl-edu/shop

Er is ook net een upgrade (nieuwe CPU en GPU) geweest dus de vergelijking die hierboven staat is niet helemaal juist.

Verwijderd

Topicstarter
Wow deze klinkt wel heel goed!! :o

Wat je wel zei bij apple, de meeste leraren hebben daar ook apple, hebben daar ervaring mee. Maar als ik naar de vergelijking keek die je er in de andere link bij stuurde, dan is deze misschien nog wel beter!

Misschien weet jij dat, het touchscreen, is dat alleen met de vinger? Of kan je ook bijvoorbeeld een pen erbij nemen? Dat kon ik niet echt vinden O-)

Het is wel stom, ik had me toen ik me aanmelde voor deze studie helemaal ingezet op een macbook pro, het is nog wel een beetje lastig om me daar van los te zetten (maar dat is ook wel een beetje stom als ik er over denk) |:(

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Touchscreen kan zelfs door eraan te likken, bij wijze van spreken. Pen kan ook werken maar veel schermen hebben multi-point touch; je kan dus, net als je smartphone, met meerdere vingers tegelijk bepaalde handelingen doen. Met een pen lukt dat niet want die heeft maar 1 punt om aan te raken.

Ik denk alleen wel dat je even een laptop moet gaan zien; 4K is fantastisch maar afhankelijk van het OS, moet je soms wel gaan scalen (vergroten) om het allemaal leesbaar te houden, zeker als je langere tijd erachter zit en/of met weinig omgevingslicht.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• ericje627
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-11 22:41
Het schalen van de interface is met de nieuwere Windows (10) versie niet echt een probleem meer. Standaard schaalt 'ie op bijv. 200 of 300% (in te stellen uiteraard) en afhankelijk van de resolutie.
Let er wel op dat wanneer je third-party software gebruikt (zeker als die wat ouder is) die misschien niet zo geschikt is voor de hoge resoluties. Het werkt wel, maar de tekst op het beeld kan dan korrelig eruit zien, opgerekt. Datzelfde geldt voor Mac OS trouwens.

Vwb de pen daar zijn een aantal mogelijkheden voor, een standaard 'pen' (stylus eigenlijk met zo'n rubberachtig dopje) kun je op vrijwel ieder touchscreen gebruiken. Er zijn echter ook pennen die meer functionaliteit bieden (drukgevoelig, knoppen als sneltoetsen e.d.) maar die worden via Bluetooth gekoppeld en hebben aparte hardware in het scherm nodig. Bekendste voorbeeld van zo'n pen is de Surface Pen voor de SP3/SP4 en Surface Book.

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 20:43:
Touchscreen kan zelfs door eraan te likken, bij wijze van spreken. Pen kan ook werken maar veel schermen hebben multi-point touch; je kan dus, net als je smartphone, met meerdere vingers tegelijk bepaalde handelingen doen. Met een pen lukt dat niet want die heeft maar 1 punt om aan te raken.

Ik denk alleen wel dat je even een laptop moet gaan zien; 4K is fantastisch maar afhankelijk van het OS, moet je soms wel gaan scalen (vergroten) om het allemaal leesbaar te houden, zeker als je langere tijd erachter zit en/of met weinig omgevingslicht.
Ahh oke! Ik zag dat ze hem ook zonder touchscreen hebben. Dit is voor mij niet noodzakelijk, en dan is hij ook nog goedkoper, terwijl er verder wel dezelfde specificaties opzitten.

Ik ga even kijken of ik een winkel hier in de buurt heb waar ze zo'n laptop hebben met 4k scherm. Dan kan ik idd even kijken hoe dat is. Zal dat op een 13" scherm niet meer zijn dan 15"? Of maakt dat geen verschil voor de leesbaarheid?

Ik begin nu wel meer naar deze de kijken, vooral het geheugen ed spreekt me heel erg aan. Ook als je idd 100% adobe kleur hebt is mooi meegenomen

Verwijderd

Topicstarter
ericje627 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 20:50:
vwb de pen daar zijn een aantal mogelijkheden voor, een standaard 'pen' (stylus eigenlijk met zo'n rubberachtig dopje) kun je op vrijwel ieder touchscreen gebruiken. Er zijn echter ook pennen die meer functionaliteit bieden (drukgevoelig, knoppen als sneltoetsen e.d.) maar die worden via Bluetooth gekoppeld en hebben aparte hardware in het scherm nodig. Bekendste voorbeeld van zo'n pen is de Surface Pen voor de SP3/SP4 en Surface Book.
De touchscreen is voor mij niet heel belangrijk, ik zat er sowieso aan te denken om een wacom tekentablet erbij te kopen. Aangezien ik ook veel met tekenen bezig ga zijn.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-11 14:44

Barrycade

Through the...

Zou een niet te dure laptop doen.
Na je afstuderen tot de conclusie komen dat..

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:54
Is 2500,- je minimum te besteden bedrag ofzo? haha. Met de eisen die je stelt kan je net zo goed een 650,- euro laptopje halen. Misschien eens een computerzaak bezoeken, een beetje rondkijken en dan je eisen wat concreter maken zodat je een betere keuze kan maken. Bijvoorbeeld een laptop die iedere dag mee naar school gaat lijkt me dat gewicht toch wel degelijk uit zou maken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
Ramon schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 21:00:
Is 2500,- je minimum te besteden bedrag ofzo? haha. Met de eisen die je stelt kan je net zo goed een 650,- euro laptopje halen. Misschien eens een computerzaak bezoeken, een beetje rondkijken en dan je eisen wat concreter maken zodat je een betere keuze kan maken. Bijvoorbeeld een laptop die iedere dag mee naar school gaat lijkt me dat gewicht toch wel degelijk uit zou maken.
Nee minimum zeker niet!! Minder is altijd meegenomen, maar ik wil wel een laptop die zijn werk goed doet, met een goed scherm en waar ik flink wat jaartjes mee kan doen! Ik wil niet iedere 2 jaar een nieuwe van €600 moeten kopen omdat hij het dan al niet meer goed doet :)

En gewicht maakt in die zin niet veel uit dat mijn reistijd maar 15 minuten is, en dat ik hem op school waarschiinlijk niet heel veel mee hoef te slepen. Tuurlijk een hele zware laptop is dan niet fijn, maar tegenwoordig maken ze de meeste laptops wel wat lichter volgens mij :?

Nu je zegt €650, heb je misschien een voorbeeld van een laptop die aan mijn 'eisen' voldoet voor die prijs?

Verwijderd

Topicstarter
Oh wow dat is wel een verhaal ja... maar waarom dan een niet te dure laptop? Dat geld komt waarschijnlijk dan toch op aan spullen voor school of andere dingen :$

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:54
Verwijderd schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 21:08:
[...]

Nee minimum zeker niet!! Minder is altijd meegenomen, maar ik wil wel een laptop die zijn werk goed doet, met een goed scherm en waar ik flink wat jaartjes mee kan doen! Ik wil niet iedere 2 jaar een nieuwe van €600 moeten kopen omdat hij het dan al niet meer goed doet :)
650 was een beetje gechargeerd. Ik snap natuurlijk dat je een mooie laptop wil die lang mee gaat. Maar kijk je bijvoorbeeld naar de Macbook Pro 15" dan wordt je bijhoorlijk uitgeknepen omdat je toevallig 15" wil. Een Pro 13" is veel redelijker geprijsd en ook daar hoef je absoluut niet de duurste variant te kopen om er 4 jaar mee te kunnen doen. Bijvoorbeeld deze zou meer dan prima zijn voor jou: pricewatch: Apple MacBook Pro 2017 13,3" 256GB ssd Spacegrijs (Qwerty)

(en als je daar dan een awesome 4K of 5K scherm op aansluit als je thuis bent dan steek je je vriend wel zijn ogen uit hoor O-) )
En gewicht maakt in die zin niet veel uit dat mijn reistijd maar 15 minuten is, en dat ik hem op school waarschiinlijk niet heel veel mee hoef te slepen. Tuurlijk een hele zware laptop is dan niet fijn, maar tegenwoordig maken ze de meeste laptops wel wat lichter volgens mij :?

Nu je zegt €650, heb je misschien een voorbeeld van een laptop die aan mijn 'eisen' voldoet voor die prijs?
Take your pick: categorie: Laptops

Persoonlijk zou ik de focus juist wel op het gewicht leggen. <1,5kg is erg aangenaam, je neemt je laptop veel makkelijker (en daardoor vaker) mee en haalt hem ook met veel meer plezier uit je tas. Een scherm met goede kleuren en hoge resolutie vind ik ook erg belangrijk.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
Ramon schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 21:36:
[...]
650 was een beetje gechargeerd. Ik snap natuurlijk dat je een mooie laptop wil die lang mee gaat. Maar kijk je bijvoorbeeld naar de Macbook Pro 15" dan wordt je bijhoorlijk uitgeknepen omdat je toevallig 15" wil. Een Pro 13" is veel redelijker geprijsd en ook daar hoef je absoluut niet de duurste variant te kopen om er 4 jaar mee te kunnen doen. Bijvoorbeeld deze zou meer dan prima zijn voor jou: pricewatch: Apple MacBook Pro 2017 13,3" 256GB ssd Spacegrijs (Qwerty)

(en als je daar dan een awesome 4K of 5K scherm op aansluit als je thuis bent dan steek je je vriend wel zijn ogen uit hoor O-) )

[...]
Take your pick: categorie: Laptops

Persoonlijk zou ik de focus juist wel op het gewicht leggen. <1,5kg is erg aangenaam, je neemt je laptop veel makkelijker (en daardoor vaker) mee en haalt hem ook met veel meer plezier uit je tas. Een scherm met goede kleuren en hoge resolutie vind ik ook erg belangrijk.
Hmmm oke, ik ga er eens even rustig naar kijken!!

Dankjewel!
Pagina: 1