Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dunne en lichte laptop voor HBO-opleiding

Pagina: 1
Acties:

• field33P
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-11 21:02
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga na de zomervakantie HBO Integrale Veiligheid doen, wat 4 jaar duurt, dus bij voorkeur gaat het ding ook 4 jaar mee zonder dat de batterijduur in de laatste jaren flink korter wordt. Dus het wordt volgens mij vooral Office, browsen, etc.

Wat is je budget?
1000 euro, lager mag altijd, een beetje erboven mag ook

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, want school. Dus bij voorkeur is de accuduur lang en het apparaat dun, licht en compact zodat het in mijn rugzak past.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Zat zelf te denken aan een ASUS UX430UA (ben alleen nog niet zeker of het nog nut heeft het i5 model te kiezen in plaats van het i3 model), een 13" MacBook Air (hoewel ik hem steeds meer overpriced begin te vinden, maar de batterijduur, toetsenbord en touchpad valt op te vertrouwen, waar ik bij Windows OEM's nog wel eens twijfels aan heb vanwege cost cutting).

Ik heb voor de rest geen voorkeur qua merk, zolang het maar degelijk is en stil is.

• BeToBe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-07 13:08

BeToBe

Privacy jurist

field33P schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 12:48:
Wat ga je met je laptop doen?
(...) een 13" MacBook Air (...)
Niet doen. Tenzij je spotgoedkoop van een vriend een tweedehandse kan overnemen, zou ik dit absoluut niet doen. Het is echt een mooi apparaat, daar niet van, maar ik kan hem je vooral vanwege het scherm echt afraden. Daarnaast hebben ze een oudere processor en zijn ze dat geld absoluut niet waard. MacOs is wel een heerlijk systeem, maar dan raad ik je eerder aan voor een MacBook pro (desnoods de 2015 versie) te gaan.

Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!

• Pindasmeer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-11 10:26
BeToBe schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 12:59:
[...]
Daarnaast hebben ze een oudere processor en zijn ze dat geld absoluut niet waard.
Ik dacht juist dat de processor recentelijk geüpgraded is? Het scherm zou voor mij inderdaad ook een no-go zijn (ik zou dan liever doorsparen voor de gewone MacBook, alhoewel die qua prijs eigenlijk te dicht op de pro-lijn zit). Je zou ook een nieuwe Surface Pro met Core m3 kunnen overwegen (prijs van het toetsenbord komt daar dan nog overheen): dan heb je juist een fantastisch scherm, fijn toetsenbord en trackpad (wat mij betreft komen maar weinig trackpads op Windows devices in de buurt van die van de Surface-devices) en goede accuduur. En Windows Hello (werkt fijn!), touchscreen met pen-mogelijkheden (niet inbegrepen).

• Metallize
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-11 23:06
i5 vs i3 , de I3 zal makkelijk je taken kunnen vervullen, in het geval van ultrabooks, moet je kijken op wat is het duurzaamst, niet wat heeft meer cpu kracht , want dan kun je beter naar de XPS lijn macbook pro lijn gaan kijken.

Verder kwa bloatware op een windows installatie, dat zal met Asus wel minimaal zijn, als je echt twijfelt download je de windows installer , en doe je een schone microsoft installatie probleem opgelost.

Mac OS X , ja t is een goede OS systeem, maar het huidige " het is sneller " nee :)

• BeToBe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-07 13:08

BeToBe

Privacy jurist

Pindasmeer schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:15:
[...]

Ik dacht juist dat de processor recentelijk geüpgraded is?
Ja en nee. Ze hebben de processor inderdaad geüpgrade, maar als ik kijk naar de MacBook air 13,3 inch (2017) versie, dan zie ik dat die de Intel Core i5-5300U. Een processor van de Broadwell generatie uit Q1 2015. Dus je betaald heel veel voor een 'nieuwe' MacBook Air met een oudere processor en een heel heel oud scherm. Niet aan te raden, dus..

Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!

• field33P
Pindasmeer schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:15:
[...]

Ik dacht juist dat de processor recentelijk geüpgraded is? Het scherm zou voor mij inderdaad ook een no-go zijn (ik zou dan liever doorsparen voor de gewone MacBook, alhoewel die qua prijs eigenlijk te dicht op de pro-lijn zit). Je zou ook een nieuwe Surface Pro met Core m3 kunnen overwegen (prijs van het toetsenbord komt daar dan nog overheen): dan heb je juist een fantastisch scherm, fijn toetsenbord en trackpad (wat mij betreft komen maar weinig trackpads op Windows devices in de buurt van die van de Surface-devices) en goede accuduur. En Windows Hello (werkt fijn!), touchscreen met pen-mogelijkheden (niet inbegrepen).
De processor kreeg een bump van 200 MHz, maar is nog steeds een Broadwell. En de prijsstijging van een euro of 80 vind ik daarvoor ook niet echt het geld waard. De gewone MacBook lijkt me persoonlijk een beetje overpriced (en dan moet ik weer een tas met verloopstukjes meenemen), en het toetsenbord schijnt problematisch te zijn.

Maar de Surface Pro met m3 is een fijn apparaat? Ik weet wel dat ik de touch cover van de Surface RT niet echt fijn vond voor veel te typen, en dat het ding ook een beetje.. flimsy aanvoelde.

• Pindasmeer
field33P schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:21:
[...]
Maar de Surface Pro met m3 is een fijn apparaat? Ik weet wel dat ik de touch cover van de Surface RT niet echt fijn vond voor veel te typen, en dat het ding ook een beetje.. flimsy aanvoelde.
Het toetsenbord van de Surface Pro 4 en de nieuwe 2017 editie is véél beter en niet te vergelijken met de toetsenborden van de eerste 2 generaties Surface Pro. Ja, er zit een beetje flex in het midden, maar dit is absoluut niet storend. Verder hebben de toetsen genoeg travel, zijn goed uitgelijnd, toetsen verlicht en het trackpad is een zogenaamd Precision Trackpad, waardoor interactie veel soepeler is en gestures goed werken (vergelijkbaar met Mac). Steeds meer andere fabrikanten maken gebruik van Precision Trackpads, maar het is vaak onduidelijk welke types hier wel/geen gebruik van maken. Uiteindelijk is het nogal smaakgebonden, maar op een vlakke ondergrond is dit toetsenbord voor mij perfect (ik werk er hele dagen mee). Op schoot is een Surface Pro iets wiebeliger dan een gewone laptop, maar ook nog wel bruikbaar.

• field33P
Pindasmeer schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:30:
[...]

Het toetsenbord van de Surface Pro 4 en de nieuwe 2017 editie is véél beter en niet te vergelijken met de toetsenborden van de eerste 2 generaties Surface Pro. Ja, er zit een beetje flex in het midden, maar dit is absoluut niet storend. Verder hebben de toetsen genoeg travel, zijn goed uitgelijnd, toetsen verlicht en het trackpad is een zogenaamd Precision Trackpad, waardoor interactie veel soepeler is en gestures goed werken (vergelijkbaar met Mac). Steeds meer andere fabrikanten maken gebruik van Precision Trackpads, maar het is vaak onduidelijk welke types hier wel/geen gebruik van maken. Uiteindelijk is het nogal smaakgebonden, maar op een vlakke ondergrond is dit toetsenbord voor mij perfect (ik werk er hele dagen mee). Op schoot is een Surface Pro iets wiebeliger dan een gewone laptop, maar ook nog wel bruikbaar.
De Asus claimt ook een precision trackpad te hebben en is toch wat goedkoper.

Maar de SP2017 zal zeker het overwegen waard zijn.

• Pindasmeer
field33P schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:35:
De Asus claimt ook een precision trackpad te hebben en is toch wat goedkoper.
De Asus precision trackpads die ik heb geprobeerd werkten ook fijn overigens!

• field33P
Ik bump het topic nog maar even (immers heb ik nog meer dan een maand om te beslissen) want deze stond plotseling hoog in de pricewatch
pricewatch: HP EliteBook Folio 1020 G1 P4T88EA

Zit er bij deze EliteBook nog een addertje onder het gras? Naast de Broadwell CPU (en het feit dat het een Core M is), de iets mindere batterijduur, maar wel een fanless ontwerp? Want de nieuwprijs van ongeveer €850 voor een apparaat wat oorspronkelijk rond de €2200 kostte komt toch een beetje verdacht over. Notebookcheck is er verder positief over.

En hoe is het vergeleken met de UX430UA die volgens sommige reviewers toch enigszins luid genoemd wordt?

[ Voor 16% gewijzigd door field33P op 16-07-2017 00:49 ]

• miccamw2
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-11 18:22
Ik vraag me af wat je moet me zo een resolutie op 12", en dan ook nog een bezel van heb ik jouw daar.

De schijf is iets kleiner.. maar het scherm 1,5" groter en het apparaat zelf is maar 1,5cm langer en breder
pricewatch: Asus Vivobook A405UA-BM256T

• field33P
miccamw2 schreef op zondag 16 juli 2017 @ 01:24:
Ik vraag me af wat je moet me zo een resolutie op 12", en dan ook nog een bezel van heb ik jouw daar.

De schijf is iets kleiner.. maar het scherm 1,5" groter en het apparaat zelf is maar 1,5cm langer en breder
pricewatch: Asus Vivobook A405UA-BM256T
Kan ik voor datzelfde geld dan niet beter gewoon de pricewatch: Asus Zenbook UX430UA-GV092T nemen (mijn lokale BCC claimt 699 euro in plaats van de 729 online)? Direct leverbaar, IPS paneeltje en schijnbaar net wat meer premium.

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04:03
Die zenbook, zonder te twijfelen.

Krijg je veel meer voor het geld.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
CryRaven schreef op maandag 17 juli 2017 @ 18:02:
Die zenbook, zonder te twijfelen.

Krijg je veel meer voor het geld.
Waarom dan? Als ik de Vivoboek en de Zenboek die gelinkt staan bekijk dan biedt de Vivobook voor 100€ minder 2x zoveel opslaggeheugen en de overige specs zijn gelijk...

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• field33P
SirLenncelot schreef op maandag 17 juli 2017 @ 21:11:
[...]

Waarom dan? Als ik de Vivoboek en de Zenboek die gelinkt staan bekijk dan biedt de Vivobook voor 100€ minder 2x zoveel opslaggeheugen en de overige specs zijn gelijk...
Behalve het feit dat de Vivobook een TN-paneel heeft en de Zenbook een IPS-paneel

Is toch een aardig verschil, en al helemaal omdat ik hem bij mijn lokale BCC voor exact hetzelfde bedrag gelijk mee naar huis kan nemen, terwijl de Vivobook op 'pre-order' staat.

Bovendien heb ik niet schokkend veel opslagruimte nodig.
Maar hoe is de Zenbook vergeleken met de Elitebook Folio?

[ Voor 9% gewijzigd door field33P op 18-07-2017 00:44 ]

Verwijderd

Deze is ook mooi (en 10% korting bij HP): pricewatch: HP ENVY x360 15-bp030nd

Zelf heb ik net 10 dagen deze in huis: http://www.gearbest.com/laptops/pp_620996.html ( pricewatch: Cube Thinker 154431-460 ). Ook mooi, superscherm (zelfde als uit de Surface Book) en compleet stil. :)
De M3 7Y30 processor is nagenoeg gelijk aan de Core i3 7100U (en exact gelijk aan een Core i5 5200U). Volgens http://cpu.userbenchmark.com. De bouwkwaliteit is super. Ben er erg tevreden ermee.
Er kwam hier 49 euro invoer+BTW bij. Besteld bij Gearbest met DHL bezorging voor € 9,60 extra. Voor totaal is van € 579,- had ik hem dus in huis.

Een Mi Notebook Air 13.3 is ook een mooi ding trouwens. Wel wat duurder. Is ook een topic van op het forum.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2017 01:58 ]

• field33P
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 01:56:
Deze is ook mooi (en 10% korting bij HP): pricewatch: HP ENVY x360 15-bp030nd

Zelf heb ik net 10 dagen deze in huis: http://www.gearbest.com/laptops/pp_620996.html ( pricewatch: Cube Thinker 154431-460 ). Ook mooi, superscherm (zelfde als uit de Surface Book) en compleet stil. :)
De M3 7Y30 processor is nagenoeg gelijk aan de Core i3 7100U (en exact gelijk aan een Core i5 5200U). Volgens http://cpu.userbenchmark.com. De bouwkwaliteit is super. Ben er erg tevreden ermee.
Er kwam hier 49 euro invoer+BTW bij. Besteld bij Gearbest met DHL bezorging voor € 9,60 extra. Voor totaal is van € 579,- had ik hem dus in huis.

Een Mi Notebook Air 13.3 is ook een mooi ding trouwens. Wel wat duurder. Is ook een topic van op het forum.
Ik denk alleen niet dat ik Chinese kwaliteit aandurf, zeker niet wanneer het niet CE-gekeurd is.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-11 09:52
field33P schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 14:46:
[...]

Ik denk alleen niet dat ik Chinese kwaliteit aandurf, zeker niet wanneer het niet CE-gekeurd is.
Als je goed je huiswerk doet (lees: vooronder zoek doet en reviews leest) hoeft dat geen probleem te zijn. Niet alles uit china is per definitie slecht. Apple producten komen er tenslotte ook vandaag. Groter potentieel probleem is de garantie. Terug sturen is vaak redelijk duur waardoor garantie claimen geld gaat kosten.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• field33P
Toch heb ik meer vertrouwen in de quality control van grote merken als Apple, HP, Asus etc dan die van een no-name Chinees bedrijf (toegegeven, wel iets meer in Xiaomi - maar volgens de review van Tweakers is de Mi Book niet zo stevig).

En bovendien is het überhaupt nog maar de vraag of ie door de douane heen komt zonder CE-keurmerk.

[ Voor 17% gewijzigd door field33P op 18-07-2017 18:27 ]

Verwijderd

ChojinZ schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 14:54:
[...]

Als je goed je huiswerk doet (lees: vooronder zoek doet en reviews leest) hoeft dat geen probleem te zijn. Niet alles uit china is per definitie slecht. Apple producten komen er tenslotte ook vandaag. Groter potentieel probleem is de garantie. Terug sturen is vaak redelijk duur waardoor garantie claimen geld gaat kosten.
Daar heeft PayPal tegenwoordig trouwens een service voor waarbij de retourkosten worden terug betaald door PayPal, en dat is een volledig gratis service. :)

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-11 09:52
field33P schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 18:26:
Toch heb ik meer vertrouwen in de quality control van grote merken als Apple, HP, Asus etc dan die van een no-name Chinees bedrijf (toegegeven, wel iets meer in Xiaomi - maar volgens de review van Tweakers is de Mi Book niet zo stevig).
Dat mag maar dat is dus niet helemaal terecht.
field33P schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 18:26:

En bovendien is het überhaupt nog maar de vraag of ie door de douane heen komt zonder CE-keurmerk.
Op een enkele uitzondering daar gelaten komt dat dus nooit voor. Het aantal pakketjes uit China is gewoon te groot. Daarnaast kan je niet elk pakketje gaan controlen op CE-keurmerken. De douane heeft wel wat beters te doen!
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 18:37:
[...]

Daar heeft PayPal tegenwoordig trouwens een service voor waarbij de retourkosten worden terug betaald door PayPal, en dat is een volledig gratis service. :)
Klopt! goed punt!

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
field33P schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 00:43:
[...]

Behalve het feit dat de Vivobook een TN-paneel heeft en de Zenbook een IPS-paneel
goed punt, was me niet opgevallen.

Hoewel IPS mooiere kleuren geeft, het verbruikt volgens mij ook meer energie. TN kijkhoeken zijn slechter maar de refreshrate is weer iets hoger, dat is wat fijner voor de ogen.

Gebruik je de laptop vooral voor office-werk dan kan een tn-paneel geen onverstandige keuze zijn. Heb je betrouwbare kleuren nodig, bijvoorbeeld omdat je grafisch ontwerp doet dan is een IPS fijnste keuze.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Pagina: 1