Bol.com geeft met ad-blocker een beperk tweedehands aanbod.

Pagina: 1
Acties:
  • 938 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:35

NSG

Je weet niks!

Topicstarter
Onlangs haalde ik weer mijn favo game Red Dead Redemption uit de kast om de single player eens nog een keer vanaf begin te spelen. Vandaag dacht ik ineens, waarom heb ik eigenlijk nog niet alle DLC's aangeschaft? Na wat zoekwerk kwam ik erachter het het voordeligst is als ik de GOTY aanschaf, via budgetgaming kwam ik met mijn iPad bij het tweedehands aanbod van bol.com terecht. De link stuurde ik door naar mijn laptop om de koop af te maken.

Eenmaal de link geopend op mijn laptop, kreeg ik een heel ander tweedehands aanbod te zien. In plaats van 7 aanbieders was er nu maar 1 te zien. Vreemd, dacht ik. Vervolgens opende ik dezelfde link incognito en verrek, nu zie ik wel het volledige aanbod..
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zAw9Err.png

Daarop dacht ik, laat ik eens kijken wat er gebeurd als ik het profiel van een verkoper die ik ingelogd niet kan zien open. En weer een verschil te zien, ingelogd zie ik 0 aanbod en incognito zie ik 5 producten.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GEK1t8Z.png

Vervolgens heb ik nog twee willekeurige boeken aangeklikt en zag daarbij hetzelfde fenomeen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PdFKchc.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/B8GmuGy.png

Waar ik eerst dacht dat het misschien te maken had met het feit of ik wel of niet ingelogd was, ging nu mijn vermoeden naar uBlock. Dus ik schakelde deze uit en refreshde de pagina, echter nog steeds een beperkt aanbod. Maar toen ik vervolgens naar een artikel zocht, waar ik nog niet naar had gekeken werd mij duidelijk dat het wel degelijk met de uBlock te maken heeft. Tot slot nog alle cookies etc gewist en uBlock op de landing page van bol uitgeschakeld en ja, nu kan ik dus wel het volledige aanbod zien........

Eindconclusie is dus dat bol.com de klant een beperkter tweedehands aanbod voorschotelt als je een ad-blocker heb aanstaan. Een cookie (?) zorgt er vervolgens ook nog voor dat je niet even achteraf je ad-blocker kan de-activeren. :D

Nou begin ik mij toch wel af te vragen hoe lang dit al gaande is en voor hoeveel euro's bol.com mij "gestraft" heeft voor het gebruik van een ad-blocker. En is dit beperkt tot het tweedehands aanbod of krijgt een ad-block gebruiker ook wel eens andere prijzen te zien bij het normale aanbod? Doen andere websites dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:26
Of andere website dat doen durf ik niet te zeggen. En netjes is het ook niet niet. Maar wat geeft Bol.com zelf aan toen je ze er mee confronteerde? Neem aan dat zij opheldering kunnen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Waarom zoek je gelijk de schuld bij Bol.com en paranoia alsof het expres gebeurt? Ik zou eerder het probleem bij uBlock zoeken: die markeren die pagina's van Bol.com blijkbaar als advertentie/spam.

Het hele principe van een adblocker is dat je dingen niet te zien krijgt. De adblocker beslist welke dat zijn, zonder dat daar nou direct kwade wil bij hoort gezocht te worden.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

NSG schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 12:18:
Eindconclusie is dus dat bol.com de klant een beperkter tweedehands aanbod voorschotelt als je een ad-blocker heb aanstaan. Een cookie (?) zorgt er vervolgens ook nog voor dat je niet even achteraf je ad-blocker kan de-activeren. :D

Nou begin ik mij toch wel af te vragen hoe lang dit al gaande is en voor hoeveel euro's bol.com mij "gestraft" heeft voor het gebruik van een ad-blocker. En is dit beperkt tot het tweedehands aanbod of krijgt een ad-block gebruiker ook wel eens andere prijzen te zien bij het normale aanbod? Doen andere websites dit ook?
Wacht even, begrijp ik jou goed? Jij zegt nu dat Bol (een winkel, die dus zo veel als mogelijk wilt verkopen) jou "straft" omdat jij uBlock (Origin) gebruikt? :? Doet uBlock (Origin) niet gewoon zijn werk? :)
NMe schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:13:
Bol.com heeft zelf eigenlijk geen advertenties anders dan hun eigen spul, wat door adblockers juist niet als reclame gezien wordt omdat het het eigen domein is.
Geldt dat ook voor de tweedehandsafdeling van Bol? ;)

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 22-06-2017 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Bol.com heeft zelf eigenlijk geen advertenties anders dan hun eigen spul, wat door goed afgestelde adblockers juist niet als reclame gezien wordt omdat het het eigen domein is. Daarnaast willen ze natuurlijk zo veel mogelijk verkopen en dat kunnen ze niet als ze actief mensen gaan weren van het zien van al hun aanbod. De kans dat Bol dit bewust heeft gedaan is dus zo ongeveer nul en ik zou het inderdaad aan de overactieve adblocker wijten. Dat is sowieso altijd een risico bij adblockers, false positives en false negatives. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG

NSG

Je weet niks!

Topicstarter
gambieter schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:10:
Waarom zoek je gelijk de schuld bij Bol.com en paranoia alsof het expres gebeurt? Ik zou eerder het probleem bij uBlock zoeken: die markeren die pagina's van Bol.com blijkbaar als advertentie/spam.

Het hele principe van een adblocker is dat je dingen niet te zien krijgt. De adblocker beslist welke dat zijn, zonder dat daar nou direct kwade wil bij hoort gezocht te worden.
Dus uBlock zorgt ervoor dat de 5 in een 0 veranderd op deze pagina?
http://imgur.com/wcOnYmJ

Daarnaast zou het ook niet verklaren waarom het na uitschakelen van uBlock + refresh van de pagina nog steeds niet zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je hebt nog nooit gehoord van technieken als Javascript, JSON en AJAX? :)

Dat hoeft dus helemaal niet per se serverside te zijn gedaan. Een stukje Javascript (al dan niet via bijvoorbeeld jQuery of Angular om wat voorbeelden te noemen) die een JSON-object itereert (of het aantal items met .length telt in het object of de array) wat binnen zou moeten komen via AJAX kan dat net zo goed. Alleen bij jou nu niet, omdat jouw uBlock het request blokkeert.

Zeker als je extra black- en whitelists aan hebt staan in uBlock zal de kans op false positives en false negatives toenemen.

[ Voor 95% gewijzigd door CH4OS op 22-06-2017 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Bij mij toont Bol.com gewoon het volledige aanbod met uBlock (Origin) actief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

NSG schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:16:
[...]

Daarnaast zou het ook niet verklaren waarom het na uitschakelen van uBlock + refresh van de pagina nog steeds niet zichtbaar is.
Caching in local storage op basis van een cookie die de TTL van die cache bijhoudt? Als die cache inderdaad ververst zou worden via een JSON-call is het heel logisch wat je hier ziet...

Maar laten we het omdraaien: waarom zou Bol dit doen volgens jou? Welk voordeel hebben ze daarvan? Als ze je willen stimuleren om geen adblocker te gebruiken dan moeten ze dat niet zo in het geheim doen, dus dat is het vast niet. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Niemand heeft hier belang bij zeker Bol.com niet. Elk verkoop is er een en de tweede hands markt lever hun ook gewoon geld op waar ze zelf weinig werk aan hebben.

Dus denk dat het probleem zit in je adblocker disable and move a long :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Denk echt dat het op de een of ander manier toch door iets van uBlock komt. Zeker gezien het hier ook om advertenties gaat, maar in dit geval juist wenselijke.

Zo blokkeert de adblocker op de Tweakers-pagina's van iemand V&A-beoordeling de link naar de V&A-advertenties, omdat daar het woord "advertentie" in staat: gallery: MsG

(overigens nu al tijden adblocker uit op Tweakers)

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
zeker bij nieuwe sites kijken soms als ik iets raars ziet of mijn adblocker issues veroorzaakt. Even uit zetten en kijken en dan weer aanzetten als het ook zonder is. Maar wel vreemd dat hij een cookie achterlaat maar misschien laat hij een cookie achter dat hij aangeeft dat het niet geladen kan worden dus doe geen moeite om het nog een keer te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG

NSG

Je weet niks!

Topicstarter
Bedankt voor alle antwoorden, heb ik in elk geval wat bijgeleerd over de manier waarop ad-blockers hun werk (kunnen) doen.

Ik heb mijzelf natuurlijk ook de vraag gesteld: "welk voordeel haalt bol hier uit?". Maar echt tot een goed antwoord kan ik niet komen, met ad-blocker uit zie ik tenslotte ook geen advertenties. Het enige dat ik kan bedenken is dat ze geen volwaardige tracking kunnen doen en dat wellicht niet bepaald waarden. In de meeste gevallen is het aanbod dat ik wel te zien krijg alsnog goedkoper dan een nieuw product en verliezen ze daarbij niet perse mijn interesse.

Zojuist ook weer uBlock aangezet op bol en gek genoeg kan ik het nu niet meer re-produceren, terwijl ik het vanochtend toch een goed uur heb lopen testen.

Het is mij dus nog niet helemaal duidelijk wat de oorzaak is geweest, maar ik neig nu wel meer naar een overenthousiaste uBlock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Waarschijnlijk was het een cookie die in de wegzat heb ik ook wel eens met Amazon.com dan kan ik opeens niets meer bestellen cookie weg probleem opgelost. Geen idee wat dat is maar het werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Is het je nog niet opgevallen dat de ene website denkt dat je in Nederland zit en de andere in België?
Lijkt mij eerder dat het 2e hands aanbod landgebonden is.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

NSG schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:40:
Zojuist ook weer uBlock aangezet op bol en gek genoeg kan ik het nu niet meer re-produceren, terwijl ik het vanochtend toch een goed uur heb lopen testen.

Het is mij dus nog niet helemaal duidelijk wat de oorzaak is geweest, maar ik neig nu wel meer naar een overenthousiaste uBlock.
Ik kan mij voorstellen dat een site als Bol resultaten in een cache bewaard, zodat iemand anders (of dezelfde persoon natuurlijk) die er naar zoekt, snel een pagina te zien krijgt.

Een snelle site draagt namelijk bij aan de conversie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG

NSG

Je weet niks!

Topicstarter
GWBoes schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:45:
Is het je nog niet opgevallen dat de ene website denkt dat je in Nederland zit en de andere in België?
Lijkt mij dat het 2e hands aanbod landgebonden is.
Wauw, dat is het dus geweest.. 8)7

Erg discussiewaardig is het topic hiermee dus niet meer..

[ Voor 21% gewijzigd door NSG op 22-06-2017 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Gezien het mysterie is opgelost en er verder weinig discussiewaarde meer in het topic zit, hang ik hier een slotje aan.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.