Motortje, hoeveel volt zou ie willen hebben?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Nou, het feest kan beginnen. Ik heb de 4 Panasonic batterijen besteld inclusief plastic spacers en nikkel soldeerstrips. Waarschijnlijk later deze week binnen, dus hoop ik ze deze week nog te kunnen solderen :)

Nu alleen nog een power management bordje bestellen via ebay.
Edit: Waar ik nog tegenaan loop is het volgende. Je hebt dus die power management boards, die beveiligen de batterij tegen te ver ontladen, te ver opladen e.d.

Maar moet ik nog een apart pcbtje hebben die het opladen regelt? Want als ik het goed begrijp dient zo'n batterij de laatste x aantal procent op een lager voltage/vermogen opgeladen te worden, en in eerste instantie met zo'n 1500mAh.

Nu heb ik wel een voeding die bijv. 18v kan geven, maar die zijn gewoon 2 ampere of meer...

wat is hierin de aanbevolen methode?

[ Voor 49% gewijzigd door geerttttt op 11-07-2017 09:09 ]

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:22
zorg voor een cc/cv voeding. Stel 'm in op een stroom van 1C en een spanning van het aantal cellen * 4,2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
mcDavid schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:30:
zorg voor een cc/cv voeding. Stel 'm in op een stroom van 1C en een spanning van het aantal cellen * 4,2.
Wat is een cc voeding?
Ik heb nu een plug aansluiting aan de zijkant van de robotzuiger waar ik een oude 20v laptop voeding heb aangesloten. Dan moet ik een step down maken richting 4,2*4=16,8v?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Constant Current / Constant Voltage. Een voeding waarmee je zowel de (max) spanning als de (max) stroom kunt instellen dus.

als je op ebay iets als "cc/cv dc-dc converter" intypt zou je zat resultaten moeten krijgen. Misschien de moeite waard om iets met een led-displaytje te zoeken, dat maakt het instellen wat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
mcDavid schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 14:37:
Constant Current / Constant Voltage. Een voeding waarmee je zowel de (max) spanning als de (max) stroom kunt instellen dus.

als je op ebay iets als "cc/cv dc-dc converter" intypt zou je zat resultaten moeten krijgen. Misschien de moeite waard om iets met een led-displaytje te zoeken, dat maakt het instellen wat makkelijker.
Ok, leuk! gevonden ook, ik heb deze besteld:
http://www.ebay.com/itm/L...ff435f:g:I80AAOSwV0RXqFU7

Begrijp ik het nou goed dat je hem met een multimeter op de current stand kunt zetten en in plaats van dat je hem normaal in serie zet met het apparaat wat je wilt meten zet je hem nu gewoon op de beide aders en sluit je als het ware het circuit om te meten hoeveel mAh hij nu maximaal doorlaat? (zodat je dit met de blauwe potmeter kunt afstellen?)

Het begint telkens completer te worden, zonder jullie tips was ik niet zo ver gekomen, thanks :)
Ik ben ook al begonnen met een blanco pcb bouwen, binnenkort wat foto's :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Hierbij alvast een voorbeeldje van mijn work in progress voor het Main PCB. Hierop komt ook de stroomomzetting naar 5v voor de raspberry en naar 9,7v voor de wieltjes.

Wat goed is om te weten is dat ik geen daadwerkelijk PCB laat printen, maar dit gebruik als referentie. Ik heb namelijk een 15x10 protoboard (gewoon een printplaat met elke 2,54mm een gaatje met koper) waarop ik dit geheel ga opbouwen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iQ6D7qb.jpg

Als iemand op basis hiervan nog tips of opmerkingen heeft zijn die zeker welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:57

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Misschien verdeeld over de print nog wat condensatoren en elko's om de spanning overal stabiel te houden?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
memphis schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 20:55:
Misschien verdeeld over de print nog wat condensatoren en elko's om de spanning overal stabiel te houden?
Geen probleem! Welke waarden zou je adviseren en waar? Dan zet ik ze er tussen.

Trouwens, in bovenstaande ontwerp heb ik blijkbaar verkeerde afmetingen gebruikt voor de pcb. er komt zo'n 5cm bij in de breedte en 2 in de hoogte, dus ik heb een stuk meer speelruimte dan ik dacht :P Geen moeite om wat condensatoren en elco's te plaatsen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Nog even iets waar ik hoop goedkeuring of tips op te krijgen: Ik heb even een tekening gemaakt hoe het circuit er volgens mij uit moet gaan zien.

Ik laat hierbij nog even wat complexere dingen buiten beschouwing zoals de power supply voor de stofzuigmotor en een relais om alle onderdelen behalve de raspberry pi uit te kunnen schakelen...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2SiL4ka.jpg

Graag jullie mening!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
denk dat je de verbruikers ook via je protection board aan moet sluiten ipv direct op de accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
mcDavid schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 15:44:
denk dat je de verbruikers ook via je protection board aan moet sluiten ipv direct op de accu's.
Ahja idd, daar heb je een goed punt! Ga ik aanpassen :) Ondertussen zit ik ook te bedenken hoe ik verder alles aan wil sluiten en wat ik wil kunnen uitschakelen en wat niet perse. Je wil natuurlijk die DC-DC converters ook met een relay kunnen uitschakelen wanneer je het niet gebruikt neem ik aan om sluipverbruik te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:57

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Klopt, vaak zit er op de protection board ook een output met stroomdetectie.

Om terug te komen op de condensatoren, de meeste modules zullen we bij de ingang nog een elko en een condensator hebben maar in de buurt van de H-brug en bij de Raberri kan het geen kwaad om nog een elko te plaatsen van een 47 tot 100uF en verspreid over de print een paar condensatoren van 100nF om eigenlijk rare spikes en resonanties op de voedingslijnen te voorkomen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1 2 Laatste