Waarom speelt mijn HD5500 graphics laptop geen 4K HEVC?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Mannen,

Ik heb een laptop, een Lenovo IdeaPad G70-80 (80FF00GVNX).
Is een recente, gemiddeld snelle laptop (I5 5200u, HD5500 graphics, 4GB ram, en heb er een Samsung Evo 840 SSD in gezet, schone win10 install).

Nu wil ik graag lokaal opgeslagen 4K H.265 / HEVC bestanden afspelen.
Ik was in de veronderstelling dat deze laptop dit ondertussen wel vloeiend aan moet kunnen.
Heb ik dit verkeerd??? Hij speelt het nml alleen stotterend af. Zowel in de standaard win10 player als MPC-HC.

Ik heb het dan over bijv. de volgende test files:
http://4ksamples.com/elys...-1-minute-sample-footage/
http://jell.yfish.us/medi...bps-4k-uhd-hevc-10bit.mkv

Hopende dat ik wat verkeerd 'doe' en dit notebookje het toch wel aan mag kunnen.

Alle reacties

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Wat zie je in je task manager voorbij komen aan verbruik tijdens afspelen?

[ Voor 12% gewijzigd door Slavy op 22-06-2017 11:23 ]

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Er staan enorme uitleggen, vragen, opmerkingen etc over de HD550 gewoon op de forums van Intel. Daar wordt onder andere gesproken over bepaalde SDK-componenten installeren en bepaalde settings.

Die oplossingen werken niet voor je? Of je krijgt ze niet voor elkaar?

Vergeet even niet dat HEVC een aantal extra/sub standaarden heeft; welke van die standaarden spelen beter/slechter af?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Allewijn
  • Niet online
@Slavy ik zie in de task manager tijdens het afspelen een processorverbruik van circa 80%, een geheugengebruik van circa 60% en een schijfgebruik van circa 4%.

@MAX3400 : Ik heb eigenlijk alle 4K HEVC standaarden testfiles geprobeerd te spelen, 8 bit, 10 bit, main, main10, etc geprobeerd. Allemaal stotteren ze. Van bijv: http://jell.yfish.us/

De 1920x1080 hevc files spelen wel soepel.

De HD5500 zou dit aan moeten kunnen lees ik...

• Slavy
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

@Allewijn Hoe zit het als je Youtube films (1080/4k) probeert af te spelen, hoe reageert ie daar op?

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• Allewijn
  • Niet online
@Slavy Ook dat gaat niet lekker zie ik. Stottert idd ook (ligt niet aan mijn internet snelheid (50mbps, en ook niet als ik hem bijv eerst even pauzeer). Bijv deze YouTube: 10 INCREDIBLE 4K (Ultra HD) Videos 2017

[ Voor 10% gewijzigd door Allewijn op 22-06-2017 11:55 ]

• Slavy
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Ik raad je dan aan de laatste videodrivers te installeren, kijken of dit helpt.

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05:17

Bad Brains

<(0.o)>

Videodrivers op max performance zetten (in stroom beheer denk ik) kan op Nvidia en AMDs dus waarom niet met Intel..

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01 22:56
Heb je in het verleden geen codecs (codec packs) geïnstalleerd die nu de boel verzieken?

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Allewijn
  • Niet online
Ik heb met de Intel Driver Update Utility gechecked op updates. Die zijn er niet...
Ik heb geen codec packs geïnstalleerd, want zoals aangegeven heb ik net een verse win10 installatie gedaan.
Videodrivers op max performance zetten oid kan niet in het intel graphics panel...

• Slavy
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Zit er nog een verschil aan dat je hem aan de oplader hangt of op de batterij laad afspelen? Uit het verleden heb ik op die manier ook een issue gehad.

• Allewijn
  • Niet online
@Slavy Nee helaas. Ik had hem idd al aan de oplader gehangen om max performance te krijgen...
Ik ga nu even een windows 8.1 install op deze laptop doen. Heb hem bootable op een usb stick. Kijken of het dan werkt. Dus ik kom straks terug met de bevindingen...
Iemand toevallig hier die ook hd 5500 graphics heeft en kan bevestigen dat de 4k hevc bestanden wel soepel af kunnen spelen?

• Slavy
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Laatste wat ik mij kan bedenken is hardware decode aanzetten.

• Allewijn
  • Niet online
In MPC-HC stond dit standaard al aan, DXVA2(native) waarbij alle vinkjes aangevinkt zijn onder codecs for hardware decoding (dus ook vinkje bij hevc) en resolutie 4k...

• Allewijn
  • Niet online
In windows 8.1 (kale installatie) helaas hetzelfde....
Kan de HD 5500 het mogelijk toch niet?

• Slavy
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Heb je gecheckt of het Microsoft drivers zijn of Intel drivers voor je HD 5500?

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:08
Welke speler gebruik je? VLC zou het moeten kunnen afspelen

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Allewijn schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 11:54:
@Slavy Ook dat gaat niet lekker zie ik. Stottert idd ook (ligt niet aan mijn internet snelheid (50mbps, en ook niet als ik hem bijv eerst even pauzeer). Bijv deze YouTube: 10 INCREDIBLE 4K (Ultra HD) Videos 2017
Vind het allemaal een mooi verhaal maar volgens mij mis je een paar dingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CVS8gMGIRaMb1uOx2etoz8oW/full.jpg
Gebruikt bij mij dus 71Mbps... Jouw internet is 50Mbps en kan dus al een issue zijn (indien je dus streamt van internet). Afgezien daarvan; 50Mbps is de bovengrens voor een normale BluRay-film; UHD-films zitten op max. 108Mbps volgens officiele opgave.

Daarnaast, maar mogelijk dat daar ook iets misgaat; uit mijn hoofd kan een HD5500 maximaal 30fps afspelen op 4K. Nou lijkt het me vrij sterk dat jij jouw GPU hebt aangesloten op een monitor die 30Hz doet dus er is ook een kans dat stottering niet aan de GPU ligt maar aan het "droppen" van frames tussen output en display. Ongeveer hetzelfde als je 23,976fps encoded rips afspeelt op elke Europese TV; je gaat soms hele rare dingen krijgen. Sterker nog; je krijgt rare dingen.

Ik vind het lastig; links er rechts op de Intel-forums krijgen mensen het wel/niet voor elkaar. Ik steek mijn hand er niet voor in het vuur dat jij 30fps kan zien/weergeven op de display die voor je neus staat.

Just my 2 cents.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Allewijn schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 11:20:
[knip]

Nu wil ik graag lokaal opgeslagen 4K H.265 / HEVC bestanden afspelen.
[knip]
De Intel iGP HD 5500 heeft geen goede hardware_ondersteuning voor dat format, het maakt daarbij niet uit wat je er aan drivers/codecs tegenaan gooit. Wil je de ondersteuning wel hebben dan is de overstap naar bijv. de Kaby Lake generatie een alternatief.

Testing, one, two ...

• Allewijn
  • Niet online
@hardware-lover duidelijk verhaal, het wordt dus kennelijk toch niet ondersteund, ook al las ik her en der op intel forums van wel... Als harware h.265 encoding niet ondersteund wordt, dan kan ik me er bij neer leggen...

@MAX3400 Ik speel het af op het standaard laptopscherm (die een resolutie heeft van 1600x900), maar wil het idd aan de praat krijgen om het ook op mijn 4k tv af te spelen...
Hoe krijg jij die extra info in het afgespeelde (youtube?) 4K filmpje te zien?

edit: gevonden, 'info voor nerds' aanklikken bij de youtube opties' :+
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2ajp9ph.png

[ Voor 11% gewijzigd door Allewijn op 22-06-2017 17:02 ]

Pagina: 1