Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Carracio88
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-03 19:59
Enige tijd geleden heb ik een topic aangemaakt voor een nieuwe telefoon voor mijn vrouw. Uiteindelijk hebben we, naar aanleiding van de reacties, de Moto G5 gekocht. Tot nu toe een goede telefoon.

Op dit moment heb ik zelf een Nokia Lumia 530. Deze heb ik al een aantal jaren en voldoet redelijk aan mijn wensen. De telefoon begint nu echter wel ouder te worden, met een aantal gevolgen, zoals vastlopen. Ik ben daarom ook rustig aan het rondkijken naar een nieuwe telefoon, rond 180€.

Ik moet zeggen dat ik wel een fan ben van Nokia, het is meer een gevoel dan gebaseerd op ervaring. Nu zag ik dat Nokia met nieuwe telefoons komt, de Nokia 3, 5 en 6. Ik ben geïnteresseerd in de Nokia 5, maar ik ben benieuwd hoe deze zich verhoud met bijvoorbeeld de Moto G5. Ik heb begrepen dat de Nokia met een kale versie van Android draait, waardoor updates sneller komen.

Mijn eisen aan de telefoon zijn niet erg hoog. Belangrijkste vind ik dat de telefoon stevig is en tegen een stootje kan, ook daarom spreekt de Nokia 5 mij aan vanwege de aluminium behuizing. Ik ben niet echt iemand die elk jaar een nieuwe telefoon nodig heeft, wat mij betreft moet ie ongeveer 5 jaar meekunnen gaan.

Welke zou jullie voorkeur hebben op basis van specs en betrouwbaarheid etc? Nokia 5 of Moto G5, of misschien nog een andere?

Alle reacties

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Het huidige Nokia is compleet anders als het vroegere Nokia, aangezien de telefoons niet gemaakt worden door Nokia maar door HMD Global. Ze beloven inderdaad dat er updates voor uitkomen en dat de toestellen netjes worden bijgewerkt, maar omdat het een nieuwe fabrikant betreft is er nog geen geschiedenis.

Voor updates moet je echter ook niet bij Motorola zijn, sinds dat merk van Lenovo is worden updates sporadisch of niet uitgebracht.

Als je fan bent van een aluminium behuizing zou je ook eens kunnen kijken naar de product: Wileyfox Swift 2. Dat toestel is snel, stevig en wordt netjes voorzien van updates door Wileyfox.

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-11 22:43
Carracio88 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 11:01:
Welke zou jullie voorkeur hebben op basis van specs en betrouwbaarheid etc? Nokia 5 of Moto G5, of misschien nog een andere?
Een alternatief is wellicht de Xiaomi Redmi 4X, met de Global version heb je alle hier gebruikte 4G banden.

Vergeleken met de Nokia heeft de Moto G5 een aantal voordelen:
-dual sim
-verwisselbare accu
-1080 x 1920 tegenover 720 x 1280 pixels (minder pixels kan ook een voordeel zijn, omdat dat minder vergt van de SoC)

Toch zou mijn voorkeur uitgaan naar de Nokia:
-die ziet er beter uit naar mijn mening
-ik verwacht meer en snellere updates en upgrades

Dat laatste zoals je noemt vanwege de pure Android versie. Ook heeft Nokia z'n belofte op dit gebied waargemaakt met de Nokia 6. Die is in China en India al een tijdje uit en heeft maandelijkse veiligheidsupdates en een snelle upgrade naar 7.1 gekregen.

• VeterisVulpes
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-11 14:52
Is de Xiaomi wel een goed alternatief als je ook zoekt naar een merk dat updates belooft? Eigenlijk zou daar wel is een grote topic naar komen, ben zeer benieuwd welk merk wél betrouwbaar is want op Android-gebied blijft dat zo'n gigantisch pijnpunt.

 MacBook Pro 16" Late 2019 & UniFi netwerk  iPhone 14 Pro

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:15
Terugkomend op je vraag, de nokia 5 en Moto G5 naast elkaar gezet:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/738867;731311/

Pluspunten van de G5 zijn betere schermresolutie en meer werkgeheugen.
Pluspunten van de Nokia, grotere accu en NFC.
Ik verwacht dat ze ongeveer gelijk presteren, dus als je in een winkel de Nokia vergelijkt met de G5 van je vrouw, heb je input voor een goede keuze.

Hoewel de nieuwe Nokia toestellen gemaakt worden door HMD Global is het wel een bedrijf ontstaan uit ex Nokia medewerkers, en de reviews schrijven dezelfde eigenschappen toe aan het toestel als de Nokia toestellen van vroeger, solide en degelijk.
Dus als Nokia fan kun je dit toestel prima overwegen.

• Carracio88
Iedereen bedankt voor de reacties. Het heeft even geduurd, maar ik heb gister toch de Nokia 5 besteld. Ben toch een beetje een fan.

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Aangezien ik met exact dezelfde vraag zit, ben ik benieuwd hoe de ervaring van @Carracio88 inmiddels. Als het goed is heb je er al een week mee kunnen spelen, vind je de Nokia 5 nog steeds de betere keuze?

De Moto G5 vind ik qua specs perfect, alleen het design staat me tegen. Dat het sinds de 5e generatie wel een metalen body heeft gekregen, maakt dat ik hem wel overweeg, incl. de specs die eigenlijk geen nadeel kennen in deze prijsklasse. De Nokia 5 ziet er daarentegen uit als een mid-range tot bijna high-end model.

Extra lastig wordt het gemaakt door de lage prijs van de Moto G5 op dit moment bij Amazon.de (€ 133). De Nokia 5 is minimaal nog € 199.

Edit: Ik zie zojuist dat de Nokia 5 nog uit moet komen (pre-order), dus dan is mijn vraag nog niet van toepassing. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door MooDyBLueS op 23-07-2017 07:38 ]

• Carracio88
@MooDyBLueS

De Nokia 5 bevalt me goed. Ik heb alleen nu wel een probleem met een enorme ruis als ik iemand bel. Maar ik weet nog niet of dat aan de provider ligt of aan het toestel. Ik ben verder tevreden over de Nokia. Mijn vrouw heeft de Moto G5, ik vind de Nokia er iets 'professioneler' uitzien. Hij is niet altijd even snel, maar dat ligt er ook aan wat je gewend bent.

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Carracio88 schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 10:04:
@MooDyBLueS

De Nokia 5 bevalt me goed. Ik heb alleen nu wel een probleem met een enorme ruis als ik iemand bel. Maar ik weet nog niet of dat aan de provider ligt of aan het toestel. Ik ben verder tevreden over de Nokia. Mijn vrouw heeft de Moto G5, ik vind de Nokia er iets 'professioneler' uitzien. Hij is niet altijd even snel, maar dat ligt er ook aan wat je gewend bent.
Thanks voor deze toelichting! Ja, de Moto G5 is op papier geniaal, maar ik vind hem ook te lelijk voor woorden. Qua design lijkt hij wel 5 jaar terug in de tijd te zijn gegaan. |:(

Je geeft aan dat hij niet altijd even snel is, dat snap ik op zich ook wel, maar als je het afzet tegen de Moto G5? Is er dan nog een die duidelijk sneller is of aanvoelt? Of maakt dat weinig verschil? Het zijn allebei Snapdragon 430 octa-cores met 2 GB RAM en een kale Android 7.x, dus ik verwacht geen/nauwelijks verschil eigenlijk.
Pagina: 1