Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirWhiteBeard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-06-2024
Vandaag mijn eerste game pc gebouwd, echter heb ik het idee dat zowel de processor als het ram geheugen niet optimaal werkt. Aangezien ik hier maar weinig verstand van heb weet ik niet precies waar het probleem ligt.

Processor: AMD Ryzen 1700
Ram geheugen: Corsair Vengeance LPX 2x8GB

Link naar benchmark

Edit: XMP heeft ervoor gezorgd dat het ramgeheugen nu goed werkt. Uiteindelijk had ik ook een chipset update gedaan in de Bios, echter heb ik momenteel problemen met vermoedelijk de GPU of de drivers hiervan en krijg ik veel errors met nvlddmkm en de BSOD: stopcode: Video Scheduler Internal Error

[ Voor 29% gewijzigd door SirWhiteBeard op 25-06-2017 15:17 ]

Beste antwoord (via SirWhiteBeard op 25-06-2017 15:14)

• Beowulf65
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-06-2023
Mooi dat het inschakelen van het XMP heeft geholpen bij het geheugen. Over de score van de CPU zou ik me geen zorgen maken, veel andere gebruikers hebben namelijk die van hen overgeklokt. Dat is pas van latere zorg, eerst maar eens de basis aanpakken en dat schijnt gelukt te zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als alles niet optimaal werkt, durf ik bijna te zeggen dat je drivers niet op orde zijn of niet de nieuwste versie zijn. Ook een BIOS-update kan soms helpen.

Verder lees ik heel snel: background CPU 45%. Geen idee wat dat betekent want ik ken die specifieke benchmark niet maar in leken-taal lees ik dat jouw CPU 45% van de tijd wat anders aan het doen was dan benchmarken. Ja, logisch, dan stort de rest van je bench ook in.

Geen verstand hebben van iets, is niet zomaar iets neerzetten op GoT.
- lijstje van componenten
- eigen troubleshooting
- andere benchmarks
- vergelijkingen zoeken
- nog meer troubleshooten
- dan posten

/edit: geen van jouw oude topics heb je gesloten/opgelost ondanks je eigen vragen en de antwoorden van anderen; ik weiger dan ook te raden wat je nu precies hebt gekocht.

[ Voor 11% gewijzigd door MAX3400 op 21-06-2017 23:19 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Very high background CPU (45%). High background CPU reduces benchmark accuracy. Find active processes with Windows task manager (CTRL+SHIFT+ESC).
Is wel redelijk duidelijk ja.

Ik zou ook hier eens naar kijken:
"16GB DIMM DDR4 clocked @ 1067 MHz"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 09:53

basdej

OutSystems Consultant

Je geheugen is geclockt op 1067 mhz terwijl bij het googlen van je geheugen er al snel 2400 mhz naar voren komt. Ook lijkt er inderdaad te staan dat er veel achtergrondcpu is.

Kan je nog andere specificaties geven zoals moederbord en eventuele andere onderdelen?

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
2666mhz is het maximaal ondersteunde vanuit AMD, volgens mij draait je RAM nu op 2133mhz (1067*2) terwijl deze gewoon 2666mhz moet kunnen halen.
Zorg er ook voor dat je de laatste BIOS hebt geflashed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirWhiteBeard
@MAX3400 Sorry als ik te weinig background info gaf, ik ben zowel nieuw met een gamepc bouwen als hier op het forum.

Bij de vorige test had ik nauwelijks processen open staan dus ik vind het vreemd dat hij dit aangeeft..

Dit is mijn set up:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler€ 375,76€ 375,76
1MSI B350 PC Mate€ 97,95€ 97,95
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 571,-€ 571,-
1Fractal Design Define S€ 74,95€ 74,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
1Corsair RM550x€ 90,-€ 90,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 165,-€ 165,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.501,66

Edit: klein foutje in de lijst, ik heb uiteindelijk voor de AMD Ryzen 7 1700 gekozen en niet de 1700x.

Ik heb zojuist geprobeerd een BIOS update/flash te doen voor mijn B350 Pc mate moederbord. Dit is wel gelukt (lijkt het), gelijk een nieuwe userbenchmark gedraaid (is dit een goede tool?) en dit is het resultaat:
http://www.userbenchmark.com/UserRun/4061583
Een lichte verbetering zo te zien, mis ik misschien nog meer updates?
Sorry voor de vragen, zoals eerder aangegeven ben ik hier nieuw in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Ik neem aan dat je een nieuwe Windows hebt geïnstalleerd. Dan duurt het gewoon een tijd voordat hij klaar is met al zijn werkzaamheden, updates, indexeren etc. Hij staat nu nog steeds op 29% usage.

Je geheugen staat nog steeds op 1067, die zou volgens je link naar het geheugen op 1500 moeten. Maar volgens mij wordt dat in de praktijk dan 1466 Mhz. Daar moet je het wel zelf op zetten, zie manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beowulf65
Check even of het XMP profiel van je geheugen in de bios aan staat. Het loopt idd te langzaam zoals White Feather ook al opmerkte.

Het ziet er ongeveer zo uit als dit:
http://www.howtogeek.com/...i+cp+md.ic.rXTRLCL_ri.jpg

Snelheid en timings van het geheugen worden dan automatisch optimaal ingesteld.

Heb je de geheugenmodules zelf geïnstalleerd? Deze modules moeten namelijk of in slot 1 en 3 of in slot 2 en 4 geïnstalleerd worden, niet naast elkaar.

[ Voor 16% gewijzigd door Beowulf65 op 22-06-2017 06:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:10
Met je laatste benchmark mis je nog steeds 29% van je performance:
High background CPU (29%). High background CPU reduces benchmark accuracy. Find active processes with Windows task manager (CTRL+SHIFT+ESC).
Kijk eens met CTRL+SHIFT+ESC naar je CPU usage. Een moderne CPU moet in idle, als hij niets aan het doen is zowat 0 of 1% zijn, met mogelijk hier en daar een kleine uitschieter. Pas als dat het geval is kun je een fatsoenlijke benchmark draaien. Kijk dus eens of er niets iets draait dat veel CPU gebruikt en stop die voordat je de benchmark start en kijk dan eens naar het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Niet stiekem Windows aan het updaten tijdens een benchmark?

Of is Windows nog van die duffe apps en spelletjes voor de geestelijk beschadigden aan het downloaden op de achtergrond misschien?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirWhiteBeard
Beste tweakers,

Ten eerste: bedankt voor alle input.
De ram sticks zaten goed in het moederboerd, ook heb ik het XMP profiel open gezet zoals @Beowulf65 noemde.
Het lijkt erop dat dit het probleem heeft verholpen met de Ram sticks. Ze scoren nu hoog bij de benchmark!
http://www.userbenchmark.com/UserRun/4067774
Echter heeft de processor nog steeds een erg dramatische score, zoals opgemerkt door @heggico en @nelizmastr is er inderdaad nog steeds een CPU usage van 5-7% terwijl ik geen enkel programma heb open staan. Hier klopt dus iets niet.. Vervolgens heb ik gekeken bij taakbeheer en nam een programma van logitech (ik gok van mijn toetsenbord: Logitech-g810-orion-spectrum-) 7% van cpu usage in. Bijhorende programma heb ik dus verwijderd, ook enkele dingen uitgezet die van invloed waren bij het opstarten en de pc gereboot.
Dit waren de nieuwe results: http://www.userbenchmark.com/UserRun/4067983
Alles lijkt goed te draaien maar toch vind ik dat de CPU erg laag scoort (correct me if im wrong).
Moet ik hier misschien nog updates voor draaien oid of is dit wat het is?

Allemaal bedankt voor het helpen!!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Beowulf65
Mooi dat het inschakelen van het XMP heeft geholpen bij het geheugen. Over de score van de CPU zou ik me geen zorgen maken, veel andere gebruikers hebben namelijk die van hen overgeklokt. Dat is pas van latere zorg, eerst maar eens de basis aanpakken en dat schijnt gelukt te zijn.
Pagina: 1