[Synology NAS] RAID 0 herstellen

Pagina: 1
Acties:

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:59
Om af te trappen, ik weet precies wat ik deed toen ik een RAID 0 array aanmaakte, daar waren vijf jaar geleden goede redenen voor, letterlijk een week voordat ik de bende over wilde zetten naar een nieuwe mirrored set werd disk 02 getrofen door een bad sector. Ik heb op het synology forum al genoeg reacties gehad dat RAID 0 niet slim was, maar hier ben ik met het volgende probleem:

Synology NAS met twee WD 2TB schijven in RAID 0 opstelling
Na netjes afsluiten starte mijn Synology NAS piepend op. Dit had ik al 1 keer eerder meegemaakt, toen kon ik nog bij mijn data. Had toen alles gebackuped, array opnieuw aangemaakt en plannen gemaakt om alles veilig op te slaan. Dit was riskant maar goed...

Nu kon ik op de synology nog al mijn data zien, alleen als ik data wilde openen, een film bijvoorbeeld kreeg ik de eerste zes seconden en toen een foutmelding. Dit is de trend met al mijn media. Ik heb toen mijn schijven afgekoppeld en deze in mijn desktop gehangen. Het programma "ReclaiMe Free RAID Recovery" vond de details van mijn raid array;

code:
1
2
3
4
Filesystem             1K-blocks      Used               Available       Use%                Mounted on
/dev/md0                 2451064        440020           1908644        19% /
/tmp                       124728           312               124416           0% /tmp
/dev/vg1/volume_1    3836399184   3567122016    269174768     93% /volume1

Deze informatie, samen met de kennis dat synology's filesystem Ext4 is stelde mij in staat om met het programma "NAS Data Recovery" een test te doen die succesvol bleek. Dit betekend dat mijn data nogsteeds op beide schijven staat, beide disks zijn nog te benaderen. Goed, dit programma heb ik alle 4 TB naar mijn nieuwe WD Purple schijf laten wegschrijven (koste drie dagen). Toen had ik met een programma
(ben de naam kwijt, ik heb letterlijk tientallen programa's geinstalleerd) een scan laten uitvoeren op de 4 TB disk (wordt wel gezien door windows maar heft officieel geen filesystem). Deze scan vond al mijn files, maar er moest wel even betaald worden voordat ik kon recoveren.

Mijn vraag na dit lange betoog - ik ben bang dat er een kans is dat mijn data alsnog corrupt uit de software kan rollen, zonde van mijn geld. Ik zou graag willen weten of er tooltjes zijn die data kunnen vinden vanuit windows op een Ext4 schijf. Of zijn er USB immages waarmee ik in Ubuntu kan opstarten en met reparatie programa's aan de gang kan? Ik heb de laatste dagen alle software die op de eerste drie pagina's van google te vinden was geinstalleerd (ook wat malware binnen gehaald) maar helaas willen de meeste programma's niks met mijn 4 TB schijf temaken hebben.

Tips, hints of andere suggesties? Ik heb het idee dat ik er echt bijna ben....

at your service

• Righthere
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:23
Als ik jou was zou ik verder gaan met Linux.
Kali Linux heeft flink wat tools aan boord voor datarecovery.
Denk hierbij vooral aan ddrescue en mdadm.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik denk dat je een reeks bad sectors hebt op een van je schijven. Alles lijkt in orde, tot je zo'n bad sector uit wilt lezen. Dan krijg je een I/O error, wat zorgt dat je de file verder niet kunt lezen. Blijkbaar zitten er geen bad sectors in de directories, anders zag je ook de listing niet.

Ik betwijfel of die 'Data Recovery' dat voor je oplost.

Als je weet welke van de twee schijven dat is kun je met ddrescue een bit-for-bit copie maken, en die in plaats van die disk in de Synology hangen. Waarschijnlijk werkt alles dan weer. Je bent wel data kwijt, maar hoe zich dat vertaald is moeilijk te voorspellen. De film waar je het over had zou na 6 seconden even een artefact kunnen laten zien of horen, mogelijk zo klein dat je het niet ziet. Maar je speler zou ook kunnen stoppen wegens een file corruptie.

Houd er rekening mee dat ddrescue wel een dagen nodig zou kunnen hebben. Hij gaat tot het gaatje om die bad sectors toch nog te lezen.

• The_Butler
Ik heb zeker bad sectors op mijn tweede schijf, zie de SMART:

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/3fb91faf23d1707090fe9818b23dfd8bb6dbe7b6/?url=http%3A%2F%2Fs2.postimg.org%2F6zphmkxuh%2FFAILED_Disk_WB2_TB.jpg

Bednkt voor de tips, ik ga er vanavond mee aan de gang. Wat ik me wel afvraag is hoe een bad sector een complete RAID 0 array in de war kan schoppen. Ik had het logischer gevonden als bijvoorbeeld een paar films corrupt waren geworden, maar de complete array? Is dit Synology die dat zo aanpakt of had ik pech met de locatie van de bad sector?

at your service

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
In dat screenshot zie ik 0 reallocated sectors.. er lijkt op basis daarvan niet echt iets aan de hand te zijn met die schijf. Wat voor foutmeldingen zie je in de logs van je Synology als je bestanden probeert te lezen?

[edit]
Woops de current pending sectors over het hoofd gezien 8)7 dat kan wel duiden op een probleem.

[ Voor 83% gewijzigd door Bigs op 22-06-2017 11:48 ]

• The_Butler
Bigs schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 11:18:
In dat screenshot zie ik 0 reallocated sectors.. er lijkt op basis daarvan niet echt iets aan de hand te zijn met die schijf. Wat voor foutmeldingen zie je in de logs van je Synology als je bestanden probeert te lezen?
Hmm, mijn vergissing van de reallocated sectors. Ik heb beperkte Synology logs thuis liggen, maar ik dacht niet dat er meer informatie was dan "crashed" . Via Telnet wel de partitie info en filesystem weten te achterhalen. Daar kan ik nog wel eens achteraan gaan.

Mijn RAID recovery software kwam wel met vele logmeldingen (de schijf maaktje ook een onprettig geluid op dit moment) aangaande bad sectors.

at your service

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Bigs schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 11:18:
Klopt, en 65 Current Pending Sectors, dat zijn sectoren die actief zijn en dit verklaard ook zijn probleem.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:05
Hij heeft anders wel 65 pending sectoren. Na slechts 17k draaiuren....

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:34
Het is het proberen waard en kost je op wat stroom na niets:
Start je PC op en laat hem in de BIOS een dag staan zonder dat er energie-instellingen actief zijn, zodat de PC inderdaad een dag aan blijft en "niets" blijft doen. De harddisk heeft dan genoeg tijd om zich te bekommeren om die 65 pending sectors. Wellicht dat je na een dag herstart en dat alles daarna weer online komt.
En dan als de wiedeweerga alles meteen backuppen op die 4 TB schijf e. je RAID 0 omzetten in iets anders (met nieuwe disks?)!

• The_Butler
Een kleine update en een vraag voor de Linux mensen onder ons...

Ik heb zoals eerder aangegeven de vier TB aan rouwe data op een nieuwe (lege) harde schijf gezet en de originele raid schijven afgekoppeld om verdere schade te voorkomen. Nu probeer ik met Kali Live te kijken wat er van mijn data over is.

Helaas is mijn vooruitgang ietswat traag aangezien ik nul kennis van linux heb maar goed, google is mijn vriend...

Toch een paar verzoeken om mij in de goede richting te sturen... Ik probeer met extundelete de 4 TB schijf te analyseren, welke niet gemount is (moet zo volgens de documentatie). Maar ik krijg de volgende foutmelding:

code:
1
 Bad magic number in super-block when trying to open filesystem /dev/sdb

Nu ben ik aan het lezen over wat een superblock precies is enzo maar het is me niet duidelijk wat mijn plan van actie moet zijn. Ik neem aan dat ik ergens de eigenschappen van de data moet vermelden, block size en filesystem etc... maar ik zit ietswat vast...

Kan iemand mij de juiste kant op sturen?

at your service

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Raid 0 en je verhaal over , dat bij een sector fout, de raid door zou kunnen gaan(het werkt anders)!!!!
Nu weet je waarom je raid 0 niet moet gebruiken of je moet bij storing je data weggooien, en het verlies is geen probleem.

Zelf heb ik een hd gehad zonder raid , die storing had, 720 sectors current pending.
Nog veel data eraf kunnen halen, daarna met hdd regenerator, de schijf ververst, natuurlijk lukt dit niet met 720 sectoren die slecht zijn. Voor en na hdd regenerator toch data eraf gehaald. Tijd die nodig was om dit te doen, hdd regenerator heeft een week gelopen, 2x de schijf proberen te kopiëren, hier nog 4 dagen.
En ja ik had een backup, en heb het toch geprobeert!
Nu weet je waarom een backup nodig is.

Als je alles geprobeerd hebt, kun je hdd regenerator proberen, deze kan vooral de eerste sectoren verversen van je schijf zodat je misschien nog aan data kunt komen.
Laatst 2 schijven die ook slechte sectoren hadden kunnen repareren om zo nog aan de data te komen, ook als je schijf opeens uitvalt, kan dit programma soms helpen, dit wel als laatste toepassen.
Vooral als je eerste sectoren slecht zijn en windows/linux wilt de schijf niet accepteren, dan werkt dit soms.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
The_Butler schreef op zondag 25 juni 2017 @ 11:31:
Toch een paar verzoeken om mij in de goede richting te sturen... Ik probeer met extundelete de 4 TB schijf te analyseren, welke niet gemount is (moet zo volgens de documentatie). Maar ik krijg de volgende foutmelding:

code:
1
 Bad magic number in super-block when trying to open filesystem /dev/sdb
Extundelete? Ik lees nergens in jouw startpost dat je iets hebt gedelete.

Overigens zie ik wel dat ik je startpost bij mijn eerste antwoord niet goed heb gelezen. Je hebt een onbetrouwbare raid0 array waarvan je de inhoud naar een 4TB schijf hebt gekopieerd. Deze 4TB schijf heb je vervolgens met een recovery tool vanuit Windows geprobeerd te lezen. Klopt?
Voor zover ik kan zien is er dus geen enkele reden om aan te nemen dat er iets mis is met die 4TB schijf of zijn inhoud, behalve dat Windows hem niet kan lezen?

Over je foutmelding, hoewel je in Linux niet persé een partitietabel hoeft aan te maken op een disk, is het wel gebruikelijk. Als er een partitietabel is, staat het filesysteem niet op /dev/sdb, maar bijvoorbeeld op /dev/sdb1, als de eerste partitie de datapartitie is. Je kunt zien of de schrijf partities heeft met
parted -l /dev/sdb

• The_Butler
Ik veronderstelde dat de rauwe data alleen benaderd kon worden via undelete software.

Maar ik heb inderdaad de twee RAID schijven op 1 disk gezet
Deze disk kan ik in windows met prijzige software uitlezen, maar ik vertrouw het niet helemaal (bestanden worden gelezen maar of ze nog intact zijn)

Nu probeer ik de disk via Linux te benaderen, maar de leercurve is nogal steil zeg maar. De originele schijven heb ik nu weer in de synology gehangen, ik vraag me af of er een manier is waarop ik er achter kan komen wat er nu exact mis is met de Raid Array...

Bizar.... hoewel de Synology piepend opstart en ik niks kan wegschrijven op de array kan ik nu wél mijn data uitlezen? Ik ben nu met USB sticks bezig om de zooi veilig te stellen...

[ Voor 14% gewijzigd door The_Butler op 25-06-2017 18:28 ]

at your service

Pagina: 1