[Excel] Hoe formules kopiëren zonder dat ze veranderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:35
Ik ben bezig met het maken van een sheet, voor een sportdag (met 7 ateletiek onderdelen) en 180 leerlingen die hier individueel aan meedoen.

Nu wil ik prijzen uitdelen per onderdeel (dus nr 1, 2 en 3) en een best-of-all prijs (degene die het hoogste eindigt (soort van meerkamp dus).

Nu heb ik een prima sheet, alle onderdelen staan erin, elk een eigen tabblad, en een filter bovenaan om de uitslagen op volgorde te zetten (zo kan ik gemakkelijk zien wie er het snelste/beste is, per onderdeel).

Nu komt het probleem: ik probeer ook een tabblad te maken welke mij kan laten zien wie er over-all dus het beste scoort. Daarvoor geef ik per onderdeel punten (1-180). Degene met uiteindelijk opgeteld de laagste score wint. Echter hoe laat ik dit goed optellen?

Wat heb ik tot dusver gedaan? Ik heb een tabblad gemaakt met alle onderdelen naast elkaar in kolommen. In deze kolommen moeten dan de punten staan die een leerling gescoord heeft (dus afhankelijk van zijn prestatie 1-180), deze punten wil ik daarna horizontaal optellen en daar weer een filter opzetten om hem weer van laag naar hoogte kunnen zetten. Het probleem zit hem echter in het noteren van de scores per onderdeel in dit tabblad. Ik gebruik hiervoor per onderdeel de volgende formule: =VERT.ZOEKEN(Blad1!A2;'60m sprint'!B2:E300;4;ONWAAR)
Hier is blad1!a2 de plek waar de naam van de leerling staat, 60m sprint slaat op het tabblad van dat onderdeel, b2:e300 is dan het bereik waarin gezocht moet worden en 4 is kolom 4 waar de score staat voor die leerling. Voor de eerste leerling werkt dit prima. Kopieer ik echter deze formule naar de leerling daaronder, dan krijg ik =VERT.ZOEKEN(Blad1!A3;'60m sprint'!B3:E301;4;ONWAAR). De eerste verandering (blad1!A3) is prima, want het gaat inderdaad om de leerling daaronder. Maar de andere verandering (B3:E301) mag niet plaatsvinden. Dit moet gewoon B2:E300 blijven.

Als het om 5 leerlingen gaat verander ik dit wel handmatig. Maar hier gaat het om 180 leerlingen, en dan ook nog eens 7 onderdelen. Dat worden wel heel veel handmatige veranderingen. Dit moet toch anders kunnen lijkt me?

Ik ben geen expert met Excel, maar ben tot dit gekomen. Wie kan me verder helpen?

Beste antwoord (via Goofyduck384 op 21-06-2017 22:16)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Gebruik B$2:E$300

[ Voor 5% gewijzigd door RemcoDelft op 21-06-2017 20:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Gebruik B$2:E$300

[ Voor 5% gewijzigd door RemcoDelft op 21-06-2017 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Wat houdt dat $ dan in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Een absolute verwijzing ipv een relatieve.

Als je in cel A1 de formule '=B2' intikt moet je dat eigenlijk lezen als 'de cel één naar rechts, één naar onder. Kopieer je die formule naar bv F8 dan wijzigt de formule dus ook naar '=G9'.

Absolute verwijzingen (=$B$2) zijn onafhankelijk van de cel waarin ze staan. Bij kopieren blijft het dus '=$B$2'. Je kunt naar keuze rij, kolom of beide absoluut maken.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Oke, bedankt voor de 'les'. Ik ben geholpen! Het werkt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atanamir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-06 09:22
En in plaats van handmatig $ teken intypen in een formule kun je ook F4 gebruiken. Dus formule intypen, en nadat je de cel of range hebt geselecteerd druk je op F4. Excel voegt automatisch de $ tekens toe. Werkt (vind ik iig) wat makkelijker.
Pagina: 1