Toon posts:

Aarding schuur

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo
Ik wou een nieuw wandcontactdoos aanleggen in de schuur maar er is geen aarding van de meterkast naar de schuur het huis is gloednieuw net opgeleverd het kan zijn dat de kabel ook is afeknipt iets verder nu wou ik vragen of die aarding zo belangrijk is voor apparaaten zoals een decoupeerzaag meer gereedschap en misshien een verlengsnoer naar de tuin voor daar een stopcontact als we die nodig hebben en zo opruimen daarna

Met vriendelijke groet Jelle

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-12 10:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ben je wel eens met een decoupeerzaag door het snoer heengegaan zonder aarding? Of dat je je grasmaaier wil inpluggen en de stekker is enigszins vochtig (condens ofzo)?

Vind het sowieso vreemd dat je niet weet of de schuur geaard zou moeten worden opgeleverd; wat zei de aannemer/uitvoerder over dit euvel?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:59
Kun je niet een nieuwe aarde maken in de schuur? Stalen pen diep de grond in jassen en daarop de boel aarden, in theorie is dit gewoon goeie aarde toch? Verzekeringtechnisch..... Weet ik het niet.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

spokje schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:56:
Kun je niet een nieuwe aarde maken in de schuur? Stalen pen diep de grond in jassen en daarop de boel aarden, in theorie is dit gewoon goeie aarde toch? Verzekeringtechnisch..... Weet ik het niet.
daar reageert de aardlek-schakelaar ook op?

d:)b :henk d:)b

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

MAX3400 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:52:
Ben je wel eens met een decoupeerzaag door het snoer heengegaan zonder aarding? Of dat je je grasmaaier wil inpluggen en de stekker is enigszins vochtig (condens ofzo)?
Allebei voorbeelden waarbij kortsluiting optreedt, of waarbij je mogelijk in contact komt met de fasedraad. Daar gaat een geaarde verbinding niks bij helpen. Aarding is om te zorgen dat apparatuur met een metalen behuizing (en evt de vochtige omgeving) niet onder spanning kan komen staan door lekstroom. Die loopt dan namelijk via de aarddraad weg, ipv dat die kan opbouwen.

Nog steeds best handig om te hebben in een schuur dus, maar niet om de redenen die jij noemt.
MrJayMan schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:56:
[...]

Nog zo'n mooi misverstand. De aardlekschakelaar meet een verschil tussen nul en fase, wat duidt op lekstroom. Of die lekstroom via de centrale aardleiding wegloopt, via jouw lichaam of via een extra aardpunt maakt niks uit.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

MrJayMan schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:56:
[...]

Een aardlekschakelaar doet niets met de aarde(draad). Dus ja.

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:51
MAX3400 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:52:

Vind het sowieso vreemd dat je niet weet of de schuur geaard zou moeten worden opgeleverd; wat zei de aannemer/uitvoerder over dit euvel?
Wel eens een decoupeerzaag gezien met een geaard snoer? Of een boormachine, of een schuurmachine, of een verfbrander, of een stofzuiger, of een slijptol?

Ik denk dat een aantal mensen in de war zijn met een aardlekautomaat in de meterkast, of een geaard stopcontact in een ruimte.

Ik denk dat de TS bedoeld dat hij wel stroom heeft in z'n schuur (via een automaat met aardlek), maar geen aardleiding. Dit hoeft geen ramp te zijn, maar is wel vreemd in een nieuw huis.

[ Voor 21% gewijzigd door B-lex op 21-06-2017 21:14 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Weet niet hoe de stroom binnenkomt in de schuur, maar grote kans dat het via een grondkabel met gevlochten mantel is. Die mantel is dan je aarde.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-12 21:17

job

Waar heb je gezocht naar de aarddraad?
Deze zou normaalgesproken in de centraaldoos aan het plafond moeten zitten.

[ Voor 69% gewijzigd door job op 21-06-2017 21:20 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:14
Geaarde contactdozen / lichtpunten zijn al weer een behoorlijke tijd verplicht (vanuit de NEN1010 / bouwbesluit).

Of je trekt verkeerde conclusies, of je moet eens gaan babbelen met de aannemer waarom hij dit durft op te leveren...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-12 10:00

Ligone

Moeha!

Er zijn nog weinig gereedschappen met aarding tegenwoordig dus in principe maakt het niet veel uit. Als je echt de regels wil volgen doe dan zoals hierboven reeds gezegd: Klop gewoon een extra aarde de grond in, boor een gat door de betonplaat en klop daar de koperen staaf in.
Voor je aardlekschakelaar maakt dat 0.0 niks uit maar dan ben je tenminste verzekeringtechnisch in orde.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-12 21:17

job

Ligone schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 17:58:
Klop gewoon een extra aarde de grond in, boor een gat door de betonplaat en klop daar de koperen staaf in.
Een willekeurige koperen staaf?
Hoe diep moet die staaf komen? Welke dikte?

Zo eenvoudig als een willekeure metalen staaf in de grond kloppen is het niet.
Je moet wel weten hoe diep de staaf moet, en weten wat de diepte betekent voor de dikte.

[ Voor 22% gewijzigd door job op 22-06-2017 18:28 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En die staaf moet buiten de fundering de grond in worden gestampt, dus niet binnen in een hoekje door de betonvloer.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Aarde is belangrijk PUNT geen discussie mogelijk.
schoonvader had mieren nest in stopcontact in de bijkeuken .. (wasdroger viel uit) en dus stroom viel uit in huis door aardlek schakelaar
Hij trok de stekker eruit kreeg een schok .. van het apparaat.. (handig met pacemaker in zijn lichaam NOT)
die vent had dus dood op de grond kunnen liggen..

doordat de aardlekschakelaar niet terug wou schakelen = een zwart geblakerde wandcontactdoos met dode mieren het eind resultaat..
daarom een aarde zelf "bob de beunhaas" bij de schuur zou ik niet doen, onafhankelijk van wie wat gaat betalen...
Stel iets maakt kortsluiting --> brand --> schuur fikt af. --> ellende met verzekering(en)

Doe gewoon een fatsoenlijke kabel van schuur naar de meterkast (trek er gelijk 2 of 3 en eventueel netwerk kabel ;) kan je nog leuke domotica dingen en zonnepanelen op je schuur mikken :)

nee serieus 2 kabels is erg handig ..naar je schuur, 1 voor verlichting de ander voor "gereedschap" als je in door je hand met die de stroomkabel houd heen zaagt/knipt zie je teminste waar je loopt ..

o ja ..
vocht = kans op kortsluiting .. en daarom is aarde verplicht..
leuk als je besluit een spa/zwembad in je tuin te mikken en je krijgt een schok(ken) omdat de aardlek niet werkt .. (die schakelt bij kortsluiting de boel uit) .. en een dodo die het niet belangrijk vind krijg vanzelf darwinsme gevolgen (hopenlijk) daarom zijn dodo's uitgestorven 8)

[ Voor 14% gewijzigd door vso op 22-06-2017 22:12 ]

Tja vanalles

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-12 10:00

Ligone

Moeha!

Ik zou niet weten wat er bob de beunhaas is aan zelf een aarding kloppen. Aardingsstaven kan je gewoon kopen. Alleen maar een kwestie van diep genoeg kloppen. Ergens een metertje lenen of iemand langs laten komen om te meten en je hebt een aarding die volledig conform is.

Als je trouwens een klein beetje op de hoogte bent zou je weten dat kortsluiting niets met aarde te maken heeft. Bij kortsluiting spring de zekering en niet de aardlek, bij "verliesstroom" springt de aardlek en daarvoor hoeft er zelfs geen aarding aanwezig te zijn.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:34
Waarom zegt iedereen toch altijd stroom? Het moet spanning zijn.
Er staat spanning op een kabel/wandcontactdoos/whatever, stroom gaat er pas lopen als er een verbruiker op word aangesloten.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:09
@Verwijderd Plaats eens een foto hier van wat er nu in je schuur zit (evt. even de lasdoos openen), en als het mogelijk is en nog leesbaar de opdruk v/d kabel.
Dan kan hier wel bekeken worden of jij een foutje maakt/iets over het hoofd ziet of dat je de bouwer eens flink bij z'n lobben moet hebben. Want aarding is tegenwoordig overal Verplicht

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Veel elektrische apoaraten hebben geeneens aarde meer. Decouoeerzaag, slijptol boormachine van bosch. Allemaal zonder aarde.

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:18
De aardlekschakelaar werkt pas nadat er stroom (vaak minimaal 30mA) wegvloeit. Waar vloeit de stroom naartoe? Jawel, de aarde. Hetzij via jou, hetzij via de aarde draad. Als ik moet kiezen, prefeteer ik toch de aardedraad dan mezelf ;)

Daarom zeker een goede aarde eisen van de aannemer. De schuur is typisch een plek waar je dat nodig hebt (gereedschap, frituurpan, zwembad?)

[ Voor 23% gewijzigd door TereZz op 14-07-2017 12:52 ]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:01

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ligone schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 14:54:
Ik zou niet weten wat er bob de beunhaas is aan zelf een aarding kloppen. Aardingsstaven kan je gewoon kopen. Alleen maar een kwestie van diep genoeg kloppen. Ergens een metertje lenen of iemand langs laten komen om te meten en je hebt een aarding die volledig conform is.

Als je trouwens een klein beetje op de hoogte bent zou je weten dat kortsluiting niets met aarde te maken heeft. Bij kortsluiting spring de zekering en niet de aardlek, bij "verliesstroom" springt de aardlek en daarvoor hoeft er zelfs geen aarding aanwezig te zijn.
Je moet volgens een procedure de weerstand meten en meerdere meetelectrodes slaan. Als je het niet echt goed aard dan is het alleen maar schijnveiligheid.
Pagina: 1