Wi-Fi kaart nodig voor desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:29

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Vorige week zijn we verhuisd en in onze nieuwe woning kan ik niet makkelijk een kabel bij mijn desktop krijgen vanaf de router. Daarom ben ik van plan om een Wi-Fi kaart in mijn PC te zetten, een die ik kan aansluiten op een PCI-e x1 slot. Ik woon in Praag, en ik heb min of meer de volgende keuze:

https://www.alza.cz/cheap...&prod=&par2500=2500-39493

De N10, N15, AC51 en AC55BT zie ik als serieuze kandidaten, echter heb ik geen idee wat de betere keuze is voor mij. Mijn router ondersteunt b/g/n op 2.4 GHz en a/n/ac op 5 GHz, en we hebben een 100/10 verbinding. De goedkopere (N10 en N15) zijn omgerekend zo'n 12 en 16 euro en ondersteunen alleen n, terwijl de duurdere varianten ook de andere signalen ondersteunen, echter zijn die gelijk zo'n 36 en 44 euro. Is dit het extra geld waard, en wat krijg ik er nou eigenlijk voor? Liever geef ik 12 euro uit, maar mocht het echt drastisch anders werken zou ik de investering overwegen.

Ik game niet online (althans niet nu, wellicht dat het over een jaar ofzo anders is), en gebruik mijn verbinding alleen om te browsen, te Skypen en te downloaden.

Alvast bedankt voor jullie advies :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even een linkje van de buren: https://nl.hardware.info/...rs-review-upgrade-je-wifi

Ergo: Asus dus... ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Dat was snel :p alle modellen die ze bij deze winkel aanbieden zijn eigenlijk van Asus, dus dat zit dan in ieder geval goed.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

LankHoar schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:48:
[...]

Dat was snel :p alle modellen die ze bij deze winkel aanbieden zijn eigenlijk van Asus, dus dat zit dan in ieder geval goed.
Had 'm gebookmarkt omdat ikzelf ook zat te denken aan extra WiFi-kaartjes, vandaar.

Wel even het artikel goed lezen; er zijn goedkopere opties maar met bijbehorende prestaties.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
MAX3400 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:50:
[...]

Had 'm gebookmarkt omdat ikzelf ook zat te denken aan extra WiFi-kaartjes, vandaar.

Wel even het artikel goed lezen; er zijn goedkopere opties maar met bijbehorende prestaties.
Het artikel is zeker interessant. Helaas heb ik hier alleen tot de beschikking over de AC88 variant die tussen de gereviewde modellen staat, en die vind ik toch echt wel te duur worden met meer dan 100 euro :p

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Is het extra geld waard om meer verbindingen dan alleen n (dus ac etc.) te hebben? Wat is het praktische verschil?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Wat is de afstand tot je router en zitten er veel plafonds/muren tussen? 'k Zou namelijk in de eerste plaats een kaartje aanraden welke ook 5GHz ondersteunt, in die band heb je veel minder kans op storingen. Wordt echter wel meer gedempt dan de 2.4GHz band dus bereik is vaak wat minder. Als je dan toch voor een 5GHz kaartje gaat zou ik meteen een 80211ac aanraden als het prijsverschil niet te groot is.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Schematisch is de opstelling als in onderstaande schets. Ik schat dat er zo'n 5-7 meter tussen router (cirkel met kruis) en PC (vierkantje) zit. De deur van de kamer waar mijn PC staat is nagenoeg altijd gesloten wanneer ik er zit.

Router - PC

Dan ga ik hem denk ik toch uit Nederland halen, en nu eerst even met een kabel werken (dit spul is beter verkrijgbaar en goedkoper in NL, stom genoeg). Na wat in de PW te hebben gezocht, vind ik deze 3:

https://tweakers.net/pric...are/581145;329920;421104/

Er zit nog best een verschil in prijs tussen die dongel en dan bijvoorbeeld die Asus kaart. Is zo'n dongel wel een goed idee? Die Gigabit heeft ook gelijk Bluetooth erbij, dus klinkt wel goed.

Overigens staat mijn desktop in mijn bureau, dus zit er aan alle kanten een houten wand omheen.

[ Voor 5% gewijzigd door LankHoar op 23-06-2017 22:16 ]

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:57
wat vind jezelf handig?

de kaarten hebben over het algemeen een sterkere ontvangst dankzij de antennes. als het puur om een desktop gaat en niks anders dan zal ik persoonlijk voor een kaart gaan helemaal omdat het signaal door 3 muren heen moet. elke muur levert een signaal verlies op. ook afstand speelt een rol en hoeveel wifi verbindingen je om je heen hebt of andere apparaten (magnetron koelkast tl verlichting etc)dat van (grote) invloed kan zijn op je signaal. 2.4 band reikt verder dan de 5ghz band maar ja dat is al verteld hiervoor. de nieuwe standaard is 900mhz maar helaas valt daar nog niet veel van te kopen.

zijn het allemaal houten muren of ook beton?

• Beowulf65
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-06-2023
Je kan ook een powerline ethernet overwegen pricewatch: TP-Link TL-PA8030P Kit
Het is maar een idee. Zit je in ieder geval niet met de vraag over ontvangst en signaalsterkte en je kan het zo weer meenemen en gebruiken als je weer verhuist.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:55
@LankHoar Ik heb uitstekende ervaringen met de Asus PCE-AC68.
Pagina: 1